Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Andra projekttrådar
Saab 93B - Glassbilen
<<   1, 2, 3 ... 13, 14, 15 ... 33, 34, 35   >>
24 besök idag (225456 totalt)
Ragnar
Halland
Här sen Maj 2003
Inlägg: 3977


Trådstartare
Idag blev det avbrott i karossjusterandet för att jobba vidare med tankpåfyllningslösningen. Behöver sätta den för att kunna prova ut luckans rörelse osv. Så nu blir det bildkavalkad över något så simpelt som ett tanklock!

Började med att pressa ut en kona på en bit rör, och sen svetsa fast denna i en plåt:


Därefter plundrade jag garagegrannen på en bit rörkrök i rätt dimension och svetade ihop:


Ville sen vika upp kanten runt hålet på en diameter motsvarande halskragen som ska hålla locket. Iom att jag utgår från en plan plåt blir det mycket krympning mellan plåthamrandet för att få till det hela:



Därefter renkapning och finjustering så att det lirar mot halskragen:



Mot bilen! Här en första mockup:



Tanken med att lägga själva pyfyllningsröret excentriskt mot tanklocket är att jag vill ha röret så högt som möjligt, men ändå med kontinuerligt fall ner mot tanken. Syftet är såklart att behålla så mycket som möjligt av luckans öppning. Svårt att fånga detta bra på bild, men jag tycker det verkar som jag kan nå ett vettig kompromiss:


Till sist dit med locket för provmontage:



Sådär, då är det bara resten kvar!

_________________
Ragnar Burenius
Citera
Janne J
Kinna
Här sen Jul 2008
Inlägg: 4101



Kommer på mig själv med att sitta och le framför datorn, vilket underbart hantverk!

_________________
Janne Josefsson

Porsche 911 SC 1982
Ford Mustang HT 1965
BMW F11 520D bruksis
IPteknik Väst AB
SVKG 60
Citera
Michael Th
kallinge
Här sen Jul 2005
Inlägg: 2182



thumbs up

_________________
Michael Thulesius
Citera
DJ
NL
Här sen Maj 2004
Inlägg: 10628



Du är en riktig plåtkonstnär, Ragnar! thumbs up

_________________

Ny kulbil i garaget.
Citera
Ragnar
Halland
Här sen Maj 2003
Inlägg: 3977


Trådstartare
Ni är allt för vänliga! Jag var mest nöjd med att jag fick tavelträff med TIG:en, trots att det var minst 10 år sedan sist. Nackdelen var att det ökade på köplusten.

_________________
Ragnar Burenius
Citera
Ragnar
Halland
Här sen Maj 2003
Inlägg: 3977


Trådstartare
Tanklocksäventyret börjar spåra ur. Fortsatt utvecklande följer...

Först en nippel för framtida dränage av regnvatten:



Därefter en liten bracket för att styva upp:



Med denna på plats blev det lättare att sätta positionen skarpt, och jag insåg då att själva halsen var runt 7mm för hög, så det fick bli svarven:


Nästa problem var att jag inte var nöjd med styvhet och form på hålet i luckan.

Gick visserligen att rikta, men området saknade styvhet. Ville därför förlänga halsen runt locket. Således:


Sådär:




Preliminärjusterat resultat:




Helvete vilken tid allt tar :-/ Varför är inte min bil CA-gul som alla andras...

_________________
Ragnar Burenius
Citera
elCrillo
Öland
Här sen Okt 2011
Inlägg: 2274




_________________
Crister Borg

Alfa Romeo 155 TS -95, https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=119773
SAAB 96 Ninja, https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?p=1744165#1744165
Citera
DJ
NL
Här sen Maj 2004
Inlägg: 10628



Ragnar skrev:
Varför är inte min bil CA-gul som alla andras...


För att den är snyggare i borstat stål!

Klarlack, klarlack, klarlack,Klarlack, klarlack, klarlack,Klarlack, klarlack, klarlack,Klarlack, klarlack, klarlack,Klarlack, klarlack, klarlack,Klarlack, klarlack, klarlack,Klarlack, klarlack, klarlack,Klarlack, klarlack, klarlack,Klarlack, klarlack, klarlack,Klarlack, klarlack, klarlack,Klarlack, klarlack, klarlack,Klarlack, klarlack, klarlack,Klarlack, klarlack, klarlack,Klarlack, klarlack, klarlack,Klarlack, klarlack, klarlack,

_________________

Ny kulbil i garaget.
Citera
And ersJepp sson
Lund
Här sen Feb 2003
Inlägg: 12862



Hörruduru, kom inte här och klaga om att saker tar tid - du startade den här tråden för två år sedan och då började du inte ens på renoveringen direkt.
Så än så länge kan du inte komma och säga att saker tar tid.
Citera
Janne J
Kinna
Här sen Jul 2008
Inlägg: 4101



Ragnar skrev:

Helvete vilken tid allt tar :-/ Varför är inte min bil CA-gul som alla andras...



För att du har en hantverksnivå som ligger skyhögt över mig, "gott nog" resonerar jag och klabbar på CA-primer!

Du skämmer bort oss med bilder på dina fina plåtarbeten, gillar det starkt thumbs up

_________________
Janne Josefsson

Porsche 911 SC 1982
Ford Mustang HT 1965
BMW F11 520D bruksis
IPteknik Väst AB
SVKG 60
Citera
Janne J
Kinna
Här sen Jul 2008
Inlägg: 4101



Jay Leno rastar sin 93:a


_________________
Janne Josefsson

Porsche 911 SC 1982
Ford Mustang HT 1965
BMW F11 520D bruksis
IPteknik Väst AB
SVKG 60
Citera
Ragnar
Halland
Här sen Maj 2003
Inlägg: 3977


Trådstartare
Jay verkar ha god smak! Man blir onekligen sugen på att åka ut och puttra...

_________________
Ragnar Burenius
Citera
Ingmar Truedsson
Karlskrona
Här sen Nov 2002
Inlägg: 562



Ragnar skrev:
Jay verkar ha god smak! Man blir onekligen sugen på att åka ut och puttra...


Från ett tidigt inlägg.
Ragnar skrev:
Målet är att fixa till den lite lagom, hålla den rullande och undvika allt för långa pallbocksessioner. Kort sagt, äta glass och skrämma tjänstebilsåkare! Vi får väl se hur det går...


Det har ju inte puttrats så mycket, men tur är väl det, då hade vi missat allt fint plåtarbete.

_________________
MVH
Ingmar Truedsson
Opel Kadett GSi
Opel Astra OPC
Träffansvarig Opel Club Sweden
Citera
Ragnar
Halland
Här sen Maj 2003
Inlägg: 3977


Trådstartare
Jaha, vad händer här? Mja, inte så mycket rent praktiskt på det sistone. Julledigheten spenderades på annan ort, och även om det gjordes framsteg på projektplaneringsfronten så är ju inte de delarna så kul rent visuellt. Senaste veckorna har även karossjusterandet fortsatt runt bakluckan, men även om det går framåt så krävs det ett gott mått navelskåderi för att det ska synas som konkreta framsteg.

Nåväl! För att inte verka helt förslappad så kan jag ju passa på att prata lite drivlina. Original ska en 1959 års 93:a ha en straxt under 750cc stor trepip på runt 35hp. När jag köpte min så satt där spisen från en Saab 96, som är några år nyare och på runt 850cc. Snabb jämförelse av DIN-prestanda nedan:

Kort sagt ger 850:n inget jättekliv upp i effekt, men lite bättre register. Trevlig och inte helt ovanlig uppgradering för de som inte tänkt sig köra 100% original. Denna motor går såklart att trimma vidare på allsköns vis. "Standardreceptet" är att utgå från en sen årsmodell med trippelförgasare, och det var väl även den vägen jag hade tänkt mig ta. Det finns även de som borrar och strokar dom, och tar man i så kan man peta upp dom till straxt över 1000cc.

Men - sen kom jag på andra tankar! Saabs tvåtaktsmotorer får väl sägas vara inspirerade av de tyska konstruktionerna från DKW (tidiga prototyper lånade till och med DKW-motorer rakt av). DKW:s spisar fanns i ett antal olika utvecklingssteg och varianter, och i det sista dödsrycket innan 4-taktsmaffian tog över så utvecklade man en 1175cc stor variant av sin befintliga 3-cylinder (tidigare på 900cc). Resultatet placerades i den nya vagnen F102:

Denna 60-talstvåtaktarnas bigblockfinal lockar med över 100Nm redan vid 2200rpm och en toppeffekt på 60hp vid 4500rpm. Dessvärre gick den samma öde till mötes som Saabs samtida tvåtaktare och ersattes med en 4-taktare, och i samband med det döptes DKW om till Audi.
Hursom, dessa motorer var i produktion i några år, och efter lite letande hittade jag en på annons som jag fraktade hem från Tyskland:


Här en snabb överblicksjämförelse mellan Saabmotorn och DKW-diton, med den senare närmst i bild:


Motorn köptes ärligt talat för rätt länge sedan, men sen har den legat lite i malpåse medan jag lagt tid på själva bilen. Planerandet och funderandet har dock pågått i bakgrunden, och nu till julhelgen kände jag att det var dags att sätta igång med analysen lite mer på allvar. Eftersom DKW-motorerna är ovanliga i Sverige och DKW-kulturen inte verkar lika stark och väldokumenterade som saabdito så blir steg 1 att analysera motorn lite mer på djupet. Men först lite tvätt, blästring och färg för att göra det hela lite trevligare:



Med detta gjort så var det med ens ok att flytta studierna in i finrummet, vässa skjutmåttet och sätta igång!

Målet var att CAD:a upp en vettig packmodell av motorn. Den behöver inte vara 100% korrekt i alla råytor, men hålbilder och basmått måste stämma inom garagetolerans. Efter några kvällars slit i Fusion 360 så börjar det faktiskt likna något:


... eller om man så vill, med lite fulrendering:


Nästa steg blir att utifrån detta titta på hur jag vill konstruera insug- och avgassida, samt motorns kringsystem. Ambitionen är att uppdatera allt detta en del från 60-talsstatus. Jag behöver såklart även nykonstruera motorinfästning etc, och sen passar motorn såklart inte rakt av mot saabväxellådorna. Kort sagt - det kommer behöva pysslas en del, och då är det trevligt att kunna göra delar av det virtuellt.

_________________
Ragnar Burenius
Citera
Tord
Ekerö
Här sen Jun 2004
Inlägg: 13265



Digital twin är ju det "nya" heta!

_________________
Tord Ringenha11
Citera
Janne J
Kinna
Här sen Jul 2008
Inlägg: 4101



Den här tråden är en av de bästa på Rejsa, du är ju sjuk, fast på en bra sätt!

_________________
Janne Josefsson

Porsche 911 SC 1982
Ford Mustang HT 1965
BMW F11 520D bruksis
IPteknik Väst AB
SVKG 60
Citera
claes t
Söråker
Här sen Maj 2006
Inlägg: 829



Måtte du inte krya på dig, Ragnar....
Vad de flesta som läser den här tråden aldrig kommer att förstå, är hur pyttesmå de här motorerna är i verkligheten. De ser nästan normalstora ut på bilderna men de gör de inte i verkligheten, meeeeen de låter fint!
/Claes

_________________
Claes Tykosson
Porsche 944 trackdayracer
Porsche RSK replica
Subaru Impreza STI Type-R
VW Transporter 1966
BMW 318i cabriolet
mm.
Citera
supersonett
Grästorp mellan Flo och Flakeberg
Här sen Jun 2003
Inlägg: 367



Råkade ha en bild av en hemi stake och en motor från något random fora, jo den är av mindre size



För övrigt underbar läsning

_________________
// TXbias BXrndtson
Citera
johamn
Degerfors
Här sen Nov 2003
Inlägg: 35



Det är helt klart denna tråden jag blir gladast över, när det kommer mail om uppdateringar.

Du är sjuk, fortsätt så!

//J

_________________
- Johan Andreen -
Lekbilslös
Citera
DJ
NL
Här sen Maj 2004
Inlägg: 10628



Kul uppdatering med kopplingar i arvet!

Skulle inte förvåna mig alls ifall vi ser att du gjutit ett eget block om några månader, där du sneglat på nån modernare 2-takts skoter/mc för geometri, och som donator av t.ex. kolvar och stakar.

Keep up the good work! thumbs up
Imponerad av att du orkar med!

_________________

Ny kulbil i garaget.
Citera
elCrillo
Öland
Här sen Okt 2011
Inlägg: 2274



https://www.youtube.com/watch?v=RoiWpJLokEc

Den har du väl sett!

http://www.classicsaabracing.com/PDF/Laddahemprov.pdf

Halvdött men kanske nåt av intresse...!

_________________
Crister Borg

Alfa Romeo 155 TS -95, https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=119773
SAAB 96 Ninja, https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?p=1744165#1744165
Citera
Andra projekttrådar
Saab 93B - Glassbilen
<<   1, 2, 3 ... 13, 14, 15 ... 33, 34, 35   >>
24 besök idag (225456 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande