| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Hur ska jag lista ut vad som gör bilen sned.
|
2566 besök totalt |
|
En klurig fråga Bilen har stelbakaxel med bladfjädrar och 4link Fram dubbla a-armar. Bilen är ca 40mm lägre vänster bak. Jag har prövat att sänka den med 35mm distans mellan bladfjädern och bakaxeln på höger sida, och bytt plats på bladfjädrarna, men den är fortfarande ca 20mm lägre vänster bak. Jag har mätt infästningar fram och bak med laser och det skiljer nästan ingenting. Vad kan de vara som jag missar? Detta är CV med mig i på vänster sida
_________________ Marcus Lindkvist Datsun 240Z -71 Porsche 964 TURBO -91 Bmwcup E36 M3 #77 såld |
||
|
Jag skulle ställa upp den på två exakt lika höga pallbockar....högt....på två punkter tex bak. Kanske bladfjäderinfästningen...och en pallbock centralt under framvagnsbalken.
Eller tvärt om...två på bärarmsinfästningarna fram, och en centralt bak. Sedan är det bara att krypa under och mäta mot golvet. Naturligtvis måste golvet plant. _________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||
|
Vad är lägre? Karossen? kofångaren?
På min bil sitter hela plastkarossen lite på sniskan så den är lite lägre på vä sida trots chassit är "plant" mot golv _________________ Björn Davidsson Pontiac T/A GT1 (räser) Just nu:36 cylindrar |
||
|
Den är istortsett lika låg i skärmkanten som i främre infästningen av fyrlink ner till marken.
Så det är inte karossen som är sned. Jag skulle ju behöva ha bilen ståendes på ett helt plant golv för att kunna göra pallbocks mätningarna korrekt? Nu ställde jag den på pallbockar mätte in med lasern att den stod i våg fram (inre bärarns infästningar) Sen kontrollerade jag bak i förhållande till samma laser att den fortfarande var i våg. Skiljde ca 1,5mm som mest _________________ Marcus Lindkvist Datsun 240Z -71 Porsche 964 TURBO -91 Bmwcup E36 M3 #77 såld |
||
|
Släpp fri kränghämmarna.
Och,, bladfjädrar och 4-link brukar kunna bli lite tokigt. Kolla så bultarna i stagen går att trycka ur med fingerkraft då bilen står på marken. Det kan bli att spänna med bladfjädrar då de inte fjädrar hjulen rakt upp. Du har ju 'hänken' baktill och vid nedfjädring så flyttas bakaxeln lite(troligen bakåt) eftersom fjädern blir rakare(längre) Här kan du även ha en ledtråd till ditt tidigare bekymmer med bakvagnen. Montera coilovers
_________________ Patrick Wetterskog Kika lite på min youtubekanal om ni har intresse i tvåtaktare https://www.youtube.com/channel/UClYLnC ... TGXDqxr0EQ |
||
|
Re:
bladfjädern är upphängd i "hänken" fram och bak så bladfjäderna kan röra sig i längd både fram och bak. så bultarna går inte att trycka ut med fingerkraft eftersom det är 4 link stagen som håller bakaxeln på sin rätta position. kom med fler smarta tips på vad jag bör kontrolera
_________________ Marcus Lindkvist Datsun 240Z -71 Porsche 964 TURBO -91 Bmwcup E36 M3 #77 såld |
||
|
om det inte varit för det där med bladfjäder så hade jag gissat på att det var en gammal Alfa Romeo där du växlat fjäderfästena i framvagnen de är olika på höger och vänster sida och växlar du dessa får du detta symtom, kanske det finns något liknande på din bil.
MVH tommy _________________ Tommy Karlsson |
||
![]() |
Skruva banåkabil
|
2566 besök totalt |