Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Vad säger SFRO ang pluggsvetsade plåtar?
2342 besök totalt
Crazybanana
Borlänge, Sweden
Här sen Okt 2013

Trådstartare

Hejsan

Håller på att bygga en SFRO-reggad bus/banbil och bygger mycket av plåt och balk. Det jag funderar på är när man fäster in balkarna i chassit (självbärande kaross), hur går man till väga? Jag har planerat att stansa hål i plåtarna som ska fästas med typ 2 cm mellanrum och sedan pluggsvetsa alla plåtar! Eller bör man helsvetsa plåtarna? Plåten som används är 0,9 upp till 1,5 beroende på vad den ska hålla fast!

Mvh Gustav

Skellefteå
Här sen Dec 2002

I de flesta fall skulle jag säga att helsvetsning är att föredra. Men det beror på vad plåten är till för och hur det ser ut där man fäster in den. Ibland kan en kombination av pluggsvets och strängsvets vara lämpligt.

Gustaf

Citera
Crazybanana
Borlänge, Sweden
Här sen Okt 2013

Trådstartare
Re:

therealpinto skrev:
I de flesta fall skulle jag säga att helsvetsning är att föredra. Men det beror på vad plåten är till för och hur det ser ut där man fäster in den. Ibland kan en kombination av pluggsvets och strängsvets vara lämpligt.

Gustaf

Ok, i det här fallet för att stabilisera balken som håller styrväxeln så att hela den sitter ihop med chassit! Har pluggsvetsat det mesta hittills med det finns väl inget som hindrar mig från att göra några strängar i kanterna, eller bör jag göra om bitarna utan hål för pluggsvets?

Här sen Jan 2004

Gör som inom flyget, limma?

Borlänge, Sweden
Här sen Okt 2013

Trådstartare
Re:

Big Al skrev:
Gör som inom flyget, limma?

Limning är inte tillåtet av SFRO så det är uteslutet!

Skellefteå
Här sen Dec 2002

Det är omöjligt för mig att bedöma utan att se bilen, jag tycker du ska prata med "din" besiktningsman direkt, det brukar vara bättre med denna typ av frågor.

Enbart limning av bärande detaljer är tveksamt (mest för att man som amatör ofta har svårt att hålla koll på hela limningsprocessen), mindre kritiska delar är oftast helt okej att limma.

Gustaf

Citera
Skruva banåkabil
2342 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande