Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
SÄLJES Banracingbilar
SÅLD: Porsche 968 med V8, snabb Modsportbil
1 besök senaste veckan (4415 totalt)
Mattias A
Eskilstuna
Här sen Jan 2007
Inlägg: 732


Trådstartare
Till förmån för nya projekt så är tävlingsbilen till salu.

Den är byggd för att vara konkurrenskraftig i Modsports snabbaste klass (klass1, min 2,5kg/hk), men den passar även bra in i SSK klass 3C (deras värsta klass), Gatebil Extreme, Timeattack Unlimited, Norsk GT och Danska Special Saloon klass GT-B.
Detta är tredje året bilen gått i Modsport 1 och den har hela tiden varit med i toppen:
13 segrar, 4 andraplatser och 2 tredjeplatser av 24 startade lopp, serievinnare 2014 och 2016.

Bilen är en av de mest driftsäkra i denna kategori och har hållt ihop otroligt bra sedan ombyggnationen med Corvette motorn, har bara varit att tanka och köra!
Den är riktigt lättkörd med sin stora motor och snäll på greppgränsen, lätt att köra nära 100% och då går det fort!
Bilen har byggts om och utvecklats av mej de senaste 11 åren, med väl valda komponenter för prestanda, lätthet och styrka.

Motor/drivlina:
Standard LS3 V8 från Corvette C6 2010, 6,2l 430hk 570Nm (ska i detta skick ge över 450hk/600Nm)
Ombyggt oljetråg för att klara höga g-krafter + mer volym (ca 10l) + liten accusump
Elektrisk vattenpump (Meziere)
Alu vattenkylare (Wizard cooling)
Setrab 19raders oljekyl med termostatstyrning
Pfadt headers
Hemmagjort 4" system/ljuddämpare efter x-pipe (klarar med marginal 95dB)
DTA S80 motorstyrning + DTA STC elektrisk gaspedal styrning
Tilton race svänghjul med 3-skivig koppling (ca 7kg totalt)
Corvette C6 alu-transaxelrör mellan motor och Porsche-lådan (400mm kortare än Porschens rör och ca 10kg lättare)
Std 968 6-vxl transaxel-växellåda (01E från Audi), perfekt stegad för denna motor med en toppfart på ca 260km/h på 6-an.
Diffbroms från 996cup, Porsche motorsport (ramp-lamelldiff med ca 65Nm förspänning)
Medbringare från 996 GT3/cup
Drivaxlar (ihåliga) från 996 carrera (två st extra reserv följer med)

Kaross:
Full bur med alla stag som behövs för att göra bilen ordentligt vridstyv (och tillfredställa SBF:s vagnboks krav), ca 65kg rör...
Före detta targatak utbytt mot ett "coupe" tak i glasfiber (plastis)
Plåt bakskärmar
Mycket lättade plåtdörrar
Framskärmar, huv och front i glasfiber (Plastis)
Plast/lexan rutor överallt (Plastis) utom de små sidofönsterna vid baksätet
Bagagegolv och reservhjulsbalja bortkapat och ersatt av en 1mm alu plåt
Broadfoot skärmbreddare och trösklar (993 GT2 look) från Plastis

Hjulupphängningar:
Komplett fram och bakvagn från en 996cup (MacPherson fram, multilänk bak)
Solida subframe infästningar (bak)
Länklager överallt, inga gummibussningar
Rörbärarmar fram med M18 länklager, från Sellholm
Rörbärarmar undre bak med M18 länklager, från Sellholm
Öhlins 3-vägs justerbara 996 dämpare, omkalibrerade av erfaren Öhlins ingenjör för att passa denna bils vikt/grepp
160N/mm fjädrar fram och 120N/mm bak
996cup krängare fram och bak (justerbar i 3/4 steg)
BMW e46 servostyrväxel ombyggd av Sellholm "supershort" (2 varv mellan fulla utslag)
Mercedes A-klass el-hydraulisk servopump
Centrumbults nav 996cup

Bromsar:
Tilton 600 stående pedalställ med el-gas och remote justerbar bromsbalans
996 cup mk1 330mm frambromsar
996 carrera 300mm bakbromsar
PerformanceFriction 01 sprint belägg (har även en uppsättning beg PF långloppsbelägg)
Borttagen handbroms (har en kran till bakkretsen så man kan hålla kvar trycket efter bromsning om man vill stå still)

Inredning:
Tight Recaro öronlapps stol från en 996cup
Scroth 6-punkt bälte
OMP mocka lättvikts-ratt med Snap-off snabbfäste
AIM MXL Pista dash/logger, loggar all motordata och externa givare, hela tiden. Med GPS modul för position/hastighet/varvtider/forecast/g-krafter
Egentillverkad instrumentbräda och mittkonsoll i alu-plåt, brädan belagd med svart "filt-matta"
Defrosterfläkt/munstycke, lätt demonterbar om passagerare ska med.
Sparco passagerarstol och 6p bälte medföljer (monteras på ca 10min)

Aerodynamik:
Stor splitter i "släpvagnsplyfa" under en 968 turbo RS läpp
Två stora dive-planes på sidorna fram
Helt plant golv (under std golvet) som avslutas i en mjukt expanderande diffuser
996RSR vinge (kopia) monterad högt/långt bak (1700mm bred)

Hjul:
3 set BBS fälgar med 997cup centrum 10,5x18" fram, 11,5x18 bak -till slicksen
1 set BBS fälgar med 996cup centrum 9x18" fram, 10,5x18 bak -till regndäcken
2 set Michelin S8L slicks (ena gått 2 race och andra gått 4 race) 27+30/65-18
1 lätt beg set Hankook regndäck 240/640-18 + 260/660-18
1 set Michelin regndäck P2L i nyskick (endast ett kval) 25/64 + 27/65-18
1 set beg Hankook slicks med mycket gummi kvar, 260+300/660-18

Vikt:
ca 1080kg utan förare och utan bränsle. Minimivikt i Modsport1 är i år 1134kg med förare/bränsle efter race.

Dessa varvtider har den som bäst levererat senaste åren:

Mantorp: 1.18,5 (2016)
Gelleråsen: 1.06,0 (2016)
Kinnekulle: 51,9 (2016)
Falkenberg: 46,25 (2014)
Knutstorp: 1.00,8 (2016)

Finns gott om racefilmer från onboard-kamera på youtube, sök på "Modsport #48".
Bil/bygg tråd finns här på rejsa med massor av bilder från bygget och racerapporter, klicka på ikonen nedan.

Observera att detta är en ren tävlingsbil. Den är ej godkänd för att köras på allmän väg.
Den finns dock fortfarande kvar i registret med plåtar och papper.

Pris 420.000 kr -SÅLD

Spekulanter PM:ar mej för vidare kontakt.







_________________
Mattias Andersson
Tävlat i Clubmanserien, SPVM i en Phantom S21, vinnare 2018 + 2020
Tidigare Porsche 968, Vinnare 2014 + 2016 i Modsport klass 1
Citera
SÄLJES Banracingbilar
SÅLD: Porsche 968 med V8, snabb Modsportbil
1 besök senaste veckan (4415 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande