Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar BMW M1 Sauber group 5 Look-alike **Till Salu!** | << 1, 2, 3, 4 ... 29, 30, 31 >> 22 besök idag (441399 totalt) |
Det är bara Hard Core bilbyggare som klarar av att göra detta med vinkelslipen..... _________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||
Såg denna filmsnutt idag, lite bra knep om man "frihandsnotchar":
https://www.youtube.com/watch?v=mHBa |
||
Haha, jag satt igår och tittade på 4 timmar av hans TimeAttack-bur-bygge på tuben I övrigt är kul att se en bil växa fram från scratch! _________________ Tony Tegheim - Mooseville Performance https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=23282 www.mooseville-performance.com |
||
Vänta nu, rörlaser och sen ingen notcher
Köp en bra, så spar du halva livet, tålamodet, kapskivor, miljö och passform. Bästa jag gjort! _________________ Erik Wedlund Nurburgring 7.14.8 BTG Z06 Nurburgring 7.40 BTG 996 Turbo Mantorp 1.23.7 Carrera S Gelleråsen 1.18.40 M3e36 Gelleråsen 1.11.5 996 turbo |
||
Äntligen Filip!!!
Trodde inte det gick toppa Superamazonen men givetvis Följer med spänning! Till er som inte sett amazonbygget, njut: http://forum.savarturbo.se/viewtopic _________________ Emil Stenvall BMW M3 E46 |
||
Tack för kommentarerna!
And ers, ja man har verkligen igen på att rita upp prylarna Butterfly, just vinkelslipen är en av favoritverktygen. Blivit några "kap" genom åren Erik, sant. Men förhoppningsvis kommer jag inte i någon större utsträckning varken behöva använda notch eller vinkelslipen till just rörändarna. Pappersritningar har ju sin charm Lillen, det enkla svaret är att det sitter en motorn 15mm bakom! Jag är inte helt nöjd med min huvudbåge Den den översta delen som går parallellt med taket skulle varigt 50mm längre. Detta stör mig lite då de främre strävorna kommer lite långt in mot centrum av kupén. Som jag känner just nu är det bara att bita i det sura och skaffa en pipa 45 rör till och bocka till en ny. 25mm/sida kanske inte är hela världen men allt utrymme är tacksamt. Speciellt då min ambition är att får in två stolar. Hade man nöjt sig med en hade det varigt en annan sak. Några tips? Fram sitter rören bra. _________________ Filip Malm 070-270 40 65 Super Amazonen http://www.speedhunters.com/2014/07/the-awd-turbo-v8-volvo-super-amazon/ www.tuneitmotorsport.se |
||
Bara att bocka en ny huvudbåge. Bättre ta det nu innan du byggt vidare. Slipper du gå och fundera på det sen...
Grymt coolt bygge! _________________ Magnus Svedlund BMW M3 SMG -02 BMW 318i -06 BMW 318is -93 Såld. BMW 535d -04 Såld BMW 320d -02 |
||
Tycker att även strävorna framåt skulle kunnat suttit lite högre upp mot A-stolparna?
Fränt bygge annars! |
||
Ja så får det bli. Går allt enligt plan kommer det bockas ny huvudbåge i morgon.
Förändringarna blir 40mm längre topp samt att hela bågen kommer flyttas upp 25mm närmre taket då jag även slipar bort de förstärkningar i taket som tidigare var i vägen. Även de nedre bockarna på respektive sida kommer flyttas ner något för att dörr krysset skall kunna anslutas i bockens mittpunkt utan att hämna över halva dörrhöjden enligt reglemente. Christian, sant som du skriver. Dock kommer jag gå på nuvarande framsträvor delvis för att även här kunna ansluta dörrkrysset i bockcentrum utan att hamna för högt i dörren. _________________ Filip Malm 070-270 40 65 Super Amazonen http://www.speedhunters.com/2014/07/the-awd-turbo-v8-volvo-super-amazon/ www.tuneitmotorsport.se |
||
Varför inte göra en slät botten? Ser lite knöligt ut att stolarna sticker ner... Går det inte att göra golvet i rätt höjd innom hela kupén och endast bygga upp för hjulupphängningarna? Tror det underlättar när du kommer till att klä undersidan. Då får du till en slät undersida lättare! _________________ Magnus Svedlund BMW M3 SMG -02 BMW 318i -06 BMW 318is -93 Såld. BMW 535d -04 Såld BMW 320d -02 |
||
Magnus, visst vore det ett alternativ att göra så. Dock tror jag att det blir en tyngre lösning att sänka hela chassit enbart för att vinna med takhöjd i kupén, 01E lådan har tyvärr anslutningarna för drivaxlarna relativt långt ner. Hade dessa suttit högre hade det varigt aktuellt för att samtidigt sänka växellåda och motor samt tyngdpunkten. På detta vis blir det enbart där det behövs. Tittar man på chassit underifrån blir det endast ett antal trekantiga plåtar som kommer utgöra golv samt förstärka nedbuktningen. Förhoppningsvis bara att rita upp dessa och skära till.
Blir ändå plangolv under hela. Så tänker jag men fyll gärna på med åsikter Ny huvudbåge färdig. Här bakom den"gamla" Nu är jag nöjd Kapade även bort förstärkningarna i fram och bakkant av taket för att få upp bågen ytterligare 25mm. 5mm till tak och 10mm på sidorna. Nästa steg blir att mäta och justera i cadden innnan tillverkning av resterande bur rör. Samt lägga ett lager glasfiber och polyester på andarna av förstärkningarna i taket jag kapade bort. _________________ Filip Malm 070-270 40 65 Super Amazonen http://www.speedhunters.com/2014/07/the-awd-turbo-v8-volvo-super-amazon/ www.tuneitmotorsport.se |
||
Tjenare Filip. Du skulle lagt en 2mm foam i taket istället och gjuta dit. Sådan som jag fixade på din amazonhuv. Då kunde du fimpa förstärkningsbalkarna helt. Ha det fint! _________________ Mvh/ Henrik "Heggen" Häggström |
||
Det finns en facebook grupp som heter 2Sports Cars Prototypes and Endurance Racing" som postar bilder i princip varje dag.
https://www.facebook.com/groups/1943 Dessa dök upp och dom passar väl bra som inspiration i höstmörkret. Det är något speciellt med skitiga racerbilar :-) _________________ "It's basic rocketscience" BMW 330ci, BMW 325i,Toyota Celica GT4, Maranello RotaxMax,Kawasaki ZX6R, Yamaha XT660, KTM 250 SFx, Volvo FL614 Brandbil! |
||
Den här har jag suttit i. Den är svenskägd. Kolfiber monocoque och Sauber. Högerstyrd faktiskt. Den gick nån klass med jänke V8 back in the day.
_________________ Henrik Ryberg BMW Z4 med S55B30 DCT Sponsrad av: www.motorsportshop.nu www.maxxecu.se 021 Motor @Oggeracing |
||
Wagner M1an har jag inte så mycket kunskap om, någon som kan fylla i?
Finns lite mer info här: http://www.scs-wagner.com/index.php/bwm-m1 Karossformerna är väldigt lika Saubers. Det som skiljer mest är nog luftintagen framför bakhjulen. Intressant Cammo, har du någon mer info om den och dess historia? Annars håller jag på med lite småpyssel i cadden inför att skära fram fler rör till buren samt även vissa delar av chassit. Har ni åsikter om chassits utformning tar jag gärna emot feedback Kommer göras vissa justeringar innan tillverkning, bland annat stöttorna bakåt från huvudbågen som är ditkastade på bilderna. Kommer göras någon demonterbar kryssad variant. _________________ Filip Malm 070-270 40 65 Super Amazonen http://www.speedhunters.com/2014/07/the-awd-turbo-v8-volvo-super-amazon/ www.tuneitmotorsport.se |
||
Ja här i Karlskoga fanns den för nåt år sen ! Holmstedt ägde den ! _________________ Jörgen Rydh Dodge Viper GTS Hardcore Edition |
||
Våra race- och banåkarbilar BMW M1 Sauber group 5 Look-alike **Till Salu!** | << 1, 2, 3, 4 ... 29, 30, 31 >> 22 besök idag (441399 totalt) |