Nybörjarsvängåkaforum
Coilovers E46
3 besök senaste veckan (9099 totalt)
gurraas
Skåne
Här sen Sep 2016
Inlägg: 39


Trådstartare
Hej!

Frågan gäller uppgraderade coils till en e46 330.

Lämpligt att som nybörjare åka på XYZ ställbara eller liknande "budget-alternativ"?
Anpassade fjädrar eller original medföljande?

Om inte vad för annat kan rekommenderas för att hålla kostnaderna på en rimlig nivå.
Målet är inte (till en början) att jaga varvtider, dock väntas R-däck

Tack på förhand.

_________________
Gustav Ingvaldsson
Skicka personligt meddelande Visa användarens profil
Citera
magnus428
Kumla
Här sen Jul 2008
Inlägg: 543



gurraas skrev:
Hej!

Frågan gäller uppgraderade coils till en e46 330.

Lämpligt att som nybörjare åka på XYZ ställbara eller liknande "budget-alternativ"?
Anpassade fjädrar eller original medföljande?

Om inte vad för annat kan rekommenderas för att hålla kostnaderna på en rimlig nivå.
Målet är inte (till en början) att jaga varvtider, dock väntas R-däck

Tack på förhand.



Du har PM

_________________
Magnus Svedlund

BMW M3 SMG -02
BMW 318i -06
BMW 318is -93 Såld.
BMW 535d -04 Såld
BMW 320d -02
Skicka personligt meddelande Visa användarens profil
Citera
gyllee
Södertälje
Här sen Sep 2017
Inlägg: 42



Har samma fundering som trådskaparen, något speciellt märke ska man sikta på/hålla sig ifrån?

Bilen i fråga är också en E46 330ci

_________________
Oskar Gylin
E46 330ci -02 - såld
Porsche 944 -84
Skicka personligt meddelande Visa användarens profil
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 37032

Forumägare
Forumägare

Lite allmänt så kan man säga att många av de billigare kiten fungerar utmärkt att köra bana med.

Däremot skulle jag själv vara lite tveksam till om alla de billigaste tål vinterslask osv.

Men den största skillnaden är om du köper kit från någon som vet vad de säljer och kan hjälpa dig att verkligen få till en bra setup på just DIN bil. Det är ju lätt att både skruva bort sig på dämpare och ha olämpliga fjäderhårdheter. Så har man råd så är det ju en bra ide att betala lite extra för kompetensen hos försäljaren. Tycker jag

_________________
Magnus Thomé
Skicka personligt meddelande Skicka e-post Visa användarens profil
Citera
Supramannen

Här sen Feb 2003
Inlägg: 11493



Nu när r&t finns från öhlins finns det knappt inget skäl att köpa nått annat

_________________
Mvh/Rickard Cornacchini
Porsche 997 RSR GT2
Skicka personligt meddelande Visa användarens profil
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 37032

Forumägare
Forumägare

Supramannen skrev:
Nu när r&t finns från öhlins finns det knappt inget skäl att köpa nått annat


Ja du vet vad jag kör på M2'an thumbs up


Men nog finns det kit för mindre peng som går att köra bana med.

_________________
Magnus Thomé
Skicka personligt meddelande Skicka e-post Visa användarens profil
Citera
PFR
Bandhagen
Här sen Jul 2006
Inlägg: 330



gyllee skrev:
Har samma fundering som trådskaparen, något speciellt märke ska man sikta på/hålla sig ifrån?

Bilen i fråga är också en E46 330ci


D2 ska man passa sig för, köpte en sats till min Nissan där visade det sig att justeringratten bara var fake
ingen funktion på någon av de fyra dämparna thumbs down

_________________
Peter Franzén
Nissan 200SX V6
SSK-racing klass3
Skicka personligt meddelande Visa användarens profil
Citera
Michael Bäck
Sverige
Här sen Aug 2003
Inlägg: 8555



PFR skrev:
gyllee skrev:
Har samma fundering som trådskaparen, något speciellt märke ska man sikta på/hålla sig ifrån?

Bilen i fråga är också en E46 330ci


D2 ska man passa sig för, köpte en sats till min Nissan där visade det sig att justeringratten bara var fake
ingen funktion på någon av de fyra dämparna thumbs down


Var köpte du dom dämparna? Dom D2 jag hade förut funkade justeringen utmärkt på
billiga dämpare javisst men justerbara var dom.

_________________
Michael Bäck

BMW 328is -84 BmwCup #50

Skicka personligt meddelande Skicka e-post Visa användarens profil
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 37032

Forumägare
Forumägare

Det var som f*n. Men det kan ju inte vara så genomgående på alla deras modeller, då skulle ju internet exploderat?

_________________
Magnus Thomé
Skicka personligt meddelande Skicka e-post Visa användarens profil
Citera
PFR
Bandhagen
Här sen Jul 2006
Inlägg: 330



Jag ägnade en halv dag på Kinnekulle för att hitta en bra inställning men hur jag än rattade märktes
ingen skillnad, testade dem sen i en provbänk och då fick jag förklaringen.
Vet inte ursprunget på dem, men ratten fanns där och gick att vrida mellan ändlägen även en instruktion fanns med.
Men vackra var dom och billiga

_________________
Peter Franzén
Nissan 200SX V6
SSK-racing klass3
Skicka personligt meddelande Visa användarens profil
Citera
Michael Bäck
Sverige
Här sen Aug 2003
Inlägg: 8555



PFR skrev:
Jag ägnade en halv dag på Kinnekulle för att hitta en bra inställning men hur jag än rattade märktes
ingen skillnad, testade dem sen i en provbänk och då fick jag förklaringen.
Vet inte ursprunget på dem, men ratten fanns där och gick att vrida mellan ändlägen även en instruktion fanns med.
Men vackra var dom och billiga


Dom jag hade var det rejäl skillnad mellan ändlägena.

Jag hade pratat med Patrik på Streetperformance som är generalagent för dom.

www.streetperformance.se

_________________
Michael Bäck

BMW 328is -84 BmwCup #50

Skicka personligt meddelande Skicka e-post Visa användarens profil
Citera
PFR
Bandhagen
Här sen Jul 2006
Inlägg: 330



Michael Bäck skrev:
PFR skrev:
Jag ägnade en halv dag på Kinnekulle för att hitta en bra inställning men hur jag än rattade märktes
ingen skillnad, testade dem sen i en provbänk och då fick jag förklaringen.
Vet inte ursprunget på dem, men ratten fanns där och gick att vrida mellan ändlägen även en instruktion fanns med.
Men vackra var dom och billiga


Dom jag hade var det rejäl skillnad mellan ändlägena.

Jag hade pratat med Patrik på Streetperformance som är generalagent för dom.

www.streetperformance.se


Det här är 6-7 år tillbaka och överspelat men jag skulle inte köpa D2 igen efter detta

_________________
Peter Franzén
Nissan 200SX V6
SSK-racing klass3
Skicka personligt meddelande Visa användarens profil
Citera
gyllee
Södertälje
Här sen Sep 2017
Inlägg: 42



Öhlins kan jag nog bara drömma om, hehe kostar som halva bilen

Angående slask och salt så är det inget jag behöver tänka på, då bilen bara kommer gå sommartid

Tack för responsen!

Har kollat lite på xyz, k-sport, hsd, d2, kw-v1 och bc racing. Ser ut att vara ganska lika och de flesta ligger rätt lika i pris, så det kanske inte spelar någon större roll vilken av dem man väljer?

_________________
Oskar Gylin
E46 330ci -02 - såld
Porsche 944 -84
Skicka personligt meddelande Visa användarens profil
Citera
gyllee
Södertälje
Här sen Sep 2017
Inlägg: 42



En annan fungering är om man ska välja bakdämpare lös fjäder eller om man ska köpa några där dämpare och fjäder sitter i samma?

Tänkte så att man inte köper med intergerade fjädrar och sen blir det krångel med besiktning av bilen

_________________
Oskar Gylin
E46 330ci -02 - såld
Porsche 944 -84
Skicka personligt meddelande Visa användarens profil
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 37032

Forumägare
Forumägare

gyllee skrev:
....
så det kanske inte spelar någon större roll vilken av dem man väljer?


Jo, den som har mest kompetens thumbs up (nä, inte så lätt att veta förstås. men man får göra bedömning så gott det går utifrån hur de svarar typ)

_________________
Magnus Thomé
Skicka personligt meddelande Skicka e-post Visa användarens profil
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 37032

Forumägare
Forumägare

gyllee skrev:
En annan fungering är om man ska välja bakdämpare lös fjäder eller om man ska köpa några där dämpare och fjäder sitter i samma?

Tänkte så att man inte köper med intergerade fjädrar och sen blir det krångel med besiktning av bilen


Teoretiskt finns det väl kanske ett större utbud av coiloverfjädrar av olika fjäderhårdheter som gör att man har möjlighet att fintrimma in den perfekta setupen bak. Men det är liksom en annan nivå på mål då. Vet inte om det finns linjära fjädrar för icke coilover. Vilket som... rent praktiskt, näää, lägg inte en slant extra för coilovers bak. Tycker iaf jag.

_________________
Magnus Thomé
Skicka personligt meddelande Skicka e-post Visa användarens profil
Citera
frapp
Kristianstad
Här sen Aug 2005
Inlägg: 1297



gyllee skrev:
Öhlins kan jag nog bara drömma om, hehe kostar som halva bilen

Angående slask och salt så är det inget jag behöver tänka på, då bilen bara kommer gå sommartid

Tack för responsen!

Har kollat lite på xyz, k-sport, hsd, d2, kw-v1 och bc racing. Ser ut att vara ganska lika och de flesta ligger rätt lika i pris, så det kanske inte spelar någon större roll vilken av dem man väljer?


Öhlins är väl likvärdigt i pris med t.ex lite bättre KW etc, och visst det är minst det dubbla i pris. Om du verkligen ska satsa på bilen och ha kvar den länge så kan det vara värt att spara lite längre o investea lite mer. Det är kanske den viktigaste komponenten på hela bilen trots allt.

xyz, k-sport, hsd, d2, och bc racing är väl alla snarlika (från samma branding-fabrik?) De är vettiga för penagrna. Men jag kan samtidigt bekräfta att iaf jag körde nästan en sek snabbare på knutstorp när jag bytte till Gaz gold. Kan vara ett alternativ att titta på också.

Att justeringen fungerar i k-sport kan jag iaf bekräfta. Har själv skruvat isär sådan dämpare och det är ingen dummy där, utan verklig justering.

_________________
Fredrik Rapp
BMW 328ti
2:a BMW Cup modifierad 2015
Året rookie BMW Cup 2014
Skicka personligt meddelande Visa användarens profil
Citera
Chic_2009
Anderstorp
Här sen Jun 2010
Inlägg: 350



GAZ Gold hade jag också tittat på, funkar riktigt bra. Åkte med de på min E36 ett par säsonger, var jättenöjd med dem.

_________________
Hans Fridén

friden.hs@telia.com
www.hfracing.se
Skicka personligt meddelande Visa användarens profil
Citera
Nybörjarsvängåkaforum
Coilovers E46
3 besök senaste veckan (9099 totalt)


Stöd Rejsa.nu genom att hälsa på hos annonsörerna för att se vad de har att erbjuda. Se alla annonser här > >