Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Skruva banåkabil
![]() |
3153 besök totalt |
Lite förinfo, jag köpte bilen i lådor okomplett och alla delar matchar inte riktigt ihop.
1. Dörrinpassning, delarna i dörrens stängmekanism fungerar inte, vad har jag för saker? kolla länken! http://hem.passagen.se/ridern/koppli 2. Generator, jag har en Motorola generator och en Bosch ladregulator, enligt haynes ska de vara samma märke. Funkar delarn ihop? 3. Jag söker ett gäng lampsocklar som den på länken nedan, diameterna ska vara 10mm. http://hem.passagen.se/ridern/koppli 4. Jag ska som sagt turbokonvertera, oljereturen har jag lite problem med. Har fått ett mail med lite info, har tytt det och gjort en skiss. Bifogar texten nedan och en länk med 2 bilder där jag skissat lite. Vad tror ni om den konstruktionen? " Iom att 911 motorn har torrsumps smörjning så har den ett tryckande steg och 2 sugande. De två sugande stegen har till uppgift att suga smörjoljan ifrån blocket och upp i den tank som sitter i hö bakskärm. Antar att det från början haft att göra med dels placering av maskin och dels att skapa ngn hästkraft genom att skapa ett undertryck i blocket-vilket skapar bättre ringtätning av kolvringarna. Hur som helst gör det i turbo sammanhang att du inte direkt har ngn oljenivå att ta hänsyn till i samband med konstruerandet av returen. Antar att du sett att du mitt under blocket har en oljesil. Som bekant är detta oljelock/sil i plåt. Vad jag iaf gjort är att skära väck botten på silen å ta ett rör och "sänka" botten på den en bit. Däri svetsar jag sedan retur nipplarna." http://hem.passagen.se/ridern/koppli _________________ Rickard Eriksson |
Hallå Rickardo!
Jag kan svara på fråga nr.4: oljereturprobematiken är vanligt vid turbokonvertering av 911-motorer. Jag rekomenderar inte att du fipplar med oljesilen. Mängd olja som kommer från turbon är mycket mindre än den mängd som kommer rinnande från topparna och veven och det är inte värt att modifiera suget bara för att den ska suga upp den lilla mängd bättre då man riskerar att påverka dess vanliga jobb. Dom flesta som har turbokonverterat 911 motor har istället låtit oljan rinna ner i förarsidans kedjekåpa där den kommer att rinna ner i tråget av sig själv precis som all annan olja som rinner från där. Detta koncept används av Promotive i deras "Stage 1" kit turbokit. Bild: ![]() Men andra ord så får du flytta upp turbon tillräckligt långt upp tills oljan kan rinna ner i kåpan utan att samlas under axelllagret. Observera att oljeinlopp och retur får inte avvika från vertikalen mer än 154 grader, per Garrett's specar. Alternativ nr.2 är att du använder 930 oljepump som sitter på förarsidans kamaxel eller stand-alone eldriven pump. Problem nr.2 i ditt fall är att gamla 911-motorer har block gjord i magnesium (i alla fall 2.7:or), vilket är väldigt mjukt. Detta medför att dom drar ut pinnbultar ur sina gängor i blocket ganska lätt även utan överladdning. Jag rekomenderar således att du använder timeserts (inte helicoils) där pinnbultar går i gängor i blocket. Mvh. _________________ G o r a n A m c o f f |
Åhhhhh men titta, jag har föreslagit det där på lite olika forum för ca ett år sedan, men de avfärdades snabbt, där skulle man minsann inte kunna leda ur oljan! Men då kör jag på det
![]() ![]() Hur mena du då 154 grader, hajja inte! Det där med timesert, vart kan jag hitta info om det? _________________ Rickard Eriksson |
Ja, men lite tillbaks till att magnesium är mjukt, hur fungerar de där timesert, vet aldrig hjag har hört talas om dessa.
edit, hittade en länk! http://www.swedishcarparts.com/times _________________ Rickard Eriksson |
Helicoil är s.k. "friction fit" och kan således ej användas då den "trycker utåt" och hålet blir slappt efter ett tag. Duger för Bosse Bildoktor men ej för magnesiumblock.
Timesert är ett gängat rör. _________________ G o r a n A m c o f f |
![]() |
Skruva banåkabil
![]() |
3153 besök totalt |