Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
renoverin av Opellåda
2291 besök totalt
bigass
Luleå
Här sen Apr 2004

Trådstartare
renoverin av Opellåda

Tjena!
Är det någon som skruvat isär en f20 till Opel 16v? Jag fick med när jag köpte bilen som är tasig, tror det var 5an som var svår att få in. Behöver man nåra specialverktyg? Är det någon som har en sprängskiss? Är det svårt att se vad som är fel? jag tänkte typ om växelförarna är böjda eller så? mvh

Överboda, Umeå
Här sen Jan 2003

Hejsan!
Nej, har personligen inte skruvat i nån F20 låda.
Men på www.Opelsportclub.com finns det massor av folk som har mekat med dom!
Lite otur att jag just sålde en F20 som jag hade liggandes...
Citera
Micke Holmström
Täby
Här sen Nov 2002

Inget riktigt bra svar men jag tror inte det är så märkvärdigt att skruva sönder en sån låda.
De kostar ju inte så mycket på skroten heller (1000-2000 kr?) så det kan kanske vara smart att skaffa en bättre beg för ett smidigt byte och titta till den trasiga i efterhand.

Samma låda sitter i alla C20XE försedda bilar.

Stefan Karlsson
Örebro
Här sen Sep 2003

Nu kanske jag är ute och cyklar på djupt vatten, men...

Sitter inte F20 short range på Kadett GT, med C20NE osså? Jag har ett sådant paket i garaget, har jag bestämt för mig... Det borde finnas drivor av sådana på skroten... "Alla" vita Kadetter har väl gett upp nu, eller hur, Micke?

"ordnung und sauberkeit macht qualität!"
Citera
Micke Holmström
Täby
Här sen Nov 2002

Det finns faktiskt ganska få vita Kadetter kvar. De som brukats av entusiaster har i många fall målats om, de andra har, ja-a, försvunnit...

NE-motorn (115 hk, 8v) paras ihop med F16 i olika utväxlingar beroende på bilmodell.

Jag är inte helt klar på de tekniska skillnaderna mellan lådorna men F20 är i vart fall konstruerad för att tåla ett högre vridmoment.

Stefan Karlsson
Örebro
Här sen Sep 2003

Vi lämnar de vita kadetterna...

Jo, de är dimensionerade för olika moment. Opel och Saab har samma "namnsystem" nu, och F40 (sexväxlad till 9-3SS) är mkt riktigt dimensionerad för 400Nm.

Men är du hundra på det där med F16 och NE? Jag ska kolla i helgen vad det är som sitter på det paket jag har. Det är en C20NE från en vit GT...

Citera
Micke Holmström
Täby
Här sen Nov 2002

Stefan Karlsson skrev:

Men är du hundra på det där med F16 och NE? Jag ska kolla i helgen vad det är som sitter på det paket jag har. Det är en C20NE från en vit GT...

Hundra och hundra... det var nog så från fabrik i alla fall. I de fall de inte stämmer är det nog någon som, av olika anledningar, bytt den ena eller andra enheten. Det funkar ju som tur är oftast smidigt att byta. (man kanske får sikta in sig på en F40 när F28an tar slut. )

Stefan Karlsson
Örebro
Här sen Sep 2003

Micke Holmström skrev:
Stefan Karlsson skrev:

Hundra och hundra... det var nog så från fabrik i alla fall. I de fall de inte stämmer är det nog någon som, av olika anledningar, bytt den ena eller andra enheten. Det funkar ju som tur är oftast smidigt att byta. (man kanske får sikta in sig på en F40 när F28an tar slut. )

F40 håller för "en hel del stryk". PA med monster-Saaben här i Thn (756hk/750Nm) åker med en F40 så vitt jag vet. Den håller ännu....

Citera
Bert Svensson
Ryd Småland
Här sen Nov 2002

f20 är rätt lätt att pilla isär det svåraste är att få bort 5ans drev det sitter så brukar det lossna. 5an kommer du åt genom det yttersta locket
Citera
Skruva banåkabil
renoverin av Opellåda
2291 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande