Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Andra projekttrådar Saab 93B - Glassbilen | << 1, 2, 3 ... 13, 14, 15 ... 33, 34, 35 >> 24 besök idag (225456 totalt) |
Idag blev det avbrott i karossjusterandet för att jobba vidare med tankpåfyllningslösningen. Behöver sätta den för att kunna prova ut luckans rörelse osv. Så nu blir det bildkavalkad över något så simpelt som ett tanklock!
Började med att pressa ut en kona på en bit rör, och sen svetsa fast denna i en plåt: Därefter plundrade jag garagegrannen på en bit rörkrök i rätt dimension och svetade ihop: Ville sen vika upp kanten runt hålet på en diameter motsvarande halskragen som ska hålla locket. Iom att jag utgår från en plan plåt blir det mycket krympning mellan plåthamrandet för att få till det hela: Därefter renkapning och finjustering så att det lirar mot halskragen: Mot bilen! Här en första mockup: Tanken med att lägga själva pyfyllningsröret excentriskt mot tanklocket är att jag vill ha röret så högt som möjligt, men ändå med kontinuerligt fall ner mot tanken. Syftet är såklart att behålla så mycket som möjligt av luckans öppning. Svårt att fånga detta bra på bild, men jag tycker det verkar som jag kan nå ett vettig kompromiss: Till sist dit med locket för provmontage: Sådär, då är det bara resten kvar! _________________ Ragnar Burenius |
||||
Tanklocksäventyret börjar spåra ur. Fortsatt utvecklande följer...
Först en nippel för framtida dränage av regnvatten: Därefter en liten bracket för att styva upp: Med denna på plats blev det lättare att sätta positionen skarpt, och jag insåg då att själva halsen var runt 7mm för hög, så det fick bli svarven: Nästa problem var att jag inte var nöjd med styvhet och form på hålet i luckan. Gick visserligen att rikta, men området saknade styvhet. Ville därför förlänga halsen runt locket. Således: Sådär: Preliminärjusterat resultat: Helvete vilken tid allt tar :-/ Varför är inte min bil CA-gul som alla andras... _________________ Ragnar Burenius |
||||
_________________ Crister Borg Alfa Romeo 155 TS -95, https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=119773 SAAB 96 Ninja, https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?p=1744165#1744165 |
||||
För att den är snyggare i borstat stål! Klarlack, klarlack, klarlack,Klarlack, klarlack, klarlack,Klarlack, klarlack, klarlack,Klarlack, klarlack, klarlack,Klarlack, klarlack, klarlack,Klarlack, klarlack, klarlack,Klarlack, klarlack, klarlack,Klarlack, klarlack, klarlack,Klarlack, klarlack, klarlack,Klarlack, klarlack, klarlack,Klarlack, klarlack, klarlack,Klarlack, klarlack, klarlack,Klarlack, klarlack, klarlack,Klarlack, klarlack, klarlack,Klarlack, klarlack, klarlack, _________________ Ny kulbil i garaget. |
||||
Hörruduru, kom inte här och klaga om att saker tar tid - du startade den här tråden för två år sedan och då började du inte ens på renoveringen direkt.
Så än så länge kan du inte komma och säga att saker tar tid. |
||||
För att du har en hantverksnivå som ligger skyhögt över mig, "gott nog" resonerar jag och klabbar på CA-primer! Du skämmer bort oss med bilder på dina fina plåtarbeten, gillar det starkt _________________ Janne Josefsson Porsche 911 SC 1982 Ford Mustang HT 1965 BMW F11 520D bruksis IPteknik Väst AB SVKG 60 |
||||
Från ett tidigt inlägg.
Det har ju inte puttrats så mycket, men tur är väl det, då hade vi missat allt fint plåtarbete. _________________ MVH Ingmar Truedsson Opel Kadett GSi Opel Astra OPC Träffansvarig Opel Club Sweden |
||||
Jaha, vad händer här? Mja, inte så mycket rent praktiskt på det sistone. Julledigheten spenderades på annan ort, och även om det gjordes framsteg på projektplaneringsfronten så är ju inte de delarna så kul rent visuellt. Senaste veckorna har även karossjusterandet fortsatt runt bakluckan, men även om det går framåt så krävs det ett gott mått navelskåderi för att det ska synas som konkreta framsteg.
Nåväl! För att inte verka helt förslappad så kan jag ju passa på att prata lite drivlina. Original ska en 1959 års 93:a ha en straxt under 750cc stor trepip på runt 35hp. När jag köpte min så satt där spisen från en Saab 96, som är några år nyare och på runt 850cc. Snabb jämförelse av DIN-prestanda nedan: Kort sagt ger 850:n inget jättekliv upp i effekt, men lite bättre register. Trevlig och inte helt ovanlig uppgradering för de som inte tänkt sig köra 100% original. Denna motor går såklart att trimma vidare på allsköns vis. "Standardreceptet" är att utgå från en sen årsmodell med trippelförgasare, och det var väl även den vägen jag hade tänkt mig ta. Det finns även de som borrar och strokar dom, och tar man i så kan man peta upp dom till straxt över 1000cc. Men - sen kom jag på andra tankar! Saabs tvåtaktsmotorer får väl sägas vara inspirerade av de tyska konstruktionerna från DKW (tidiga prototyper lånade till och med DKW-motorer rakt av). DKW:s spisar fanns i ett antal olika utvecklingssteg och varianter, och i det sista dödsrycket innan 4-taktsmaffian tog över så utvecklade man en 1175cc stor variant av sin befintliga 3-cylinder (tidigare på 900cc). Resultatet placerades i den nya vagnen F102: Denna 60-talstvåtaktarnas bigblockfinal lockar med över 100Nm redan vid 2200rpm och en toppeffekt på 60hp vid 4500rpm. Dessvärre gick den samma öde till mötes som Saabs samtida tvåtaktare och ersattes med en 4-taktare, och i samband med det döptes DKW om till Audi. Hursom, dessa motorer var i produktion i några år, och efter lite letande hittade jag en på annons som jag fraktade hem från Tyskland: Här en snabb överblicksjämförelse mellan Saabmotorn och DKW-diton, med den senare närmst i bild: Motorn köptes ärligt talat för rätt länge sedan, men sen har den legat lite i malpåse medan jag lagt tid på själva bilen. Planerandet och funderandet har dock pågått i bakgrunden, och nu till julhelgen kände jag att det var dags att sätta igång med analysen lite mer på allvar. Eftersom DKW-motorerna är ovanliga i Sverige och DKW-kulturen inte verkar lika stark och väldokumenterade som saabdito så blir steg 1 att analysera motorn lite mer på djupet. Men först lite tvätt, blästring och färg för att göra det hela lite trevligare: Med detta gjort så var det med ens ok att flytta studierna in i finrummet, vässa skjutmåttet och sätta igång! Målet var att CAD:a upp en vettig packmodell av motorn. Den behöver inte vara 100% korrekt i alla råytor, men hålbilder och basmått måste stämma inom garagetolerans. Efter några kvällars slit i Fusion 360 så börjar det faktiskt likna något: ... eller om man så vill, med lite fulrendering: Nästa steg blir att utifrån detta titta på hur jag vill konstruera insug- och avgassida, samt motorns kringsystem. Ambitionen är att uppdatera allt detta en del från 60-talsstatus. Jag behöver såklart även nykonstruera motorinfästning etc, och sen passar motorn såklart inte rakt av mot saabväxellådorna. Kort sagt - det kommer behöva pysslas en del, och då är det trevligt att kunna göra delar av det virtuellt. _________________ Ragnar Burenius |
||||
Måtte du inte krya på dig, Ragnar....
Vad de flesta som läser den här tråden aldrig kommer att förstå, är hur pyttesmå de här motorerna är i verkligheten. De ser nästan normalstora ut på bilderna men de gör de inte i verkligheten, meeeeen de låter fint! /Claes _________________ Claes Tykosson Porsche 944 trackdayracer Porsche RSK replica Subaru Impreza STI Type-R VW Transporter 1966 BMW 318i cabriolet mm. |
||||
Kul uppdatering med kopplingar i arvet!
Skulle inte förvåna mig alls ifall vi ser att du gjutit ett eget block om några månader, där du sneglat på nån modernare 2-takts skoter/mc för geometri, och som donator av t.ex. kolvar och stakar. Keep up the good work! Imponerad av att du orkar med! _________________ Ny kulbil i garaget. |
||||
https://www.youtube.com/watch?v=RoiW
Den har du väl sett! http://www.classicsaabracing.com/PDF Halvdött men kanske nåt av intresse...! _________________ Crister Borg Alfa Romeo 155 TS -95, https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=119773 SAAB 96 Ninja, https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?p=1744165#1744165 |
||||
Andra projekttrådar Saab 93B - Glassbilen | << 1, 2, 3 ... 13, 14, 15 ... 33, 34, 35 >> 24 besök idag (225456 totalt) |