| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Varför korta bakre delen av kardanaxeln och inte främre?
|
1106 besök totalt |
|
När man läser om att korta kardanaxlar så tipsas det en hel del om att korta den bakre delen och inte den främre, men jag förstår inte varför. Vad är det för skillnad på att korta den bakre jämfört med den främre delen? _________________ Andreas Johansson |
|
Om du kortar den längsta delen, din skarv når minst samma hållfasthet som original och du har balanserat efter konstens alla regler så har du höjt kritiskt varvtal för kardanen och det är ju bra.
Men: Om du är osäker på din skarv så är det fördel att ha den så långt bak som möjligt. Om den brister i fart så kommer delen som är kvar till bakändan att veva friskt tills bilen står still, alternativt att den låser och då låser du bakhjulen och då är fordonet i princip okontrollerbart. Ska man få ett kardanbrott är det säkrast att få det så långt bak som möjligt. _________________ Ove Sponton Det var inte jag. Dessutom var det ingen som såg mig. No turbos, no superchargers. Just pure electricity. |
|
Jag har varit med om att kardanstången släppt från pinjongen i lite fart. Lagerkopparna på knutkorset lossnade.
Inget jag vill vara med om igen, kom lindrigt undan när det här hände iom att det släppte längst bak. Man brukar väl säga att man ska undvika att skarva rör i rör, hellre svarva rent på nån av medbringarna och svetsa som det är från fabrik. _________________ Anders Karlsson Opel Commodore GS/E -77 |
![]() |
Skruva banåkabil
|
1106 besök totalt |