Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1367 besök totalt |
Gatbil vs Banbil - lite loggar
Egentligen är jag kass på att utvärdera loggar, gillar mest att titta på dem. Ibland har jag tur och hittar något uppenbart man kan förbättra. Nu roade jag mig åt att jämföra mitt bästa varv med bruxbilen mot bästa varvet med räsern körda av mig på Ljungbyhed. Tyckte det blev brutaltydligt hur mycket snabbare en banpreppad bil är än en "vanlig" bil. Så vad har vi: 2016 med en BMW 320 Touring -04, 1510kg/170hk helt original och rullandes på vanliga gatdäck. Sedan grävde jag fram en fil från förra körningen 2014. Då körde jag Porsche 944 -84 1200kg/163hk, fullt uppgraderad hjulupphängning och klistriga R-däck. BMW är i graferna representerad med Blå linjer och Porschen Röda. Redan varvtiderna säger att Porschen är snabbare med 1:06,74 mot 1:12,23. ![]() Hasighetsgrafen liger en bra bit ovanför nästan hela varvet. Acc är det marginellt skillnad men nog bromsar 944:an bättre (här kan jag nog bättra mig ![]() ![]() _________________ Edvin Persson #lifeisbetterinracesuits | Porsche 944 -84 | PCS - PCSR - MSCC | Min blogg: http://eddievarvstopp.se |
Här är nästan samma bana, men inte riktigt. 3 varv där det röda gick 0.15 s snabbare än det långsammaste (gröna).
![]() Jag vet inte heller något värst om att läsa ut nåt, men lär mig gärna. Jag kanske kunde bromsa hårdare? Slutade bromsa lite tidigare i det röda, lite högre in-hastighet tro? _________________ Pontus Fyhr |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1367 besök totalt |