Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
BMW M2 -16
<<   1, 2, 3 ... 26, 27, 28 ... 111, 112, 113   >>
360 besök senaste veckan (463098 totalt)
Supramannen

Här sen Feb 2003
Inlägg: 11515



Magnus Thomé skrev:
Supramannen skrev:
Är mer att du tappar rätt många av dina hästar du ska ha med denna insugs temp. Händer lika på turbo Porschar Efter ett Par varv backas effekten av markant


Jo jag förstår det. Pancho har precis beställt biffigare intercooler till sin M2, ska bli intressant att se resultaten av den!


Känns ju dumt att ge bort 50 hk

_________________
Mvh/Rickard Cornacchini
Porsche 997 RSR GT2
Citera
PIato
Göteborg
Här sen Nov 2006
Inlägg: 808



Magnus Thomé skrev:
Lite off topic men undrar vilka gatdäck som folk är snabbast med i timeattackserien.


Yokohoma advan ad08r åker väl typ 95% i klassen. Så gjorde även jag som vann två deltävlingar.

Så dem skulle jag satsat på om jag var du, otrolig bra "gatdäck" för banåka

_________________
R°bin P|ato
www.Verkstadskungen.se
Återförsäljare av Twin-Busch i Sverige
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41540

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Nu är det ET-, profil-, bredd- och frigångsfrågor igen med hjul o däck. Postar mest som en minnesanteckning för mig själv:


Det här är det två varianterna jag kört med som bevisligen funkar:

fram
https://www.willtheyfit.com/index.php?width=245&aspect=35&diam . . . .

bak
https://www.willtheyfit.com/index.php?width=265&aspect=35&diam . . . .

_________________
Magnus Thomé
Citera
Supramannen

Här sen Feb 2003
Inlägg: 11515



Ballong däck

_________________
Mvh/Rickard Cornacchini
Porsche 997 RSR GT2
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41540

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Supramannen skrev:
Ballong däck





_________________
Magnus Thomé
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41540

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Minnesanteckningar.



Alt:



fram

https://www.willtheyfit.com/index.php?width=245&aspect=35&diam . . . .


bak

Finns ju inget vettigt i 285 30 19... så då måste vi klämma in 295or bak... Undrar om det blir überkass med 295 på 10" fälg. Jag körde ju 265 på 9" på CSLen. Hmmmmmmmmmmmm

med 295 så gäller det att få till exakt rätt ET. Jag får googla lite.

Men förutom ET och fälgbredd då

https://www.willtheyfit.com/index.php?width=265&aspect=35&diam . . . .

_________________
Magnus Thomé
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41540

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Internet säger att det är okej.

Med 295 på 10"


_________________
Magnus Thomé
Citera
PIato
Göteborg
Här sen Nov 2006
Inlägg: 808



Magnus Thomé skrev:
Internet säger att det är okej.

Med 295 på 10"



Beror mycket på däck, trofeo R sitter 265 bra på 10"

_________________
R°bin P|ato
www.Verkstadskungen.se
Återförsäljare av Twin-Busch i Sverige
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41540

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Ja de är tydligen väldigt breda för sin angivna dimension

La till det som info på www.rejsa.nu/rdack thumbs up

_________________
Magnus Thomé
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41540

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Förvirrande färd framåt, men just nu lutar det åt en bunt 19x10 ET40. 18mm spacer fram. Det ger bra flexibilitet för både square och staggered. Om jag hittar fälgar för rätt peng så köper jag sex stycken. Det ger också bra flexibilitet, ta med två nya när två kommer ta slut under dagen osv. Och.... för första gången sen 2001 så överväger jag att köra gatdäck! Skrämmande!





















(eller TrofeoR )

_________________
Magnus Thomé
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41540

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Bilen iordningställd för bansäsongen. Den obligatoriska skyddsmattan har installerats för säsongen i bakluckan

Imorrn slalom!!!!



_________________
Magnus Thomé
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41540

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Nere på Mantorp så snackades det lite bromsbelägg. Mina PFC08 som sitter på sen förra året har varit extremt ognissliga. Någon gång så kunde det bli lite men det försvann om jag tvättade bilen. Senaste veckorna har det varit lite svagt svagt gnissel troligtvis pga allt damm från sanden på alla gator. Men överlag fantastiskt tysta både förra och innevarande år. Vilket jag berättade. Det skulle jag inte gjort. På vägen hem från Mantorp tokgnisslade det vid lätt inbromsning. Jag tänkte det löser sig med en tvätt som vanligt. Men neeeeeeee se det gjorde det inte alls! Bilen skriker som en gigantisk stucken gris vid varje rödljus hela tiden Eller, faktiskt inte de första två tre kvarteren jag kör. Men sen!

Misstänker att jag inte kommer undan att ta av hjulen, ta ur beläggen, fila lite avfasningar, se till att det inte sitter sand/damm i dom? Vad mer kan jag egentligen göra för att få tillbaka tystnaden som varit sen förra året. Håhåjaja.

_________________
Magnus Thomé
Citera
Lars Falk
Bromma
Här sen Nov 2002
Inlägg: 13173

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Magnus Thomé skrev:
Gnissel... Håhåjaja.

Tycker det där är ett svårbegripligt lotteri...
Förra året körde jag med 08'or i standard-oken som först gnisslade lite i början - sen var de tysta resten av säsongen.
Monterade 11'or i nya oken häromdagen och var ute och beddade in dem efter konstens alla regler.
Jag har aldrig varit med om bromsar som skriker så mycket. Jag brukar tycka att det är lite rejsigt med gnisslet. Men denna gången tycker tom jag att det är lite väl mycket. Om de inte tystnar efter första banåkat ska jag testa att fasa av hörnen lite för att se om det hjälper... Det har hjälpt temporärt förr...


_________________

Rice and shine
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41540

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Så har det varit lite slalom idag! Satan vad det är kul! Hänga i svängarna precis så rumpan inte sticker iväg helt utan bara lite lite lagom. Försöka "se igenom" konpartierna för att få till ett snabbt spår. Inte lyssna på rösten som säger "du kan börja bromsa lite lite lite senare" Bromsa ner från hög fart i sväng som nyper. Och bli glad om det blev en bra tid

Jag har ju fortfarande gatdäcken på fälgarna och jag kunde se igår att på den allra yttersta skuldran var mönsterdjupet borta. Men jag tänkte att jag har lite extra koll under dagen så inte corden sticker fram. Tyvärr så gick jag igenom det yttre gummilagret redan efter 6 vändor i banan. Ingen cord framme men lite gummibitar var borta på skuldran så man ser igenom till det undre gummilagret och då är corden väldigt väldigt nära. Så det blev lite snopet rumphugget, hade ju hoppats på fler repor än så. Men ärligt talat så var det väldigt kul ändå thumbs up

Det är ju utomordentlig dålig tajming att få slut på däcken exakt mitt i denvärstaallaskabytatillsommarhjulsveckan. Jag har gott om mönster på trippelåttorna från förra året som jag har liggandes löst. Men jag har bara en uppsättning fälg så gat-Michelinarna ska av och R888 på. Mitt i värsta rusningen. Hursomhelst, jag ska försöka gå i mål med att få fatt på någon vettig fälguppsättning till. Målet är nu att köra med original bakhjulsfälgar runt om (10x19 ET40. med spacer fram). Jag inväntar bara konfirmation på att ET40 är exakt optimalt för att få på lite bredare gummi bak med lika mycket space inåt som utåt. Fram vet jag att det funkar finfint.

_________________
Magnus Thomé
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41540

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Lars Falk skrev:
svårbegripligt lotteri...


Ja va hände liksom

_________________
Magnus Thomé
Citera
BMW-DJ
Gbg
Här sen Nov 2012
Inlägg: 1125



Magnus Thomé skrev:
Nere på Mantorp så snackades det lite bromsbelägg. Mina PFC08 som sitter på sen förra året har varit extremt ognissliga. Någon gång så kunde det bli lite men det försvann om jag tvättade bilen. Senaste veckorna har det varit lite svagt svagt gnissel troligtvis pga allt damm från sanden på alla gator. Men överlag fantastiskt tysta både förra och innevarande år. Vilket jag berättade. Det skulle jag inte gjort. På vägen hem från Mantorp tokgnisslade det vid lätt inbromsning. Jag tänkte det löser sig med en tvätt som vanligt. Men neeeeeeee se det gjorde det inte alls! Bilen skriker som en gigantisk stucken gris vid varje rödljus hela tiden Eller, faktiskt inte de första två tre kvarteren jag kör. Men sen!

Misstänker att jag inte kommer undan att ta av hjulen, ta ur beläggen, fila lite avfasningar, se till att det inte sitter sand/damm i dom? Vad mer kan jag egentligen göra för att få tillbaka tystnaden som varit sen förra året. Håhåjaja.


Min erfarenhet är att gnisslet varierar med utomhustemperaturen, på vintern kan dom vara tysta och fina men när det blir lite varmare och man dessutom använder bromsarna emellanåt så kommer också gnisslet. När bromsarna är riktigt varma så brukar det avta lite igen.

_________________
David Johansson
BMW 335i E92 (Alpinweiss)
BMW CS Motorsport
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41540

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
BMW-DJ skrev:
Min erfarenhet är att gnisslet varierar med utomhustemperaturen, på vintern kan dom vara tysta och fina men när det blir lite varmare och man dessutom använder bromsarna emellanåt så kommer också gnisslet. När bromsarna är riktigt varma så brukar det avta lite igen.


Ja och såhär års så är det så förbenat med sand o skit i luften så det gör nog sitt till dessutom.

Men de var tysta nästan jämnt när det var varmt förra året.

_________________
Magnus Thomé
Citera
Andreas Millbro
Stockholm
Här sen Dec 2002
Inlägg: 2905



Skumt det där med gnissel. Mina PFC08 gnisslar ordentligt i princip alltid, även med varma belägg på banan. Fick dock inte dit skrikdämpningsplattorna, ska prova om de går att få dit när beläggen har slitits lite. Grymma belägg i övrigt dock, håller sjukt länge.

Men gnisslet och priset hade ju såklart kunnat varit lägre

_________________
Bromsar bäst som bromsar sist...
Renault 5 GTE -88
Citera
N Wiberg
Västerås
Här sen Jan 2011
Inlägg: 1248



Mina 08or jag kör bak gnisslar mer än 11orna fram faktiskt! Men jag håller med dig i att det verkar bara så random! Vissa gånger är mina värst när dom är kalla, andra när dom är varma osv osv. Kanske ändå är värst när dom är "lagom", alltså typ när man kör bilen som vanligt på gatan. Alltid lika kul att stanna vid ett övergångsställe när nån stackare med barnvagn och sovande barn ska gå över - Godståg

_________________
Nicklas Wiberg
BMW M3 E46 Clubsport
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41540

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Så tråkigt med bromsgnissel så jag återpostar den här istället

Magnus Thomé skrev:
Lite intressant jämförelse Mantorp M3 CSL på rdäck (troligtvis Kuhmo eller Direzza) mot M2 på gatdäck (Michelin PSS). En hel del av farten är ju förarrelaterad snarare än materialrelaterad En kommentar är ändå att gatdäcken hade alldeles för högt tryck det här varvet (hade inte orkat ta ur luft ännu... ) så det låg runt 3 bar!!

_________________
Magnus Thomé
Citera
Snömannen
Linköping
Här sen Jul 2017
Inlägg: 678



Hur gör du för att plocka fram de fina graferna?
Indata har jag, det saknas dock kunskap för att ordna med grafer för att kunna jämföra varv..

_________________
Emil W
Citera
Våra race- och banåkarbilar
BMW M2 -16
<<   1, 2, 3 ... 26, 27, 28 ... 111, 112, 113   >>
360 besök senaste veckan (463098 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande