Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Kompressionsförhållande e85
1260 besök totalt
NP
Vänersborg
Här sen Maj 2004

Trådstartare

Jag bygger ny motor till räser BMWn och har två funderingar som jag skulle önska lite feedback på.

1. Vilket statiskt komp jag skall sikta på om man endast tänker köra E85
2. Turbostorlek

Lite motorfakta: (Bränsle E85, effektmål 800-1000hk, 7500rpm max)
Grundmotor GM LM7 5.3l gen3.
Borr 3,8" ( 96,5mm vilket är +0,5mm från OEM) slag 3,622" (92mm)
Toppar 706 (61cc) portade, 2" insugsventiler, 1,6" avgas
Kamaxel, Comp cams XE273-R duration int/ex 273/279 nockvinkel 114 (vid 0,5" lyft 224/230)
(Övrig kamtransmission är uppdaterad med crommoly stänger, anpassade tryckare och rullfingerföljare, samt dubbelkedja med tillhörande ställbart kamdrev för högre varv.)
Insug uppdaterat, samt 102mm spjäll.

Resterande motordelar, (vev och block OEM) är också uppdaterade för att klara varv/effektmål, men oväsentliga för frågan, så jag hoppar över att lista vad jag lagt veckopengen på, om inte infon efterfrågas )

Mina egna funderingar går mot följande,
1. Komp ~10.0:1
2. Turbo BW S400SX -76mm 76/105mm kompressorhjul, turbinhjul 87mm, Turbin AR1.10

Tips och feedback är välkommet

Porsche 997 Turbo
BMW M3 Competition Touring
Citera
allemeck

Här sen Jan 2004

Svårt att säga bra mått på turbon när spannet är så stort som 200hk på ditt effektmål.
Om jag förbiser det och kollar på setupen så är det en V8 på 5.3L med singelturbo och E85. Den behöver då alltså ca 1bars laddtryck vid 7000rpm för att få 1000nm/hk.
Det som blir klurigt blir att Borg Warners kompressorhjul flödar dåligt på dessa låga PR och är därför ett dåligt val, de är mest designade för högre PR (vid samma trimförhållande som andra tillverkare).
Själv hade jag nog siktat på att gå ner till 71mm inducer och köra t.ex Holset Hx52 Pro kompressor och sedan parat ihop kompressorn med en Garrett GT45 turbin samt lagerhus. Går nog köra med holset turbinen också men blir bättre mått på allt om man går upp i exduser på turbinen därav mitt val av Garrett turbinen.

Mina 5 iaf

Vänersborg
Här sen Maj 2004

Trådstartare
Tack för feedback,
Har en HX60 ståendes med 72/110mm (billet) impeller och 86/80 turbinhjul, #25 avgashus, något som skulle kunna vara användbart?

Porsche 997 Turbo
BMW M3 Competition Touring
Citera
allemeck

Här sen Jan 2004

Inte alls dum. Rätt så bra mått thumbs up
Hade gått ta ner backwheel på kompressorn för att få den ännu bättre 110mm är i överkant (risk för onödigt segt spool) hade nog velat ha ner den till 100mm iaf gärna ner mot 95mm om möjligt.
Avgashuset är svårt att säga, vill tro det är lite stort men det är ju gratis det som sitter och det går ju alltid byta om det blev dåligt

1260 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande