| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
5 Bult till BMW E30
|
1 besök senaste veckan (2885 totalt) |
|
5 Bult till BMW E30
Hej! Jag har läst omkring på alla de vettigaste forumen i jakt på en bra svar till att få 5 bult till en E30. Men då där finns ett flertal olika sätt så undrar jag om där är något som vet vilket som är "bäst" och smidigast? Och exakt vad som krävs för att utföra detta. Planerar nämligen på att bygga en BMW E30 Turbo att köra bana med så vill gärna ha så bra justeringsmöjligheter som möjligt i fram- och bakvagn. Samt lättare med fälgar och bromsar. / Johan _________________ Johan Palmqvist BMW E46 M3 "CSL" Motorsport-chassi #038 BMW E46 M3 "Clubsport" -02 BMW E30 320i Coupé (Sport Evolution) -87 |
||||||
|
Re: 5 Bult till BMW E30
Lättast är spacers med dubbel hålbild. Byta till E36 eller E46 fram och bakvagn är mycket jobb, och kräver rätt mycket för att fungera på bana. _________________ Magnus Svedlund BMW M3 SMG -02 BMW 318i -06 BMW 318is -93 Såld. BMW 535d -04 Såld BMW 320d -02 |
||||||
|
Det har du rätt i. Absolut enklaste lösningen helt klart, har ju M3 Sport Evolution paket på den också så hjulen måste ändå ut.
Men då är nästa fråga hur man löser problemet med några rejäla bromsar till den bultindelningen? Undrar om D2 med riktiga belägg är så mycket att ha? Har ju tänkt köra omkring 500hk så räcker inte i närheten med några bättre belägg.. _________________ Johan Palmqvist BMW E46 M3 "CSL" Motorsport-chassi #038 BMW E46 M3 "Clubsport" -02 BMW E30 320i Coupé (Sport Evolution) -87 |
||||||
|
Jag har aldrig fattat varför man svarar på frågon, om något man inte utfört själv....och inte har en susning om....????
5-bult fram får man med e36 eller e34 nav på orginalspindeln, tillsammans med en svarvad hylsa. Det går att få ihop det med orginalbromsar....eller Corvette c5-skivor. det finns även någon VAG-skiva med vettiga mått. Bak går det att borra om orginalnaven.....eller använda Compact-nav....eller hela Compact bakvagnen. Compact-grejorna gör att det blir lite större spårvidd. Jag föredrar att borra nytt mönster i originalnaven. Bak använder vi skivor från e46 328......ventilerade och med fungerande handbroms. _________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||||||
|
Re:
Rejäla bromsar har i princip ingenting med bultdelningen att göra... Det lite dyrare alternativet så skaffar man lösa rotorer, fixar sedan skivcentrum så det blir lämplig offset och styrstag etc går fritt. Sedan de bromsok man tänkt använda ihop med fästen. Eller så utgår man från någon hyfsat lämplig standardskiva, vid behov ändrar bultcirkeln och eventuellt centrerringsadapter. _________________ Roland Johansson |
||||||
|
Re:
Stort tack för ditt svar! Går dessa hylsor att köpa färdiga? Och passar E36'ans Compact nav/bärarmar utan modifiering? _________________ Johan Palmqvist BMW E46 M3 "CSL" Motorsport-chassi #038 BMW E46 M3 "Clubsport" -02 BMW E30 320i Coupé (Sport Evolution) -87 |
||||||
|
Re:
Tack för svaret! Har inte kunnandet/kontakterna till att modifiera så mycket skulle jag tyvärr tro..
_________________ Johan Palmqvist BMW E46 M3 "CSL" Motorsport-chassi #038 BMW E46 M3 "Clubsport" -02 BMW E30 320i Coupé (Sport Evolution) -87 |
||||||
|
Rallydesign säljer uppgraderingskit till E30.
http://www.rallydesign.co.uk/product_info.php?cPath=562_563_564&products_id=15226 Har inte provat själv, så jag kan tyvärr inte säga så mycket om dem, mer än att det är ett kit som bara ska vara att skruva dit. Mvh Jonathan |
||||||
|
Re:
Tack för tipset!
_________________ Johan Palmqvist BMW E46 M3 "CSL" Motorsport-chassi #038 BMW E46 M3 "Clubsport" -02 BMW E30 320i Coupé (Sport Evolution) -87 |
||||||
|
Re:
Grejen med 5-bult 'r att det finns skivor att köpa som passar i stort rakt av. OCH...att tillgången på fälgar ökar med 5000 % . _________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||||||
|
Re:
Exakt! Allt bli mycket enklare, sen är det väl lite vilka ok/okhållare man kan använda osv till vilka skivor. Men det är egentligen bara där fram som det är lite bökigt. Är väl inte det lättaste att få tag på spindlar från E30 M3 :/ _________________ Johan Palmqvist BMW E46 M3 "CSL" Motorsport-chassi #038 BMW E46 M3 "Clubsport" -02 BMW E30 320i Coupé (Sport Evolution) -87 |
||||||
|
Hittade på spacer.se att De har bultbara spacer med bultändring från 4 till 5 bult. 3 bultar är bultade rakt i gamla gängan, men den fjärde är en rostfri tapp som endast fungerar som stöd. Mejlade dit och frågade referenser på användare med ca 400-500 hk och bankörning men De hade inga rakt av. Kan dessa vara ett alternativ? ( är ute efter samma till min 02:a )
_________________ Petter Anderssén |
||||||
![]() |
Skruva banåkabil
5 Bult till BMW E30
|
1 besök senaste veckan (2885 totalt) |