Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
BMW M2 -16
<<   1, 2, 3 ... 31, 32, 33 ... 111, 112, 113   >>
97 besök idag (463098 totalt)
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41538

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Racermek inför Kinnekulle imorrn

Nya gpspucken.





Dubbel matning, mobil och puck. High tech

_________________
Magnus Thomé
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41538

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Jättekul dag på Kinnekulle! Perfekt väder, blandat sol och lite dis och inte för varmt. Arrangemanget för dagen var Åke Nybergs återkommande Avancerad Förarkurs med mycket körning, många coacher på plats och licenstagning för SBF för de som ville skaffa sig licens. Janne hängde med och vi körde faktiskt från Stockholm bara över dagen. Normalt orkar jag inte köra de 34 milen på morronkvisten utan kör kvällen innan och sover över på Hotell Gustav. Men eftersom jag inte skulle jobba som coach så var det okej att dyka upp lite senare. Så vi kunde starta från Stockholm en mer mänskligt human tid.

Väl på plats och efter att ha hälsat på Åke så var det ut med lite smågrejer ur bilen, på med hjälm och handskar och rulla ut mot depåutfarten. Jag fick en stark känsla att jag måste ha glömt något. Inte kunde det vara så enkelt att bara hoppa in i bilen när man var framme och köra ut och köra bana? Men jo, inget var glömt. Ganska fantastiskt att kunna ha det så. Ute på banan kändes det som det var länge sen jag var på Kullen och körde. Ett kärt återseende! (Jag var kanske där förra året, minns inte ) Även om guppen är kvar i högerapex nerför backen efter Mohlins så är asfalten superfin och banan precis lika underhållande som alltid!

Jämfört med andra banarrangemang så satt det två personer i merparten av bilarna, Åkes upplägg är med många coacher där varje coach tar hand om varsin liten grupp med bara några få personer i varje. Så ute på banan dräller det med coacher i var och varannan bil Det gasades i allt möjligt, Lotus Evora 400, Porsche GT3, Volvo 142, Cobra (som när föraren var på det humöret kunde toppa 240 på rakan OMG!), mer Amerikanskt V8-vrål, Ferrari, Golf kombi, Lotus Europa och så vidare. Härligt att se!!!



När jag har tillgång till min dator så ska jag ta ut loggar, ladda upp videos osv. Jag hade Racechrono igång tillsammans med den nya gpspucken. Ska bli spännande och se om just hastighetsloggen låter bli att lagga i vissa partier som den gamla. Jag hade inte tidtagningen synlig i bilen men när jag kört ett pass så var jag ju nyfiken på i vilken härad tiderna låg. Efter första vändan ut 1.00.7. Intressant, läge att knäcka minuten? Fast 0.7 kan ju vara en del att köra in bara sådär. Men nog finns det saker att putsa! Men det är lite däcksångest även idag, dvs däcken är på upphällningen, jag räknar med att vänster fram kommer visa cord på ytterskuldran när dan är slut. Men jag vill inte det ska bli lika snopet som på Lundaslalomen häromsistens när det tog slut redan efter bara några få rundor. Och jag känner hur gummit går åt i kvarnkurvan... Hua! Så jag står på men är lite försiktig att inte vålda på vänster framdäck. Många högersvängar är det...

1.00.5. Går åt rätt håll. Jag satsar att köra lite tajtare spår in i några böjar. Gör mer ett djupt ganska sent V i kvarnkurvan, känns bra för framdäcket tycker jag. Tajtar åt svängen tillbaka under bron, går inte så långt till höger precis under bron när jag svänger upp mot Mohlins. Samma efter Mohlins, släpper inte ut bilen så mycket ut mot vänster i backen ner. Missar någon gång då och då in i depåkurvan, man vill ju helst inte gå in i kurvan så långsamt som man måste gå in i den Blir lite understyrning någon gång, missar apex. Och någon gång kommer rumpan istället för att jag i lite för hög fart "ryckt" in bilen i turn in. Jag bjussar på lite däcksskrik helt enkelt

Nästa pass. 1.00.2. Okej. Jag bestämmer mig för att gå lite hårdare i några svängar, alla däcken ser ju fortfarande bra ut trots allt. Jag väljer lite högre fart uppför kvarnkurvan med aningens högre belastning på vänster fram. I högern nerför backen efter Mohlins knäpp är det riktigt kul att låta bilen hjälpa till att rotera med lite valbart bakvagnssläpp. Och även i slutet av tvkurvan, när man precis vänder upp mot tvkrönet, så bilen roterar runt lite av sig själv med lagom lite sladd. Riktigt kul! Fortfarande ingen fullt ut hundraenprocentladd. Jag vill ha lite utrymme, jag kör gatbil och ska köra hem. Jag är personligen inte material att tävla på riktigt i Timeattack på bana med min transportbil. För det där allra lilla sista så får det nog vara trailat och dessutom betydligt mindre pengar nedladdat i bilen. Men har jag mindre kul? Tror inte det va

Vad slutar det på då? Jo jag åker in och stoppar videoinspelningen och petar fram tidtagningsvisningen. Det står 1.00.0. Damm I loggen står det lite mer exakt 1.00.03. Hepp! Ingen 59 idag hahaha.

Wow, har du läst hela, ända hit! Det var kul!



Nu ska jag bara försöka lista ut hur vissa kör både 59- och 58-tider med liknande material






PS:
Eftersnackstråd o foton https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=112187

_________________
Magnus Thomé
Citera
wolfbane1967
Göteborg
Här sen Dec 2006
Inlägg: 262



Rolig rapport

_________________
Jerker Garpensten
718 GT4
Citera
N Wiberg
Västerås
Här sen Jan 2011
Inlägg: 1248



Kul rapport! Jag åkte 1.00.10 förra året vilket också var rätt frustrerande
Man vill under minuten! Vi verkar ju åka ganska lika tider, i alla fall Gelleråsen och Kinnekulle. Måste öva mer på Sviestad och Mantorp dock verkar det som!

_________________
Nicklas Wiberg
BMW M3 E46 Clubsport
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41538

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Men hur tusan tar man sig runt på 58-59 sekunder

_________________
Magnus Thomé
Citera
Eddie Varvstopp
Kävlinge
Här sen Nov 2002
Inlägg: 3116



Kul rapport thumbs up Nån dag ska jag gå den kursen har jag lovat mig .

Har du fått låna någon annans loggar med motsvarande bil? Tror du hittar tiden du behöver där

_________________
Edvin Persson
#lifeisbetterinracesuits | Porsche 944 -84 | PCS - PCSR - MSCC | Min blogg: http://eddievarvstopp.se
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41538

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Jag hittade hur jag kommer under minuten i videon... de sista metrarna på varvet fanns det nog i alla fall tre hundradelar



_________________
Magnus Thomé
Citera
henrikm
Färila
Här sen Maj 2016
Inlägg: 133



Vilka däck körde du på?

_________________
Henrik Markusson

Volvo 850 T-5R
Renault Megane RS
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41538

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
henrikm skrev:
Vilka däck körde du på?


Toyo R888 som är på uppehällningen. Trodde corden skulle dyka upp men det finns tydligen en halv träff eller nåt kvar

De är verkligen enkla att umgås med, inga överaskningar i deras beteende utan släpper konsekvent och odramatiskt. Men nästa däckuppsättning blir till att pröva något annat. Kul att beta av så många olika som möjligt

_________________
Magnus Thomé
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41538

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Nu ligger även loggfilen upplagd på varvtidssidan:
https://rejsa.nu/forum/loggdbtop.php?UserID=3



Eddie Varvstopp skrev:
Kul rapport thumbs up Nån dag ska jag gå den kursen har jag lovat mig .

Har du fått låna någon annans loggar med motsvarande bil? Tror du hittar tiden du behöver där


Tyvärr är.det många i varvtidslistan över Kinnekulle som saknar uppladdade loggfiler, speciellt strax under minuten, men det finns några! Så det ska bli spännande när jag väl är hemma vid datorn.
https://rejsa.nu/forum/loggdbtop.php?Bana=1

_________________
Magnus Thomé
Citera
Newberg
Sala
Här sen Nov 2007
Inlägg: 851



Jag kan ge ett tipps som borde ta dig under minuten. Vid 27s i videon ligger du rätt så mitt i banan, lägg dig ännu längre åt höger i ytterkant, och sväng in senare in till apex där du siktar på kurbsen vid 30s. Just nu ligger du och avvaktar lite innan du kan gå på gas igen där.
Detta gör även att du får ett bättre spår över Mohlins där du hamnar aningens längre till vänster (eftersom du svängde in senare i föregående kurva) där du kommer ligga lite mer i mitten av banan vid 32s, du kan då sikta mer snett över Mohlins och bromsa senare även där och få en mer jämn radie genom den knepiga högern (som inte har ett namn?).

I övrigt så ser det ju riktigt bra ut tycker jag, under minuten borde vara nära thumbs up

_________________
Torbjörn Nyberg
Citera
meantek
Flen
Här sen Mar 2013
Inlägg: 2797



Magnus Thomé skrev:
Jag hittade hur jag kommer under minuten i videon... de sista metrarna på varvet fanns det nog i alla fall tre hundradelar

Du ligger ju bara på 99% gas.

_________________

Ibland kör jag bana. Fast rätt sällan ändå.
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41538

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Newberg skrev:
Jag kan ge ett tipps som borde ta dig under minuten. Vid 27s i videon ligger du rätt så mitt i banan, lägg dig ännu längre åt höger i ytterkant, och sväng in senare in till apex där du siktar på kurbsen vid 30s. Just nu ligger du och avvaktar lite innan du kan gå på gas igen där.
Detta gör även att du får ett bättre spår över Mohlins där du hamnar aningens längre till vänster (eftersom du svängde in senare i föregående kurva) där du kommer ligga lite mer i mitten av banan vid 32s, du kan då sikta mer snett över Mohlins och bromsa senare även där och få en mer jämn radie genom den knepiga högern (som inte har ett namn?).

I övrigt så ser det ju riktigt bra ut tycker jag, under minuten borde vara nära thumbs up


Jag kör lite som du beskriver normalt (förutom att jag gillar att ligga längst till höger över krönet ) Men allteftersom dagen gick så började jag köra tajtare på flera ställen för att få ett kortare varv helt enkelt. Jag kikade lite kort på loggar, jag ska lägga upp grafer när jag kollat lite mer, och det såg faktiskt ut som jag tjänade tid även tillbaks under bron och förbi Mohlins. Men det kan ju varit pga lite mer allmän attack bara, ska kika lite mer på hur loggarna ser ut.

Tyvärr hittar jag inga vbo eller dbn-loggar som är bara lite snabbare att jämföra med. Men jag ska jämföra med Corvetten med 2,6kg/hk mot mina 4,4kg/hk

_________________
Magnus Thomé
Citera
Eddie Varvstopp
Kävlinge
Här sen Nov 2002
Inlägg: 3116



Visa gärna lite grafer för oss
Vem vet, kanske någon sitter på en loggfil som inte blivit uppladdad...

_________________
Edvin Persson
#lifeisbetterinracesuits | Porsche 944 -84 | PCS - PCSR - MSCC | Min blogg: http://eddievarvstopp.se
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41538

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Tre olika varv jag körde. Jag blev inte så mycket klokare. Blå och grå är ett vidare spår tillbaka under bron men det är svårt att dra någon slutsats åt endera hållet tror jag.


_________________
Magnus Thomé
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41538

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Var mina bromsbelägg (PFC08) tysta hela förra säsongen de var på? Japp. Skrek de efter jag varit på Mantorp? Japp. Blev de helt tysta efter jag varit på Sviestad? Japp. Började de skrika igen efter att jag varit på Kinnekulle? Japp.


_________________
Magnus Thomé
Citera
Simonjanne
Göteborg
Här sen Jul 2017
Inlägg: 131



Magnus Thomé skrev:
Var mina bromsbelägg (PFC08) tysta hela förra säsongen de var på? Japp. Skrek de efter jag varit på Mantorp? Japp. Blev de helt tysta efter jag varit på Sviestad? Japp. Började de skrika igen efter att jag varit på Kinnekulle? Japp.



Skumt, mina skriker KONSTANT. Hur högt som helst också. Åker dock på Pagid RS. Kanske skriker mer än andra?
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41538

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
De gula Pagiderna jag körde fram till första halvan av förra året smågnisslade ofta men var bara sällan mer högljudda. PFC08 pendlar i år mellan knäpptysta och en gris på crack.

_________________
Magnus Thomé
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41538

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Bilen står på verkstad. Den vill tydligen ha en ny bränslepump. Precis som några andra M2or velat tidigare tydligen.

_________________
Magnus Thomé
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41538

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Vem kan bredda fälgar? Har precis köpt BMW 513M där två fälgar skulle vara intressant att bredda 1,5 tum inåt. Om det går?


_________________
Magnus Thomé
Citera
ThomasT
Nacka - Saltängen
Här sen Dec 2002
Inlägg: 4689



Magnus Thomé skrev:
Vem kan bredda fälgar? Har precis köpt BMW 513M där två fälgar skulle vara intressant att bredda 1,5 tum inåt. Om det går?

Intera eller Skullman i Åkerstyckbruk.

.

_________________
driver - Thomas Thuresson
Porsche 964 C2 -90
Citera
Våra race- och banåkarbilar
BMW M2 -16
<<   1, 2, 3 ... 31, 32, 33 ... 111, 112, 113   >>
97 besök idag (463098 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande