Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
BMW M1 Sauber group 5 Look-alike **Till Salu!**
<<   1, 2, 3, 4 ... 29, 30, 31   >>
22 besök idag (441399 totalt)
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002
Inlägg: 14545



grusbusen skrev:


Har ägnat några timmar av dagen till att passa in framsträvorna mot huvudbågen.
Vinkelslipen har fått jobba lite.


Det är bara Hard Core bilbyggare som klarar av att göra detta med vinkelslipen.....




_________________
Håkan Carlsson
070-57 323 57

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
Edis
Långaryd
Här sen Sep 2006
Inlägg: 22



Såg denna filmsnutt idag, lite bra knep om man "frihandsnotchar":
https://www.youtube.com/watch?v=mHBanmfn_CA

_________________
Johan Edenholm
www.urquattro.nu
Citera
Norden
Gnosjö
Här sen Aug 2003
Inlägg: 418



Kommer följa detta med stort intresse!

_________________
Mattias Nordenström
Citera
Tegheim
Skogen, Nässjö, Jönköping, Schweden
Här sen Nov 2004
Inlägg: 1821



Edis skrev:
Såg denna filmsnutt idag, lite bra knep om man "frihandsnotchar":
https://www.youtube.com/watch?v=mHBanmfn_CA


Haha, jag satt igår och tittade på 4 timmar av hans TimeAttack-bur-bygge på tuben



I övrigt är kul att se en bil växa fram från scratch!

_________________
Tony Tegheim - Mooseville Performance
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=23282
www.mooseville-performance.com
Citera
erikjakan
Stockholm
Här sen Dec 2004
Inlägg: 7733



Vänta nu, rörlaser och sen ingen notcher

Köp en bra, så spar du halva livet, tålamodet, kapskivor, miljö och passform.

Bästa jag gjort!

_________________
Erik Wedlund

Nurburgring 7.14.8 BTG Z06
Nurburgring 7.40 BTG 996 Turbo
Mantorp 1.23.7 Carrera S
Gelleråsen 1.18.40 M3e36
Gelleråsen 1.11.5 996 turbo
Citera
limso
Vetlanda
Här sen Dec 2009
Inlägg: 45



Äntligen Filip!!!

Trodde inte det gick toppa Superamazonen men givetvis
Följer med spänning!


Till er som inte sett amazonbygget, njut:
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=77709

_________________
Emil Stenvall

BMW M3 E46
Citera
Lillen
Ume
Här sen Jul 2003
Inlägg: 7961



Får man fråga varför du inte lutar huvudbågen bakåt som B-stolpen?
Det skulle vinna lite mer plats för stolslutning och kupéutrymme.

_________________
Jocke Hellqvist.
Citera
grusbusen
Smålandsskogen
Här sen Feb 2011
Inlägg: 265


Trådstartare
Tack för kommentarerna!

And ers, ja man har verkligen igen på att rita upp prylarna

Butterfly, just vinkelslipen är en av favoritverktygen. Blivit några "kap" genom åren

Erik, sant. Men förhoppningsvis kommer jag inte i någon större utsträckning varken behöva använda notch eller vinkelslipen till just rörändarna. Pappersritningar har ju sin charm

Lillen, det enkla svaret är att det sitter en motorn 15mm bakom!


Jag är inte helt nöjd med min huvudbåge
Den den översta delen som går parallellt med taket skulle varigt 50mm längre.
Detta stör mig lite då de främre strävorna kommer lite långt in mot centrum av kupén.




Som jag känner just nu är det bara att bita i det sura och skaffa en pipa 45 rör till och bocka till en ny.
25mm/sida kanske inte är hela världen men allt utrymme är tacksamt. Speciellt då min ambition är att
får in två stolar. Hade man nöjt sig med en hade det varigt en annan sak.

Några tips?

Fram sitter rören bra.
Citera
Lillen
Ume
Här sen Jul 2003
Inlägg: 7961



Taskig timing med andra ord.
Tänker på den andra M1-tråden t.ex.
Huvudbågen borde väl dock gå ovan motorn.

Men jag ser ju vad du menar.
Är väl att det retar ögat estetiskt.

_________________
Jocke Hellqvist.
Citera
magnus428
Kumla
Här sen Jul 2008
Inlägg: 612



Bara att bocka en ny huvudbåge. Bättre ta det nu innan du byggt vidare. Slipper du gå och fundera på det sen...

Grymt coolt bygge! thumbs up thumbs up

_________________
Magnus Svedlund

BMW M3 SMG -02
BMW 318i -06
BMW 318is -93 Såld.
BMW 535d -04 Såld
BMW 320d -02
Citera
NBC2

Här sen Dec 2007
Inlägg: 273



Instämmer.
Gör en ny huvudbåge.

Snyggt jobbat!
thumbs up

_________________
SO Johansson
Citera
Christian Hedblom
Borås
Här sen Sep 2005
Inlägg: 1802



Tycker att även strävorna framåt skulle kunnat suttit lite högre upp mot A-stolparna?
Fränt bygge annars!

_________________
Christian Hedblom

Raceproof Creations

Tekniker
Volvo HPG
Citera
grusbusen
Smålandsskogen
Här sen Feb 2011
Inlägg: 265


Trådstartare
Ja så får det bli. Går allt enligt plan kommer det bockas ny huvudbåge i morgon.
Förändringarna blir 40mm längre topp samt att hela bågen kommer flyttas upp 25mm närmre taket då jag
även slipar bort de förstärkningar i taket som tidigare var i vägen. Även de nedre bockarna på respektive sida
kommer flyttas ner något för att dörr krysset skall kunna anslutas i bockens mittpunkt utan att hämna över halva dörrhöjden enligt reglemente.

Christian, sant som du skriver. Dock kommer jag gå på nuvarande framsträvor delvis för att även här kunna ansluta dörrkrysset i bockcentrum utan att hamna för högt i dörren.
Citera
magnus428
Kumla
Här sen Jul 2008
Inlägg: 612



grusbusen skrev:





Varför inte göra en slät botten? Ser lite knöligt ut att stolarna sticker ner... Går det inte att göra golvet i rätt höjd innom hela kupén och endast bygga upp för hjulupphängningarna? Tror det underlättar när du kommer till att klä undersidan. Då får du till en slät undersida lättare!

_________________
Magnus Svedlund

BMW M3 SMG -02
BMW 318i -06
BMW 318is -93 Såld.
BMW 535d -04 Såld
BMW 320d -02
Citera
grusbusen
Smålandsskogen
Här sen Feb 2011
Inlägg: 265


Trådstartare
Magnus, visst vore det ett alternativ att göra så. Dock tror jag att det blir en tyngre lösning att sänka hela chassit enbart för att vinna med takhöjd i kupén, 01E lådan har tyvärr anslutningarna för drivaxlarna relativt långt ner. Hade dessa suttit högre hade det varigt aktuellt för att samtidigt sänka växellåda och motor samt tyngdpunkten. På detta vis blir det enbart där det behövs. Tittar man på chassit underifrån blir det endast ett antal trekantiga plåtar som kommer utgöra golv samt förstärka nedbuktningen. Förhoppningsvis bara att rita upp dessa och skära till.
Blir ändå plangolv under hela. Så tänker jag men fyll gärna på med åsikter


Ny huvudbåge färdig. Här bakom den"gamla"


Nu är jag nöjd


Kapade även bort förstärkningarna i fram och bakkant av taket för att få upp bågen ytterligare 25mm.


5mm till tak och 10mm på sidorna.


Nästa steg blir att mäta och justera i cadden innnan tillverkning av resterande bur rör.
Samt lägga ett lager glasfiber och polyester på andarna av förstärkningarna i taket jag kapade bort.
Citera
heggen
Halland
Här sen Mar 2005
Inlägg: 3

Ny på att skriva
inlägg i forumet




Tjenare Filip.

Du skulle lagt en 2mm foam i taket istället och gjuta dit. Sådan som jag fixade på din amazonhuv.
Då kunde du fimpa förstärkningsbalkarna helt.

Ha det fint!

_________________
Mvh/

Henrik "Heggen" Häggström
Citera
Benny Steen
Umeå
Här sen Feb 2004
Inlägg: 2535



Det finns en facebook grupp som heter 2Sports Cars Prototypes and Endurance Racing" som postar bilder i princip varje dag.

https://www.facebook.com/groups/194374497345858/photos/

Dessa dök upp och dom passar väl bra som inspiration i höstmörkret. Det är något speciellt med skitiga racerbilar :-)



_________________
"It's basic rocketscience"

BMW 330ci, BMW 325i,Toyota Celica GT4, Maranello RotaxMax,Kawasaki ZX6R, Yamaha XT660, KTM 250 SFx, Volvo FL614 Brandbil!
Citera
stilldouble
Malmö
Här sen Okt 2012
Inlägg: 888



Hittade denna inspirationsbild...

Den påminner starkt om din kaross, eller?


_________________
Magnus Falk
Citera
Cammo
Västervik
Här sen Mar 2006
Inlägg: 4688



Den här har jag suttit i. Den är svenskägd. Kolfiber monocoque och Sauber. Högerstyrd faktiskt. Den gick nån klass med jänke V8 back in the day.



_________________
Henrik Ryberg

BMW Z4 med S55B30 DCT Sponsrad av: www.motorsportshop.nu
www.maxxecu.se
021 Motor @Oggeracing
Citera
grusbusen
Smålandsskogen
Här sen Feb 2011
Inlägg: 265


Trådstartare
Wagner M1an har jag inte så mycket kunskap om, någon som kan fylla i?
Finns lite mer info här: http://www.scs-wagner.com/index.php/bwm-m1
Karossformerna är väldigt lika Saubers. Det som skiljer mest är nog luftintagen framför bakhjulen.

Intressant Cammo, har du någon mer info om den och dess historia?

Annars håller jag på med lite småpyssel i cadden inför att skära fram fler rör till buren
samt även vissa delar av chassit. Har ni åsikter om chassits utformning tar jag gärna emot feedback
Kommer göras vissa justeringar innan tillverkning, bland annat stöttorna bakåt från huvudbågen som
är ditkastade på bilderna. Kommer göras någon demonterbar kryssad variant.
Citera
RYDH
Karlskoga
Här sen Feb 2009
Inlägg: 341



Cammo skrev:
Den här har jag suttit i. Den är svenskägd. Kolfiber monocoque och Sauber. Högerstyrd faktiskt. Den gick nån klass med jänke V8 back in the day.




Ja här i Karlskoga fanns den för nåt år sen !
Holmstedt ägde den !

_________________
Jörgen Rydh
Dodge Viper GTS Hardcore Edition
Citera
Våra race- och banåkarbilar
BMW M1 Sauber group 5 Look-alike **Till Salu!**
<<   1, 2, 3, 4 ... 29, 30, 31   >>
22 besök idag (441399 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande