| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Beräkna huvudbromscylindrar till pedalställ med våg
|
1248 besök totalt |
|
Vi har ett stående pedalställ med justerbar bromsvåg. Dragande cylindrar. Utväxling på bromspedalen är 5:1. Vi kör långlopp så det skall helst inte vara för tungtrampat. Bilen väger ca 1200 (stor gammal Audi) och vi har 60% av vikten fram. Vi har inte budget att byta bromsar så vi måste leva med följande. Ok fram 2st 40mm och 2st 36mm kolvar per ok Bak 1 st 40mm per ok Har tittat runt en del på nätet och inser att det är för svårt för oss att klura ut det här. Snälla hjälp oss!
_________________ Johan Rosenquist SDF ansvarig Audi ClubSport www.audiclubsport.se RosenquistAudiTTRACING www.rattracing.com www.guldgossarnaracing.se |
|
Det är ganska "normala" kolvareor och de flesta börjar med 0,625" cylinder till främre kretsen och 0,7" eller 0,75" till bakre kretsen. Men eftersom cylindrarna är billiga tycker jag det är smart att köpa även en 0,65" så man kan testa.
Min erfarenhet är att man kan räkna länge men att man ändå måste prova och se vad som funkar. Var noga med att kolla så pedalen inte bottnar och justera så att vågpinnen är i 90 graders vinkel mot pedalen vid halvhårt bromstryck (vilket kan innebära att den är lätt vinklad i viloläge). Gustaf _________________ ---/In search of Maxwell's demon---/ Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till... SFRo-besiktningsman i Skellefteå |
|
Vi har nu16,2 mm på framkretsen och 17,3 bak. Vi hade ingen "go känsla" i pedalen förra året. Har vi kanske för stor cylinder fram?
Så här ser stället ur. Vi har även en reduceringsventil till bakre kretsen.
_________________ Johan Rosenquist SDF ansvarig Audi ClubSport www.audiclubsport.se RosenquistAudiTTRACING www.rattracing.com www.guldgossarnaracing.se |
|
Det ser ut som fina grejer :-)
Om pedalen är tungtrampad, så blir det ju lägre pedalkraft (men längre pedalväg) med mindre cylindrar. Reduceringsventilen till bakre kretsen höjer också pedaltrycket, kan man säga. Jag skulle testa ett steg mindre fram, och om möjligt ta bort reduceringen till bakre kretsen (men det lär kräva att ni byter även den cylindern, ett steg större om justeringen är i mitten nu). Gustaf _________________ ---/In search of Maxwell's demon---/ Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till... SFRo-besiktningsman i Skellefteå |
![]() |
Skruva banåkabil
|
1248 besök totalt |