Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar Lola T96/50, | << 1, 2, 3 ... 62, 63, 64 ... 149, 150, 151 >> 112 besök idag (553022 totalt) |
Och med nya spridare följer ändring i elsystem.
Inte för att det är kul att linda upp kabelstam. Men känns lite tillfredsställande att man blivit så pass rutinerad i detta att man har ett eget system vart man börjar linda, åt vilket håll och hur jag fäster änden. Och framförallt denna 3m tejpen. Bara pilla lite så man får fram änden och börja linda av. Inga konstigheter å slitande med saxar å knivar. Å inga kladdiga limrester. Och ingen svindyr krympslang. Ser exakt lika dant ut efter de är omlindat igen. Snabbt och smidigt som det ska Uppladdad med Rejsas Android-app. _________________ Karossbilar är inte det lite larvigt?? niklas laine |
||
Det är väll 3m /tesa.
Sådan som wv bla har orginal. Finns på bla Mekonomen här i stan för typ 50 kr rullen. Tål bensin olja etanol disel utan att börja kladda. Värme, osäkert hur mycket. Men väldigt mycket mer än vanlig eltejp. Har det vart varmt länge, typ nära Grenrör. Så kan det bli lite gran klisterrester när man lindar av. Men inte i närheten av så mycket som alla andra tejper. Ger den 10 av 10 möjliga poäng _________________ Karossbilar är inte det lite larvigt?? niklas laine |
||
Å så har julklappen hunnit komma hem.
Efter lite övertalning fick jag köpa denna från en annan figur på forumet :D Uppladdad med Rejsas Android-app. _________________ Karossbilar är inte det lite larvigt?? niklas laine |
||
Å så lite. Väldigt lite, fredagsmys.
Med dubbla pumpar gick trycket upp på orginal btr från 4 till typ 4.7 kilo. Med laddtryck på det så blir Det väldigt mycket tryck. Så med nya spridarna så tänkte jag att typ 3.5 kilo vore mer rimligt. Tänkte först byta till någon extern btr. Men sen Tänkte jag att jag köper nog ett sådant ombyggnadskitt till originalet. Men sen tänkte jag om ytterligare och kom på att jag modifierar den själv istället. Så svarva till ett lagom rör. Svetsade ett lock av en rostfri bricka. Som jag fällde in och svetsa en m6 mutter i för Att kunna justera fjäder. Svarvade en egen bricka som jag pressade ihop med fjädern. Samt borrat ur in och utgångarna för att få mer flöde. Får göra den klart och måla om den imorrn Ska smälta runt hela imorgon. Orkade inte mer ikväll Uppladdad med Rejsas Android-app. _________________ Karossbilar är inte det lite larvigt?? niklas laine |
||
Fyllde bränslesidan med vatten och tejpade igen anslutningarna. För att hålla membranet kylt. Blev aldrig varmare än ca 50-60 grader på sidan av svetsen som membranet är. Ca 15mm sträcka mellan svetsen och membranet.
Uppladdad med Rejsas Android-app. _________________ Karossbilar är inte det lite larvigt?? niklas laine |
||
_________________ Karossbilar är inte det lite larvigt?? niklas laine |
||
Här är gamla "locket" med vakumanslutningen 0.7mm tjockt ä. Troligen 0.8mm från början men dem är alltid rostiga på insidan så tiden har väll gjort sitt.
Uppladdad med Rejsas Android-app. _________________ Karossbilar är inte det lite larvigt?? niklas laine |
||
Lite smått lurigt att få denna budgetmaskin att tända bra vid 25 amp. Men det får väll duga ändå. Har arbetat in kostnaden på maskinen minst 10ggr om på dem 5år jag haft den så igentligen skulle jag lätt kunna kosta på mig en bättre maskin.
Men så länge denna fungerar utan problem så får den bli kvar. Lägger då heldre pengarna på något roligare. Som jännförelsevis. Så provade jag svetsa froniusmaskinerna dem har på en av Saabs svetsavdelningar. Som hade som krav när de köpte nya maskiner sist. Att det skulle gå att svetsa på 230v uttag med 16 amp säkring. Och för att svetsa bra i 0.8mm aluminium. Så ska tändströmmen göra sitt jobb ända ner till 5 amp svetsström AC/DC . Fronius va den enda som klarade det. Och dessutom kunde göra bäst pris på maskinen. Av ca 5 leverantörer. Min svets klarar tända DC vid 20 amp. Eller 25 amp AC/DC. MEN bara en start när elektroden är nyslipad. Vid 26 amp DC tänder den varje gång "typ" Uppladdad med Rejsas Android-app. _________________ Karossbilar är inte det lite larvigt?? niklas laine |
||
Stilig ratt, undrar vem som kan ha gjort den Hoppas du är nöjd med den _________________ Johan Sahlström Sponsorer av JSR MkI: http://www.hapab.com http://www.composite-design.se http://www.cascade.se |
||
Så va det det här med växel länkage /wire.
Någon gav tips tidigare i tråden vad och vart man köper lämpliga längre wire. Behöver byta den ena till någon som är ca 2 meter lång. Båt styrwire? Kan man köpa lösa delar å pressa ihop själv på något vis?? Uppladdad med Rejsas Android-app. _________________ Karossbilar är inte det lite larvigt?? niklas laine |
||
Jag köpte mina färdiga - från USA, vilket är "fel" stormaktsblock i Din bok-annars finns det säkert massor båtfirmor som kan göra't åt Dig. Sist jag gjorde sånt i Sverige fanns det en firma som hette "Rodd och rigg" ( tror jag) som låg längs Bergslagsvägen i Sthlm....fast det var väl en 35 år sen lr nåt- Sen har Du en firma i Upplands Väsby som gör båtstyrningar jag oxo handlat av - men även det är väl en 35 år sen.
Sen dess är det alltid bekvämare att handla från USA då jag ändå får 2 -4 flygsändningar /vecka _________________ mvh Stockholms snabbaste speedhopägare ________________________________ Robert Hoffman |
||
Robert. Jag mindes rätt att det är samma typ av wires jag behöver som båtfolket använder??
Får kolla vi har ju några båt - firmor även i Norrköping. Så kanske jag får kolla där, har aldrig sett en sådan wire i verkligheten då Jag Helst håller håller mig på asfalten. Men av bilder att döma så verkar båtstyrning ha en stel ände (som jag behöver) men andra änden "naken" wire som tycks vara tänkt att montera inne i någon slags styrsnäcka?? Kanske finns någon typ av stel ände man kan montera där själv? Eller tillverka något sådant? _________________ Karossbilar är inte det lite larvigt?? niklas laine |
||
MIn bäste Knota, Du är s pass slipad och erfaren att Du sett det mesta- så Du minns rätt....En sak jag lärt mig genom åren är dock att det inte är "fult" att ta hjälp av folk- Du MÅSTE inte alltid göra allt själv, även om det ligger en självbelåtenhet i det. Man kan ta hjälp av kompisar å andra-Man åker över till dem och talar om hur man vill ha det å vips är det klart!! Många gånger bättre än om man gjort det själv... Ja jag vet det låter lite bekvämt....Mea Culpa! _________________ mvh Stockholms snabbaste speedhopägare ________________________________ Robert Hoffman |
||
Det är nog reglagekabel du ska kika på. De har en stel del i båda ändarna. Finns olika men ofta en "skruv" där man monterar lämplig del i ändarna. Finns i en massa olika längder. Styrvajern har en tandad del i ena ändan som ska ligga i kuggarna i ratthuset. Det går nog att bygga om dessa också. Styrvajern är nog starkare men frågan är om det behövs. Åk förbi en båtfirma och kolla så ser du direkt. _________________ Anders Littorin, Volvo C70 banprojekt Honda Civic 1982 historisk rallybil En Civic 1982 till Chrysler Crossfire |
||
_________________ Tommy Karlsson |
||
Kolla med http://www.cable-tec.co.uk/
Deras serie-4 är gjord för just växelreglage . Å måttbeställs . Fick pris på runt en sjuhundring Dem har rätt söta gasvajrar också _________________ Markus Schneberger Kommentera gärna Austin mini 2,8 AWD https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=108448 Leon Cupra 2016 |
||
Våra race- och banåkarbilar Lola T96/50, | << 1, 2, 3 ... 62, 63, 64 ... 149, 150, 151 >> 112 besök idag (553022 totalt) |