Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Nytt torn på Kinekulle. Tjusigt!
3112 besök totalt
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 42342

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Nytt torn på Kinekulle. Tjusigt!

Inte helt klart än, man fick klättra på en vanlig stege för att komma upp i tornet nu i helgen

Men det ser ut att bli ett klart lyft mot gamla tornet. Alltid kul att se investeringar i de svenska banorna!!!!


_________________
Magnus Thomé
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 20148



Det blir ju inte bara ett torn, det blir en bottenvåning också. thumbs up

Det skulle varit klart i februari, men de glömde nog vilket år

_________________
Niklas Falk
www.SPVM.se
Citera
GustafB
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 4376



thumbs up
Bara resten kvar nu då. Typ en helt ny depå, tunnel under banan, kraftigare inkommande ström osv

_________________
Revline 968 GT1
Gustaf Burström.
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 20148



Ingen brist på service i Maskindepån.

Line-up området är inte direkt designat för Maskindepåbruk.

_________________
Niklas Falk
www.SPVM.se
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 42342

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Re:

Niklas Falk skrev:
Ingen brist på service i Maskindepån.

Line-up området är inte direkt designat för Maskindepåbruk.


Hur är det med el nere i maskindepån på gräsmattan?

_________________
Magnus Thomé
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 20148



Re:

Magnus Thomé skrev:
Niklas Falk skrev:
Ingen brist på service i Maskindepån.

Line-up området är inte direkt designat för Maskindepåbruk.


Hur är det med el nere i maskindepån på gräsmattan?
Ingen brist på 3fas under tävling, men när inget är framdraget är det rätt strömlöst.
Inte frågat om hur stor huvudsäkringen är, men det räcker till SPVM och RHK.

_________________
Niklas Falk
www.SPVM.se
Citera
barth
Gävle
Här sen Apr 2004
Inlägg: 918



Väldig besvärligt med ström sist vi var där då flera av oss dunkade igång Däcksvärmarna...

_________________
Patrik barth
996 GT2 RSR
BTG 7:32
www.teamsenapochketchup.com
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 20148



Re:

barth skrev:
Väldig besvärligt med ström sist vi var där då flera av oss dunkade igång Däcksvärmarna...
Dieselvärmare?

Dvs lite härligt generatorbrum har väl inget mått illa av. Drivet av frityrolja så luktar det nästan gott också


Allt går att lösa, det är bara en fråga om prioriteringar.

_________________
Niklas Falk
www.SPVM.se
Citera
3DBlaster
Stockholm
Här sen Jul 2008
Inlägg: 1069



Eller så lägger man 180 solpaneler på depåtaket, man kan nog få plats med 2 rader a 90 paneler totalt 180st/295Wattare anslutet till 2st inverters på 20 000kW/st = 40 000kW.
Varje inverter kräver anslutning på 50A - Så 100A/400V trefas kan man generera en solig racedag.
Kan värma en massa däck.
Och genererar 45 000 kWh/år

_________________
Janne Ström
Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 19046



Garanterat billigt och enkelt att frakta/montera är det också..?

_________________
/Mats Strandberg
onemanracing.com

BMW 330i -05
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 20148



Re:

MaZ skrev:
Garanterat billigt och enkelt att frakta/montera är det också..?
Jag tror det var ett investeringsförslag till Kinnekulle TÖP.

Men det är väldigt sällan det behövs nåt mer än simpel laddstöm under depåtaket. Med egen generator har man fördel mot konkurrenter som inte får ström till sina värmare (eller får dricka kallt pulverkaffe).

_________________
Niklas Falk
www.SPVM.se
Citera
GustafB
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 4376



Re:

Niklas Falk skrev:
MaZ skrev:
Garanterat billigt och enkelt att frakta/montera är det också..?
Jag tror det var ett investeringsförslag till Kinnekulle TÖP.

Men det är väldigt sällan det behövs nåt mer än simpel laddstöm under depåtaket. Med egen generator har man fördel mot konkurrenter som inte får ström till sina värmare (eller får dricka kallt pulverkaffe).


Största problemet är att det inte finns en rejält depå. Att stå på en gräsmatta där nere funkar inte med airjacks eller riktigt låga bilar..

_________________
Revline 968 GT1
Gustaf Burström.
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 20148



Allt går att lösa, om man vill.

Normalt ska man ju ändå använda pizzaspade till airjacks, så vad är problemet med mjuk mark?

Det finns gott om platser i maskindepån där nivå/lutning inte är så illa.
Primadonnabilar som inte klarar tunneln plockar man ut vid posterng 9 och över banan in i line-up.

Men det krävs lite större funktionärsapparat att använda samtliga depåytor.

Sen sjunker intresset att bygga depåläger för endags.

Det påstås ju att det är en utomhussport, så där gäller det ju att maximera efter förutsättningarna. Men kan man få andra att ändra förutsättningarna till ens fördel så är det ju enklare.

_________________
Niklas Falk
www.SPVM.se
Citera
GustafB
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 4376



Re:

Niklas Falk skrev:
Allt går att lösa, om man vill.

Normalt ska man ju ändå använda pizzaspade till airjacks, så vad är problemet med mjuk mark?

Det finns gott om platser i maskindepån där nivå/lutning inte är så illa.
Primadonnabilar som inte klarar tunneln plockar man ut vid posterng 9 och över banan in i line-up.

Men det krävs lite större funktionärsapparat att använda samtliga depåytor.

Sen sjunker intresset att bygga depåläger för endags.

Det påstås ju att det är en utomhussport, så där gäller det ju att maximera efter förutsättningarna. Men kan man få andra att ändra förutsättningarna till ens fördel så är det ju enklare.


Problemet när jag var där på gräset var att marken var mjuk, bilen hamnade snett, det gick knappt att komma under, underrede/avgassystem skrapar i asfaltskanten när man ska ta sig upp osv.
Att "allt går att lösa" känns rätt irrelevant. Då kan vi ju lika gärna skippa att asfaltera banan också eller för den delen stanna hemma om man ska hårddra det

Jag bara listade upp grejer som jag tycker är riktigt bökiga och dåliga med banan. Själv åker jag bra mycket hellre till Gelleråsen eller Mantorp. Sen förstår jag att inte alla tycker lika om allt men det är inte så mycket att argumentera om.

_________________
Revline 968 GT1
Gustaf Burström.
Citera
Magnus Bengtsson
Karlstad å lite Falkenberg
Här sen Jul 2007
Inlägg: 1173



Re:

GustafB skrev:
Niklas Falk skrev:
Allt går att lösa, om man vill.

Normalt ska man ju ändå använda pizzaspade till airjacks, så vad är problemet med mjuk mark?

Det finns gott om platser i maskindepån där nivå/lutning inte är så illa.
Primadonnabilar som inte klarar tunneln plockar man ut vid posterng 9 och över banan in i line-up.

Men det krävs lite större funktionärsapparat att använda samtliga depåytor.

Sen sjunker intresset att bygga depåläger för endags.

Det påstås ju att det är en utomhussport, så där gäller det ju att maximera efter förutsättningarna. Men kan man få andra att ändra förutsättningarna till ens fördel så är det ju enklare.


Problemet när jag var där på gräset var att marken var mjuk, bilen hamnade snett, det gick knappt att komma under, underrede/avgassystem skrapar i asfaltskanten när man ska ta sig upp osv.
Att "allt går att lösa" känns rätt irrelevant. Då kan vi ju lika gärna skippa att asfaltera banan också eller för den delen stanna hemma om man ska hårddra det

Jag bara listade upp grejer som jag tycker är riktigt bökiga och dåliga med banan. Själv åker jag bra mycket hellre till Gelleråsen eller Mantorp. Sen förstår jag att inte alla tycker lika om allt men det är inte så mycket att argumentera om.

Det finns ju inget som hindrar att arrangören tillåter längsgående parkering av tävlingsbil på depågatorna om plattor och presenning finns, så länge en tillräckligt bred fil är ren för transporter och uttryckning och andra krav uppfylls så borde det vara en fullt möjlig lösning.

_________________
Magnus Bengtsson
www.spvm.se
Citera
Björnes
Skillingaryd
Här sen Apr 2005
Inlägg: 926



Re: Nytt torn på Kinekulle. Tjusigt!

Magnus Thomé skrev:
Inte helt klart än, man fick klättra på en vanlig stege för att komma upp i tornet nu i helgen

Men det ser ut att bli ett klart lyft mot gamla tornet. Alltid kul att se investeringar i de svenska banorna!!!!



Synd att man inte gör det något högre när man ändå bygger man ser inte stora delar av banan. Men det är väl halken som prio ett. Sedan bör nog det komma en trappa snabbt. vissa tävlingsledare gillar inte stegar.

_________________
Björn Andersson

Reg. Bes.för Vagnbok RA RC Drifting
Vagnbok utf. Folkrace
Chefstekniker BMWSC
F.D. SerieTekniker ERC
F.D vagnboksutfärdare AR Cupen
Citera
Allmänt banåkaforum
Nytt torn på Kinekulle. Tjusigt!
3112 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande