Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Elitracing (åskådarracing)
Superläge för Renault idag!
<<   1, 2, 3, 4
2 besök senaste veckan (16762 totalt)
AndersY
Täby
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3674



AndreasNystrom skrev:

förstår inte varför man ska anklaga JPM för det hela.

Är man tillräckligt enögt fan kan man lyckas med allt, oavsett FIA-regler och andra detaljer...

Fem billängder innebär att man måste bromsa inom 3-4 om man vill vara säker på att stanna på en annan plats än framförvarandes växellåda. Då gäller det att ha snabba reflexer...

_________________
/Anders Ytterström
#24, #64, #88
Citera
JohanR
Jönköping
Här sen Dec 2002
Inlägg: 1956



Citat:
Jo helt enkelt för att om det ska bli någon spänning i slutet av säsången krävs det att MS kör några rejs där han inte får poäng.... Eftersom han är ganska haj på o köra bil, så lär han knappast hamna på 10plats eller sämre, och enda möjligheten är ju då att han bryter ett par rejs...


Så sant, Anders.

Angående kontroversen JPM / MS. Det är ju en av anledningarna till att F1 är kul. Det händer saker som inte "borde" hända om alla som körde var robotar. De är mäniskor, alltså görs det fel. Hur kul skulle det vara om alla körde perfekt, alltså precis så fort som bilen går, och utan misstag. Sömnpiller, säger jag.

Dessutom har "alla" en åsikt efteråt. Kul med lite käbbel.

Kul för Jarno, i alla fall. Han är ju en sån som alltid varit duktig men inte haft någon bra bil. Kul förresten också att Monaco inte är så streamlined som alla andra tävlingar. Här går förarna ur bilen och direkt upp till prispodiet (utan en massa larvig reklam bakom) och får hälsa på Rainer & co.

_________________
Johan Rådlund
Citera
Westfield
Stockholm
Här sen Dec 2002
Inlägg: 4337



Jag tyckte det var ett kul race med ganska mycket spänning hela vägen.

Sen tycker väl jag iofs, att om man märker att ens motor ryker...och ökar att ryka under ett varv, så är det lika bra att åka av (om man har 63 varv kvar att åka) för man vet ju att det lär inte hålla hela vägen, och att explodera en motor på banan är inte kul för någon iom. ev. rökutveckling eller olja på banan vill ingen ha...men det är ju bara min spontana uppfattning. Jag tycker iofs synd om Sato, han hade bra flyt. Men det var onödigt att fortsätta jaga. Teamstrategiskt var det ju klockrent - att chansa på att ge stallkamrat Button lite extra utrymme.

_________________
mvh Micha3l Bl1x
Porsche 911
Citera
AndersY
Täby
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3674



MaZ skrev:
Nu vet jag inte vad era TV-apparater visade för lopp men på min TV såg jag hur SCn var ute på sista varvet och hur MS förberedde sig för att köra snabbt, detta innebär (som vilken F1-förare i världen borde veta) bl a att man värmer bromsarna, detta görs genom att man accelererar och sedan bromsar hårt. MS gjorde detta i tunneln och när han bromsade hårt (vilket inte kan ha kommit som en överraskning för någon) så körde JPM in i honom. Solklart. Hade inte MS bromsat så hade han klippt SCn vilket Mäkinen påpekat.
Att MS vek åt höger har inte med saken att göra då JPM inte borde varit i närheten av MS i det läget och JPM borde ha kunnat räkna ut med röven att MS skulle bromsa i anslutning till sin acceleration eftersom de faktiskt hade SC framför.

JPM är IMHo en helt värdelös förare i F1 som gång på gång visar att han inte är kapabel till en sport med snabba hastighetsändringar och högerkurvor.

Lovar du att du tar på dig skulden om jag ligger framför dig i en SC-situation och plötsligt tvärbromsar?
Kan vara bra att veta om vi hamnar på banan samtidigt någon gång...

Jag låg faktiskt också bakom ledaren bakom säkerhetsbilen igår e.m. vid ungefär samma tid (kände mig som Montoya ). Vi klarade oss dock bra (EDE-chafffisen tvärnitade inte...), men trots under 100 så är jag inte helt övertygad om att jag oförberedd hunnit bromsa inom de tionddels sekunder som behövts för att undvikit en olycka.


Schumacher skulle säkert bli hyllad av en del av hans fans även om han strax innan start tog en yxa och högg huvudet av Montoya - hade helt klart varit "vildhjärnan" Montoyas fel. Han hade sig själv att skylla som inte hörde hemma i F1... Så helt produktivt är det kanske inte med såna här "lätt" vinklade ståndpunkter, men det kan ju vara kul att diskutera ändå.

_________________
/Anders Ytterström
#24, #64, #88
Citera
AndersY
Täby
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3674



Westfield skrev:
Jag tyckte det var ett kul race med ganska mycket spänning hela vägen.

Sen tycker väl jag iofs, att om man märker att ens motor ryker...och ökar att ryka under ett varv, så är det lika bra att åka av (om man har 63 varv kvar att åka) för man vet ju att det lär inte hålla hela vägen, och att explodera en motor på banan är inte kul för någon iom. ev. rökutveckling eller olja på banan vill ingen ha...men det är ju bara min spontana uppfattning. Jag tycker iofs synd om Sato, han hade bra flyt. Men det var onödigt att fortsätta jaga. Teamstrategiskt var det ju klockrent - att chansa på att ge stallkamrat Button lite extra utrymme.

Det är nog ytterst sällan de brytar för att det ryker ur motorn - så länge den inte går sämre lever de på hoppet. Förresten har jag för mig att det just i Monaco för några år sedan var någon med rykande motor som fick den "lagad" via datakommunikation ifrån depån. Kan ha varit en McLaren, kanske Coulthard? Någon mer som kommer ihåg det?

_________________
/Anders Ytterström
#24, #64, #88
Citera
Westfield
Stockholm
Här sen Dec 2002
Inlägg: 4337



AndersY skrev:

Det är nog ytterst sällan de brytar för att det ryker ur motorn - så länge den inte går sämre lever de på hoppet.


Fair enough. thumbs up

_________________
mvh Micha3l Bl1x
Porsche 911
Citera
Lennart Mäkinen
Hjälsta
Här sen Nov 2002
Inlägg: 17355



AndersY skrev:
Schumacher skulle säkert bli hyllad av en del av hans fans även om han strax innan start tog en yxa och högg huvudet av Montoya - hade helt klart varit "vildhjärnan" Montoyas fel. Han hade sig själv att skylla som inte hörde hemma i F1... Så helt produktivt är det kanske inte med såna här "lätt" vinklade ståndpunkter, men det kan ju vara kul att diskutera ändå.
Schumacher gjorde i mina ögon ett grovt fel igår, men det var när han svängde in i Satos bil direkt efter starten. Även jag ser att han har brister...
om något konstigt händer och JPM är ute på banan så är det inte ovanligt att han är i just det partiet av banan.

_________________
Man kan inte ha samma bil hela livet!
Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 18606



AndersY skrev:
MaZ skrev:
Nu vet jag inte vad era TV-apparater visade för lopp men på min TV såg jag hur SCn var ute på sista varvet och hur MS förberedde sig för att köra snabbt, detta innebär (som vilken F1-förare i världen borde veta) bl a att man värmer bromsarna, detta görs genom att man accelererar och sedan bromsar hårt. MS gjorde detta i tunneln och när han bromsade hårt (vilket inte kan ha kommit som en överraskning för någon) så körde JPM in i honom. Solklart. Hade inte MS bromsat så hade han klippt SCn vilket Mäkinen påpekat.
Att MS vek åt höger har inte med saken att göra då JPM inte borde varit i närheten av MS i det läget och JPM borde ha kunnat räkna ut med röven att MS skulle bromsa i anslutning till sin acceleration eftersom de faktiskt hade SC framför.

JPM är IMHo en helt värdelös förare i F1 som gång på gång visar att han inte är kapabel till en sport med snabba hastighetsändringar och högerkurvor.

Lovar du att du tar på dig skulden om jag ligger framför dig i en SC-situation och plötsligt tvärbromsar?
Kan vara bra att veta om vi hamnar på banan samtidigt någon gång...

Jag låg faktiskt också bakom ledaren bakom säkerhetsbilen igår e.m. vid ungefär samma tid (kände mig som Montoya ). Vi klarade oss dock bra (EDE-chafffisen tvärnitade inte...), men trots under 100 så är jag inte helt övertygad om att jag oförberedd hunnit bromsa inom de tionddels sekunder som behövts för att undvikit en olycka.


Schumacher skulle säkert bli hyllad av en del av hans fans även om han strax innan start tog en yxa och högg huvudet av Montoya - hade helt klart varit "vildhjärnan" Montoyas fel. Han hade sig själv att skylla som inte hörde hemma i F1... Så helt produktivt är det kanske inte med såna här "lätt" vinklade ståndpunkter, men det kan ju vara kul att diskutera ändå.


om du pallnitar på första SC varvet så skulle jag förmodligen inte bli speciellt impad men i det läget som var så skulle ju SC svänga in i depån inom en ganska snar framtid och mellan depåinfarten och den positionen som dom touchade så finns det inte såå många ställen att värma bromsar om man nu inte vill göra det i chikaner.
Tydligen låser deras bromsar upp lättare när de är kalla och att glida av in i barriären är nog inget som står högt upp på önskelistan...

Visst gör Schumi fel och jag tyckte inte han körde speciellt snyggt häromsistens när han tvingade Montoya av banan men i det här läget tycker jag att Montoya kunde förutsett att MS faktsikt skulle börja värma bromsar...

_________________
/Mats Strandberg
onemanracing.com

BMW 330i -05
Citera
Sörpan
Slåtte
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8696



AndersY skrev:
Westfield skrev:
Jag tyckte det var ett kul race med ganska mycket spänning hela vägen.

Sen tycker väl jag iofs, att om man märker att ens motor ryker...och ökar att ryka under ett varv, så är det lika bra att åka av (om man har 63 varv kvar att åka) för man vet ju att det lär inte hålla hela vägen, och att explodera en motor på banan är inte kul för någon iom. ev. rökutveckling eller olja på banan vill ingen ha...men det är ju bara min spontana uppfattning. Jag tycker iofs synd om Sato, han hade bra flyt. Men det var onödigt att fortsätta jaga. Teamstrategiskt var det ju klockrent - att chansa på att ge stallkamrat Button lite extra utrymme.

Det är nog ytterst sällan de brytar för att det ryker ur motorn - så länge den inte går sämre lever de på hoppet. Förresten har jag för mig att det just i Monaco för några år sedan var någon med rykande motor som fick den "lagad" via datakommunikation ifrån depån. Kan ha varit en McLaren, kanske Coulthard? Någon mer som kommer ihåg det?


Japp, det var Coulthard, han vann väl loppet också, 2002?

_________________
///Mvh Sören Hall (fd Kristensson)

"Raksträckor är bara en transport till nästa kurva"
Citera
Sörpan
Slåtte
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8696



Alonso är förbannad på Ralf: (från www.autosport.com)

Alonso calls for Ralf censure

Spaniard furious after crashing out of second place in the tunnel

Fernando Alonso has called for Monaco Grand Prix stewards to ban Ralf Schumacher after a controversial incident in the tunnel which ended the Spaniard's race while he ran second to team-mate Jarno Trulli.

Schumacher's Williams was running a lap down after a problematic weekend, and Alonso explained: "After eight corners with blue flags, which Ralf obviously had some problems seeing the colour, I went into the tunnel and he moved to the right and slowed down.

"I tried to overtake him and when we were side-by-side he went back on the throttle again and pushed me into the barrier. I think I am right to be very angry. I hope they investigate the accident and that they take his licence away for three or four races.

"To race with people like this is always difficult. It happened with Takuma [Sato] and Ralf in Bahrain, it happened with me and Ralf in Imola and now it happens here again. We risk our lives on circuits like this and it is difficult to race with people like Ralf. As I've said, it's not the first time with him and it won't be the last."

Alonso was speaking in the immediate aftermath of the race, before having the opportunity to put his case in front of the Monaco stewards.

Ralf försvarar sig:

Ralf hits back at Alonso

Schumacher not prepared to take the blame for Spaniard's shunt

Ralf Schumacher has resolutely defended himself over Fernando Alonso's allegations that he was responsible for the Spaniard's violent accident in the Monaco tunnel, triggering the second Safety Car period of the race.

Schumacher claimed that he was in gearbox trouble but denied that he had been holding Alonso up unduly.

"Mirabeau and Loews is a bit tight [for letting people pass] and I wasn't in his way anyway. I just wanted to let him by in the tunnel," the German said.

Alonso claimed that Schumacher had moved to the right, then gone back on the power when the Renault was alongside, forcing it into the barriers.

"Even if I had gone on the throttle I had only fourth gear and I couldn't do anything," Schumacher explained. "I just went to the side, went off the throttle and waited for him to pass me. Anyone who looks at the video will see that I went to the inside and stayed there.

"There was one-and-a-half cars between us and so I don't see how I pushed him anywhere. Especially in fourth gear. He was going pretty fast and was pretty far to the outside, so I don't know what he's complaining about. He should just calm down. If he took more care then he wouldn't end up in the barrier. It's not my f**king fault!

"He was just too late when he decided to pass me. I don't know what he did and I don't know what he was thinking, honestly. Obviously he is frustrated and tries to blame someone instead of admitting to himself that it is his f**k up."

_________________
///Mvh Sören Hall (fd Kristensson)

"Raksträckor är bara en transport till nästa kurva"
Citera
Elitracing (åskådarracing)
Superläge för Renault idag!
<<   1, 2, 3, 4
2 besök senaste veckan (16762 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande