Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar BMW M2 -16 | 1, 2, 3 ... 111, 112, 113 >> 61 besök idag (463721 totalt) |
Cirkeln är sluten. Jag är tillbaka i en blå BMW ///M-bil. Det känns som jag ska ha den här minst lika länge som den blåa M3 -96'an jag hade i nära tio år. Och nu blir det en BMW M2, perfekt allround som både vardagsbil och banåka/slalombil. DKG som automat är skönt och slappt i stadstrafik. Och rattpaddlar som snabbt smackar i nästa växel när man kör mer än åker. Underbart. Viktigt för mig är att bilen inte känns tung utan lätt i steget, "chuckable" som det heter. Där är ju tyvärr nuvarande M3/M4 väldigt tunga i körkänslan till skillnad mot M2 trots att viktskillnaden mellan dem och M2 är ganska liten.
Så, finns det några planer för bilen? Nja, jag gillar ju av någon outgrundlig anledning att köra så original som möjligt. Men tåligare bromsbelägg är beställt av PEAN. PFC har ännu inga belägg till M2 så det blev istället gula Pagid RS29. Där får man väl se om det räcker med tåliga belägg i fyrkolvsoken eller om det behövs kylning. Jag hoppas det inte behövs. Första banträffen tänkte jag prova med att köra på gatdäcken som bilen kommer med, det är Michelin Pilot Super Sport som sitter på så det är ju bra grejer. Men rdäck ska det ju bli. Och då behöver jag en uppsättning fälgar, tänker köra 18" men är extremt osäker på vad för ET/offset och fälgbredd som funkar. Kan man köra samma fram o bak? Behövs det spacer fram eller bak isf? Vore skönt att slippa spacer men men. Eftersom jag räknar med att ha bilen i många år så tänkte jag skyddsfoliera som minimum kofångarna, troligtvis även huv och backspeglar. Men steget i pris upp till en helfoliering är därifrån ganska litet. Så jag har lite att fundera på här. Tips på riktigt duktiga folierare mottages gärna. Nu ska jag bara köra in bilen efter konstens alla regler i 200 mil, hur ska jag klara det! EDIT: Komihåglänkar 3D print bromskyl https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php Ljudisolering https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php Stertman 2019 https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php _________________ Magnus Thomé |
||||
|
||||
_________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||||
Jag måste köra 75 mil imorgon och på torsdag = Jag kan hjälpa dig :-) Man måste passera Falun på väg upp till Rättvik, akta dig Petter så jag inte kommer och dricker upp ditt kaffe ;-) _________________ Janne Ström |
||||
|
||||
För det första, grattis! Vilken grym bil, precis en sådan har jag suktat mycket efter den senaste tiden. Personligen tycker jag att Pagid ger bättre känsla vid inbromsningen än PFC så det låter som ett bra val Jag tror ändå att du kan behöva lite bromskylning på den. Borde gå att göra något som inte skadar pärlan Angående fälgar nu då. Original på dom där sitter det 9" ET29 fram och 10" ET 40 bak. (Jag tror att det är samma dimensioner på M3an så man kan nog snegla lite där vad folk kör). Det borde finnas en hel del plats i hjulhusen så man kan ju tycka att du borde kunna få in 10" fram också. Gällande ET så sitter fälgarna ungefär lika långt ut (någon millimeter extra på framfälgen) så samma ET runt om är nog lämpligt för att kunna rotera också. En bra utgångspunkt är nog att försiktigt montera en bakfälg fram och se om det tar i något. Man kan även testa med lite spacer både bak och fram för att se hur hjulen hamnar. Min misstanke är att du borde kunna klämma på 10" runt om med ett ET på 35-40. Notera dock att jag bara spekulerar En annan sak som du borde kolla innan du beställer 18" är att bromsarna får plats. Jag vet att BMW säljer M4an med 18" fälg (när man har stålbromsar) men jag vet också att Schmiedmann testade att klämma på Apex 18" på en M4 med stålbromsar och det gick inte. Misstänker att det kan vara samma bromsar på M2 så fälgarna behöver vara rymliga om det skall gå. Blir spännande att följa detta. Hoppas att få se bilen på Gelleråsen i mitten på juli _________________ David Johansson BMW 335i E92 (Alpinweiss) BMW CS Motorsport |
||||
Bra val!
Som tidigare nämnt originalfälgar mäter: Fram: 9X19 ET29 Bak: 10X19 ET40 Original vinterhjul är 18". Style 640M Fram: 8,5X18 ET27 - 235/40-18 Bak: 9X18 ET29 - 235/40-18 alt. 255/35-18 4 "bak-vinterfälgar" runtom kanske kan fungera med 255/35-18? _________________ / Erik Tryggvesson |
||||
Eller hade du tänkt dig att följa juridiska inkörningen i instruktionsboken? |
||||
Ovant med helt ny bil. Hur ska man göra då? "Höga cylindertryck"? _________________ Magnus Thomé |
||||
Helt rätt färg👍!
Har monterat en del trevliga M-performance delar på ett par kund bilar redan på jobbet så som avgassystem, coilovers ( ställbart i höjd, bump, rebump) och lite kolfiber delar så som vinge, splitters och smuts samlare på trösklarna ( sist nämnda ser så där ut tycker jag). Några har ochså monterat skyds folie på sina bilar front, skärmar, dörrar, rut ram samt upp till kaross vecket på bakskärmarna. Syns knappt alls, måste nästan veta att bilen är folierad. Redan efter ca 700mil så ser man tydligt hur väl filmen skyddar bredningen framför bakhjulen ifrån sprut, bra investering. _________________ Mattias Redebratt Instagram: m.redebratt E46 M3 BTG 7.45 192st varv Kinnekulle:58,43. Falkenberg: 51,31. |
||||
Beroende på hur bilens balans är på bana så kanske den lite större M-performance bakluckeflärpen kan vara intressant. Oerhört spännande att se hur bilen lirar på Gelleråsen i juli! _________________ Magnus Thomé |
||||
Våra race- och banåkarbilar BMW M2 -16 | 1, 2, 3 ... 111, 112, 113 >> 61 besök idag (463721 totalt) |