| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Avgasbygge BMW M54B30
|
577 besök totalt |
|
Avgasbygge BMW M54B30
Hej, har precis startat upp projektet att bygga ett nytt avgassytem till beemern för lite härligare "åka fort" ljud och förhoppningsvis lite bättre respons i kärran på högre varv. Bilen i fråga är en BMW Z3 3.0 med en M54B30 motor. Original så sitter det 2st kattar på bilen, en på respektive grenrör och direkt efter kattarna så sitter det en lamdasensor på varje sida. Då jag kommer byta grenrör mot ett extraktorgrenrör så kommer dessa båda kattar att försvinna och det blir istället en gemensam SBF godkänd 100Cells racekatt underbilen. Detta leder såklart till att jag måste flytta lambdasensorerna då dessa måste flyttas ner under bilen och därav mina frågor. 1. Kan man förlänga kablarna till orginal lambdasenroerna eller är det bättre att köpa helt nya med längre kablage? Och vart kan man isådanafall hitta dessa? 2. Då det efter modifieringen enbart kommer att finnas 1 katt att mäta efter så finns det ju teoretiskt bara en mätpunkt också så jag funderar på om man kan splitta en lamdasignal till 2 ingångar på motorn för att slippa dra ner båda lamdasensorerna under bilen? Är detta möjligt eller finns det andra bättre lösningar? //Martin _________________ Martin Blomgren BMW Z3 Coupe Turbo DCT |
||
|
Re: Avgasbygge BMW M54B30
En lambdasond är slitagevara liksom bromsbelägg, däck. Så är det inte en extrem lågmilare och högst 5 år gammal så investera i nya lambdasonder. _________________ Roland Johansson |
||
![]() |
Skruva banåkabil
Avgasbygge BMW M54B30
|
577 besök totalt |