Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Opel Manta A-75 helrenovering/drifting projekt/daily
5 besök senaste veckan (4650 totalt)
SjoholmsCustom
Tidaholm
Här sen Aug 2016
Inlägg: 8


Trådstartare
Tjäna!

Blurrig rubrik kanske? Min tanke med bilen är helt enkelt att renovera upp och lackera bilen för att ha som bruksbil så mycket som möjligt samtidigt som den ska tåla stryk och främst glida tvären som gäller då så om vi ska kombinera driftsäkerhet med lite ekonomi med lite enkelhet med lite ja... ni fattar. så har jag (förhoppningsvis bestämt mig för slutgiltiga motorn. och det blir en ---->turbo 4:a från s/v40! + någon vettig vxllåda. tips mottages, m90 tror jag blir lite väl biffig i tunneln?

Så varför "t4"? pga den begränsade platsen i båda motorrum och v-tunnel, sen är de lagom med krut i den originalt.

Lär ta ett tag innan bilen är ute och spinner då jag köpte bilen ståendes på en gräsplätt där den stått sen -91. dock drogs bilen hem, inga bromsar låg på och vid närmare inspektion ser det inte ut att vara en opel ens inte överdrivet med rost, golv passagerare och lite i fronten, under jätte fint och allt släppte hur gött som helst. ser ny lackad ut i skuffen, inte ens skruvarna är rostangripna. sen på den bra sidan så är jag 3e ägaren och den har rullat ca 8000 mil. hoppas ni gillar det.

Tips på väghållningsdetaljer mottages tacksamt. har även tänkt köra volvo bakaxel så kan behöva info om utförande. bättre att fixa nåt som funkat för andra direkt, samt tänkt bygga om för coils fram och bak.














Blir inte vinyltak på denna igen!















Bonusbild på min föredetta brukis 142 som jag la i en turbokonverterad b230f med m47 låda. Gick riktigt fint, dock undanställd och väntar på att få lite kärlek nån dag:)





Motorn jag tänkte använda innan jag fick snurr och bestämde mig för att plocka ner hela bilen. Gjorde adapter till stromberg förgasare från b20..





Fick mycket skit från Opel folk för att jag lägger igen ventilationen men har en tanke med detta 😅







Så där då, fått in lite bilder till slut 😂 Detta är innan jag bestämde mig för att riva mer och bygga turbo osv så inte up-to-date. Men kan ju inte visa allt i första inlägget

_________________
Johannes Sjöholm
Citera
SjoholmsCustom
Tidaholm
Här sen Aug 2016
Inlägg: 8


Trådstartare
vart laddar ni upp bilder från ? funkar inte för mig att lägga upp via sidan.

_________________
Johannes Sjöholm
Citera
Hunt_Alone
Västerås
Här sen Mar 2015
Inlägg: 63



Kul projekt thumbs up
Spännande motorval, va själv inne på s40 4:orna innan ja köpte vinkel 6:a. De fyrorna är ju lätta och det är ju alltid roligt att kunna skrapa bort lite vikt

Kommer följas

_________________
Marcus "MackE" Söderström

Kör: Ascona A -75 med Opel V6
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41540

Forumägare
Forumägare

SjoholmsCustom skrev:
vart laddar ni upp bilder från ? funkar inte för mig att lägga upp via sidan.


Vad händer mer exakt när du försöker?

_________________
Magnus Thomé
Citera
Cassius
Göteborg
Här sen Jan 2005
Inlägg: 2743



Mantorna är fina Har en -71a SR själv som jag dock ska sälja nu.

Ska du köra volvo axel så leta upp ErikJakans Ascona A tråd, han åkte volvoaxel i sin. Nu kommer jag inte ihåg hur han byggde, men enklaste sättet tror jag är att ta fjäderskålarna från axeln du har där idag och svetsa på Volvons dito, vattlänk eller justerbart panhardstag och en momentarm.

Väghållningsmässigt har jag på min egna GAZ justerbara stötdämpare och en sänkningssats från Manta B. Fjädrar går hitta bättre, men dämparna är bolt on och långt ifrån dyra! I sitt stummaste läge är dom rätt hårda med och vill man kunna bruka den på många olika sätt så skulle jag rekomendera sånna till en början. Jag är helnöjd med mina i alla fall! Åker även Manta GSi krängare bak då den är grövre än original men jag har ju opelaxel på den också så då passar de ju direkt..

Vad som ofta görs med A Asconor/Mantor är att man boxar nedre bärarm, den är i vekare lager annars om man har lite hårdare fjädring.. I Rally bygger man även bort originalkrängaren och sätter ett stag från "snorkeln" och ut till bärarmen, sen en krängare framför framvagnen istället.

Själv hade jag planer på att ta Manta B snorklar (för ej Opel invigda är "snorkeln" en vinklad balk som sitter i framvagnsbalken och kopplar ihop denna med rambenen i höjd med där växellåda och motor möts) och Manta B bärarmar, sen coilover till ett egenkonstruerat fäste likt ErikJakans Ascona.

Ska du svetsa nått i den? För hjulhusen är original rätt små och sitter ganska lågt. Jag fick inte tag i grejer till min innan jag lackade annars hade jag nog svetsat dit Ascona B skärmkanter runt om och höjt dom ett par cm, dom är så lika original att du inte skulle se det om du inte var insatt eller hade två bilar bredvid varandra


Edit: Ang växellådstunneln.. M90 är ganska fet, och jag åker Getrag 240 i min som i jämförelse är smäcker. Ska jag loss med lådan Måste jag ur med hela paketet genom motorrummet Eller sänka ner hela framvagnen ett par dm.. De är väldigt ont om plats.
Jag hade forskat i BMW lådor typ Getrag 260 eller t.o.m 264/265 istället om du inte vill kapa alltför mycket i tunneln. De finns fler lådor som inte är alltför feta, men dom varianterna tror jag är enklast att hitta och det finns nog färdiga fixturer för omsvetsning runt om i landet med. Bakaxeldelar.se kanske kan sälja en färdig åt dig t.o.m?

_________________
I garaget: Kadett C -76 V8. Livstids projektet.
Audi V8 -91 med RS4 drivlina.
https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/
Regards, Johan Eriksson.
Citera
Coupe76
Mariestad
Här sen Aug 2005
Inlägg: 384



Min bror har en manta a kaross med volvoaxel stora hjulhus och volvoframvagn som han tänkte sälja iväg (tror fasen det sitter en bur i med), 7 mil från Tidaholm. Kan ju spara massa arbete och sälj den andra till originalrenoverare. han har även volvo vitsexa "vit" m90 o massa annat lulllull över.

_________________
/Christer Lakkapää

Opel im Sports

https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=40017
Citera
SjoholmsCustom
Tidaholm
Här sen Aug 2016
Inlägg: 8


Trådstartare
Hej allihopa! Bare with me, lite halv ny med detta med forum. Vet inte hur man citerar alla men kul för visat intresse!

Ja t4an är ju som sagt liten och lätt och passar förhoppningsvis bra då jag inte vill kapa mer ön nödvändigt:) sen ska de väl inte vara problem att kräma häst ur en sådan kan jag tänka, blir ett eftermarknads insprut är tanken också men de ligger lite längre fram karossen behöver ju bli klar

Mattorna är riktigt fina bilar, inget Opel fan men en å annan går väl an😂 Tack så mycket för värdefull information och ska kika in erikjakand där , just såna tips du kommit med är mycket nödvändiga!

Tanken är att INTE kapa och svetsa mer än nödvändigt, vill försöka hålla kvar formen men så är de ju så att ibland måste man kapa😄

Coupe76: din bror råkar inte vara Anton lakkapää? Som tagit över hilmerssons berömda manta? Är väl inte jätte intressant men en till bil i garaget men... Sen är de ju alltid kul att bygga själv från början

Juste! De med bilderna, när jag försöker ladda upp så står de bara och tuggar på sidan, kvittar om jag har 50 bilder (projektet har kommit en liten bit redan så de inte blir bara text i början) eller 1-2.. Kan va kasst internet eller skit bakom skärmen?!

_________________
Johannes Sjöholm
Citera
Coupe76
Mariestad
Här sen Aug 2005
Inlägg: 384



Jo det stämmer, Anton är det jag pratar om.
Förstår hur du känner och önskar lycka till.
Kommer att följa tråden.

_________________
/Christer Lakkapää

Opel im Sports

https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=40017
Citera
Cassius
Göteborg
Här sen Jan 2005
Inlägg: 2743



Du kan prova skaffa ett konto på photobucket sen länka bilderna därifrån. När du skriver ett inlägg så har du ovanför textrutan ett par knappar, en heter Img, tryck på den, klistra in länken från photobucket = klart

_________________
I garaget: Kadett C -76 V8. Livstids projektet.
Audi V8 -91 med RS4 drivlina.
https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/
Regards, Johan Eriksson.
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41540

Forumägare
Forumägare

SjoholmsCustom skrev:
Juste! De med bilderna, när jag försöker ladda upp så står de bara och tuggar på sidan, kvittar om jag har 50 bilder (projektet har kommit en liten bit redan så de inte blir bara text i början) eller 1-2.. Kan va kasst internet eller skit bakom skärmen?!


Så när du valt bilder, tryckt på ok och sen trycker på "Ladda upp bilder" så blir den sidan bara helt vit? Eller står det något öht?

_________________
Magnus Thomé
Citera
SjoholmsCustom
Tidaholm
Här sen Aug 2016
Inlägg: 8


Trådstartare
Magnus Thomé skrev:
SjoholmsCustom skrev:
Juste! De med bilderna, när jag försöker ladda upp så står de bara och tuggar på sidan, kvittar om jag har 50 bilder (projektet har kommit en liten bit redan så de inte blir bara text i början) eller 1-2.. Kan va kasst internet eller skit bakom skärmen?!


Så när du valt bilder, tryckt på ok och sen trycker på "Ladda upp bilder" så blir den sidan bara helt vit? Eller står det något öht?


De står bara och laddar. Ska kika närmare när jag kommer hem

_________________
Johannes Sjöholm
Citera
SjoholmsCustom
Tidaholm
Här sen Aug 2016
Inlägg: 8


Trådstartare
Coupe76 skrev:
Jo det stämmer, Anton är det jag pratar om.
Förstår hur du känner och önskar lycka till.
Kommer att följa tråden.


Tackar. Du kan ju för skojsskull kika med han vad han vill ha för den. Hade inte varit fel att ha två mantor heller

_________________
Johannes Sjöholm
Citera
SjoholmsCustom
Tidaholm
Här sen Aug 2016
Inlägg: 8


Trådstartare


Hm, på telen funkade det bättre... Synd att man inte har så många bilder. Här är en bild på den samma dag jag bestämda mig för att vara jätteseriös och riva ner i molekyler.

_________________
Johannes Sjöholm
Citera
SjoholmsCustom
Tidaholm
Här sen Aug 2016
Inlägg: 8


Trådstartare
Så där, uppdaterad med bilder!!

_________________
Johannes Sjöholm
Citera
SjoholmsCustom
Tidaholm
Här sen Aug 2016
Inlägg: 8


Trådstartare
Fick motorn hemlevererad inatt efter jobbet så nu kan nåt lite roligare än ner plockning och slipning börja är på jakt efter m90 till vitblock eller annan växellåda som passar så är det nån spm har så är de bara hojta till































Lackade även bakluckan för att öva lite men blir ingen bild på resultatet då jag tappa tryck i sprutan och massa krångel bara. Kul när de blir bra resultat på halva luckan sen torrsprut osv på resten

_________________
Johannes Sjöholm
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Opel Manta A-75 helrenovering/drifting projekt/daily
5 besök senaste veckan (4650 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande