Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Skruva banåkabil
![]() |
1476 besök totalt |
Gamla hållbara motorer...
En liten (bild)historia från förra folkracet om en av bilarna i "stallet": Det hela började på vägen från besikningen, den kändes lite trött... När vi stog och torrvarvade lite så lät det inte rätt, det riktiga klippet fanns inte - men det var inget onormalt ljud eller rök... Vid nämre inspektion av toppen såg vi detta: Närbild: Det stod en stråle vatten ur sprickan vid gaspådrag ok, vi har 1,5h till start och ~30min resa för att hämta ny topp. Föraren brummade iväg för att hämta en hel topp - vi andra började skruva. Det första vi möttes av var detta: Det kan vara lite vatten i oljan ![]() Vi lyfte bort toppen och såg mer godsaker: Invändig motortvätt! När vi hade kommit hit så tog vi frukost och väntade på att en hel topp skulle dyka upp Sen blev det lite stressigt så det saknas bilder fram tills detta: Den inte så startsnabba blå volvon... Det gick sådär, nästan-orginaltoppen gjorde inte bilen snabbare direkt och när sedan en ventil gick av ![]() Jag tycker det är härligt att man kan byta topp på en grusplan, med en liten verktygslåda (de flesta verktyg låg i bilen som hämtade toppen), och sedan 1h senare tävla med den. Begagnad topp-packing, toppbultar dragna med "nu är det nog lagom" och ventiler justerade med en lagom tjock plåtbit som mått. Man måste älska gamla volvospisar ibland... _________________ Ola Gustavsson |
||
![]() _________________ Mattias Habenicht HMS |
||
Menar du Peter "Topshop"? ![]() ![]() _________________ /Kristian Elisson |
||
Visserligen var det han som berättade historien men den handlade inte om honom utan det var något han sett på typ Bug Run eller ngn liknande träff. Peter använde plåtsax vill jag minnas.
_________________ Mattias Habenicht HMS |
||
![]() |
Skruva banåkabil
![]() |
1476 besök totalt |