Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Standard eller stumma motor- och växellådsfästen?
1529 besök totalt
Tifosi
Myresjö
Här sen Apr 2007
Inlägg: 416


Trådstartare
Standard eller stumma motor- och växellådsfästen?

Hejsan
Måste byta växellådsfästen på min BMW 328 E46. Eftersom växellådsfästena är helt trasiga så antar jag att motorfästena belastats onormalt mycket så jag ska byta dom med.
Det jag vill veta är för och nackdelar med stumma grejjer jämfört med "mjuka" standardgrejjer. Att det blir mer ljud och vibrationer är jag med på men kommer stumma fästen orsaka mer slitage på något annat?

Tacksam för input.

_________________
Ola Starkman

BMW 328 E46 banåkabil
BMW 218d F22 bruksbil
Citera
Bert Svensson
Ryd Småland
Här sen Nov 2002
Inlägg: 640



Tänk på och ha lika hårda fram som bak
Citera
Nisse Järnet
Stockholm
Här sen Apr 2008
Inlägg: 243



Jag har kört med delrinkuddar på motor och låda i mina E30 turbos sen 2007 och än har INGET i drivlinan pajjat så jag kör vidare Lite mer ljud, ja absolut. Men inte så himla farligt tycker jag.
Man får en tajtare känsla i drivlinan också tex.

_________________
BMW E30 325ix M50 turbo, aktiv 4wd, 7 vxl DCT 900hk.
BMW E30 M50 turbo, 6vxl, traction control, boost by gear, 800hk
Nisse Järnet
Citera
MattiasH
Skellefteå
Här sen Nov 2007
Inlägg: 647



Du kan stummontera motorn men ha gärna en kudde eller bussning så växellådsfästet kan röra sig lite.
En bilkaross rör sig och vrider sig ganska mkt, motor å växellåda blir varmt, inte karossen osv osv.

Det går ju såklart bygga motorpaketet bärande mot karossen men fästen på våxellådor tex brukar inte vara så kraftiga att det håller utan massa speciallösningar

_________________
Mattias Holmgren
Citera
Tifosi
Myresjö
Här sen Apr 2007
Inlägg: 416


Trådstartare
Tack för input men standardprylar beställdes för ett par dar sedan.
Det blir nog en bra förbättring ändå. Nuvarande växellådskuddar har ju delat på sig.

_________________
Ola Starkman

BMW 328 E46 banåkabil
BMW 218d F22 bruksbil
Citera
MattiasH
Skellefteå
Här sen Nov 2007
Inlägg: 647



Ja det är ju en viss skillnad att gå från uttjänta grejer som gått 20-30k mil till nya original bara thumbs up

_________________
Mattias Holmgren
Citera
Nisse Järnet
Stockholm
Här sen Apr 2008
Inlägg: 243



Mitt har då hållt iaf som sagt, med 800hk

_________________
BMW E30 325ix M50 turbo, aktiv 4wd, 7 vxl DCT 900hk.
BMW E30 M50 turbo, 6vxl, traction control, boost by gear, 800hk
Nisse Järnet
Citera
Skruva banåkabil
Standard eller stumma motor- och växellådsfästen?
1529 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande