Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Tidtagning
1 besök senaste veckan (4342 totalt)
pålsson
Sollentuna
Här sen Jan 2004

Trådstartare
Tidtagning

Finns det något vettigt sätt att ta tid själv när jag åker på bana? Har försökt med mobiltelefonen mellan benen med varierande resultat:
En gång trodde jag att jag hade tryckt på stopp-knappen. (Väldigt långsam tid...) thumbs down
En annan gång hittade jag inte telefonen, (hade ramlat ned på golvet...) thumbs down
Tredje gången fick jag svartflagg. (Inga lösa föremål i bilen vid bankörning...) thumbs down
Skulle gärna ha en kronometer med lätt tillgänglig stoppknapp som är fast monterad, så att jag kan snabbt och enkelt starta och stoppa klockan. Tips?

Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004

När jag jagade ett enkelt stoppur som reserv för den normala utrustningen fanns det ett lite mer avancerat ur (399:- eller nåt) som kunde lagra 10 varvtider. Förmodligen aktiverades det pss som vanliga stoppur genom att trycka på "pausknappen".

Det finns annars laptimers som aktiveras med knapp (MC varainter) men de är nästan lika dyra som en "riktig" med beacon (tex http://www.rollcentre.co.uk/html/t200_lap_timer.html )

om det finns nåt enkelt och passande (aktivering med en knapp på ratten) så är jag mycket intresserad. Best lap och Last Lap för 500:- är en våt dröm.

Edit: korrigerade länken

Eric Josefsson
Skänninge
Här sen Maj 2003

Jag körde med biltemas tidtagarur silvertejpad mitt på ratten.. vid konbanekörning fick jag ca +-1sek fel mot fotocellsjoxet

Citera
pålsson
Sollentuna
Här sen Jan 2004

Trådstartare
Hittar inget på:http://www.rollcentre.co.uk/html/t200_lap_timer.html)
500:- för en bra tidtagningsutrustning inne i bilen låter OK! Hittar du någon för fast montering så meddela gärna mej!

Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004

Länken fixad.
Det verkar finnas seriösa stoppur för lagom pengar:
http://www.cei-ultrak.com/prof-stopwatch/prof-stopwatch.html
ULTRAK 494 ser intressant ut.
Men sånt säljs väl av såna där motionsorienterade butiker.....

ice
Tokholm
Här sen Jan 2003

Stulet från Demon Tweeks katalogen 2003:

Steering wheel mounted digital stopwatch and chronometer.
Can be fitted to most aftermarket wheels.
Has a manual stopwatch facility (to 1/100 th sec.), times up to 99 laps and includes interval timing.
Supplied with hornpush, fittings and instructions.

(CR/SD) £46.81

Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt.
Citera
Eddie Varvstopp
Kävlinge
Här sen Nov 2002

När jag tog mina stapplande första steg på bana skaffade jag ett tidtagarur för ca 200:- som kan lagra 100 mellantider. Denna satte jag fast på rattens ena eker, lagom avtånd mellan tummen och splittknappen med kardborrband. Funkade bra som fingervisning i.a.f.

Du hittar motsvarande klocka i dag för 149kr
http://www.clasohlson.se/shop/store/main.asp?COSID=DC44ECE66A5D4D5AA52 . . . .

BTG
Stockholm
Här sen Nov 2002

Sätt videokamera i bilen, inte bara varvtider utan också spårval, trafik etc kan analyseras hemma...

Tokholm
Här sen Jan 2003

Eddie Varvstopp skrev:
När jag tog mina stapplande första steg på bana skaffade jag ett tidtagarur för ca 200:- som kan lagra 100 mellantider. Denna satte jag fast på rattens ena eker, lagom avtånd mellan tummen och splittknappen med kardborrband. Funkade bra som fingervisning i.a.f.

Du hittar motsvarande klocka i dag för 149kr...

Den klockan har en stor bugg: Den fryser inte varvtiden, utan det är först då du stoppat klockan (då passet är slut), som du kan se dina tider.

Den har ett stort plus också, du kan be den att visa varvtiderna i varvtidsordning, inte enbart i varvnummerordning. thumbs up

Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004

Du menar denna:
http://www.clasohlson.se/WAG.asp?cp=Eq0q179q700&ic=N&sw=9090
Hos Klas i sjön måste man tydligen "tipsa en komis" för att få fram vettig direktlänk thumbs down

Uret ser inte helt fel ut med tanke på priset. Om den enorma knappen är splitknappen så kan det tom fungera.

ice
Tokholm
Här sen Jan 2003

NiklasFalk skrev:
Du menar denna:
http://www.clasohlson.se/WAG.asp?cp=Eq0q179q700&ic=N&sw=9090
Hos Klas i sjön måste man tydligen "tipsa en komis" för att få fram vettig direktlänk thumbs down

Uret ser inte helt fel ut med tanke på priset. Om den enorma knappen är splitknappen så kan det tom fungera.

Splitknappen är den lilla, men den sitter bättre till än den stora, om man är högerhänt.

Citera
Gran Tourismo
Danderyd
Här sen Mar 2004

Re: Tidtagning

pålsson skrev:
Skulle gärna ha en kronometer med lätt tillgänglig stoppknapp som är fast monterad, så att jag kan snabbt och enkelt starta och stoppa klockan. Tips?

Ett annat tips om man vill känna och klämma på grejorna är att pipa iväg till Forsmans Motor på Häradsvägen i Huddinge. Köpte själv deras Robic SC-505 för strax under 500 kr, http://www.forsman-motor.se/ - se under rubriken Tid data. Den har både varvtidsmätning (ligger kvar i displayen så att man genast ser vad senaste varvtiden blev) och mellantidsmätning, knapparna är stora och sitter enkelt åtkomliga, och man hänger den i ett band runt halsen. Sen är det bara att tuta och köra!

BMW 335i -07
Saab 9-3 SE TungtrycksTURBO -99
Citera
Sörpan
Slåtte
Här sen Nov 2002

Du har säkert tänkt på det, men ingen försäkring i världen gäller om du tittar på klockan och brakar av banan...

"Raksträckor är bara en transport till nästa kurva"
Citera
Gran Tourismo
Danderyd
Här sen Mar 2004

Sörpan skrev:
Du har säkert tänkt på det, men ingen försäkring i världen gäller om du tittar på klockan och brakar av banan...

Correctomundo! Därför har SC-505 lagring av varvtiderna också så man kan titta på dem i lugn och ro efter att man avslutat passet. thumbs up

Men om man nu ändå - mot bättre vetande - vill veta vad varvtiden blev när känslan för det gångna varvets linje fortfarande sitter lättillgängligt någonstans utmed ryggmärgen, då kan det vara en bra feature. Personligen skulle jag aldrig våga ta blicken från banan för en sådan oväsentlighet...

BMW 335i -07
Saab 9-3 SE TungtrycksTURBO -99
Citera
Frazze
Kristianstad
Här sen Nov 2002

Har man stora färddatorn finns det tidtagningsfunktion i den, iaf på E30.

Slåtte
Här sen Nov 2002

Frazze skrev:

Med andra ord ska det vara helt omöjligt att försäkra en sån bil...

Citera
Frazze
Kristianstad
Här sen Nov 2002

Sörpan skrev:
Frazze skrev:

Jag har aaaaaldrig använt färddatorn i min M3 till att klocka varvtider...

Sälen
Här sen Aug 2003

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Sörpan skrev:

Det är i princip omöjligt för mig.. Lite väl många för det ska vara försvarbart för min del.

Slåtte
Här sen Nov 2002

Frazze skrev:
Sörpan skrev:
Frazze skrev:

Jag har aaaaaldrig använt färddatorn i min M3 till att klocka varvtider...

Jag har ingen färddator...

Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002

Frazze skrev:

Sitter i Delta Integralen som standard, däremot måste man vara Italienare, vara van vid knasig logik typ HP miniräknare eller tillräckligt frikopplad från logiskt tänkande för att kunna använda den...

BMW 330i -05
Citera
Pär Hylander
Laholm
Här sen Nov 2002

BTG skrev:
Sätt videokamera i bilen, inte bara varvtider utan också spårval, trafik etc kan analyseras hemma...

Jo, det kan ju vara av akademiskt intresse (nu spetsade jag till det lite på vilje på att se om det genererar en mängd uppretade kommentarer, *fliiin*)

Bäst nytta, och nästan enda nyttan faktiskt, är om man får sin feedback omedelbart. Man får en mycket sämre inlärningseffekt om man får sin feedback 10 min senare, eller 8 timmar senare. Får man den direkt så kan man genast lära sig av den och göra förändringar eller fortsätta slipa redan på nästa varv. Faktiskt helt grundläggande träningslära.

Fast videokameran kan ju vara skoj och till nytta ändå! (Jag har faktiskt alldeles nyligen svetsat ett fäste till min till snedsträvan i buren

Tidtagning
1 besök senaste veckan (4342 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande