| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Hjälp med bromskraftfördelning teori vs praktik?!
|
3101 besök totalt |
|
Hej! Jag postar sällan här men läser frekvent
Nu är det så att jag har problem att få bromsarna att ta riktigt bra(låser ej på asfalt) Receptet jag kokat ihop är: Alfa 166 brembo fram 2x42mm med 305mm skivor Mercedes S500 bak 1x46mm med 295mm skivor Huvudcylinder BMW 730i 25,4mm Ingen ABS. Fördelning fram/bak = 64,6/35,4 (bra i mina öron) Jag har TYVÄRR monterat en Volvo 940 bromskraftfördelare efter huvudcylindern för att få rätt balans då den har liknande diametrar, så den SKULLE kunna vara boven. Experimenterade lite förra veckan genom att installera en justerbar strypventil till bakre kretsen(wilwood modell), och bromsarna gick från "mesigt dåligt" till "bra personbilsbromsar". Detta räcker dock inte för SFRO som vill ha ännu mer bett i dem! Värt att nämna är att alla komponenter är nya förutom volvoventilen, samt beläggen som är återanvända(redstuff beställda och skall monteras så snart dom kommer hem) Nu är ju frågan om detta recept är bra, eller om man bör titta på att backa ner till 23,8mm cylinder kanske? Trots att alfa 166 faktiskt kör med 25,4mm original... Några teoretiker/bankörarpraktiker som vill ge sig in i denna diskussion för att skina lite ljus över det hela kanske? _________________ Daniel Lorenz Bygger Ford GT40 replika Gatlegal klassiker |
||||
|
Om man förutsätter att allt är "helt" i bromssystemet (inte ok som kärvar eller flexar, huvudcylinder som bottnar, bromsslangar som sväller, glaserade belägg, pedalställ som flexar) så är min uppfattning att om du inte kan låsa (fram)hjulen på asfalt, så är det utväxlingen i systemet som är fel.
För stor huvudcylinder eller för lite mekanisk utväxling i pedalstället. Enklast är oftast att testa mindre huvudcylinder men då gäller det att se till att den inte bottnar. Men innan man gör det brukar det vara värt att titta på pedalstället, jag har varit med om att saker flexar så att man inte får ut all kraft till hjulen (det händer också att flexet "låser" något i överföringen). Jag tror det stämmer att Brembo-oken används med 25,4 mm cylinder i de flesta produktionsbilar. Jag har haft problem på flera bilar jag besiktat med att pedalen vill bottna om man har för liten huvudcylinder till de oken. Gustaf _________________ ---/In search of Maxwell's demon---/ Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till... SFRo-besiktningsman i Skellefteå |
||||
|
Re:
Är servo från en clio(var enda jag fick plats med), förstärkning okänd. Bromskraftfördelaren är ansluten likadant som original men med tillägget att den även har en wilwood ventil efter sig på bakre kretsen. _________________ Daniel Lorenz Bygger Ford GT40 replika Gatlegal klassiker |
||||
|
Re:
Edit: Har funderat tidigare på om det kan vara så att servot inte ens fungerar, det skulle ju förklara en del
Någon som har ett bra tips på hur man enklast kontrollerar ett servo? (förutom det enkla, bromsa och starta motorn för att se om pedalen sjunker. Eller det kanske duger som funktionstest?) _________________ Daniel Lorenz Bygger Ford GT40 replika Gatlegal klassiker |
||||
|
Re:
Försöker hitta någon fin bild till dig, men det är inte det lättaste
Har testat servot med pumpning och startat motorn, pedalen sjunker 2-3cm ungefär. Så det är OK! Avvaktar lite tills beläggen är bytt också innan det börjar rivas något då det är så förbaskat trångt i motorrummet
Edit: hittade bilden jag kopplade efter en gång i tiden, högra principskissen gäller.
_________________ Daniel Lorenz Bygger Ford GT40 replika Gatlegal klassiker |
||||
|
Om servot är "för litet" (mindre än vad som normalt används till systemet) så ger ju det också högre pedaltryck utan att något annat behöver vara direkt fel.
Är det svårt att få plats med servo som har större diameter kan man leta efter ett med dubbla membran, eller så får man prova att ändra mekanisk eller hydraulisk utväxling. Det gäller förstås också att du kopplat fördelningsblocket rätt, så du inte reducerar trycket till framhjulen. Frågan är om du ens behöver fördelningsblocket, så länge du inte har hjullåsning bak (med med en justerbar reducering bör det kunna ordnas ändå). Det kan vara idé att testa med det förbikopplat för att utesluta att det ställer till saker. Gustaf _________________ ---/In search of Maxwell's demon---/ Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till... SFRo-besiktningsman i Skellefteå |
||||
|
Re:
Funderar faktiskt på att fimpa volvoblocket och bara köra på den justerbara istället. Men är det ok att ändra utförande på bilen mellan första och sista SFRO-besiktningen? Kanske "bara" är att uppdatera uppgifterna i datorn då antar jag? _________________ Daniel Lorenz Bygger Ford GT40 replika Gatlegal klassiker |
||||
|
Ja, visst kan man ändra specifikationen, det är inte så ovanligt. Det viktiga är att nya specen fungerar och uppfyller de krav som finns :-)
Gustaf _________________ ---/In search of Maxwell's demon---/ Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till... SFRo-besiktningsman i Skellefteå |
||||
|
På min bil är den hydrauliska balansen lite fel så jag har monterat en ställbar Willwood till bakbromsarna, funkar utmärkt.
Har inget servo, så det är lite tungtrampat (gissar typ 50 kg) men det funkar. _________________ Magnus Wennerberg Porsche 911 Targa -77 (originalish) Porsche 911 Coupe -69 (busbil för bana) Porsche 924 -79 (busbil för gata) Porsche 931 -79 |
||||
|
Re:
Ah, vad bra! Först och främst ska jag prova köra in nya beläggen dock. Sen får vi se om det fortfarande är "dåliga" bromsar. Hoppas helgens väder klarnar nu bara
_________________ Daniel Lorenz Bygger Ford GT40 replika Gatlegal klassiker |
||||
|
Nya belägg verkar vart rätta medicinen.
Nu låser alla fyra hjulen vid inbromsning på asfalt vid kraftig stämpling! Man borde väl vrida ner det lite så den inte låser bak på asfalt väl? _________________ Daniel Lorenz Bygger Ford GT40 replika Gatlegal klassiker |
||||
|
Re:
Bra att du hittade en väg framåt! Du ska ju tydligt låsa framhjulen först i alla fall. Det svåra är att hitta en inställning som inte låser bakhjul vid bromsning från höga farter - mer viktförskjutning framåt gör ju baken lättare när det går fort. Gustaf _________________ ---/In search of Maxwell's demon---/ Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till... SFRo-besiktningsman i Skellefteå |
||||
|
Re:
Ja, och så länge det funkar bra så tänker jag nog fortsätta med det. Då volvoventilen faktiskt har en önskvärd funktion som var anledningen till att jag satt dit den från början(den ger båda inkommande ledningarnas tryck till bakre kretsen om utgående krets fram försvinner) _________________ Daniel Lorenz Bygger Ford GT40 replika Gatlegal klassiker |
||||
|
Jag tänkte att det kanske blir en märklig tryckkurva om det ligger två reduceringar i serie. Har du testat med bara den ursprungliga nu när du har nya belägg? Förresten, det borde vara likartat som att ställa den separata på minsta reducering.
Guson _________________ Tomas Gunnarsson |
||||
|
Re:
Kör den nästan helt bottnad just nu(dvs. 0% reducering), ska ställa på den lite till tänkte jag, så får vi se om det blir några konstiga fenomen med 2st ventiler i rad.(borde inte bli det då volvoventilen borde ha fast karaktär) _________________ Daniel Lorenz Bygger Ford GT40 replika Gatlegal klassiker |
||||
![]() |
Skruva banåkabil
|
3101 besök totalt |