Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Lacka själv? - Newbie
3 besök senaste veckan (3026 totalt)
DJ
NL
Här sen Maj 2004

Trådstartare
Lacka själv? - Newbie

Funderar på att lära mig lacka själv. Just nu är det stötfångarna som behöver lite färg.

Använde sökfunktionen, men hittade ingenting på rejsa.

Finns det nån bra DIY guide? Har tillgång till tryckluft och en lackspruta. Ingen värstingspruta, men har med framgång sprutmålat snickerier med en likadan.
Snickerierna var dock inte metallic...

Tips och råd, länkar till DIY-guider osv. tas tacksamt emot!

Ny kulbil i garaget.
Citera
Himlar
Linköping
Här sen Mar 2007

Re: Lacka själv? - Newbie

DJ skrev:
Funderar på att lära mig lacka själv. Just nu är det stötfångarna som behöver lite färg.

Använde sökfunktionen, men hittade ingenting på rejsa.

Finns det nån bra DIY guide? Har tillgång till tryckluft och en lackspruta. Ingen värstingspruta, men har med framgång sprutmålat snickerier med en likadan.
Snickerierna var dock inte metallic...

Tips och råd, länkar till DIY-guider osv. tas tacksamt emot!

Det är väl ("ish") som att lackera plastbyggsatser? Se till att ligga på ganska lite färg (för att minimera risken för rinningar), stora drag (jobba med axeln och höften och inte underarmar) och vänd utanför ytan som ska lackeras. Får dock erkänna att jag inte lackerat bildelar själv, annat än några småsaker till FS-bilarna där finishkraven inte var högsta prioritet.

"But this car is full of my two least favorite things: rust and electrical issues." / _\_(ツ)_/_ Dork @ GRM Forum
Citera
Kroegarn
Linköping
Här sen Dec 2002

Jag gav mig på att lacka hela bilen.... en gång och inte igen mest p.g.a att det var mycket mer jobb än jag hade inbillat mig. Mina erfarenheter av jobbet:

- Färgdamm fastnar ÖVERALLT!!! Tyckte jag hade skyddat skapligt.... men näää det blev en del sanering efteråt av både bil och garage :/
- Kraftig kompressor är ett måste... min har stor tank men klen motor vilket gjorde att trycket föll lite för mycket vid längre pass
- LJUS, LJUS och LJUS!!! Underarbetet är viktigt å det visste jag om men det är först i ordentligt ljus man ser om det blev bra eller ej... takarmaturer och byggstrålkastare stod sig rätt slätt mot solen
- Ha något att provlacka på för att hitta rätt inställning och framförallt spädning av färgen. För tunn så rinner det alldeles för lätt och för tjock så blir det knöglig apelsinskalslack. Men följ receptet från färgleverantören (förutsätter att du kommer använda 2 komponentsfärg) Teknik är hyfsat viktig men mer att ha bra ljus så man ser när färgen flyter ut och man ska sluta dra mer.

Men slutresultatet blev iaf betydligit bättre än vad det var innan och med tanke på vad lacken kostat mig så behöver jag inte heller vara rätt för att använda bilen.

Ska du lacka plast behöver du också skaffa mjukmedel att blanda i färgen... annars är nog risken att det spricker lätt. Min bil var ju redan lackad sedan innan men annars har jag läst om div. färger som etsar sig fast i plåten, men själv drog jag bara på två lager med primer innan basfärgen åkte på. Tänkte klarlacka också, men efter 3-4 lager basfärg så vara jag så less på det att det fick vara.

Lycka till

Toyota Celica ST -77
BMW I4 M50 -23,
+ Aprilia Touno -18
Citera
M-S-R

Här sen Nov 2003

Namndispens
Namndispens

Jag har lackat bilar i 10år.
Att beskriva en guide från slipning till slutlack skulle ta mig hela dagen..
Så, skriv en lista med frågor som du funderar över så ska jag svara på dom.

Till att börja med, vad har du får färgspruta och storlek på nål/munstycke på den?

Mvh
Citera
DJ
NL
Här sen Maj 2004

Trådstartare
Re:

Magnus Sjögren skrev:
Jag har lackat bilar i 10år.
Att beskriva en guide från slipning till slutlack skulle ta mig hela dagen..
Så, skriv en lista med frågor som du funderar över så ska jag svara på dom.

Till att börja med, vad har du får färgspruta och storlek på nål/munstycke på den?

Mvh

En billig färgspruta. Vet inte munstyckets hål. Går att justera sprutbild och så på den med två olika rattar. Den ena för nålen, och den andra kommer jag inte ihåg vad den ändrar.

Det gäller bakstötfångaren som sonen råkat backa in i en betongstolpe.

Tänkte försöka mig på att laga själv. Spacel för ändamålet är inköpt, nåt specialspackel för plaststötfångare. Först tänkte jag värma och trycka tillbaka det som sticker ut.

Har kollat lite DIY- instruktioner på Youtube, och det känns som hanterbart att laga själv.

Lacken måste bli fin på övre delen av stötfångaren åtminstone. Den ytan som syns. Om den blir lite grynig på undersidan som tittar ner på asfalten så kan jag leva med det. Därför har jag fundrat på att hänga upp stötfångaren ungefär som den sitter på bilen för att lättare kunna lacka snyggt där det är viktigt.

Framför allt vill jag inte ha en randig stötfångare. Har sett några riktigt fula exempel på hemlackade metalliclacker där man ser dragen med färgsprutan ganska tydligt.

Frågorna jag har gäller nog:
- Mjukmedel i lacken? Eller kan man köpa färdig lack med mjukmedel i?
- Hur tjockt ska man lägga på? Hur mycket vanlig lack och hur mycket klarlack?
- Är färgen man köper färdigförtunnad, eller måste man anpassa?
- Vilket tryck ska man ha på luften?
- Allmänna tips?

Ny kulbil i garaget.
Citera
M-S-R

Här sen Nov 2003

Namndispens
Namndispens

Re:

DJ skrev:

Frågorna jag har gäller nog:
- Mjukmedel i lacken? Eller kan man köpa färdig lack med mjukmedel i?
- Hur tjockt ska man lägga på? Hur mycket vanlig lack och hur mycket klarlack?
- Är färgen man köper färdigförtunnad, eller måste man anpassa?
- Vilket tryck ska man ha på luften?
- Allmänna tips?

Färgsprutan ställer du färgmängd och sprutbredd på.

Mjukmeldel använder jag aldrig, vad jag har fått förklarat för mig flera gånger är att dagens klarlacker är så flexibla så att det inte behövs mjukmedel i om det inte är typ en gummispoiler. Jag har aldrig haft problem med att det har släppt pga att lacken har blivit för hård mot underlaget. Däremot är det viktigt med en bra plastprimer på ren plast.

Du lägger på färg tills du har full täckning över grundfärgen/det gamla underlaget. Man brukar lägga 2-3 lager.
Eftersom det är en metallic så blir det ju en bas+klarlack. Svårt att säga hur mycket färg det går åt, jag skulle nog kunna lacka den med 2-3dl. Men räkna 0,5L så ska du klara dig. Den späds sedan så det blir lite mer sprutklar.
Klarlacken räcker med en halvliter med. Då ska det i både härdare+ ev förtunning i klarlacken med.

Den brukar oftast vara outspädd, hur den ska spädas beror på märke, färgsystem. Sedan så finns det både vatten och thinnerbaserad. Klarlacken är alltid lösningsmedelsbaserad.

Trycket beror på sprutan, det beror på om det är en HVLP eller en "vanlig". Är det en hyfsat ny så skulle jag börja med att köra den på runt 2,0bar, mätt framme vid sprutan, du förlorar tryck i slangen om du har regulatorn på väggen.

Allmäna råd, läs på så mycket du kan, se filmer på Youtube, stressa inte när du lackar.
Citera
FSRacing
Umeå
Här sen Dec 2007

Skruva banåkabil
Lacka själv? - Newbie
3 besök senaste veckan (3026 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande