Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Däck för banåka
Verkliga däcksbredder
3866 besök totalt
Mattson
Huddinge
Här sen Nov 2015
Inlägg: 3

Ny på att skriva
inlägg i forumet

Trådstartare
Verkliga däcksbredder

Hej!
Har en gammal Alfa Romeo som kommer köras en del på bana, men även på gata. Har dock ett problem, bilens hjulhus går ner väldigt långt, täcker hela däckssidan, vilket resulterar i att mina Toyo 888 skrapas bort mot hjulhusen. Jag kör med 7" fälgar och däcksdimensioner 195/50-15 och bilen väger ca 1100 kg med förare.

Nu till min fråga, vilken däckstillverkare är smalast i verkliga mått? Har jämfört mina Toyos mot mina Yokohama 048, båda på fälg, och det skiljer 10 mm i bredd (Toyo smalast). Är det någon som vet vilket R-däck som är smalast. Vill helst slippa fräsa på fälgen och jag har redan bearbetat skärmkanter och hjulhus så mycket det går. Återstår egentligen bara däcken att arbeta med.

Tacksam för tips och råd, vill helst fortsätta köra 195-bredd på däcken.

Mvh
Mattias


_________________
Mattias Rehn
Citera
Magnus Mårtenson
Höllviken
Här sen Jun 2006
Inlägg: 478



Du borde kunna hitta en hel del info på resp. däcktillverkares hemsida, men min erfarenhet av 195/50-15 och R-däck hittills är att Kumho V70A varit smalast. Dvs smalare än Toyo 888 och Yokohama 048.

_________________
Magnus Mårtenson

www.MSCC.se
Citera
And ersJepp sson
Lund
Här sen Feb 2003
Inlägg: 13239



Jag har ett R888 och ett MPSC som bakdäck på pallbocksprojektet. Visserligen 295or, men R888 är märkbart bredare. Säkerligen 1,5cm totalt trots att båda är 295or.
Citera
Janne J
Kinna
Här sen Jul 2008
Inlägg: 4558



Underbar bil thumbs up thumbs up

_________________
Janne Josefsson

Porsche 911 SC 1982
Ford Mustang HT 1965
BMW F11 520D bruksis
IPteknik Väst AB
SVKG 55
Citera
Cédric
Uttran/Sthlm
Här sen Mar 2004
Inlägg: 3254



Re:

And ersJepp sson skrev:
Jag har ett R888 och ett MPSC som bakdäck på pallbocksprojektet. Visserligen 295or, men R888 är märkbart bredare. Säkerligen 1,5cm totalt trots att båda är 295or.


Samma sak på mina 205or 15 tum, mpsc är lätt 10mm smalare än r888.

_________________
Cédric Nyberg
Porsche 924 Turbo
Toyota GT86
Formel Vee Veemax MKIVB 1970
www.instagram.com/garagecedric/
Citera
Cédric
Uttran/Sthlm
Här sen Mar 2004
Inlägg: 3254



Re:

And ersJepp sson skrev:
Jag har ett R888 och ett MPSC som bakdäck på pallbocksprojektet. Visserligen 295or, men R888 är märkbart bredare. Säkerligen 1,5cm totalt trots att båda är 295or.


Samma sak på mina 205or 15 tum, mpsc är lätt 10mm smalare än r888.

_________________
Cédric Nyberg
Porsche 924 Turbo
Toyota GT86
Formel Vee Veemax MKIVB 1970
www.instagram.com/garagecedric/
Citera
Magnus Lidholm
Lidköping
Här sen Nov 2002
Inlägg: 539



V70A håller jag med om att de är smala, betydligt smalare än motsvarande gatdäck då det inte finns en skyddskant utan som gamla däck, raka sidor. Dvs 205/45 på 7,5" är fälgen bredare än däcket.

Grym bil!

_________________
Magnus Lidholm
Citera
Mattson
Huddinge
Här sen Nov 2015
Inlägg: 3

Ny på att skriva
inlägg i forumet

Trådstartare
Stort tack för alla svar, grymt bra respons.

Har även hört att V70A är det smalaste däcket, ska maila Toyo imorgon för att få svar på deras bredd. Har jämfört, med hänvisning till tabeller här på rejsa, 205/50-15 då vissa tillverkare ej angav värden för 195/50-15.

Kumho 207 mm
Yokohama 215 mm

Hoppas på att Kumho är några mm smalare än Toyo, då blir det till att beställa dessa. Behöver nog bara tjäna ca 5 mm för att lösa problemet. Några råd gällande gummiblandning på en bil som väger ca 1100 kg med förare som även körs på gata?

/Mattias

_________________
Mattias Rehn
Citera
Martin G
Stora Höga
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1960



Hej Mattias!

Kumho V70A 195/50-15 har enligt Kumhos egen spec sektionsbredd/totalbredd 192 mm.
Detta är dock mätt på 6,0 tum bred fälg.

Generellt har V70A relativt små totalbredder då däcken är "fyrkantiga" med raka däcksidor och utan stora fälgkantskydd (några dim har dock ett mindre fälgkantskydd, t.ex. 215/40-17 som var org monterade på Mini Cooper Works GP).

Angående gummiblandning är det K61-medium eller K91-hard som gäller. Med 1100 kg bil inkl förare och bränsle kan du egentligen välja vilket som. Vill du ha lite livslängd, inte skall tävla och åker en del mil på gata skulle jag rekommendera K91.

Får instämma med tidigare inlägg - riktigt cool bil! thumbs up
(Bildesign var definitivt mer individuell förr...)

Mvh
Martin
Wheelbase KB - som ansvarat för försäljning och support på Kumho racingdäck sedan 2004

Ps. Kan vara så att vi har några 195/50-15 V70A K91 i lager till specialpris...

_________________
///Martin Gistell

Z3 2.8 Coupé -00 - Roadsport B 2012 / 2013 / 2014 / 2016 / 2019
M3E30 -90 - tredje i ordningen!
Passat GTS R-line -18 - personfraktare
Citera
safe
Stockholm / Kalmar
Här sen Jan 2006
Inlägg: 2413



Mina erfarenheter är att Yokohama a048 är mycket smalare än Toyo 888, mina a048 i 225 är endast 5-7mm bredare än mina 888 i 205.

Men om dina erfarenheter är tvärt om så kanske du ska använda ett däck som du känner till och gå ned en storlek. Att hålla fast vid 195 för sakens skull förstår jag inte.

_________________
Magnus Wennerberg
Porsche 911 Targa -77 (originalish)
Porsche 911 Coupe -69 (busbil för bana)
Porsche 924 -79 (busbil för gata)
Porsche 931 -79
Citera
Mattson
Huddinge
Här sen Nov 2015
Inlägg: 3

Ny på att skriva
inlägg i forumet

Trådstartare
Hej!
Har nu kollat upp bredden på 195/50-15, ser ut som följande;

Toyo 200 mm
Kumho 192 mm
Yokohama 202 mm

Om man nu kan lita på tillverkarnas uppgifter så ser Kumho lovande ut. Har mailat med Kumho i England och när jag skrev att jag bor i Sverige så gav de mig ditt namn och nummer Martin, så jag återkommer efter helgen.

Jag måste uttryckt mig klumpigt Magnus, jag saknar fullständig erfarenhet gällande R-däck. Råkar bara ha två exakt likadana uppsättningar fälgar men med Yokohama på den ena och Toyo på den andra, och vid mätning så visade det sig att det skiljde 10 mm. Min okunskap lyser väl också igenom gällande däcksbredden, trodde att bredare däck betydde bättre grepp. Får kanske fundera över om det är 185:or jag ska köra på.

Tack för tips och råd, varför har jag inte upptäckt det här forumet tidigare

_________________
Mattias Rehn
Citera
Däck för banåka
Verkliga däcksbredder
3866 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande