Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Däck för banåka
225/45 9x17" ?
4382 besök totalt
NisseT16
Sundsvall
Här sen Mar 2016

Trådstartare
225/45 9x17" ?

Hej, se nedan min första fråga på forumet;

Jag har säsongen -15 kört Federal RS-R 225/45-17" på Saab org. fälg (7"bred).
Upplevde de först som ett otroligt grepp, men efter utsläppt luft för korrekt varmtryck vart det "kananade".
Jag har sedan läst mig till (här på forumet) att man hellre ska köra smalt däck/bred fälg för att få hög sidostabilitet även med ett lägre varmtryck = maximalt grepp och mkt "däck i vägbanan".

Nu har jag införskaffat mig 4st Team Dynamics ProRace 1.2 fälgar. Kanon var att det ursprungligen inhandlats till Opel Speedster (5/110 blir korrekt på min Saab) samt att det har en storlek på 9x17". Torde råda bot på problematiken m. smal fälg ovan. Att det är pressade stålkoner känns solitt och raceigt värre. ET30 bygger dock mkt utåt, och tror mig inte rymma något bredare däck än just 225. Har sneglat och fastnat för Michelin pilot sport cup 2, då det verkar vara ett steg upp från Federal RS-R.

Nu till frågan; Kan jag köra 225/45-17" Michelin pilot sport cup 2 på dessa fälgar? Eller tror ni att däcket blir för smalt?

Bilen då; En tung (1550kg+) Saab 9-3 med bilsteinchassi/diffbroms. Steg7+ individuellt mappad av Maptun.

//Nils

2008 Saab 9-3 Vector Active Steg 7+
Bilstein Cup Chassi +Quaife ATB Diff (QDH9J)
Citera
J.Göransson
Göteborg
Här sen Aug 2009

Ja, 225 ska funka men det blir kanske lite väl mycket stretch på 9" fälg beroende på däckmodell.. Är det risk för att fälgen kommer långt ut som du säger, så är det ju bara bra med lite stretch dock. Om du kollar specifikationer på olika däck i olika dimensioner, så brukar det stå smalaste samt bredaste rekommenderade fälg.
Jag monterade just Yoko Ad08r i 235/40-17 på 17x9 fälg och dom sitter helt klockrent. Dock är Ad08r lite bredare för sin storlek än de flesta gatdäck. Kan lägga upp en bild lite senare.

Suzuki Swift Sport 2007
Lotus Exige S 2007
Citera
ice
Tokholm
Här sen Jan 2003

225:or känns lite på en så pass tung bil. Hur mycket effekt har du?

Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt.
Citera
NisseT16
Sundsvall
Här sen Mar 2016

Trådstartare
Re:

Påskis skrev:
Ja, 225 ska funka men det blir kanske lite väl mycket stretch på 9" fälg beroende på däckmodell.. Är det risk för att fälgen kommer långt ut som du säger, så är det ju bara bra med lite stretch dock. Om du kollar specifikationer på olika däck i olika dimensioner, så brukar det stå smalaste samt bredaste rekommenderade fälg.
Jag monterade just Yoko Ad08r i 235/40-17 på 17x9 fälg och dom sitter helt klockrent. Dock är Ad08r lite bredare för sin storlek än de flesta gatdäck. Kan lägga upp en bild lite senare.

Är det jag är lite rädd för också, att det blir för mkt stretch.
Om jag inte får fler som säger "kör" på 225, kan jag testa med Federal däcken som har kanske en bankväll kvar. Posta gärna en bild, det vore kanon

//Nils

Citera
NisseT16
Sundsvall
Här sen Mar 2016

Trådstartare
Re:

ice skrev:
225:or känns lite på en så pass tung bil. Hur mycket effekt har du?

370hk/450nm motoreffekt..

//Nils

Citera
J.Göransson
Göteborg
Här sen Aug 2009

[/img]

Suzuki Swift Sport 2007
Lotus Exige S 2007
Citera
J.Göransson
Göteborg
Här sen Aug 2009

Mina 235:or. Såg att dessa motsvarar Michelin PSS 255 i bredd, så kan tänka mig att PSS i 225 blir lite väl smalt på 9" fälg tyvärr.

Suzuki Swift Sport 2007
Lotus Exige S 2007
Citera
Babbe
Lund
Här sen Jun 2004

kör kumho v70 225/40/18 och michelin cup 1 235/40/18 på 8:or och det sitter helt perfekt.

på 9:or hade jag gått på ett breddare.

Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002

Det är ju ganska ointresant att prata om andra storlekar och andra fabrikat.

Kolla i listan för just ditt däck om rekommendationerna ligger i närheten av det du har.

Det går inte att jämföra med andra.
Kumho R-däck har 255 som ok för 9" i listan....och jag har 225 monterat på mina 9:or och det ser bra ut.

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
J.Göransson
Göteborg
Här sen Aug 2009

Ja som Håkan säger så går det ju egentligen inte att gå efter vad det står att det är för bredd på däcket. Generellt så är 225 åt det smala hållet på en 9" fälg. Kolla specen för däcket och gå efter det.

Suzuki Swift Sport 2007
Lotus Exige S 2007
Citera
NisseT16
Sundsvall
Här sen Mar 2016

Trådstartare
Re:

Påskis skrev:
Ja som Håkan säger så går det ju egentligen inte att gå efter vad det står att det är för bredd på däcket. Generellt så är 225 åt det smala hållet på en 9" fälg. Kolla specen för däcket och gå efter det.

Ja det låter vettigt, hittar dock ingen tabell för just PSC 2:orna..
Nån som sitter på någon länk?

Citera
J.Göransson
Göteborg
Här sen Aug 2009

Hittar tyvärr ingenting om just psc2 heller. Jag skulle dock rekommendera ad08r i 235/40. Som gjorda för fälgar i 17x9. Vad har du för orginaldimensioner på din bil?

Suzuki Swift Sport 2007
Lotus Exige S 2007
Citera
J.Göransson
Göteborg
Här sen Aug 2009

Alltså dimensioner på både fälgar och däck samt ET?

Suzuki Swift Sport 2007
Lotus Exige S 2007
Citera
uffe50
Skåne
Här sen Dec 2011

Listor vete tusan. Vi körde bmw cup modiferat kumho 225 perfekt på 9 tum. Med stor sanolikhet blir det kanon ! Bara den som testar vet. Fast egentligen skulle du kanske haft bredare med den tyngden! Sätt dit större och valsa lite på skärmkanten.

Forshaga
Här sen Dec 2002

Re:

Ulf Sanden skrev:
Listor vete tusan. Vi körde bmw cup modiferat kumho 225 perfekt på 9 tum. Med stor sanolikhet blir det kanon ! Bara den som testar vet. Fast egentligen skulle du kanske haft bredare med den tyngden! Sätt dit större och valsa lite på skärmkanten.

Ja...precis. Kumho 225 sitter fint på 9"
Det jag menade. var att det kanske inte gäller ovan däck ?

Sedan behöver man inte följa listan till punkt och pricka.
En tum hit eller dit kvittar på en sån här bil.

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
Däck för banåka
225/45 9x17" ?
4382 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande