Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar BMW 323iM E36 - BMW Cup #43 | << 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9 >> 12 besök idag (75666 totalt) |
Passat på att byta bränslepumpen idag då motorn tvekat utan felkoder, kanske någon som kan lämna ett utlåtande på värdena före/efter?
Värden gamla pumpen: Tomgång 3.1 bar Full gas 3.5 bar Mellan gas 2.8 bar Not. vid avstängning av motor droppar trycket direkt till 2.4 bar. Värden nya pumpen: Tomgång 3.2 bar Full gas 3.7 bar Mellan gas 3.0 bar Not. vid avstängning av motor faller trycket sakta först efter cirka 40 minuter. Provade även att passa in prototypen till spakstället och det blev perfekt. Tomten kom med en punktbläster i säcken, den var över all förväntan. Plockade duktigt med rost ända ner i porerna i plåten. |
||
Framåt på projektet med spakstället, monterat i bilen. Kvar är att bestämma längd, slå en gänga och bestämma exakt utformning på knoppen. Blev helt klart en mycket tajtare och bättre känsla i växlingarna. Micke Blixt var även vänlig nog att skänka en svart hemmarollad BMW Motorsport vinge. Lite slipning och färg så blir kanon.
|
||
Snyggt Anders! Vad är det för punktbläster? Funkar den bra på allvar? Har testat många (nu när man är i rostbranschen) och är halvnöjd med de jag testat..
Tips, vänd lagret i spakstället upp o ner så blir det än mer dolt. Får du inte konstigt nolläge på spaken med rak stång? _________________ Fredrik Rapp BMW E21 -78 Toyota Corolla -75 Toyota Supra -84 |
||
Tack Rapp! Punktbästern kommer från M. Skoog, så du hittar nog den i ett varuhus i Kristianstad. Den har fungerat bra till det jag testat på. Gällande spakstället så var väl nolläget helt ok, dock blev den lite tjurig på tvåan, men det har ju klart lite att göra med nolläget också. Kommer troligen att göra en böjd variant också... hade du snarlika "bekymmer"? |
||
Jo precis. Min är böjd lite bakåt och åt sidan under lagret. Lite tajt om plats dock. Prata med simon annars. Han har färdiga vinkelhubbar, eller vad man ska kalla dom, som passar på din stav.
_________________ Fredrik Rapp BMW E21 -78 Toyota Corolla -75 Toyota Supra -84 |
||
För första gången provat att måla med färgspruta, kom över spruta och "riktig" billack till helt ok pengar. Lärt mig två grejor, saker som målas skall vara fasta. Blir annars ett jäkla jagande efter detaljen. Använd klibbduk så slipper man damm och annat i lacken. För att vara hemmalackat så är jag nöjd, färgen stämmer överens med originalkulören väldigt bra. Har även fortsatt med projekt spakställ, spaken är nu böjd efter originalspak. Nu blev det riktigt bra och jag får i alla växlarna utan forcering. Kvar är att smörja lager, bestämma längd på spaken och invänta knoppen som är under tillverkning.
|
||
Då var kärran klar i god tid inför säsongen för en gångs skull. Tvätta den kan bli aktuellt även om den snart är skitig igen.
Bränslesystemet är uppgraderat till dubbla pumpar då jag inte litar helt på siphonen som BMW har stoppat i tanken. Växelspaken har även fått en svarvad knopp. |
||
Högsommardag och shakedown med Hyllinge MS. Första gången bilen fungerade som den skulle.
Nya dekaler för BMW Cup smetades på, lång väntan till första racet nästa helg. |
||
Då var race 1 & 2 avklarat i BMW Cup på Ring Knutstorp, trevligt arrangemang tillsammans med MSCC.
För egen del gick det väl inte helt som tänkt men man får vara glad att bilen är mer eller mindre "hel". Träningstimmen på morgonkvisten så var det halt som tusan efter nattens regn och blev omkörd av egen bakvagn nere i Liton. Till kvalet hade det torkat upp och blev bättre, 2/10-delar upp till andra plats och sekunden till ledande Ahlberg. Starten i race 1 gick inte riktigt som tänkt och fick en knuff i ingången till första kurvan. Tur att Randau i E30 var snäll och vek undan så vi undvek totalhaveri. Blev trea i racet. Starten i race 2 gick bättre och var förbi Randau i starten och fick häng på Ahlberg. Efter ett par varv åker vi jämsides i Idioten och på utgången får jag Ahlberg i sidan och snurrar uppe vid posteringen. Ahlberg blir svartflaggad pga. hängande delar från bilen och vi bjuder Randau på en förstaplats, slutar själv tvåa. Kunde varit en betydligt sämre helg... |
||
Tänkte prova att åka på 15-tummare, hittade en uppsättning till ett sista kompispris. Tvätt, färg och lite klarlack så blev dom rätt trivsamma. Får se om dom skär sig mot bilens färg.
|
||
Dags för BMW CS sommarträff nästa vecka och bilen är i ordning. Nya fälgar med annat ET så det breddar något plus nya sulor. Nya länkarmar från Meyle så nu har det slutat att rycka så förtvivlat i framvagnen. Som grädden på moset, en fungerande styrbox. Blir det inte något snabbare än med gamla bilen så är denna till salu...
|
||
Lite kuriosa vid detta laget, lite bilder och filmer från sommarträffen med BMW Club Schweden & BMW Cup.
Varmt som tusan och kylarproblem som ett brev på posten. Läckande gavlar, hög vattentemp och slö motor... Ihärdiga mekaniker gjorde vad som var möjligt på plats, försök av tätning av kylaren, bygga luftstyrningar och ofantligt många luftningar av motorn hjälpte föga. Så nu sitter det en ny kylare på plats och Murphy har flyttat ut... |
||
Tanken var att försöka minska rollen i framvagnen då den gärna vill gå på utsidan av däcken. Så kränghämmaren skall kopplas till fjäderbenet istället för länkarmarna. Passar även på att bygga om krängaren till justerbar när jag ändå är igång. Blir en liten lösning med hylsor då jag undviker att svetsa i hämmaren. Material blir 2541 och kanske passar på att härda det samtidigt. Vid 10kN belastning så skall inte hylsan påverkas nämnvärt.
|
||
Hylsor och drop links klara, kört i en Mazak med drivna verktyg och y-axel. Nu återstår det att se om det håller och fungerar som tänkt...
|
||
Lördagen 27/4 hade vi avrostning med BMW CSM när MSCC körde sitt klubbmästerskap på Ring Knutstorp. Mest en massa regn, blött och halt på banan. Körde säkert 4 varv innan jag blev omkörd av bakvagnen tre gånger och sista så vände det helt om, blev stående i grönsakerna i väntan på skamsläden. Desto trevligare var det idag på arbetarnas dag då jag äntligen fick bukt med ett knackande från motorn som inte lämnat någon felkod. Ett gäng bättre begagnade spridare så tystnade knackandet...
|
||
Nationaldagsracet på Ljungbyhed tillsammans med MSCC på Ljungbyhed. Kanonväder och och 30 grader varmt. Första gången som bilen verkligen fungerade. Kylaren fungerar riktigt bra och hade inga värmeproblem trots vädret. Chassit fungerar bra, lite mindre finjusteringar kvar att göra. Provade att köra på Nankang Ar-1 r-däck och är inte helt övertygad i jämförelse med Kumho's r-däck. Dock kul att prova något nytt. Blev en 2:a plats i första racet och en 3:e plats i andra efter att jag passat på att snurra ett par varv innan målgång.
|
||
Varit rätt tyst ett tag, men alltid kul att titta tillbaka i arkivet.
Deltävling 5 & 6 - Ring Knutstorp 2019-07-05- -07 SPVM på Ring Knutstorp, trevligt arrangemang dock något korta race. Första racet gick i ösregn och det var generellt låga varvtider. Provade köra med Nankang AR1 däcket i vått och det fungerade förvånansvärt bra. Slutade med en första plats. Andra racet gick i strålande sommarväder. Ledde hela racet och på sista varvet strax efter "idioten" knuffade Randau mig något lätt av banan. Punktering och en sista plats blev det istället. Grepp saknas och däcken går varma med understyrning som resultat. Deltävling 9 & 10 - Sturup Raceway 2019-09-07 Inför Sturup monterades en grövre krängare från H&R bak på bilen. Som resultat minskad understyrning, något mer grepp om än fullt så mycket som önskas. Den känns som natt och dag och är nog första gången som den är riktigt rolig att köra. En tredje plats i första racet och en andra plats i andra racet. Riktigt kul fighter med både Francesco och Randau. Deltävling 7 & 8 - Ring Knutstorp 2020-07-31 Deltävling 9 & 10 - Ring Knutstorp 2020-08-01 Enda racet för 2020, gick mest i moll. Hann cirka 5 varv på träningen innan jag gick av i Kvällsposten. Jag vred på ratten men bilen gick rakt fram. Tappade styrningen helt och en del av startanmälan gick till skamsläden. Visar sig att vänster motorfäste har gett sig och motorn har lagt sig över kollisionsdämparen på rattstången och gått rakt av. Pyser direkt ner till skroten i Billeberga för att se om det står en bil med samma kollisionsdämpare, lyckligtvis hittar jag en. 5 timmar senare i solskenet och blodiga knogar så ger jag upp, den går inte att få av. Tillbaka till banan och kastar in handduken. Låter bilen stå på banan och åker hem. Efter en kalldusch och återställning av blodsockret så återfinner sig suget. Ringer runt till gamla kändisar och får till sist napp. Jörgen Hansson har en gammal bil stående i Höganäs och jag åker ut sent på kvällen för att ge den ett försök. 15 minuter senare är kollisionsdämparen av. Lyckan är kortvarig, får samtal om att den motorkudden Lundvall varit snäll och lämnat ifrån sig passar inte på min. Nu är det verkligen slutkört, en lördag morgon går inte att få tag på reservdelar. Gör en vild chansning och ringer en underleverantör jag använder till dagligdags. Tur att någon jobbar tidigt en lördag, han får måtten och jag sticker hemifrån. När jag anländer är han inne på dom sista skären på distanserna till den lånade motorkudden. Iväg till knutan och ett par timmar senare står bilen på marken. Hinner köra första racet efter lunch, inget bragdguld direkt men det fungerar. Inför race 2 görs ett par förändringar på chassit, kapar nästan sekunden på varvet. Randau gör dock ett bra jobb för dagen och jag får se mig som frånåkt. Lärdom, fortfarande avsaknad av det optimala greppet. Framtiden Chassit är jag inte nöjd med, greppet är för litet och bilen "studsar" gärna sidleds och understyr. Tappar alldeles för mycket fart i medium till tvära böjar. Förändringarna inför sista racet på knutan gav mig en ledtråd. Troligen alldeles för hårda fjädrar. Efter lite beräkningar hamnar fjädrarna i kategorin någonstans emellan "high downforce åk" och Formel 1 bil. Jag har dessutom progressiva fjädrar bak och troligtvis ger detta inte ett så konsekvent uppträdande som man bör sikta på. Så det snickras på en helt ny fjädersetup och nya justerbara fjädersäten bak med linjära fjädrar istället. |
||
Vad har du för fjäder setup på bilen ?
Vi åker 120Nm fram och 160Nm bak (på original plats) H/R krängare bak och fram ifrån M3 _________________ Joakim Karaus BMW.n https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=34735 https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=23940&start=63 |
||
Våra race- och banåkarbilar BMW 323iM E36 - BMW Cup #43 | << 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9 >> 12 besök idag (75666 totalt) |