Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Bryderier av mer teoretisk natur... Bromsar.
1 besök senaste veckan (1379 totalt)
SevenEight
Sävar
Här sen Feb 2012
Inlägg: 1311


Trådstartare
Bryderier av mer teoretisk natur... Bromsar.

Hypotetiskt då. Ska köpa bromsskivor till ett banprojekt.

En skiva är 315mm, den andra är 325mm. Skiljer inget i pengar... Skiljer dock i vikt. Typ 500gr, om nu uppgiven vikt är korrekt. Så. Den större skivan ger ju mer bromsmoment och förmåga att ta upp mer värme - den mindre har lägre tröghetsmoment. Vad är värt mest? Mera broms eller mera acc? Den större skivan har ju förstås också mer blingfaktor.

Och i verkligheten då. Rent krasst, det skiljer ju ingenting i storlek, ingenting i pris... Vad ska jag välja?

_________________
Henrik Eriksson

Att saker rostar är verkligen ett tråkigt faktum i livet!
Citera
stuff
Gävle
Här sen Jun 2006
Inlägg: 74



Re: Bryderier av mer teoretisk natur... Bromsar.

SevenEight skrev:
Hypotetiskt då. Ska köpa bromsskivor till ett banprojekt.

En skiva är 315mm, den andra är 325mm. Skiljer inget i pengar... Skiljer dock i vikt. Typ 500gr, om nu uppgiven vikt är korrekt. Så. Den större skivan ger ju mer bromsmoment och förmåga att ta upp mer värme - den mindre har lägre tröghetsmoment. Vad är värt mest? Mera broms eller mera acc? Den större skivan har ju förstås också mer blingfaktor.

Och i verkligheten då. Rent krasst, det skiljer ju ingenting i storlek, ingenting i pris... Vad ska jag välja?


Mitt svar blir väl också mest teoretiskt :P
Mer bromsmoment kräver ju också att du har däck som klarar att få ner bromskraften i asfalten.
Är de "små" bromsarna så bra att de utan problem låser upp däcken vid inbromsning så är det ju friktionen mellan däck och asfalt som är den begränsande faktorn. Då spelar det ingen roll om du fläskar på med ännu större bromsar för du får ändå inte ner kraften i asfalten.

Annars är det precis som du säger så att större skiva hanterar värmen bättre men med mer ofjädrad vikt som följd.
Spontant skulle jag säga att det beror på specifikationerna på resten av bilen. En liten lätt bil utan herrejösseseffekt kanske klarar sig bra med de mindre bromsarna och fokus på att behålla låg vikt medan en större och/eller starkare bil behöver matchas med större bromsar.

_________________
Christoffer Persson
Citera
claes t
Söråker
Här sen Maj 2006
Inlägg: 830



Hej Henrik!
Jag antar att det är en 944:a som vi pratar om...
Jag har orginal turbobromsar på min 944t-86 som är modifierad till trackdaybil. Det som inte är orginal är att jag har en bra bromsvätska samt att jag har bromskylningsslangar från fronten in i bromssköldarna. Jag har inga problem med att låsa upp framhjulen vid bankörning trots 255:or R-däck. Om det är riktigt varmt så kan bromsarna tröttna efter 20min på banan.

Alltså: Du behöver inte ha så stora skivor om du har en lätt bil och bromsarna är i bra skick. Det viktiga är riktig bromsvätska samt kylning.
Mvh /Claes

Dock vet jag att det är många 944 ägare som kör med GT3 eller 996turbo bromsar, de orkar ju naturligtvis mycket mer än orginalgrejorna och ger kanske en bättre känsla, men det är inte nödvändigt.

_________________
Claes Tykosson
Porsche 944 trackdayracer
Porsche RSK replica
Subaru Impreza STI Type-R
VW Transporter 1966
BMW 318i cabriolet
mm.
Citera
erikjakan
Stockholm
Här sen Dec 2004
Inlägg: 8093



Vikt i all ära men nåt som är minst lika viktigt är, hur mycket effekt ska dem orka med?

_________________
Erik Wedlund

Nurburgring 7.14.8 BTG Z06
Nurburgring 7.40 BTG 996 Turbo
Mantorp 1.23.7 Carrera S
Gelleråsen 1.18.40 M3e36
Gelleråsen 1.11.5 996 turbo
Citera
claes t
Söråker
Här sen Maj 2006
Inlägg: 830



Sant!
Mer effekt=högre hastighet=bromsa mer (tidigare) innan kurvan.
Samt bra belägg. Jag tror att riktigt bra belägg kan tillochmed vara viktigare än diametern på skivorna. Jag har PFC fram och bak. Är väldigt nöjd med dem!
Mvh /Claes

_________________
Claes Tykosson
Porsche 944 trackdayracer
Porsche RSK replica
Subaru Impreza STI Type-R
VW Transporter 1966
BMW 318i cabriolet
mm.
Citera
safe
Stockholm / Kalmar
Här sen Jan 2006
Inlägg: 2451



Bägge alternativen låter som onödigt stort till en 944a.

_________________
Magnus Wennerberg
Porsche 911 Targa -77 (originalish)
Porsche 911 Coupe -69 (busbil för bana)
Porsche 924 -79 (busbil för gata)
Porsche 931 -79
Citera
beepbeep
Uppsala
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3462



Min teori:

Så lätta bromsar som möjligt för vikt/effekt, utan att de fejdar eller sliter onödigt med belägg. Hellre en kylslang än extra tre kilo roterande gjutjärn per hjul.

_________________
G o r a n A m c o f f
Citera
Skruva banåkabil
Bryderier av mer teoretisk natur... Bromsar.
1 besök senaste veckan (1379 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande