Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Ginetta G40 2011
1, 2   >>
3 besök senaste veckan (10098 totalt)
Fredrik Käll
Hovås, Göteborg
Här sen Jun 2010
Inlägg: 69


Trådstartare
Jaha ja, då har man köpt en "ny" racebil. Det blev för första gången inte Tyskt. Efter att ha funderat och klurat ett(förmodligen som vanligt alltför kort tid)tag så slog jag till på en Ginetta G40.

Efter en synnerligen smidig och trevlig affär, tack för det Olle, så kördes bilen hem till garaget och fick stå ett par veckor innan det så var dags för första testet. Test Tuesday på Mantorp 4/10:e. Anländer tidigt och får höra att det var 4(!!!)bilar föranmälda. Gilbert, som hade förbarmat sig och följt med, och jag lastade av och stod och frös lite i solen innan John Carlsson dök upp med sin Boxster för att tjuvträna lite också.

Första passet gick åt till att bara lära mig hur den sekventiella lådan funkar och hur det är att växla med vänster hand och sitta på höger och styra. Det var kanske inte så illa/svårt som jag befarat. Vad det gäller lådan så vet jag inte riktigt hur "ni andra" G40 åkare gör, skall man släppa av lite på gasen när man växlar upp eller inte? Frikopplar i alla fall när jag växlar ner.

Så, hur är det att köra 800kg G40 med 165hk ock ganska smala 17" slicks jämfört med Porsche på 1130kg och 245 hk på Cup R däck? Jag kan väl i alla fall säga som så att det var inte alls så som jag hade förväntat mig. Inte alls i närheten faktiskt. Som tur är så kunde även den gode Gilbert köra ett par pass så vi kunde jämföra våra intryck.


När vi hade packat ihop strax efter lunch, då hade vi kört så mycket så det var mer än nog(open pitlane och som mest 10 bilar i depån men aldrig mer än 5 på banan samtidigt..)så satt vi tysta(och DET är inte vanligt)i dragbilen en stund innan vi summerade vad som precis hade hänt.

Ginetta G40 må vara liten, den har inte så särdeles mycket hästkrafter, den är ganska enkelt konstruerad men oj vad det känns annorlunda mot en ombyggd sportbil. Det är en riktig, liten, racebil jag köpt!!!

På slutet av dagen så började jag känna mig lite mer komfortabel och fick upp lite mer temp i slicksen, det var aldrig över 10 grader varmt i luften trots solen, och kunde pressa på lite i alla fall. Jag har en bit kvar innan det är dags att börja tänka på varvtider men det är ingen tvekan om att det går att åka riktigt fort där det går långsamt(!!!)med den här lilla racern. Får tänka om lite vad det gäller körstil, det gäller att få med sig farten i alla läge + att det här nog kommer löna sig att köra lite nya/andra spår.

Nu skall jag använda vintern åt att fundera lite på vart det skall åkas nästa år men det finns ju två bra val, GT5 Challenge eller Modsport 3. Jag fick med 16 fin, fina(en del nya)Avon slicks/regn däck vilket gör att det initialt i alla fall lutar åt en start i Modsport 3 då det är ett krav på Michelin i GT5 Challenge nästa år och jag vill köra slut på Avon däcken först.

En av de allra största anledningarna till att det till slut blev en G40 är ju också möjlighten att åka internationellt. Spa med GT5 Challenge står högt upp på önskelistan...

Nu blir det en lång vinter innan det är dags för nästa körning men det ger också tid till lite fix och trix. Allt som skall göras är mer av kosmetisk natur eller enbart för mitt höga nöjes skull. Det behövs inte göras något alls vilket också är super skönt.

Fredrik






_________________
Fredrik Käll
Citera
Nathan
norra sverige
Här sen Maj 2013
Inlägg: 136



Fint! Har tittat mycket på G40. Vet du precis vilken växellåda och bakaxel/diff fins i den, Jag har sökt overallt och hittar bara att det är ett "Quaife 6-speed sequential manual" men inte precis vilken model.

Tack!

_________________
Nathan

Det går bra att skriva svar på Svenska, är bara för lat att skriva på landets språk.

06 Subaru STI Spec D PPP
09 Rotax max Intrepid Sirius
Citera
Fredrik Käll
Hovås, Göteborg
Här sen Jun 2010
Inlägg: 69


Trådstartare
Nathan,
Det enda jag hittar är 60G och ett nr E-60G2-01-G..

_________________
Fredrik Käll
Citera
Nathan
norra sverige
Här sen Maj 2013
Inlägg: 136



Perfekt!!!

60g är modellen

_________________
Nathan

Det går bra att skriva svar på Svenska, är bara för lat att skriva på landets språk.

06 Subaru STI Spec D PPP
09 Rotax max Intrepid Sirius
Citera
Supersnake
Limmared
Här sen Jul 2013
Inlägg: 132



Grattis till en grymt fin bil!
Jag var spekulant på den, men tyvärr fick jag sålt min Ginetta G20 liiite för sent...

Bilen du köpt är i princip helt "nollad". Jag tror allt är bytt till nytt i den innan Olle köpte den av Dennis Strandberg.
Du SKA lätta på gasen när du växlar upp, jag tror de flesta även kopplar men detta ska inte behövas vad jag har förstått. Jag tror de mer rutinerade t.o.m växlar så fort motorn slår i varvstoppet. När du växlar ner så är det koppling som gäller.

Det hade varit kul om du var med och körde GT5 challenge nästa år, det ser ut att bli bra med Ginettor och vi har grymt fin racing.

_________________
Joakim Stridh
Ginetta G20 Challenge mästare 2014, 2015 och 2018
Citera
Fredrik Käll
Hovås, Göteborg
Här sen Jun 2010
Inlägg: 69


Trådstartare
Hej Joakim,
Jag förstod på Olle att det var ganska många G20 åkare, träffade en till på Mantorp i Tisdags, som var intresserade av "min" bil. Jag hade väl tur helt enkelt som stod utan bil och kunde slå till.

Ja, bilen har i stort sett inte gått någonting alls innan jag nu tog över den sedan total renoveringen. Motor och låda är i princip nya. Passar mig perfekt som hellre kör än skruvar..

Nu har jag undersökt mer om det här med lådan och rekommendationerna är(vad jag förstår)faktiskt att man inte skall lyfta alls. Då riskerar man att skada lådan när den inte är under last. Jag får forska vidare lite men det är det senaste rönet och det kommer från rutinerade G50 åkare där det ju sitter samma låda i bilen.

Vi får väl se vad som händer nästa säsong, måste som sagt var köra upp lite däck, det skall ju bli ett sant nöje, innan jag bara kan byta ut allt till Michelin. Såvida det inte är någon som är spekulant på 4 helt nya, 8 knappt begagnade Avon slicks och 4 nya regn Avon passande 15x7 tum.

Det är låååångt till våren nu när man fick lite smak på det här med sek låda, slicks och racebil. Suck.

F

_________________
Fredrik Käll
Citera
Magnus Mårtenson
Höllviken
Här sen Jun 2006
Inlägg: 470



Citat från Hewland angående växelteknik med dog ring växellåda:

"Manual:

With no assistance from the engine management, the driver must lift off the throttle sufficiently to allow the dog ring to be pulled out of engagement. He should then stay off the throttle long enough to allow the dog ring to engage with the next gear. In practice, the driver can move the gear lever faster than he can move his foot off and back on to the throttle. Therefore the effective method is to apply load to the gear lever with your hand and then lift the throttle foot off and back on to the pedal as fast as physically possible. In lifting your foot, the loaded gear lever will almost involuntarily flick to the next gear before the foot is re-applied to the throttle.

Another method is to load the gear lever with your hand, stay flat on the throttle and dab the clutch to release the dog ring. The overall effect on the gear shift is similar to the above method, but clutch wear may become a big issue.

The worst method (most destructive and definitely slowest) is to attempt to change gear in a 'passenger car / synchromesh' way, i.e. lifting off the throttle, dipping the clutch, moving the gear lever, letting the clutch up and re-instating the throttle. The method causes unnecessary clutch wear, does absolutely nothing to help come out of gear and usually causes dog wear whilst engaging the next gear.

This wear is due to several reasons. Firstly, it is impossible for a driver to co-ordinate the complicated sequence of all five physical movements accurately. Consequently the engagement dogs often find themselves engaging whilst the throttle is applied. The lever is usually pulled more slowly as it was not pre-loaded, lengthening the 'danger zone'.

Successful down-shifting:

Similar rules apply regarding speed of shift, with the unloading of the dogs obviously performed in the opposite manner. Whilst braking, the dogs must be unloaded by either touching the throttle pedal or by dipping the clutch. However, one sharp dab of clutch or throttle is appropriate per shift. Continued pressure on either will cause dog damage for different reasons. 'Blipping the throttle' just before engagement is advisable if the rev drops between gears are over 1300 rpm, as this will aid engagement and stabilise the car.

For ease of downshifting, make the downshifts as late as possible in your braking zone (i.e. at lower road speed), because the rev drops between each gear are then lower. So many drivers make the mistake of downshifting as soon as they begin braking, causing gearbox wear, engine damage and 'disruption' to the driving wheels. "

_________________
Magnus Mårtenson

www.MSCC.se
Citera
Fredrik Käll
Hovås, Göteborg
Här sen Jun 2010
Inlägg: 69


Trådstartare
Magnus Mårtenson skrev:
Citat från Hewland angående växelteknik med dog ring växellåda:

"Manual:

With no assistance from the engine management, the driver must lift off the throttle sufficiently to allow the dog ring to be pulled out of engagement. He should then stay off the throttle long enough to allow the dog ring to engage with the next gear. In practice, the driver can move the gear lever faster than he can move his foot off and back on to the throttle. Therefore the effective method is to apply load to the gear lever with your hand and then lift the throttle foot off and back on to the pedal as fast as physically possible. In lifting your foot, the loaded gear lever will almost involuntarily flick to the next gear before the foot is re-applied to the throttle.

Another method is to load the gear lever with your hand, stay flat on the throttle and dab the clutch to release the dog ring. The overall effect on the gear shift is similar to the above method, but clutch wear may become a big issue.

The worst method (most destructive and definitely slowest) is to attempt to change gear in a 'passenger car / synchromesh' way, i.e. lifting off the throttle, dipping the clutch, moving the gear lever, letting the clutch up and re-instating the throttle. The method causes unnecessary clutch wear, does absolutely nothing to help come out of gear and usually causes dog wear whilst engaging the next gear.

This wear is due to several reasons. Firstly, it is impossible for a driver to co-ordinate the complicated sequence of all five physical movements accurately. Consequently the engagement dogs often find themselves engaging whilst the throttle is applied. The lever is usually pulled more slowly as it was not pre-loaded, lengthening the 'danger zone'.

Successful down-shifting:

Similar rules apply regarding speed of shift, with the unloading of the dogs obviously performed in the opposite manner. Whilst braking, the dogs must be unloaded by either touching the throttle pedal or by dipping the clutch. However, one sharp dab of clutch or throttle is appropriate per shift. Continued pressure on either will cause dog damage for different reasons. 'Blipping the throttle' just before engagement is advisable if the rev drops between gears are over 1300 rpm, as this will aid engagement and stabilise the car.

For ease of downshifting, make the downshifts as late as possible in your braking zone (i.e. at lower road speed), because the rev drops between each gear are then lower. So many drivers make the mistake of downshifting as soon as they begin braking, causing gearbox wear, engine damage and 'disruption' to the driving wheels. "


Jösses, undrar om det inte är enklare att byta låda? Gissar att det inte är någon skillnad även om det är en Quaife låda i min? Är det så här alla G40 åkare gör? Lyfter lite alltså? Blir inte klok på vad som gäller då det verkar vara två läger/skolor och för mig är det ju 100% nytt.

Tack i alla fall för att ni engagerar er, det uppskattas och jag behöver all input jag kan få!!!!!!

F

_________________
Fredrik Käll
Citera
TPR
Göteborg/Nödinge
Här sen Feb 2005
Inlägg: 2479



Men bryts inte tändningen vid växling?
Texten Magnus hänvisar till gäller ju för dog ring lådor utan brytning av tändning.
Lättast är väl att fråga Quaife. thumbs up

Härlig bil förresten, man blir lite sugen.
Får hålla koll på hur det går för Niklas Kristensson nästa år, vann ju Roadsport C i år.

_________________
T h o m a s P i h l

Mazda MX-5 Miata -99
#78 MX-5 Standard Cup / Roadsport C
Fd ERCup #98 - Caran Racing
Citera
Fredrik Käll
Hovås, Göteborg
Här sen Jun 2010
Inlägg: 69


Trådstartare
Thomas,
Jo, du har rätt. Tändningen bryts när man rycker i spaken. Det blir till att hålla stumt helt enkelt.

Skickar med en bild på kontoret och den beryktade spaken.

Fredrik

_________________
Fredrik Käll
Citera
Ulrich

Här sen Jul 2007
Inlägg: 2369



Grymt Käll!
Vilken bil!

Klart du skall åka med Ginetta gänget, ser ut att bli en härlig bikupa med många snabba förare nästa år.
Och gör du det blir det första gången jag inte kommer hålla på dig i rejs.

Garagekompisen har hoppat upp från G20 till G40..
https://www.facebook.com/OttoRacingOfficial/?fref=ts

Men satan var små de är invändigt, jag fick inte plats ..

_________________
Citera
Fredrik Käll
Hovås, Göteborg
Här sen Jun 2010
Inlägg: 69


Trådstartare
Tack Ulrich,
Jag håller med om att den är liten men värst är det att ta sig in i bilen. Väl på plats så sitter jag riktigt bra. Som sagt, får se lite vart jag hamnar nästa säsong. Det jag kan säga är att jag är riktigt imponerad av de tiderna de åker med de här bilarna...Jag får träna på och jobba vidare så får vi se hur det går.
Kul är det i alla fall och något helt nytt. En rejäl utmaning.

Fredrik

_________________
Fredrik Käll
Citera
Magnus Mårtenson
Höllviken
Här sen Jun 2006
Inlägg: 470



Bryts tändning så är det bara att hålla stumt vid uppväxling. Har du möjlighet och får montera eller t.o.m. redan har blipper vid nedväxling så behöver du inte frikoppla iheller. Principen är egentligen busenkel, du måste avlasta doggarna för att kunna växla. Varje dog har en vinkel som gör den självlåsande vid belastning och du kan/vill inte belasta doggarna förrän de är i ingrepp. Viktigt är att aldrig vardagsväxla en dog ring låda, slitaget på doggarna ökar enormt om du inte växlar bestämt.

_________________
Magnus Mårtenson

www.MSCC.se
Citera
Supersnake
Limmared
Här sen Jul 2013
Inlägg: 132



Jag tvivlar starkt på att tändningen bryts vid växling på G40 bilarna.
Ring Claes Rydman eller Leif Lindström för att ta reda på mer om bilarna.

_________________
Joakim Stridh
Ginetta G20 Challenge mästare 2014, 2015 och 2018
Citera
Andreas T
Halmstad
Här sen Sep 2005
Inlägg: 1565



Bra köp thumbs up
Hade ögonen på den för att ev driva den nästa säsong åt en annan förare.

Tvivlar samma som stridh att bryter tändningen.
Som tidigare nämnt är det bara att lägga press på spaken och rycka till på gasen.

Otroligt imponerad att det iprincip är en G50 nedskalad, till och med inredningen ser ju nästan likadan ut (och spaken)

Ginettorna är väldigt bra bilar i grunden men har den "engelska charmen" aka grejer kommer ramla av och sitter lite halvlustigt från början.

Och att "en skicklig tekniker monterar avgasgrenröret och därefter luftfiltret som senare går till en katalysator"

Kolla "A dream car is built" eller nått liknande så finns ett helt avsnitt när tekniker kör vinkelslip, popnitar, lim

_________________
Andreas Tysk
Ford Anglia-52
Austin Mini Van-65
Lotus Europa S1-68
Mini Jem Mk2-68
Piper GTT-68/70
MGB GT Sebring-70
Van Diemen RF80-80
Mini Midas MK3-88
Citera
Fredrik Käll
Hovås, Göteborg
Här sen Jun 2010
Inlägg: 69


Trådstartare
Andreas T skrev:
Bra köp thumbs up
Hade ögonen på den för att ev driva den nästa säsong åt en annan förare.

Tvivlar samma som stridh att bryter tändningen.
Som tidigare nämnt är det bara att lägga press på spaken och rycka till på gasen.

Otroligt imponerad att det iprincip är en G50 nedskalad, till och med inredningen ser ju nästan likadan ut (och spaken)

Ginettorna är väldigt bra bilar i grunden men har den "engelska charmen" aka grejer kommer ramla av och sitter lite halvlustigt från början.

Och att "en skicklig tekniker monterar avgasgrenröret och därefter luftfiltret som senare går till en katalysator"

Kolla "A dream car is built" eller nått liknande så finns ett helt avsnitt när tekniker kör vinkelslip, popnitar, lim


Då var det tur för mig att jag hann före dig Hoppas du har rätt och att det visar sig vara ett bra köp!

Nu har jag fått ännu mer info och lite förvirrande budskap ifrån olika håll vad det gäller det här med lådan. Ni har rätt att tändningen inte bryts på G40, det gör den dock på samma låda i G50.

Ifrån de som driver Ginetta i Sverige så får jag höra att det går att hålla stumt men ifrån England så säger de att man skall lyfta av ca 20% och sedan rycka i spaken! Får väl helt enkelt gå på det då det inte går att komma närmare "källan" än så.

När man kollar på filmer på GT5 Challenge på nätet så är det dock ohyggligt svårt att se/höra att någon överhuvudtaget lyfter av något alls.
Får väl pröva när säsongen kommer igång. Det blir till att träna en del för att vänja sig.

Håller helt med dig att de ser ut, och känns, väldigt mycket som en G50 när man sitter i dem.
Jag gjorde dock en STORT misstag i Lördags när jag var och provsatt, kände och klämde på en GT4 specad G55:a. Nåja, dit är steget lååååångt just nu om jag inte ens har koll på lådan i min egen..

Fick ett par timmar med bilen i garaget i Lördags och än så länge är det inget som trillat av i alla fall..

Fredrik

_________________
Fredrik Käll
Citera
Andreas T
Halmstad
Här sen Sep 2005
Inlägg: 1565



Fredrik Käll skrev:
Andreas T skrev:
Bra köp thumbs up
Hade ögonen på den för att ev driva den nästa säsong åt en annan förare.

Tvivlar samma som stridh att bryter tändningen.
Som tidigare nämnt är det bara att lägga press på spaken och rycka till på gasen.

Otroligt imponerad att det iprincip är en G50 nedskalad, till och med inredningen ser ju nästan likadan ut (och spaken)

Ginettorna är väldigt bra bilar i grunden men har den "engelska charmen" aka grejer kommer ramla av och sitter lite halvlustigt från början.

Och att "en skicklig tekniker monterar avgasgrenröret och därefter luftfiltret som senare går till en katalysator"

Kolla "A dream car is built" eller nått liknande så finns ett helt avsnitt när tekniker kör vinkelslip, popnitar, lim


Då var det tur för mig att jag hann före dig Hoppas du har rätt och att det visar sig vara ett bra köp!

Nu har jag fått ännu mer info och lite förvirrande budskap ifrån olika håll vad det gäller det här med lådan. Ni har rätt att tändningen inte bryts på G40, det gör den dock på samma låda i G50.

Ifrån de som driver Ginetta i Sverige så får jag höra att det går att hålla stumt men ifrån England så säger de att man skall lyfta av ca 20% och sedan rycka i spaken! Får väl helt enkelt gå på det då det inte går att komma närmare "källan" än så.

När man kollar på filmer på GT5 Challenge på nätet så är det dock ohyggligt svårt att se/höra att någon överhuvudtaget lyfter av något alls.
Får väl pröva när säsongen kommer igång. Det blir till att träna en del för att vänja sig.

Håller helt med dig att de ser ut, och känns, väldigt mycket som en G50 när man sitter i dem.
Jag gjorde dock en STORT misstag i Lördags när jag var och provsatt, kände och klämde på en GT4 specad G55:a. Nåja, dit är steget lååååångt just nu om jag inte ens har koll på lådan i min egen..

Fick ett par timmar med bilen i garaget i Lördags och än så länge är det inget som trillat av i alla fall..

Fredrik


Lyft av så vet du att doggarna nog mår lite bättre thumbs up
Vi snackar så lite när man får "spasmer" i högerfoten att det känns knappt att du gjort den.

G55an är en riktigt fin bil och märks att dom tog lärdom på grejerna man saknade på G50.
Speciellt är ju G50/G55 riktigt smidig reservdelsmässigt iom att samtliga uprights är samma och att övre länkarmarna är samma fram vänster som höger och samma sätt bak.
Nu med ledlager i länkarmarna istället för bussningar så ska dom dessutom vara mycket stabilare efter tex kurbs.
Stora nackdelen är mest hur dom är ihopsatta / bakre diffästet / tjocklek & kvalitet på glasfibern.

Vet vilken bil du provsatt och har varit ute några varv med den på Mantorp för att testa + varit med och skruvat ihop den.
Och la 4 timmar på att få till sitt positionen så klaga inte på att man sitter högt för den ligger nästan under golvnivån
Visst är utsikten fin från det garaget ?

_________________
Andreas Tysk
Ford Anglia-52
Austin Mini Van-65
Lotus Europa S1-68
Mini Jem Mk2-68
Piper GTT-68/70
MGB GT Sebring-70
Van Diemen RF80-80
Mini Midas MK3-88
Citera
Fredrik Käll
Hovås, Göteborg
Här sen Jun 2010
Inlägg: 69


Trådstartare
Andreas T skrev:
Fredrik Käll skrev:
Andreas T skrev:
Bra köp thumbs up
Hade ögonen på den för att ev driva den nästa säsong åt en annan förare.

Tvivlar samma som stridh att bryter tändningen.
Som tidigare nämnt är det bara att lägga press på spaken och rycka till på gasen.

Otroligt imponerad att det iprincip är en G50 nedskalad, till och med inredningen ser ju nästan likadan ut (och spaken)

Ginettorna är väldigt bra bilar i grunden men har den "engelska charmen" aka grejer kommer ramla av och sitter lite halvlustigt från början.

Och att "en skicklig tekniker monterar avgasgrenröret och därefter luftfiltret som senare går till en katalysator"

Kolla "A dream car is built" eller nått liknande så finns ett helt avsnitt när tekniker kör vinkelslip, popnitar, lim


Då var det tur för mig att jag hann före dig Hoppas du har rätt och att det visar sig vara ett bra köp!

Nu har jag fått ännu mer info och lite förvirrande budskap ifrån olika håll vad det gäller det här med lådan. Ni har rätt att tändningen inte bryts på G40, det gör den dock på samma låda i G50.

Ifrån de som driver Ginetta i Sverige så får jag höra att det går att hålla stumt men ifrån England så säger de att man skall lyfta av ca 20% och sedan rycka i spaken! Får väl helt enkelt gå på det då det inte går att komma närmare "källan" än så.

När man kollar på filmer på GT5 Challenge på nätet så är det dock ohyggligt svårt att se/höra att någon överhuvudtaget lyfter av något alls.
Får väl pröva när säsongen kommer igång. Det blir till att träna en del för att vänja sig.

Håller helt med dig att de ser ut, och känns, väldigt mycket som en G50 när man sitter i dem.
Jag gjorde dock en STORT misstag i Lördags när jag var och provsatt, kände och klämde på en GT4 specad G55:a. Nåja, dit är steget lååååångt just nu om jag inte ens har koll på lådan i min egen..

Fick ett par timmar med bilen i garaget i Lördags och än så länge är det inget som trillat av i alla fall..

Fredrik


Lyft av så vet du att doggarna nog mår lite bättre thumbs up
Vi snackar så lite när man får "spasmer" i högerfoten att det känns knappt att du gjort den.

G55an är en riktigt fin bil och märks att dom tog lärdom på grejerna man saknade på G50.
Speciellt är ju G50/G55 riktigt smidig reservdelsmässigt iom att samtliga uprights är samma och att övre länkarmarna är samma fram vänster som höger och samma sätt bak.
Nu med ledlager i länkarmarna istället för bussningar så ska dom dessutom vara mycket stabilare efter tex kurbs.
Stora nackdelen är mest hur dom är ihopsatta / bakre diffästet / tjocklek & kvalitet på glasfibern.

Vet vilken bil du provsatt och har varit ute några varv med den på Mantorp för att testa + varit med och skruvat ihop den.
Och la 4 timmar på att få till sitt positionen så klaga inte på att man sitter högt för den ligger nästan under golvnivån
Visst är utsikten fin från det garaget ?


Japp, utsikten är fin. Om man står på tå så ser man nästan vårt garage därifrån...! Ägaren till bilen vi pratar om ligger även bakom lite av mitt beslut att haka på Ginetta spåret. Ser ut som du var med och gjorde ett bra jobb, det var inget som trillat av på den heller....!

_________________
Fredrik Käll
Citera
Andreas T
Halmstad
Här sen Sep 2005
Inlägg: 1565



Haha oj det är så nära ! thumbs up
Förstår det, Ginetta har ju en tydlig tråd från G40 Junior upp till tex G55 thumbs up
Nja hittills har det väl varit elrelaterat och sånt.
Som sagt, på pappret är dom riktigt bra..Men det kan lätt bli lite fel när dom skruvat ihop dom..
Så ta tid på att gå igenom hela bilen så du vet hur (att) den sitter ihop och att elsystemet stämmer
Har du nån grund setup från Ginetta på dom ?

_________________
Andreas Tysk
Ford Anglia-52
Austin Mini Van-65
Lotus Europa S1-68
Mini Jem Mk2-68
Piper GTT-68/70
MGB GT Sebring-70
Van Diemen RF80-80
Mini Midas MK3-88
Citera
Fredrik Käll
Hovås, Göteborg
Här sen Jun 2010
Inlägg: 69


Trådstartare
Japp,det finns en grundinställning som är rekommenderad och just nu är min bil inställd precis så. Tror inte det finns någon G40 i Svea rike just nu som är så väl genomgången som denna bilen. Väldigt välskött. Men, allt kan hända och det är en lång vinter som ger lite tillfälle till att gå igenom allt och lära känna bilen själv också.
Fredrik

_________________
Fredrik Käll
Citera
JBT
Solna
Här sen Nov 2004
Inlägg: 433



Vad är det för fel på bakre diffästet? Vilka modeller är drabbade?

_________________
Jacob Blomqvist

Honda SC CC Elise S2
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Ginetta G40 2011
1, 2   >>
3 besök senaste veckan (10098 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande