Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Arezu GT silver series - AMG GT Vision inspired replica
<<   1, 2, 3 ... , 52, 53, 54   >>
102 besök senaste veckan (334937 totalt)
ThomHall
Nykvarn
Här sen Jun 2013
Inlägg: 655


Trådstartare
min tillfälliga idé med targa var typ T-tak som ngn gammal Corvette hade . Har ju en ganska kraftig bärande mittstruktur i taket för de tänkta måsvingarna så heltarga funkar inte.
Hur som. Nu har jag kapat till dörrarna, så det blir nu vanlig dörr med fast tak
Kan, som sagt, tillverka en uppsättning dörrar till och jobba vidare med måsvingelösningen på sidan av när tid finns. Såklart lite synd att frångå ursprungskonceptet. Men kanske når dit ngn dag ändå trots allt.

_________________
Thomas Hällqvist
Citera
knotan
Åby
Här sen Feb 2006
Inlägg: 6124



Kollar på ljuddämparen. Men vad är in och ut på den

Och jag tror det blir bra oavsett, den erfarenheten du har är om gott och väl tillräcklig för att göra en bra ljuddämpare thumbs up

_________________
Karossbilar är inte det lite larvigt??
niklas laine
Citera
ThomHall
Nykvarn
Här sen Jun 2013
Inlägg: 655


Trådstartare
knotan skrev:
Kollar på ljuddämparen. Men vad är in och ut på den

Och jag tror det blir bra oavsett, den erfarenheten du har är om gott och väl tillräcklig för att göra en bra ljuddämpare thumbs up


Kan fixa några bilder till senare. Inloppet är under i mitten och leds direkt via 90 graders rör till den yttersta kammaren. Utloppet är också i mitten, via den mittre kammaren, i vilken inloppsröret oxå löper igenom.

_________________
Thomas Hällqvist
Citera
ThomHall
Nykvarn
Här sen Jun 2013
Inlägg: 655


Trådstartare
En glädjande nyhet jag fick nyss var att min ansökan om 20kW/100 kg gick igenom
Känns väldigt skönt och underlättar obeskrivligt mkt. Slipper några hundra kilo barlast nu

Sen har jag funderat vidare på dörröppningslösningen. Då måsvingar inte funkar att få till på vettigt sätt i nuläget så kom tanken upp att använda traditionell dörröppning, mkt för att den, sannolikt, är den enklaste att få till. Tycker dock att det är en lite för träligt och mainstream lösning för denna bil.
Så har en variant av Koenigseggs lösning på dörröppning som förslag för bygget. Skall nu bara rita upp den i CAD och modellera öppningsförfarandet på den. Vill minnas att jag sett ett bygge på rejsa som har haft någon likande lösning med rätt finurlig/komplex mekanik. Fick för mig att det var Ajdéns Bentley. Men den har ju annan typ av dörrar vad det verkar.
Hur som, då jag bla pga brist på bearbetningsmaskiner inte kan få till en vidare avancerad mekanism så har jag en mycket enkel variant i tanken. Själva rörelsen av dörren blir en tvärrörelse och en roterande.
Kommer nog upp lite bilder på detta när jag fått utreda lösningen lite mer och sett att den funkar

_________________
Thomas Hällqvist
Citera
Benjamin E
Stockholm
Här sen Mar 2004
Inlägg: 2585

Namndispens
Namndispens

Rätt killar men fel bil Ajdens sensor var det:
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=106328

_________________
Benjamin E
Kör MK8 GTI
Citera
ThomHall
Nykvarn
Här sen Jun 2013
Inlägg: 655


Trådstartare
Benjamin Ernryd skrev:
Rätt killar men fel bil Ajdens sensor var det:
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=106328


så var det. Vissa förmår att bygga fler än en bil
Appropå att bygga fler än en bil så kollade jag på kanalen Motornörd på YouTube om Michael som bygger en F40 och nu en Pantera. Det är ju galet imponerande att se hans bedrifter
F40 är nog min absoluta favoritbil när det gäller klassiker.

_________________
Thomas Hällqvist
Citera
ThomHall
Nykvarn
Här sen Jun 2013
Inlägg: 655


Trådstartare
Lite grovt så kommer den se ut så här med öppen dörr. Borde kunna funka rätt bra. Tar inte särskilt mkt plats i sidoled med öppen dörr Gäller nu bara att få till detta i praktiken



_________________
Thomas Hällqvist
Citera
erikjakan
Stockholm
Här sen Dec 2004
Inlägg: 7732



Kul att se att bygget fortsätter!

Vad blir det för maskin i skapelsen?

_________________
Erik Wedlund

Nurburgring 7.14.8 BTG Z06
Nurburgring 7.40 BTG 996 Turbo
Mantorp 1.23.7 Carrera S
Gelleråsen 1.18.40 M3e36
Gelleråsen 1.11.5 996 turbo
Citera
Benjamin E
Stockholm
Här sen Mar 2004
Inlägg: 2585

Namndispens
Namndispens

ThomHall skrev:
Lite grovt så kommer den se ut så här med öppen dörr. Borde kunna funka rätt bra. Tar inte särskilt mkt plats i sidoled med öppen dörr Gäller nu bara att få till detta i praktiken




Snyggt, tänkte förut såhär. Vet att du gillar att bygga och fnula själv, vilket du gör med bravur! Men, kanske om Ajdens kunde ge dig ritning/tillverka åt dig? Dom har ju jordens smartaste lösning...

_________________
Benjamin E
Kör MK8 GTI
Citera
paz
Stockholm
Här sen Jan 2004
Inlägg: 865



Benjamin Ernryd skrev:
ThomHall skrev:
Lite grovt så kommer den se ut så här med öppen dörr. Borde kunna funka rätt bra. Tar inte särskilt mkt plats i sidoled med öppen dörr Gäller nu bara att få till detta i praktiken




Snyggt, tänkte förut såhär. Vet att du gillar att bygga och fnula själv, vilket du gör med bravur! Men, kanske om Ajdens kunde ge dig ritning/tillverka åt dig? Dom har ju jordens smartaste lösning...


Kugghjulen som Adjen använder till dörrmekanismen ser ju väldigt lika ut diffdreven från en lastbilsbakaxel

/ P

_________________
/Pär Nyman
Citera
paz
Stockholm
Här sen Jan 2004
Inlägg: 865



Benjamin Ernryd skrev:
ThomHall skrev:
Lite grovt så kommer den se ut så här med öppen dörr. Borde kunna funka rätt bra. Tar inte särskilt mkt plats i sidoled med öppen dörr Gäller nu bara att få till detta i praktiken




Snyggt, tänkte förut såhär. Vet att du gillar att bygga och fnula själv, vilket du gör med bravur! Men, kanske om Ajdens kunde ge dig ritning/tillverka åt dig? Dom har ju jordens smartaste lösning...


Kugghjulen som Adjen använder till dörrmekanismen ser ju väldigt lika ut diffdreven från en lastbilsbakaxel

/ P

_________________
/Pär Nyman
Citera
ThomHall
Nykvarn
Här sen Jun 2013
Inlägg: 655


Trådstartare
erikjakan skrev:
Kul att se att bygget fortsätter!

Vad blir det för maskin i skapelsen?


Hela drivlinan samt hjulupphängning etc kommer från Corvette C5

_________________
Thomas Hällqvist
Citera
ThomHall
Nykvarn
Här sen Jun 2013
Inlägg: 655


Trådstartare
Vore ju kanon att kunna få till samma eleganta lösning som Ajden har. "Måste" dock löpa linan ut med den idé jag har

_________________
Thomas Hällqvist
Citera
Benjamin E
Stockholm
Här sen Mar 2004
Inlägg: 2585

Namndispens
Namndispens

ThomHall skrev:
Vore ju kanon att kunna få till samma eleganta lösning som Ajden har. "Måste" dock löpa linan ut med den idé jag har


Misstänkte det helrätt inställning!

_________________
Benjamin E
Kör MK8 GTI
Citera
ThomHall
Nykvarn
Här sen Jun 2013
Inlägg: 655


Trådstartare
går sakta sakta framåt... har en del andra projekt på G samtidigt vilket drar ner tempot en aning..

1'a steget med dörrarna är nu klart. Nu ska jag fixa till dörrskelettet sen själva dörröppningsstyrningen.. Kommer senare visa funktionen mer i detalj, men nöjer mig med dessa två bilder i nuläget



_________________
Thomas Hällqvist
Citera
TPR
Göteborg/Nödinge
Här sen Feb 2005
Inlägg: 2479



https://ck-modelcars.de/en/schuco-1-12-mercedes-benz-amg-vision-gt-yea . . . .

Såg denna och kom att tänka på dig.
Hur går det förresten?

_________________
T h o m a s P i h l

Mazda MX-5 Miata -99
#78 MX-5 Standard Cup / Roadsport C
Fd ERCup #98 - Caran Racing
Citera
DaWa
Västerås
Här sen Feb 2017
Inlägg: 208



Kul, jag kom också att tänka på det här projektet idag faktiskt. Också nyfiken på hur det går!

_________________
Daniel Wahlberg
Citera
ThomHall
Nykvarn
Här sen Jun 2013
Inlägg: 655


Trådstartare
Vilken snygg modell
https://ck-modelcars.de/en/blog/1758/2022-03-28/the-mercedes-benz-amg- . . . .

Jodå, det går framåt, om än sakta i nuläget. Jobbade en del efter jul med infästning av inredningsdetaljerna. Senaste veckorna har det dock varit lite stiljtje pga annat som tagit tid. Men skall ta tag i det igen kommande vecka


[/url]

_________________
Thomas Hällqvist
Citera
DaWa
Västerås
Här sen Feb 2017
Inlägg: 208



Snyggt! Kul att se! Det är ett minst sagt mastigt projekt. Jag är mäkta imponerad! thumbs up thumbs up

_________________
Daniel Wahlberg
Citera
Aerodynamic
Alingsås
Här sen Sep 2005
Inlägg: 857



DaWa skrev:
Snyggt! Kul att se! Det är ett minst sagt mastigt projekt. Jag är mäkta imponerad! thumbs up thumbs up


Instämmer

Mycket fint project.

Mvh, Per

_________________
Per Axblom
Citera
stilldouble
Malmö
Här sen Okt 2012
Inlägg: 887



Allt "släpp" som följt med från formarna, kan man ha sådan tur att det försvinner med en sväng med högtryckstvätten?

_________________
Magnus Falk
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Arezu GT silver series - AMG GT Vision inspired replica
<<   1, 2, 3 ... , 52, 53, 54   >>
102 besök senaste veckan (334937 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande