| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Bryderier av mer teoretisk natur... Bromsar.
|
1 besök senaste veckan (1379 totalt) |
|
Hypotetiskt då. Ska köpa bromsskivor till ett banprojekt. En skiva är 315mm, den andra är 325mm. Skiljer inget i pengar... Skiljer dock i vikt. Typ 500gr, om nu uppgiven vikt är korrekt. Så. Den större skivan ger ju mer bromsmoment och förmåga att ta upp mer värme - den mindre har lägre tröghetsmoment. Vad är värt mest? Mera broms eller mera acc? Den större skivan har ju förstås också mer blingfaktor. Och i verkligheten då. Rent krasst, det skiljer ju ingenting i storlek, ingenting i pris... Vad ska jag välja? _________________ Henrik Eriksson Att saker rostar är verkligen ett tråkigt faktum i livet! |
||
|
Re: Bryderier av mer teoretisk natur... Bromsar.
Mitt svar blir väl också mest teoretiskt :P Mer bromsmoment kräver ju också att du har däck som klarar att få ner bromskraften i asfalten. Är de "små" bromsarna så bra att de utan problem låser upp däcken vid inbromsning så är det ju friktionen mellan däck och asfalt som är den begränsande faktorn. Då spelar det ingen roll om du fläskar på med ännu större bromsar för du får ändå inte ner kraften i asfalten. Annars är det precis som du säger så att större skiva hanterar värmen bättre men med mer ofjädrad vikt som följd. Spontant skulle jag säga att det beror på specifikationerna på resten av bilen. En liten lätt bil utan herrejösseseffekt kanske klarar sig bra med de mindre bromsarna och fokus på att behålla låg vikt medan en större och/eller starkare bil behöver matchas med större bromsar. _________________ Christoffer Persson |
||
|
Hej Henrik!
Jag antar att det är en 944:a som vi pratar om... Jag har orginal turbobromsar på min 944t-86 som är modifierad till trackdaybil. Det som inte är orginal är att jag har en bra bromsvätska samt att jag har bromskylningsslangar från fronten in i bromssköldarna. Jag har inga problem med att låsa upp framhjulen vid bankörning trots 255:or R-däck. Om det är riktigt varmt så kan bromsarna tröttna efter 20min på banan. Alltså: Du behöver inte ha så stora skivor om du har en lätt bil och bromsarna är i bra skick. Det viktiga är riktig bromsvätska samt kylning. Mvh /Claes Dock vet jag att det är många 944 ägare som kör med GT3 eller 996turbo bromsar, de orkar ju naturligtvis mycket mer än orginalgrejorna och ger kanske en bättre känsla, men det är inte nödvändigt. _________________ Claes Tykosson Porsche 944 trackdayracer Porsche RSK replica Subaru Impreza STI Type-R VW Transporter 1966 BMW 318i cabriolet mm. |
||
|
Vikt i all ära men nåt som är minst lika viktigt är, hur mycket effekt ska dem orka med?
_________________ Erik Wedlund Nurburgring 7.14.8 BTG Z06 Nurburgring 7.40 BTG 996 Turbo Mantorp 1.23.7 Carrera S Gelleråsen 1.18.40 M3e36 Gelleråsen 1.11.5 996 turbo |
||
|
Sant!
Mer effekt=högre hastighet=bromsa mer (tidigare) innan kurvan. Samt bra belägg. Jag tror att riktigt bra belägg kan tillochmed vara viktigare än diametern på skivorna. Jag har PFC fram och bak. Är väldigt nöjd med dem! Mvh /Claes _________________ Claes Tykosson Porsche 944 trackdayracer Porsche RSK replica Subaru Impreza STI Type-R VW Transporter 1966 BMW 318i cabriolet mm. |
||
![]() |
Skruva banåkabil
|
1 besök senaste veckan (1379 totalt) |