Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
BMW M3 CSL *Bakvagnsrenovering*
5 besök senaste veckan (5267 totalt)
Ola80
lund
Här sen Jan 2009
Inlägg: 253


Trådstartare
Visste inte vilket forum detta passar i så skapade en biltråd istället!?

Nedan följer info om min bakvagns-/ golvrenovering av min BMW, dels för egen dokumentation men förhoppningsvis kan detta komma flera till gagn som funderar på att göra denna renoveringen. Jag har förstått att det finns olika recept för detta men denna varianten passade mig och dom skador min bil hade.

Jag har ägt bilen sedan 2014 och direkt efter köp så uppmärksammade jag ett ljud från bakvagnen. Jag levde med skygglappar på dom första åren i hopp om att det var slutväxeln som lät när den låste upp alternativ en tråkig bussning. Allt eftersom jag körde med bilen blev ljudet allt mer frekvent och ett par dagar innan Ringen i år så tog jag tag i problemet och då hittade jag en spricka i golvet bara av att titta under bilen, dvs utan att behöva ta av bakvagnen, ingen Ringenresa med denna bilen i år med andra ord:(

Trevlig läsning!

Sprickor....





Länk till dom förstärkningsplattor jag valde från Redish Motorsport i UK;

http://redish-motorsport.com/RedishMotorsportE46RearSubframeReinforcem . . . .



Solida bakvagnsbussningar köpte jag från Millway, dom behöver ingen vidare presentation på rejsa!



demontering









tvätt och förberedelse för slip, uppskattningsvis så tömde jag 30 burkar bräkleen under bilen





















här har vi fyllt igen sprickan innan vi lägger på förstärkningsplattan









blir klart värmeutveckling när man svetsar inte minst med tig så jag sprutade in rostskyddsmedel mellan golven



en man svetsar och en annan sitter i kofferten och är brandvakt, rikligt med rökutveckling







CA Primer och senare karroserikitt



























byte bussningar och tvätt av bakaxel;

















nytvättad tank


montage










Frågor, glada tillrop besvarar jag gärna, att jag skulle valt en annan lösning och att denna är skit kan ni hålla för er själva:)

_________________
Ola
BMW
Citera
Kjell 944
Malmö
Här sen Jan 2006
Inlägg: 1369



En liten fråga, bara?
Var alla bussningarna original i bakvagnen, innan renovering?
Det är ju känt att många M3:or spricker i golven men det framkommer sällan vad det sitter för bussningar!
När man byter till hårdare bussningar så ändras ju bilens grundkonstruktion/hållbarhet.
Byter man som du nu till stumma bussningar så ställer det ju oerhörda krav på konstruktionen. Inget som kan flexa och "ta upp" krafterna!
Bara lite funderingar...
-Snyggt jobb du gjort med renoveringen thumbs up

_________________
Niklas Kjellsson

Porsche 964 C4 Såld
BMW 1602 Trackday
Porsche 944 Turbo "Ali ll" Såld
Porsche 997 4S
Citera
Norris
Umeå
Här sen Jan 2015
Inlägg: 88



Fin bil! du får gärna lägga upp lite bilder på inredning, framförallt stolarna

_________________
Robin Karlsson
Citera
N Wiberg
Västerås
Här sen Jan 2011
Inlägg: 1248



Fin bil och fin renovering du gör!
Skulle gärna också se mer bilder på hela bilen. Kul med en riktig CSL!

Ang. bussningar så skulle jag nästan tro att det rentav blir bättre med stumma bussningar. Att man inte tillåter att det kan flexa, då hamnar ju lasterna på ytor det är tänkt hamna. Gummibussningarna är väl framförallt för komforten egentligen.

_________________
Nicklas Wiberg
BMW M3 E46 Clubsport
Citera
qvisfr
Lidköping
Här sen Aug 2005
Inlägg: 4017



Tack för en fin och informativ tråd. Måste följas.

Såg att min redan har förstärkningar men att de suttit länge, samt att vi skymtar en spricka längre upp i bakvagnen. Så det planeras in under vintern här med att ta ner bakvagnen o byta det mesta 😉

Självklart Millway👍🏻

_________________
Fredri k Q vis ander / NS BTG 8.05 / 447
PCS 9581 / BMWSC 650
BMW M3 E46 SMG 2002
Citera
Ola80
lund
Här sen Jan 2009
Inlägg: 253


Trådstartare
Kjell 944 skrev:
En liten fråga, bara?
Var alla bussningarna original i bakvagnen, innan renovering?
Det är ju känt att många M3:or spricker i golven men det framkommer sällan vad det sitter för bussningar!
När man byter till hårdare bussningar så ändras ju bilens grundkonstruktion/hållbarhet.
Byter man som du nu till stumma bussningar så ställer det ju oerhörda krav på konstruktionen. Inget som kan flexa och "ta upp" krafterna!
Bara lite funderingar...
-Snyggt jobb du gjort med renoveringen thumbs up



Samtliga var original bussningar, skall tilläggas att min bil endast har rullat 5000mil, dem flesta av dessa är gatmil, eller i alla fall vad jag känner till?

_________________
Ola
BMW
Citera
Ola80
lund
Här sen Jan 2009
Inlägg: 253


Trådstartare
Norris skrev:
Fin bil! du får gärna lägga upp lite bilder på inredning, framförallt stolarna


håll till godo






_________________
Ola
BMW
Citera
Ola80
lund
Här sen Jan 2009
Inlägg: 253


Trådstartare
N Wiberg skrev:
Fin bil och fin renovering du gör!
Skulle gärna också se mer bilder på hela bilen. Kul med en riktig CSL!


var god















lånade hjul för bankörning från min e36a men blev inget bra med ET:n, hade gått med coilovers och camber dock.



N Wiberg skrev:
Ang. bussningar så skulle jag nästan tro att det rentav blir bättre med stumma bussningar. Att man inte tillåter att det kan flexa, då hamnar ju lasterna på ytor det är tänkt hamna. Gummibussningarna är väl framförallt för komforten egentligen.


Utan att veta något så är det precis så här jag resonerat!

_________________
Ola
BMW
Citera
Hagerstrom
Trollhättan
Här sen Apr 2016
Inlägg: 4



Fin bil och som sagt kul med en riktig CSL.
Hur upplever du SMG-lådan och är det samma som sitter i vanliga M3an?

_________________
Martin Hägerström
Citera
Ola80
lund
Här sen Jan 2009
Inlägg: 253


Trådstartare
Hagerstrom skrev:
Fin bil och som sagt kul med en riktig CSL.
Hur upplever du SMG-lådan och är det samma som sitter i vanliga M3an?



Fruktansvärd;) Det är kanske att ta i. Tudelad eller hatkärlek är kanske hellre ordet. För aktiv körning så ja, varje växling är som en hästspark i ryggen. Kontrapol till DKG:ns sömlösa växlingar. Automatläget använder jag aldrig.

Ja, rätt säker på att den är samma som vanliga. Nästa generationen i M5E60 skall vara bättre har jag hört.

_________________
Ola
BMW
Citera
vince
Kävlinge
Här sen Dec 2002
Inlägg: 270



Utmärkt val av plåtar Ola!
Men plåtar är inte en permanent fix då golvet spricker och separerar på många fler ställen.

Det här anser jag därför är väl värt att lägga några minuter på att läsa.
http://www.m3forum.net/m3forum/showthread.php?t=555302

_________________
Vincent Pihlström
BMW M3 E46 04 flyttsak
Citera
Pelle Sörensson
Limhamn
Här sen Mar 2003
Inlägg: 709



Tyckte väl jag kände igen mitt gamla garage, hälsa Marti, Janne o grabbarna =)

Med vänlig hälsning, Pelle

_________________
________________

Pelle Sörensson
Renault Megane RS -12 7.49min BTG
Citera
AL
Göteborg
Här sen Mar 2006
Inlägg: 1962



Se där ja! En csl på 5k mil. Knappt man vågar köra en sådan raritet längre...

/AL

_________________
A1exander Wi1borg

M2F87 Competition +
iX3 M-Sport
i3 Sport
Sodi DD2
Citera
erikjakan
Stockholm
Här sen Dec 2004
Inlägg: 7731



Kjell 944 skrev:
En liten fråga, bara?
Var alla bussningarna original i bakvagnen, innan renovering?
Det är ju känt att många M3:or spricker i golven men det framkommer sällan vad det sitter för bussningar!
När man byter till hårdare bussningar så ändras ju bilens grundkonstruktion/hållbarhet.
Byter man som du nu till stumma bussningar så ställer det ju oerhörda krav på konstruktionen. Inget som kan flexa och "ta upp" krafterna!
Bara lite funderingar...
-Snyggt jobb du gjort med renoveringen thumbs up


Tvärtom skulle jag säga.

Hade dem haft stumma bussningar i bryggan original så hade dem aldrig spruckit i plåten, det är vickandet av bussningens alurör som gör att den spricker enligt mig =)

_________________
Erik Wedlund

Nurburgring 7.14.8 BTG Z06
Nurburgring 7.40 BTG 996 Turbo
Mantorp 1.23.7 Carrera S
Gelleråsen 1.18.40 M3e36
Gelleråsen 1.11.5 996 turbo
Citera
Våra race- och banåkarbilar
BMW M3 CSL *Bakvagnsrenovering*
5 besök senaste veckan (5267 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande