Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar Volvo 740 Turbo 88B: Time Attack Unlimited | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8 >> 20 besök idag (104965 totalt) |
Jag känner att det är dags att visa upp projektet även bland er då det är i de här sammanhangen som bilen kommer synas mest framöver.
Bilen är en Volvo 740 Turbo som har varit i min ägo sedan jag var 18. 2005 ställdes bilen av för att fixa till den inför kommande säsong av billjudstävlande och där i garaget har den blivit kvar. Efter ett antal olika versioner så har den nog kommit så långt från den ursprungliga idén som det bara går. Tanken är att ställa upp i Time Attack i Pro-klassen 2017. Varför inte 2016? Tid och pengar saknas helt enkelt för att få bilen i det utförande som jag vill ha. 2016 kommer jag att fokusera på att få den att rulla för att se att allt lirar för att nästa vinter lägga allt krut på det sista som kommer vara stor modifiering av karossen; från plåt till glasfiber. Kaross: Volvo 740 sedan i grunden. 960 front Breddad runt om Bur från Finess, ska beställas nu när lönen kommer på måndag. Motor: 850 T5 Ombyggd med std receptet för 500hk ungefär VEMS-motorstyrning Växellåda: Tremec TR6060 från Mustang GT500 Bakaxel: Std bakaxelhölje med utbytt innehåll upphängd i 3-länk. Hjulupphängning: Justerbara och modifierade fjäderben fram, i dagsläget inte helt bestämt vilka än. AVO- coilovers till bakaxeln. Nya infästningar och fjäderbenstorn bak. Aero: Det finns en grund som redan är byggd på bilen som ska förbättras ytterligare. Kommer som lägga mycket krut här när motorn och lådan är på plats igen och bilen står på marken igen framåt sommaren. Behöver veta lite hur låg den blir innan jag börjar bygga splitters och diffusers osv. Ska bli intressant om jag kan använda några av aerodynamik-kunskaperna från jobbet till det här. Bilder på bilens aktuella status kommer inom kort, men i väntan på den och för er som vill se mer av hela bygget så finns med projekt tråd från garaget.org här: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=249335 Kommentera, hylla och idiotförklara mig, så länge det är konstruktivt så att jag kan förbättra mig själv och mitt projekt! _________________ Rickard Wiberg Volvo 740 Turbo Time Attack.nu Unlimited-klass Instagram: @rickardwracing |
||
Nu kommer det lite bilder på hur bilen ser ut idag.
Ni får ursäkta röran. Det är konstigt att alla grejer som burits ut till förrådet har en förmåga att hitta tillbaka igen. Det är ju inte riktigt väder ute för att öppna portarna och ha en storstädning än på ett par månader. Hade även finbesök av Anton på Dekorteknik ute i garaget. Han var lite nyfiken på vilka dumheter jag nu hittat på och han såg inte alltför förskräckt ut. _________________ Rickard Wiberg Volvo 740 Turbo Time Attack.nu Unlimited-klass Instagram: @rickardwracing |
||
Födelsedagsbarnet har ikväll roat sig med att plocka i kolvarna och vevstakarna. Det tar ju lite tid om det ska göras rätt och det är ju lika bra att göra det rätt om det ska varvas lite framöver!
Anledningen till renoveringen är att jag upptäckte metallspån i tråget och filtret när jag skulle förbättra svetsningen på tråget. Motorn hade då gått totalt nån timme på tomgång för att varmköra efter förra renoveringen. Jävligt surt men nu jäklar ska det bli bra! _________________ Rickard Wiberg Volvo 740 Turbo Time Attack.nu Unlimited-klass Instagram: @rickardwracing |
||
Sakta men säkert plockas motorn ihop igen.
Lite lätt paranoid över att det kan finnas metallspån kvar så allt rengörs mycket noggrant! Får se vad för något mer jag hinner med den här helgen. Göra lite fler rör till fronten kanske, montera mina coilovers bak? Svetsa lite på grenröret vore inte alls dumt heller! _________________ Rickard Wiberg Volvo 740 Turbo Time Attack.nu Unlimited-klass Instagram: @rickardwracing |
||
Vad ska du köra för hjul å däck,?
Har ju själv byggt ett antal Volvos genom åren så mitt tips är (förutom en rejält uppstyvad hjulupphängning/dämpning) Är så stora bromsok/skivor det nånsin får plats. Sen så breda däck och fälg du kan. Sen bygga nått typ av plangolv för att få mindre lyftkraft underifrån. _________________ Karossbilar är inte det lite larvigt?? niklas laine |
||
Just nu är det lite oklart vad det blir för däck och fälgar. Planen är att köra med 265/35-18 runt om men det är lite väl brett för de fälgar jag har idag som bara är 8tum breda. Så det kommer bli att köpa några andra fälgar framöver. Däckvalet kommer nog tyvärr styras mycket av ekonomin till en början. Bromsarna är framok och skivor runt om från S60R, bakre ok från en Porsche. Beläggen lutar åt att bli PFC. Har du något tips på hur plangolvet ska byggas? Se den är frågan på skruva banbilsavdelningen: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=103178 _________________ Rickard Wiberg Volvo 740 Turbo Time Attack.nu Unlimited-klass Instagram: @rickardwracing |
||
Kul att du tycker det! Stått i garaget lite för många år, men nu börjar jag se ljuset i tunneln. När jag började kolla på Time Attack-reglerna i somras såg det ut som att det var Unlimited som gällde, men efter lite frågor till tekniska avdelningen så kunde Pro vara funkis med ett par dispenser. Skulle jag försöka med Pro Street så skulle jag behöva söka dispenser på typ 10 punkter och det blir kanske lite väl mycket. Men det kanske skulle gå igenom; jag har faktiskt inte ens frågat om den klassen. Jag har inte räknat med att bygga en klassvinnare, utan jag bygger den bil som jag vill ha sen får vi se var den passar. _________________ Rickard Wiberg Volvo 740 Turbo Time Attack.nu Unlimited-klass Instagram: @rickardwracing |
||
i mitt lekmannamässiga volvoåkartänk tror jag däckens grepp(bredd) kontra bilens vikt förutsatt att du har ett chassie som inte välter eller bromsar som mattas av är det som avgör farten runt banan, ja på den effekten du nu har dvs.
dvs skaffa så breda/klistriga däck du någonsin har råd med så får du fart genom korvorna angående plangolvet så vet jag att en volvo som passerar 160 fortfarande känns ganska stabil, medans den känns allt "lättare och lättare" på vägen och vid 230-240 känns det som att markkontakten är nästan noll, jag gissar att detta beror på att chassiet inte alls trycks mot marken, utan snarare lyfts, och jag vet inte hur mycket man kan göra åt karossens inte så värst aerodynamiska form, men att få mindre turbulens på luften under bilen, borde vara enklare avhjälp, rent krasst skulle jag tro på en enkel modell med bara skiva under hela jäkla bilen som binder ihop front med sidokjolar och sedan något typ av avslut vid kofångaren, kanske tom under hela kardantunnel och bakaxel etc. MEEEEN jag har ingen aning hurvida det skulle funka i verkligheten om jag ska vara ärlig, men så skulle nog jag ha gjort det _________________ Karossbilar är inte det lite larvigt?? niklas laine |
||
Jo det är så jag har resonerat också. Jag får testa några varianter så får vi se vad som funkar bäst helt enkelt. Men det är bara att fler kommer med sina tankar och resonemang så att jag inte fastnar helt i min egna lilla värld! _________________ Rickard Wiberg Volvo 740 Turbo Time Attack.nu Unlimited-klass Instagram: @rickardwracing |
||
Ja, ska golvet bli plant undertill så måste allt som i vanliga fall hänger ner höjas upp.
Nu kommer både kardanaxel och avgassystemet upp en bra bit! I övrigt har jag rengjort motordelar ikväll, allt som kan innehålla metallspån ska rengöras noggrant. Ska dock inte glömma att smörja in oljepumpen som jag gjorde förra gången efter rengöringen. Kunde inte förstå varför den inte vill suga upp oljan. Men när den fick en liten oljeskvätt i sig funkade den direkt! _________________ Rickard Wiberg Volvo 740 Turbo Time Attack.nu Unlimited-klass Instagram: @rickardwracing |
||
Motorn har fått oljepumpen monterad och sen har det varit grenröret som varit i fokus.
Nu är det bara en massa frågetecken...... Toppmonterad eller undermonterad, billig eller dyr turbo? Hur är erfarenheterna på EFR, GTX och PTE vid racing, det ska ju vara bra register och inte bara ketchup vid 5000 varv? Har TB och Holset Super lämpliga register för den här typen av tävlingar? Jag är väldigt sugen på en BW EFR och det är ju smidigt att den har en vettig wastegate och lite annat skoj inbyggt. Men Garrett GTX känns som ett tryggare val. Men båda de serierna är ju dyra. En Holset Super HX40 eller motsvarande TB lutar det åt men det slutar ju på minst 10k iallafall med turbo och allt runt ikring som behövs. Då är det ju inte så långt kvar till en dyrare modell som kanske har ett bredare register. En bild på pusslet iallafall. _________________ Rickard Wiberg Volvo 740 Turbo Time Attack.nu Unlimited-klass Instagram: @rickardwracing |
||
En BW EFR är nog ett riktigt bra val men det är ju fortfarande rätt dyra saker. Vill man vara lite snålare men fortfarande få en rätt bra turbo skulle jag kolla på de lite äldre BW turbosarna som fått EFRs turbin design med "extended tip" De är hyfsade priser på dem i tex tyskland. http://www.turbozentrum.de/en/univer |
||
Jag instämmer med ovan talare. Eller söka begagnat marknaden efter ett friskt s2/200 agg med minsta möjliga avgashus om du vill komma ännu billigare undan.
Köp inte Kina / tb agg är mitt tips då jag är skeptisk till livslängden i sammanhanget. Blir nog bra med helt plant golv _________________ Karossbilar är inte det lite larvigt?? niklas laine |
||
Tack för alla tipset; det är mycket uppskattat då det sparar mig mycket tid och pengar från trial and error!
Idag har det varit lite svetsarbete med fronten. Pga nattarbetet som jag haft den senaste månaden så är min dygnsrytm helt vrickad så halva dagen har i princip sovits bort. Men lite har jag fått gjort iallafall. Då min rörbockare inte fixade alltför stora böjar, även när den va sandfylld, så gjorde jag en sån här lösning istället med en 45graders böj till förstärkningsstagen från fjäderbenstornen. Inte helt optimalt men fyller sin funktion och kommer blir riktigt snyggt sen med lite slipning och lack. Kommer sannolikt att ändra om innerskärmarna ytterligare, men det får bli lite längre fram när jag vet hur stora hjulen blir och vad som behöver få plats bakom "strålkastarna". Två mekdagar kvar av helgen, kan hända mycket skoj! _________________ Rickard Wiberg Volvo 740 Turbo Time Attack.nu Unlimited-klass Instagram: @rickardwracing |
||
Det har svetsats vidare på fronten och högen av bildelar som ska in i bilen har blivit ännu större.
Bash bar på plats, den ska kompletteras med lite mer rör så att frontspoilern sitter ordentligt på sidorna också. Den är fastsvetsad i stötfångardämparna vilket gör att allt gå snabbt att demontera. Hittade en koppling på köp-och säljforumet som jag inte kunde låta bli att köpa. Att även få en titt på Peter Schmidts Volvo 360-monster var helt klart en bonus vid köpet! Alltid kul att träffa människor som inte fegar när det kommer till galna lösningar! Ska köpa ett litet svänghjul från bakaxeldelar så kommer det här bli jättebra! _________________ Rickard Wiberg Volvo 740 Turbo Time Attack.nu Unlimited-klass Instagram: @rickardwracing |
||
Har inte blivit så mycket gjort i garaget igår eller idag; alldeles för trött av att försöka ställa tillbaka dygnet efter allt nattarbete. Men nästa helg borde jag vara pigg igen!
Det som jag gjort idag är lite fix med golvet. Är inte riktigt klar än, men ungefär så här blir det. Gott om plats för en 3 tums-pipa, och skulle jag vilja eller behöva montera katalysator längre fram så finns det plats för det också. Sen så blir det en apple-dämpare under bagaget och då finns det plats för en mindre framför bakaxeln också om den bakre inte räcker för att klara högst 95dB. Snart kommer löning och då blir det beställning av buren så att den kan bli klar någon gång! _________________ Rickard Wiberg Volvo 740 Turbo Time Attack.nu Unlimited-klass Instagram: @rickardwracing |
||
Haha skitball bil säger jag!
Ang turbo. Jag har tävlat med min GTX i 3 år. Den funkar skitbra. Rekommenderas varmt. Körde s200 innan och det är som natt och dag. Det sägs att EFR ska vara snäppet bättre, jag har inte provat. Ska du köra PRO kommer du få jaga lite dispenser, men det går säkert bra. Jag gissar att du kan glömma Prostreet helt. Du har kapat alldeless för mycket. Ang. Aero, så tror jag Knotan är rätt ute. Det du ska fokusera på är DF fram. Plangolv ger en bra "over all" DF. att smäcka dit en vinge är lätt, så det är fronten du ska fundera och lägga krutet på. Kämpa på! _________________ Henrik Ryberg BMW Z4 med S55B30 DCT Sponsrad av: www.motorsportshop.nu www.maxxecu.se 021 Motor @Oggeracing |
||
Kul att du gillar den! Ja, egentligen hör den väl hemma i Unlimited om vi ska hårdra det hela. Men det känns inte som att den är tillräckligt extrem för Unlimited, än.... Lite dispenser till 2017 och sen så får vi se vad som händer 2018! Ja det är fan skitsvårt med turbobiten! Jag vill ju att det ska hålla i längden och få ett bra register utan en massa turbolagg som bara kan nyttjas på rakorna. Kör du fortfarande med GTX3582R:en, Cammo? Hur tidigt börjar den ladda för dig? Ja det känns som att det är så jag får göra med golvet. Tror att jag har en hyfsat klar bild för mig om hur jag ska bygga för att få till det, sen får vi se hur det funkar i verkligheten på bana! _________________ Rickard Wiberg Volvo 740 Turbo Time Attack.nu Unlimited-klass Instagram: @rickardwracing |
||
Våra race- och banåkarbilar Volvo 740 Turbo 88B: Time Attack Unlimited | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8 >> 20 besök idag (104965 totalt) |