Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar Lola T96/50, | << 1, 2, 3 ... 124, 125, 126 ... 149, 150, 151 >> 140 besök idag (553050 totalt) |
Det har lagts många timmars funderande genom åren av
formelbils-konstruktörer för att spara in på allt möjligt "onödigt" och hitta effektivare lösningar. Fascinerande! Och kul att få följa dina lösningar i garaget - kul att du får ut den ordentligt nu! Vill ha en ordentlig filmsnutt - med bra ljud - efteråt! _________________ Christian Jansson BMWCS #10364 SVKG #661 BMW 332is E30 |
||
Missade svara på frågan gällande "heave damper"
Nej min bil har inte haft det. (Jag har delar till det från en f1 ligger som jag har tänkt kolla på till bakvagnen) Jag vet inte om jag sett det på någon f3000 Isåfall kom det nån gång efter -00 Men skulle tro att det är en sådan sak som blivit bortrationalliserat till f3000 för att hålla det lite enklare (var ju en enhetsklass) Christian jansson. Ja det har du rätt i. Finns oändligt många finurliga lösningar när man tittar på formelbilar Och ja, det kommer film vartefter _________________ Karossbilar är inte det lite larvigt?? niklas laine |
||
Min hjärna snurrar ett par extra varv när jag försöker förstå allt här, men det är samtidigt lika kul att se saker från en värld man inte riktigt är van vid.
Tack för att du delar detta och jag tror jag blir klokare och klokare för varje sak jag ser här _________________ Dennis Johansen PCS 3413 Porsche 911 SC -83 Saab 9-3 -07 |
||
Samma här, detta var något nytt. Kul att se _________________ Janne Josefsson Porsche 911 SC 1982 Ford Mustang HT 1965 BMW F11 520D bruksis IPteknik Väst AB SVKG 60 |
||
Aha, axeln med de små fjädrarna kan rotera när båda hjulen fjädrar, då är jag med. Den konstruktionen förklarar varför dessa bilar kränger minimalt. Tack, kul att lära sig något nytt!
_________________ Anders Littorin, Volvo C70 banprojekt Honda Civic 1982 historisk rallybil En Civic 1982 till Chrysler Crossfire |
||
Litto,
Ja när jag beställde prylen så gjorde jag det via bild på sprängskiss å då fattade inte jag heller att den kunde snurra eller hur den skulle kunna tillåta krängning alls. Det var igentligen först när jag fått dit prylarna jag insåg hur den fungerar. Och gjorde då valet att flytta stagen utåt, då det känns lite väl tufft att sitta som det är tänkt. Då tillåter den enbart extremt lite krängning. Påfrestning på både lederna och skruvarna måste bli enorm när man kör på curbsen eller åker utanför banan med ena hjulet. Har nämnt det även tidigare i tråden, men för dem som missat det, och jag själv tycker det är intressant. Någon kanske har någon input jag själv inte tänkt på. Det verkar ganska vanligt att man i de lite "långsammare" klasserna med denna typ av bil. (Tex f3000 då) där förarna nog är lite "långsammare"/mindre superproffs. väljer att köra utan kränghämmare bak, och justerar balansen med enbart främmre. Min förra formelbil var helt omöjlig (för mig) att köra med kränghämmare bak. Blev alldeles för överstyrd. Den släppte rumpan även när man rullade på jämngas genom kurvorna, (troligen pga kombinationen med hård diffbroms) Men jag tror att även utan krängare fram rollar/kränger ett sånt här chassie extremt lite , kort fjädringsväg (gissar man använder max 30 ut och ungefär samma inåt, ( det vet jag säkert efter jag loggat nu med nya givarna ) Tyngdpunkten/rollcentra ligger så nära marken jämfört med en vanlig bil. _________________ Karossbilar är inte det lite larvigt?? niklas laine |
||
Följer det här med spänning i tystnad, extremt intressant att se både befintliga och nya lösningar.
Dök upp ett inlägg på Instagram av en kille i USA som håller på med racerbils-konst får man väl säga _________________ Patrik Lissjos |
||
Kungligt! |
||
Vart lite kaotisk påskhelg med arbete långa dagar hela hwlgwn och sjuka barn hemma.
Så enda jag hunnit med, slipa spackla lite och grundat. Samt fixat strumpa med kardborre som går att öppna igen. _________________ Karossbilar är inte det lite larvigt?? niklas laine |
||
Näst ut är att få "nack-kudden" lackerad.
Den är färdigplastad, spacklad slipad och lagt vit epoxygrund flera varv , så den ska härda några dygn sen slipa ned och lacka. Men kan inte rikrift bestämma mig för vilken kulört den ska få. Det verkar inte som det satt någon sådan på williams fw13-15 Gul eller blå. Tankar? _________________ Karossbilar är inte det lite larvigt?? niklas laine |
||
Bra tanke Lär ju bli drösvis med skitiga fingeravtryck ,syns mycket på ljusgult. Blått syns dem iallafall mindre på . Blått blir det _________________ Karossbilar är inte det lite larvigt?? niklas laine |
||
Rent å snyggt å propert , jag gillar när kablaget får lika mycket kärlek som resten 👍 _________________ Markus Schneberger Kommentera gärna Austin mini 2,8 AWD https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=108448 Leon Cupra 2016 |
||
Tack för hejjaropen.
Markus., ja jag har försökt iallafall. Har inte riktigt tålamodet som krävs för att bygga en sådan riktigt snygg motorsport-härva, (vill gärna bygga en del i taget för att bekräfta att det fungerar som tänkt och sedan bygga nästa funktion) Men däremot får det gärna bli logiskt och prydligt gjort. Men absolut så ser jag fördelarna med att använda en pdm istället för lösa reläer säkringar och mängden kablar. Nu är ju det mesta draget ändå genom Syvecs, så sett till att det är över 100-talet enskilda ledare med egna signaler, så ser det relativt städat ut. Skulle man velat ha denna mängden funktioner så hade det blivit en stor och dyr pdm. _________________ Karossbilar är inte det lite larvigt?? niklas laine |
||
Jag e riktigt sugen på maxx pdm , den tillsammans med en race ecu . Så är jag lite framtidssäkrad . Har ju inte riktigt lika mycket el i min som du i din _________________ Markus Schneberger Kommentera gärna Austin mini 2,8 AWD https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=108448 Leon Cupra 2016 |
||
Våra race- och banåkarbilar Lola T96/50, | << 1, 2, 3 ... 124, 125, 126 ... 149, 150, 151 >> 140 besök idag (553050 totalt) |