Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Mazda MX-5 NB eller NBFL?
2 besök senaste veckan (4065 totalt)
carl.josefsson
Göteborg
Här sen Jul 2008
Inlägg: 1511


Trådstartare
Mazda MX-5 NB eller NBFL?

har långt gångna planer på att köpa mig en MX-5 generation 2 (NB/NBFL)

från årsmodell 2001 (NBFL) så gjordes en facelift samtidigt som motorn uppdraperades med VVT som resulterade 146 hk istället för 140 som den hade innan.

vilken av dessa bör jag satsa på för trackday där bilen byggs med baktanke att kunna passa in bra i Roadsport C / MX5-cup

cheers!
/C

_________________
Carl Josefsson

Porsche Cayman S 2011
Mazda MX-5 2002 - Såld
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?p=1763213#1763213
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 20148



Det skiljer ca 50-70kg i plåt på karosserna (nåt med lite tjockare plåt i bakdelen 01-05), annars skiljer det inte mycket när man rensat.
Men det är mycket som är rätt på en 01-05, numera är det inte ens svårt att hitta belägg till de större bromsarna (bara lite mindre utbud, och högre pris).

Jag skulle siktat på det rostfriaste exemplaret. Att behöva ha nya bult/mutter för varenda skruvjobb är inget skoj alls (som när man pillar på en Tysk eller Brittisk åretruntbil). Att handla bult en och en kostar en himla massa fraktpengar (och väntetid) om inte annat.

_________________
Niklas Falk
www.SPVM.se
Citera
carl.josefsson
Göteborg
Här sen Jul 2008
Inlägg: 1511


Trådstartare
Re:

Niklas Falk skrev:
Det skiljer ca 50-70kg i plåt på karosserna (nåt med lite tjockare plåt i bakdelen 01-05), annars skiljer det inte mycket när man rensat.
Men det är mycket som är rätt på en 01-05, numera är det inte ens svårt att hitta belägg till de större bromsarna (bara lite mindre utbud, och högre pris).

Jag skulle siktat på det rostfriaste exemplaret. Att behöva ha nya bult/mutter för varenda skruvjobb är inget skoj alls (som när man pillar på en Tysk eller Brittisk åretruntbil). Att handla bult en och en kostar en himla massa fraktpengar (och väntetid) om inte annat.


tackar för detta! :-)

men enligt transportstyrelsen och fordonsfråga så är årsmodell 01-05 10kg lättare i tjänstevikt (faktisk vikt) än årsmodelleran innan.....

/C

_________________
Carl Josefsson

Porsche Cayman S 2011
Mazda MX-5 2002 - Såld
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?p=1763213#1763213
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 20148



Original 03a med full inredning och 90kg förare, 1200kg.
Japanversion 98 1050kg med samma förare.
Inredning skiljer och lite annat men det finns även en skillnad i plåt.

_________________
Niklas Falk
www.SPVM.se
Citera
Victor.
Lund
Här sen Dec 2003
Inlägg: 1876



Jag skulle också säga välj en rostfri 98-00 framför en rostig 01-05.

Lite annat som kan vara bra att veta vid val av utförande/årsmodell om man ska ha en trackday/race-NB:

# NB har generellt den femväxlade lådan förutom 10th Anniversary (-99, blå metallic) och SE (-00, vinröd metallic) och en del tyska specialversioner som kan heta saker som "Miracle Edition" och liknande. NBFL Sport har sexväxlad låda. Bakaxelutväxlingen är olika, 4,1:1 med femväxlad och 3,9:1 med sexväxlad. Sexväxlade lådan går att swappa rakt i en femväxlad bil och på bana är nog inte kombinationen 4,1:1 och sexväxlat helt fel.

# Enligt mina erfarenheter och efterforskningar har alla europasålda 1,8 torsendiff i bakaxeln, 03-05 (eller om det är 04-05) har en liten annan variant som brukar kallas Super Fuji som också är en torsendiff men med några lameller i också för att ge lite statisk diffverkan men den verkar inte ha någon jättefördel på bana, de brukar snarare spotta ut lite lösa delar ihop med oljan emellanåt verkar det som.

# ABS-systemet fick elektronisk bromskraftsfördelning på NBFL så den använder bakbromsarna mer aggressivt (om jag inte har fel för mig).

# NBFL Sport har som Niklas nämnde större bromsskivor (276 mm istället för 255 mm) både fram och bak, och andra ok och belägg. De mindre bromsarna funkar dock fint också så länge de får lite extra kylning (annars går det åt belägg snabbt).

# NBFL har lite mer förstyvningsstag undertill men det finns det eftermarknadsdelar som fixar.

# NBFL har en annan toppackning med mindre hål för kylkanalerna i främre delen av motorn för att tvinga kylvätskeflödet mer runt bakre delen av motorn p.g.a. att vattnet både tas in och släpps ut i främre delen. Annars är det populärt att bygga om så att man tar ut vattnet baktill på motorn vid torpedväggen, men detta bör inte göras på NBFL (det blir dåligt flöde i främre delen av toppen då) om man inte lyfter toppen och lägger på en "gammal" packning.

_________________

Porsche Cayman S "3400 RT" -09
Grocery Getter: Mercedes C220D T 4Matic -20
Citera
carl.josefsson
Göteborg
Här sen Jul 2008
Inlägg: 1511


Trådstartare
Re:

Victor. skrev:
Jag skulle också säga välj en rostfri 98-00 framför en rostig 01-05.

Lite annat som kan vara bra att veta vid val av utförande/årsmodell om man ska ha en trackday/race-NB:

# NB har generellt den femväxlade lådan förutom 10th Anniversary (-99, blå metallic) och SE (-00, vinröd metallic) och en del tyska specialversioner som kan heta saker som "Miracle Edition" och liknande. NBFL Sport har sexväxlad låda. Bakaxelutväxlingen är olika, 4,1:1 med femväxlad och 3,9:1 med sexväxlad. Sexväxlade lådan går att swappa rakt i en femväxlad bil och på bana är nog inte kombinationen 4,1:1 och sexväxlat helt fel.

# Enligt mina erfarenheter och efterforskningar har alla europasålda 1,8 torsendiff i bakaxeln, 03-05 (eller om det är 04-05) har en liten annan variant som brukar kallas Super Fuji som också är en torsendiff men med några lameller i också för att ge lite statisk diffverkan men den verkar inte ha någon jättefördel på bana, de brukar snarare spotta ut lite lösa delar ihop med oljan emellanåt verkar det som.

# ABS-systemet fick elektronisk bromskraftsfördelning på NBFL så den använder bakbromsarna mer aggressivt (om jag inte har fel för mig).

# NBFL Sport har som Niklas nämnde större bromsskivor (276 mm istället för 255 mm) både fram och bak, och andra ok och belägg. De mindre bromsarna funkar dock fint också så länge de får lite extra kylning (annars går det åt belägg snabbt).

# NBFL har lite mer förstyvningsstag undertill men det finns det eftermarknadsdelar som fixar.

# NBFL har en annan toppackning med mindre hål för kylkanalerna i främre delen av motorn för att tvinga kylvätskeflödet mer runt bakre delen av motorn p.g.a. att vattnet både tas in och släpps ut i främre delen. Annars är det populärt att bygga om så att man tar ut vattnet baktill på motorn vid torpedväggen, men detta bör inte göras på NBFL (det blir dåligt flöde i främre delen av toppen då) om man inte lyfter toppen och lägger på en "gammal" packning.


Tusen tack för detta! :-)

ang bromskivornas storlek innebär det att man inte kan köra med 15" hjul på sportmodellen?

/C

_________________
Carl Josefsson

Porsche Cayman S 2011
Mazda MX-5 2002 - Såld
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?p=1763213#1763213
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 20148



Re:

carl.josefsson skrev:


ang bromskivornas storlek innebär det att man inte kan köra med 15" hjul på sportmodellen?

/C
johodå, det går alldeles utmärkt. Det finns 15" som inte passar men massor som passar. Tex NBoriginal 15x6" (som passar finfint med 195/50 på gata) och Superleggera 15x7 för att två ur högen.

_________________
Niklas Falk
www.SPVM.se
Citera
carl.josefsson
Göteborg
Här sen Jul 2008
Inlägg: 1511


Trådstartare
Re:

Niklas Falk skrev:
carl.josefsson skrev:


ang bromskivornas storlek innebär det att man inte kan köra med 15" hjul på sportmodellen?

/C
johodå, det går alldeles utmärkt. Det finns 15" som inte passar men massor som passar. Tex NBoriginal 15x6" (som passar finfint med 195/50 på gata) och Superleggera 15x7 för att två ur högen.


strålande! tusen tack! :-)

/C

_________________
Carl Josefsson

Porsche Cayman S 2011
Mazda MX-5 2002 - Såld
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?p=1763213#1763213
Citera
carl.josefsson
Göteborg
Här sen Jul 2008
Inlägg: 1511


Trådstartare
Tack för all input, nu står det en silvrig 2002:a som heter Vilma på min uppfart :-)

/C

_________________
Carl Josefsson

Porsche Cayman S 2011
Mazda MX-5 2002 - Såld
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?p=1763213#1763213
Citera
Pontus Fyhr
Lund
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5270



Re:

carl.josefsson skrev:
Tack för all input, nu står det en silvrig 2002:a som heter Vilma på min uppfart :-)

/C


Tråd krävs!

_________________
Pontus Fyhr
Citera
carl.josefsson
Göteborg
Här sen Jul 2008
Inlägg: 1511


Trådstartare
Re:

Pontus Fyhr skrev:
carl.josefsson skrev:
Tack för all input, nu står det en silvrig 2002:a som heter Vilma på min uppfart :-)

/C


Tråd krävs!


det kommer :-)

_________________
Carl Josefsson

Porsche Cayman S 2011
Mazda MX-5 2002 - Såld
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?p=1763213#1763213
Citera
Allmänt banåkaforum
Mazda MX-5 NB eller NBFL?
2 besök senaste veckan (4065 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande