Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Hjälp med bromskraftfördelning teori vs praktik?!
3101 besök totalt
SwedishGT40
västmanland
Här sen Apr 2006
Inlägg: 382


Trådstartare
Hjälp med bromskraftfördelning teori vs praktik?!

Hej!
Jag postar sällan här men läser frekvent
Nu är det så att jag har problem att få bromsarna att ta riktigt bra(låser ej på asfalt)

Receptet jag kokat ihop är:

Alfa 166 brembo fram 2x42mm med 305mm skivor
Mercedes S500 bak 1x46mm med 295mm skivor
Huvudcylinder BMW 730i 25,4mm

Ingen ABS.

Fördelning fram/bak = 64,6/35,4 (bra i mina öron)

Jag har TYVÄRR monterat en Volvo 940 bromskraftfördelare efter huvudcylindern för att få rätt balans då den har liknande diametrar, så den SKULLE kunna vara boven.
Experimenterade lite förra veckan genom att installera en justerbar strypventil till bakre kretsen(wilwood modell), och bromsarna gick från "mesigt dåligt" till "bra personbilsbromsar".
Detta räcker dock inte för SFRO som vill ha ännu mer bett i dem!

Värt att nämna är att alla komponenter är nya förutom volvoventilen, samt beläggen som är återanvända(redstuff beställda och skall monteras så snart dom kommer hem)

Nu är ju frågan om detta recept är bra, eller om man bör titta på att backa ner till 23,8mm cylinder kanske? Trots att alfa 166 faktiskt kör med 25,4mm original...

Några teoretiker/bankörarpraktiker som vill ge sig in i denna diskussion för att skina lite ljus över det hela kanske?

_________________
Daniel Lorenz
Bygger Ford GT40 replika
Gatlegal klassiker
Citera
therealpinto
Skellefteå
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5899



Om man förutsätter att allt är "helt" i bromssystemet (inte ok som kärvar eller flexar, huvudcylinder som bottnar, bromsslangar som sväller, glaserade belägg, pedalställ som flexar) så är min uppfattning att om du inte kan låsa (fram)hjulen på asfalt, så är det utväxlingen i systemet som är fel.

För stor huvudcylinder eller för lite mekanisk utväxling i pedalstället. Enklast är oftast att testa mindre huvudcylinder men då gäller det att se till att den inte bottnar. Men innan man gör det brukar det vara värt att titta på pedalstället, jag har varit med om att saker flexar så att man inte får ut all kraft till hjulen (det händer också att flexet "låser" något i överföringen).

Jag tror det stämmer att Brembo-oken används med 25,4 mm cylinder i de flesta produktionsbilar. Jag har haft problem på flera bilar jag besiktat med att pedalen vill bottna om man har för liten huvudcylinder till de oken.

Gustaf

_________________
---/In search of Maxwell's demon---/
Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till...
SFRo-besiktningsman i Skellefteå
Citera
Guson
Uppsala
Här sen Sep 2003
Inlägg: 1278



Har du servo och vad har det för förstärkning? Hur är bromskraftfördelaren ansluten och är den med i bilden även med Wilwood-ventilen installerad?

Guson

_________________
Tomas Gunnarsson
Citera
SwedishGT40
västmanland
Här sen Apr 2006
Inlägg: 382


Trådstartare
Re:

Guson skrev:
Har du servo och vad har det för förstärkning? Hur är bromskraftfördelaren ansluten och är den med i bilden även med Wilwood-ventilen installerad?

Guson


Är servo från en clio(var enda jag fick plats med), förstärkning okänd.
Bromskraftfördelaren är ansluten likadant som original men med tillägget att den även har en wilwood ventil efter sig på bakre kretsen.

_________________
Daniel Lorenz
Bygger Ford GT40 replika
Gatlegal klassiker
Citera
SwedishGT40
västmanland
Här sen Apr 2006
Inlägg: 382


Trådstartare
Re:

niczii skrev:
Guson skrev:
Har du servo och vad har det för förstärkning? Hur är bromskraftfördelaren ansluten och är den med i bilden även med Wilwood-ventilen installerad?

Guson


Är servo från en clio(var enda jag fick plats med), förstärkning okänd.
Bromskraftfördelaren är ansluten likadant som original men med tillägget att den även har en wilwood ventil efter sig på bakre kretsen.


Edit: Har funderat tidigare på om det kan vara så att servot inte ens fungerar, det skulle ju förklara en del
Någon som har ett bra tips på hur man enklast kontrollerar ett servo? (förutom det enkla, bromsa och starta motorn för att se om pedalen sjunker. Eller det kanske duger som funktionstest?)

_________________
Daniel Lorenz
Bygger Ford GT40 replika
Gatlegal klassiker
Citera
Guson
Uppsala
Här sen Sep 2003
Inlägg: 1278



Hur är original inkoppling då för oss som inte har Volvo? Koppla bort vakuumslangen från servot och provkör. Det ska kännas stor skillnad.

Guson

_________________
Tomas Gunnarsson
Citera
SwedishGT40
västmanland
Här sen Apr 2006
Inlägg: 382


Trådstartare
Re:

Guson skrev:
Hur är original inkoppling då för oss som inte har Volvo? Koppla bort vakuumslangen från servot och provkör. Det ska kännas stor skillnad.

Guson


Försöker hitta någon fin bild till dig, men det är inte det lättaste

Har testat servot med pumpning och startat motorn, pedalen sjunker 2-3cm ungefär. Så det är OK!
Avvaktar lite tills beläggen är bytt också innan det börjar rivas något då det är så förbaskat trångt i motorrummet

Edit: hittade bilden jag kopplade efter en gång i tiden, högra principskissen gäller.


_________________
Daniel Lorenz
Bygger Ford GT40 replika
Gatlegal klassiker
Citera
therealpinto
Skellefteå
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5899



Om servot är "för litet" (mindre än vad som normalt används till systemet) så ger ju det också högre pedaltryck utan att något annat behöver vara direkt fel.

Är det svårt att få plats med servo som har större diameter kan man leta efter ett med dubbla membran, eller så får man prova att ändra mekanisk eller hydraulisk utväxling.

Det gäller förstås också att du kopplat fördelningsblocket rätt, så du inte reducerar trycket till framhjulen.

Frågan är om du ens behöver fördelningsblocket, så länge du inte har hjullåsning bak (med med en justerbar reducering bör det kunna ordnas ändå). Det kan vara idé att testa med det förbikopplat för att utesluta att det ställer till saker.

Gustaf

_________________
---/In search of Maxwell's demon---/
Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till...
SFRo-besiktningsman i Skellefteå
Citera
SwedishGT40
västmanland
Här sen Apr 2006
Inlägg: 382


Trådstartare
Re:

therealpinto skrev:
Om servot är "för litet" (mindre än vad som normalt används till systemet) så ger ju det också högre pedaltryck utan att något annat behöver vara direkt fel.

Är det svårt att få plats med servo som har större diameter kan man leta efter ett med dubbla membran, eller så får man prova att ändra mekanisk eller hydraulisk utväxling.

Det gäller förstås också att du kopplat fördelningsblocket rätt, så du inte reducerar trycket till framhjulen.

Frågan är om du ens behöver fördelningsblocket, så länge du inte har hjullåsning bak (med med en justerbar reducering bör det kunna ordnas ändå). Det kan vara idé att testa med det förbikopplat för att utesluta att det ställer till saker.

Gustaf

Funderar faktiskt på att fimpa volvoblocket och bara köra på den justerbara istället.
Men är det ok att ändra utförande på bilen mellan första och sista SFRO-besiktningen?
Kanske "bara" är att uppdatera uppgifterna i datorn då antar jag?

_________________
Daniel Lorenz
Bygger Ford GT40 replika
Gatlegal klassiker
Citera
therealpinto
Skellefteå
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5899



Ja, visst kan man ändra specifikationen, det är inte så ovanligt. Det viktiga är att nya specen fungerar och uppfyller de krav som finns :-)

Gustaf

_________________
---/In search of Maxwell's demon---/
Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till...
SFRo-besiktningsman i Skellefteå
Citera
safe
Stockholm / Kalmar
Här sen Jan 2006
Inlägg: 2451



På min bil är den hydrauliska balansen lite fel så jag har monterat en ställbar Willwood till bakbromsarna, funkar utmärkt.

Har inget servo, så det är lite tungtrampat (gissar typ 50 kg) men det funkar.

_________________
Magnus Wennerberg
Porsche 911 Targa -77 (originalish)
Porsche 911 Coupe -69 (busbil för bana)
Porsche 924 -79 (busbil för gata)
Porsche 931 -79
Citera
SwedishGT40
västmanland
Här sen Apr 2006
Inlägg: 382


Trådstartare
Re:

therealpinto skrev:
Ja, visst kan man ändra specifikationen, det är inte så ovanligt. Det viktiga är att nya specen fungerar och uppfyller de krav som finns :-)

Gustaf


Ah, vad bra!
Först och främst ska jag prova köra in nya beläggen dock. Sen får vi se om det fortfarande är "dåliga" bromsar.

Hoppas helgens väder klarnar nu bara

_________________
Daniel Lorenz
Bygger Ford GT40 replika
Gatlegal klassiker
Citera
SwedishGT40
västmanland
Här sen Apr 2006
Inlägg: 382


Trådstartare
Nya belägg verkar vart rätta medicinen.
Nu låser alla fyra hjulen vid inbromsning på asfalt vid kraftig stämpling!
Man borde väl vrida ner det lite så den inte låser bak på asfalt väl?

_________________
Daniel Lorenz
Bygger Ford GT40 replika
Gatlegal klassiker
Citera
therealpinto
Skellefteå
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5899



Re:

niczii skrev:
Nya belägg verkar vart rätta medicinen.
Nu låser alla fyra hjulen vid inbromsning på asfalt vid kraftig stämpling!
Man borde väl vrida ner det lite så den inte låser bak på asfalt väl?


Bra att du hittade en väg framåt!

Du ska ju tydligt låsa framhjulen först i alla fall. Det svåra är att hitta en inställning som inte låser bakhjul vid bromsning från höga farter - mer viktförskjutning framåt gör ju baken lättare när det går fort.

Gustaf

_________________
---/In search of Maxwell's demon---/
Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till...
SFRo-besiktningsman i Skellefteå
Citera
Guson
Uppsala
Här sen Sep 2003
Inlägg: 1278



Har du både original Volvoreducering och den separata i systemet nu?

Guson

_________________
Tomas Gunnarsson
Citera
SwedishGT40
västmanland
Här sen Apr 2006
Inlägg: 382


Trådstartare
Re:

Guson skrev:
Har du både original Volvoreducering och den separata i systemet nu?

Guson


Ja, och så länge det funkar bra så tänker jag nog fortsätta med det. Då volvoventilen faktiskt har en önskvärd funktion som var anledningen till att jag satt dit den från början(den ger båda inkommande ledningarnas tryck till bakre kretsen om utgående krets fram försvinner)

_________________
Daniel Lorenz
Bygger Ford GT40 replika
Gatlegal klassiker
Citera
Guson
Uppsala
Här sen Sep 2003
Inlägg: 1278



Jag tänkte att det kanske blir en märklig tryckkurva om det ligger två reduceringar i serie. Har du testat med bara den ursprungliga nu när du har nya belägg? Förresten, det borde vara likartat som att ställa den separata på minsta reducering.

Guson

_________________
Tomas Gunnarsson
Citera
SwedishGT40
västmanland
Här sen Apr 2006
Inlägg: 382


Trådstartare
Re:

Guson skrev:
Jag tänkte att det kanske blir en märklig tryckkurva om det ligger två reduceringar i serie. Har du testat med bara den ursprungliga nu när du har nya belägg? Förresten, det borde vara likartat som att ställa den separata på minsta reducering.

Guson


Kör den nästan helt bottnad just nu(dvs. 0% reducering), ska ställa på den lite till tänkte jag, så får vi se om det blir några konstiga fenomen med 2st ventiler i rad.(borde inte bli det då volvoventilen borde ha fast karaktär)

_________________
Daniel Lorenz
Bygger Ford GT40 replika
Gatlegal klassiker
Citera
Skruva banåkabil
Hjälp med bromskraftfördelning teori vs praktik?!
3101 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande