Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Andra projekttrådar Saab 93B - Glassbilen | << 1, 2, 3 ... 18, 19, 20 ... 33, 34, 35 >> 49 besök idag (225481 totalt) |
Alltså, jag måste bara stämma in i hyllningskören, över ditt grymma arbete med bilen. Jag växte upp med Saab tvåtakt så jag bara älskar detta!
Vad gäller motor, spännande med DKW-motorn som har större volym! Hur mycket kommer motorn att varva? Vilka förgasare har du tänkt använda? Hur många hk gav motorn i original? Vad hoppas du på? Att använda en pipa från en skoter är en bra start och inte så dumt. De flesta normala skotrar har en pipa även om de är två-eller trecylindriga och fungerar riktigt bra. Även om skotermotorer inte varvar så jättemycket så antar jag att de varvar mer än vad din motor kommer att göra, så pipan kommer antagligen inte att passa jättebra, men det vet du redan. Du vet såklart också att det finns ett antal program för att beräkna utformning av pipor, bl.a. Bimotion. Där kan man få hyfsad hum om hur man ligger till och hur en pipa kan utformas. Grovt förklarat är en kort och bred pipa byggd för effekt vid högre varv och en lång och smal byggd för effekt på lägre varv. När jag tävlade i superkart var nog piporna det man experimenterade med mest. De motorerna är på 250 cc med två cylindrar och utvecklar nu långt över 100 hk! Det byttes pipor hela tiden och nya modeller togs fram, ibland flera gånger under samma säsong. Så piporna är ju det som påverkar en tvåtaktsmotor mest. Saaben i Teknikens Värld tappar 120 hk med besiktningssysstem, alltså ungefär hälften av vad motorn ger med rätt pipor. Det om något visar hur viktigt rätt avgassystem är på en tvåtaktsmotor. Det gör det också spännande och utmanande att få fart på en tvåtaktare... Att fila i kanalerna och ändra höjd på avgasportarna var sånt som vi experimenterade med mycket för att ändra på motorns karaktär. Tilll skillnad mot din motor har de slidmatning in i vevhuset så det går kanske inte att jämföra helt men i slutändan så är det pulserna i avgassystemet som måste stämma för att få ut så mycket som möjligt ur en tvåtaktare. Du har säkert koll på allt detta men ändå... Lycka till med fortsättningen! Ska bli spännande att se resultatet! _________________ Anders Littorin, Volvo C70 banprojekt Honda Civic 1982 historisk rallybil En Civic 1982 till Chrysler Crossfire |
||
Ja, tvåtaktstrimning är ett intressant ämne som jag tagit chansen att teoretisera om en del iom det här projektet. Får se om jag kan få tillfälle att skriva lite mer om hur jag tänkt där vid ett senare tillfälle. I grunden så jobbar jag med en 1D simuleringsmodell där jag sedan försöker få till så bra kombination av moment/effektintegral (körbarhet) och toppeffekt (skrytmål) som möjligt. Ser en del utmaningar i grundmotorkonstruktionen som gör att jag nog får ta det stegvis. Nåväl, mer om det en annan gång.
För att få ihop ett motor som ens startar så behövs dock vissa grunder. Som ett system för luft och bränsle. Då jag aldrig lärt känna förgasare något vidare så föll valet på portinsprutning. Ett system från en modern Triumph-motorcykel såg ut att kunna passa: Då luftburken på denna dock är ful och i plast så gick den inte att använda. Började därför fundera på ett lämpligt eftermarknadsfilter, med tillhörande backplate: Av denna idé blev det ett litet sidoprojekt att tillverka själva backplaten, för att se om det skulle gå att göra en 35mm djup "dragning" i aluminium. Började med en massa krympning för att göra något som ser ut som en kakform: Därefter överknäckning av kanten, och sträckning av denna. Lurigt moment då det är lätt att plåten spricker när man våldar såhär mkt med krymp-och-sträck. Blev en spricka som jag lyckades stoppa innan den gick för långt. Överlag inte så bra finish här, då jag började med det som ett snabbt experiment och var lite våldsam/snabb av mig. Blev därför en del jobb med att rikta och slipa till det hela: Därefter var det bara på att vänta på att få luftfiltret så att jag kunde fin-kapa ytterformen: Nöjd med resultatet, med rätt adapter så ska det nog kunna se schysst ut på motorn: _________________ Ragnar Burenius |
||
Ser ballt ut, tvåtaktstrimning är intressant. Men knepigt pga att det är lurigt att få till en bra spolmodell. Fungerar bra med en pipa på 3 cylindrigt, var vanligt på 80 tals skotrar. Men tre pipor kan ge mer toppeffekt.
Blir det reedventiler på insug eller faller det bort pga plats och att man måste bearbeta inloppsporten? https://www.skoteroracing.se/produkt Annars är ju avgasreeds från en snöskoter fina med, de jag har har en elmotor som ställer dem via en wire i tre steg, borde inte vara asknepigt att få till från sprutet men kräver som sagt lite maskinbearbetning för att få att fungera. På skotern kan man ibland hamna i en hastighet som är på gränsen till att avgasreeden öppnar sista steget, blir lätt lite ryckig då när man känner hur den ändrar ljud och effekt. _________________ Bromsar bäst som bromsar sist... Renault 5 GTE -88 |
||
Så j*vla fint bygge! Jag använder själv liknande spjäll på min Saab TT Tipset: Passa på att även kasta fördelaren! Gör underverk för körbarheten, Kan ställa tomgång på 700 utan protest trots filad motor ca 65-70hk Ingen risk för surning etc Insprutningen gör den så mycket snällare att hantera till vardags _________________ Benny Svensson Roadsport C #86 Mazda Mx-5 Saab 96-63 Gti 16V -86 |
||
spolmodell kan man iterera fram mot bromsbänken
En effektkurva med avstämd pipa mot en effektkurva med en pipa Som inte har några reflektioner als Ragnar har du tänkt på en luftburk med sekundäravstämning? Borde ge ett bra tillskott i mellanregistret _________________ Truls Herland |
||
Det där med reedventiler eller slidmatning är väl ett måste framför allt när man leder in gaserna i vevhuset så effekten vid kolvstyrning av insugsluften vet jag inte.
En annan sak som jag gjorde som gav bättre lågvarvsegenskaper var att dela av inloppet på förgasaren horisontellt med en tunn plåt. Det kommer också från skotervärlden och visade sig fungera mycket bra. Den blev mer lättstartad och bättre beteende på låga varv. Nu var det i och för sig förgasare med trottlar så spjäll ger kanske samma effekt. En annan sak, är det inte på tiden att flytta den här tråden till projekttrådarna. Det här är ju bland det häftigaste som byggts här på rejsa! _________________ Anders Littorin, Volvo C70 banprojekt Honda Civic 1982 historisk rallybil En Civic 1982 till Chrysler Crossfire |
||
OT varning
Plåtarna = SLP Power Pack - det var ju bara Keihin D-slide förgasare som behövde dem, satte det på RMK 600:an och det blev en väldig skillnad. Det promotades också "boost bottle", alltså koppla ihop insugen via en kammare men det gav inget direkt. Satt original på gamla Yamaha. Dock aldrig på tripplar, det var på bara twinnar som hade det. på rundtrottel körde man ju med ufo-plattor.... Det är konstigt, men skit som då var "absolut nödvändigt annars går den som skit" är det typ ingen som öht bryr sig om idag.... Men power pack, det blev fan skillnad. Ibland när man hoppade med skotern och landade i djupsnö så var det som att den bara dog... Med powerpack - inga tendenser. Men ärligt talat, en bestyckning hade nog gjort samma effekt. Men men, kul att nåt man bara slängde dit funkade bra iaf Det är ganska bra med "poffa" i nya skrotrar. Shit, när jag hade min första trippel för 20år sen tyckte man den gick som fan. Nu - det är ju en moped. En trippel med singel-pipa, inga reeds men iaf med stora gasare - gav den 115hk kanske? Knappt det. men sången... Skulle lätt byta 40hk från min nuvarande 800 för det där ljudet. Finns inget som sjunger som en trippel... hade tillslag på 4700rpm på den gamla, säkert stenkorkat men riktigt kul. Eh, ja, fast jag blev kallad "pump-gas-kungen".... Gick inte att låta bli att sitta där och bara låta den rulla från tomgång upp till typ 4000rpm stillastående och bara njuta... Puh! OT - off Backplaten - grymt jobb! Riktigt ballt! _________________ Henrik Eriksson Att saker rostar är verkligen ett tråkigt faktum i livet! |
||
Det är rätt stor skillnad på en gammal Mikuni VM40 rundtrottelförgasare jämfört med en modern Flatside förgasare.
Jag bytte på min Husqvarna 500 och det var som natt och dag i körbarhet. Och det är milsvägs skillnad mellan min GasGas 300 och kompisens KTM 300 med insprut. Hans tomgång är helt makalös för att vara en 2-takt. |
||
|
||
_________________ Crister Borg Alfa Romeo 155 TS -95, https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=119773 SAAB 96 Ninja, https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?p=1744165#1744165 |
||
|
||
Inga problem Det som tar mest tid är att göra insuget... Det lite längre svaret är att det var inte speciellt mycket jobb att få dem att fungera, i stort sett justerades enbart låg- och högfartsmunstycken. Syftet med arrangemanget var att åka med kort insugslängd, stor diameter och liggande förgasare (rakare insug) för att få upp effekten på höga varv. Parallellt byggdes ett Sonettförgasar-anläggning vilket normalt räknas som det bästa på en SAAB-motor när man får välja fritt. Jämfört med Sonettförgasarna fungerade dessa väl så bra och eftersom Sonettförgasarna är lite jobbiga att ha att göra med då det är överströmningsförgasare (istf flottör) så har vi åkt med ADDHE-förgasarna dom senaste åren. Jämfört med välmodifierad originalförgasare så är inte skillnaden så stor, c:a 2-3hk från 6500rpm och uppåt men det kostar en del under 5000rpm. Dock så verkar motorerna gilla lite mer insugslängd och längre insugsduration. Eftersom man blir längdbegränsad när man kör liggande förgasare så det finns lite mer att hämta. _________________ Mikael Mohlin |
||
Kul det pratas tvåtaktstrim Digra erfarenheter från förgasarsvängen samlade...
Själv är jag som sagt lite rostig på det där, så det får bli insprutning. Självklart med reeds. Millbro> I mina tidiga beräkningar såg jag inga jättevinster med separata pipor för det varvtalsområde och krav på registerbredd som jag tänkt mig. Men modellen och förutsättningarna utvecklas ju hela tiden, så det kan hända att jag itererar om vid något tillfälle. Men grundmaskinen blir singelpipa. Avgasreeds - menar du variabel avgasport? Det hade varit mkt intressant, men inte helt enkelt att implementera i blocket rent praktiskt. Så åter igen inget för iteration #1. Benny> Det är lätt att skippa fördelaren på en DKW - de har nämligen ingen Istället har de tre brytare och separata spolar. Kommer köra vidare på spåret med separata spolar, men med modernare trigger. Truls> Yes, men då måste jag ju bygga klart motor iteration #1 så jag kan hitta upp i bromsbänken. Tills vidare kalibrerar jag så gott jag kan mot Saab-data och hoppas DKWn beter sig någorlunda liknande. Litto> Tanken med tråden här var ju att bilen mer skulle bli glassätare än banmaskin. Men jag har ingen stark åsikt i forumsfrågan Mohlin> Kul att se dig här! Men lite läskigt med praktisk erfarenhet som kan störa mina teoretiserande drömmar... Jo, så hur tänkte jag då insuget? Reeds var givet, men insugsadapterfrågan kompliceras av att DKW F102 har sitt vatteninlopp i samma gjutning som insugsröret. Blev därför en relativt komplex design, där jag försökte få in så stora reeds som möjligt: En inte helt trivial detalj att fräsa fram i aluminium, så innan jag lägger storpengar på det så blev det en rapid-prototyp i PA11. Fick den idag, och glömde unboxing-bilderna i ivern. Här är jag redan i färd med att montera gänginserts: Därefter successivt provmontage på motorn, till att börja med i mockup utan själva reed-ventilerna: Några helhetsbilder för egeninspiration. Blev kanske lite onödigt tight på innerskärmen, men det ska nog kunna gå... Bra input med lite FFF-material för att prova ut packningen och designen. Frågan är väl om plasten kanske till och med skulle duga för någon försiktig provstart.... Nåväl, skulle någon ha dötid i sin 5-axel så är det bara att hojta _________________ Ragnar Burenius |
||
|
||
Andra projekttrådar Saab 93B - Glassbilen | << 1, 2, 3 ... 18, 19, 20 ... 33, 34, 35 >> 49 besök idag (225481 totalt) |