| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Vad gör jag för fel? Montering kulor/led drivaxlar BMW e28?
|
2226 besök totalt |
|
Hej! Har demonterat mina drivaxlar på min E28:a och plockat isär dom helt. Nu när jag ska montera ihop dom så blir dom stumma när jag försöker böja dom ledade ändarna. Vad har jag gjort för fel? Har försökt googla men det ända jag kunde hitta var att varje kula måste sitta på rätt plats. Kan det stämma? (Jag la nämligen alla kulor från samma drivaxel i samma korg vid tvättning av dom). Nån som har nåt tips eller varit med om detta? Med vänlig hälsning//Chrille _________________ Christian Johansson - E46 318i -99 - E30 320i Touring -89 (SÅLD!) - E21 318i -83 (SÅLD!) - E28 528 -87 (SKROTAD!) - E30 325 -88 (SÅLD!) |
||
|
Hur har du vänt den inre och yttre delen mot varann? Det ska inte vara samma bredd mellan kulorna. Smal kant på yttre ringen mot bred kant på inre osv.
_________________ / Niklas Sandström BMW CS/SC Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit it with the back |
||
|
Hej.
Kolla så att du inte har ringen som kulorna ligger i felvriden. Den kan ( troligen) vara asymmetrisk dvs att det är olika avstånd mellan kulorna. Syns tydligt på bilen som Niklas har bifogat. Lycka till och hoppas du får löst problemet. Mvh Henrik M _________________ Henrik Magnusson BMW 320d till vardags |
||
|
_________________ Christian Johansson - E46 318i -99 - E30 320i Touring -89 (SÅLD!) - E21 318i -83 (SÅLD!) - E28 528 -87 (SKROTAD!) - E30 325 -88 (SÅLD!) |
||
|
Re:
Ringkorgen är symmetrisk för den håller bara fast kulorna så dom inte ramlar ut om man vrider knuten för mycket. _________________ / Niklas Sandström BMW CS/SC Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit it with the back |
||
|
Du ligger ett snäpp fel som Niklas är inne på, då blir cv-knuten helt stel när man lyckats vrida ihop den. Korgen och mittendelen är symmetriska och kan monteras både upp och ned även om mittendelen har en "uppsida".
_________________ Jens Roos Alfa Romeo Alfetta GTV TBi - 1980 (CAR Challlenge) "Troligen inte helt hundra" |
||
|
Den kan också kännas helt stum om man ligger fel i "plunge" dvs hur djupt den inre delen ligger mot den yttre, oftast har du en del av banorna som kulorna ligger på som är lite sliten och löper lite lättare, trixet är att hitta hur långt in man skall knö inre delen i den yttre. Kolla också om det finns några stukningar i änden på lagerbanorna, ibland drar man ett körnslag i kanten så inte knuten kan ramla isär.
I vissa specialfall så "viker" man inte in knuten när man monterar den ytan man får hålla innerringen, kulorna och ytterringen precis kant i kant mot varann och trycka ihop knuten helt rakt. Har bara stöttnpå en sån knut men det tog ett par dar innan jag fattade hur den skulle ihop...
_________________ /Mats Strandberg onemanracing.com BMW 330i -05 |
||
|
Monterade som bilden Niklas postade, och nu fungerar dom klockrent!
Tackar och bockar för alla tips! _________________ Christian Johansson - E46 318i -99 - E30 320i Touring -89 (SÅLD!) - E21 318i -83 (SÅLD!) - E28 528 -87 (SKROTAD!) - E30 325 -88 (SÅLD!) |
||
![]() |
Skruva banåkabil
|
2226 besök totalt |