| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Framvagns infästningar linjerar ej i längsled - Hur tänka?
|
1783 besök totalt |
|
Svårt att få till en rubrik.. :/ Men jag funderar lite kring hur man ska resonera när rambenen är vinklade och man räknar på framvagnsgeometrin.. Funderingarna rör Ford GT40. Se nedan:
Som det tydligt framgår av bilden linjerar ju inte främre och bakre länkarmsinfästning i längsled. Så där är frågan, när jag leker i Casim för att hitta en bra kompromiss ska jag: 1. Utgå från de främre infästningarna. 2. Utgå från de bakre infästningarna. 3. Utgå från en centrumlinje mellan de bakre och främre infästningarna? Spontant känns det som alt. 1. Men jag rådfrågar gärna andra som har bättre erfarenhet än mig själv Jag är inte ute efter några superegenskaper, men vill så klart så låg spårviddsförändring som möjligt och en aning cambergain.
_________________ I garaget: Kadett C -76 V8. Livstids projektet. Audi V8 -91 med RS4 drivlina. https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/ Regards, Johan Eriksson. |
||||||
|
Ingen som har några tankar?
Att inte ha infästningarna linjerade gör ju att hjulet kommer fjädra bakåt också, men om vi tillfälligt bortser från det är det väl avståndet från t ex nedre bärarmsinfästning ut till nedre spindelled samt detsamma för övre infästningar som är det intressanta? I förhållande till spårvidd till viss del antar jag? Är jag rätt ute? Om så så sker den minsta spårviddsförändringen om jag vrider ut bärarmen med oförändrade längder (förutsätter nu en bärarm som är liksidig och triangelformad) mitt mellan bärarmsinfästningarna. Jag känner mig som sagt ganska osäker på hur jag ska lägga upp detta för att i verkligheten komma någorlunda nära teorin.. Men av vad jag kommer ihåg från allt jag läst om framvagns geometri så är det dom här faktorerna som spelar in: *KPI *Spindelns höjd *Offset mellan övre och nedre inre bärarmsinfästning (eller skillnaden i vertikalled på infästningarna) *Övre bärarmens vinkel i förhållande till nedre. *Bärarmarnas längd Sen vet jag att man kan åstadkomma antidive genom att ha bakre infästningen längre ut än främre. Men i slutändan bör det väl vara avståndet rakt ut (90 grader) från t ex nedre ramben/bärarmsinfästning till nedre spindelled som är den avgörande faktorn, eller? Det måste ju bli den punkten allting vrider sig emot? _________________ I garaget: Kadett C -76 V8. Livstids projektet. Audi V8 -91 med RS4 drivlina. https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/ Regards, Johan Eriksson. |
||||||
|
En annan tanke då?
Placering av styrväxel.. Den kommer sitta framför hjulcentrum, men ska den linjeras med främre infästningspunkter för bärarmarna, eller ligga i det plan som skapas av alla fyra infästningpunkterna? Dvs då i praktiken vara smalare än de främre infästningpunkterna om vi antar att den monteras med lederna i samma höjd som nedre bärarmsinfstning? _________________ I garaget: Kadett C -76 V8. Livstids projektet. Audi V8 -91 med RS4 drivlina. https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/ Regards, Johan Eriksson. |
||||||
3, om det är ungefär där lagringarna ute i spindeln sitter (symmetriska A-armar, om vi bortser från caster och offset i spindeln).
Har du en färdig spindel att jobba mot, eller bygger du egen? Antidive på så sätt är jag tveksam på.
Detta måste du kolla i 3d. Alt testa fram. Återigen beror det mycket på hur spindeln ser ut, var sitter styrarmen? Bak kan du fästa toe-link i en av A-armarnas plan nära den inre infästningen. Men min främsta fråga är, varför ser ramen ut så? Bygger du den själv eller är den köpt? Det skapar väldiga problem om man tänker sig göra 2D-snittplans analyser och du kommer missa något viktigt. Det behövs fler vyer av ramen, t.ex. i sidled på var infästning av alla inre leder är tänkta, om det inte ska sitta ett väldigt stabilt plant golv under alla de nedre infästningarna så ser det jävligt svagt ut med. _________________ Pontus Fyhr |
||||||
|
Jag kommer om möjligt använda mig av en färdig spindel. Hoppas att jag kan hitta en med vettiga mått och relativt hög KPI för att minimera scrubradien bara.
Ang. Antidive har du nog rätt, jag tänker fel!
Styrarmen kommer jag bygga själv, för att få rätt ackerman och kunna montera styrväxeln så lågt som möjligt. Ramen kommer jag också bygga själv, och det är klart de är svårt att se i 2D på detta sätt, det var det enklaste sättet att påvisa hur länkarmsinfästningarna är vinklade dock. Här är en 3D bild, dock med raka ramben för bärarmarna:
Här en med sneda ramben som jag tänker mig: http://www.gt40s.com/forum/attachmen Ramen är till en Ford GT40, och anledningen till att jag gärna vill vinkla rambenen där är för att frigöra lite fotutrymme. GT40in är inte bara låg, den är liten alla andra vägar med vilket gör det till en lite större utmaning för mig som är 193cm lång att hitta utrymme
En annan variant jag funderat på är att ha bakre bärarmsstag vinkelrätt ut från grundramen och det främre draget långt fram, det bjuder på andra utmaningar dock då lasterna måste kunna tas upp på ett vettigt sätt med.. Tredje alternativet är att offra lite geometri för att flytta ut infästningarna och korta bärarmana och då få mer fotutrymme, bäst ur utrymmessynpunkt vore dock att lyckas både med vinklade och utflyttade infästningar..
Edit: Bak är inget större bekymmer, där använder sig GT40in av en bakvänd A arm nere, ett stag bara upptill och 2st trailingarmar som går frammåt. Liknar lite en 4-länk på en delad bakvagn. _________________ I garaget: Kadett C -76 V8. Livstids projektet. Audi V8 -91 med RS4 drivlina. https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/ Regards, Johan Eriksson. |
||||||
![]() |
Skruva banåkabil
|
1783 besök totalt |