Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Vevhusventilation
1 besök senaste veckan (2127 totalt)
lofstrom
Örebro
Här sen Maj 2008
Inlägg: 631


Trådstartare
Vevhusventilation

Har sökt och läst en del om detta ämne men får ingen enhetlig bild av hur det "ska vara". Bilen ifråga är en E30 med S14B23 (utan överladdning eller torrsump om det spelar roll). Den är gatgodkänd men brukas uteslutande som trackdaybil.

Hur bör man bygga vevhusventilationen och varför?



_________________
Stefan Löfström
BMW 320is -90
BMWSC #719
Citera
almadeus
Karlskrona
Här sen Jun 2011
Inlägg: 96



Jag har tänkt att bygga med en m52 oljeavskiljare plus en dräneringsbar burk. Ångorna skickar jag in i motorn igen, äckeloljan till en burk jag själv får tömma. Förhoppningsvis slipper jag kladd i turbo/ic/insug.

_________________
Måns Alm
mans.alm@live.se
Citera
lofstrom
Örebro
Här sen Maj 2008
Inlägg: 631


Trådstartare
Jag blir inte klok på om man ska koppla en slang till insuget för att bli av med ångorna (slutet system) eller för att få vaccum som krävs för en bra funktion.

Jag läser även olika teorier kring om man ska leda tillbaka oljan till sumpen, eller ha ett kärl som man tömmer själv vid behov.

Finns det något rätt eller fel

_________________
Stefan Löfström
BMW 320is -90
BMWSC #719
Citera
Jonas-81
Borås
Här sen Jan 2008
Inlägg: 233



Detta har väll varit uppe några gånger innan. finns ju många funderingar. Och tycke & smak.

Mina Tankar.

Sluten ventilation.
Plus : undertryck i vevhus för bra ventilation.
Minus : Risk för klägg,oljedimma in i motorn med sämre koll på förbränning och / eller onödiga knackningar.

Öppen ventilation.
Plus : inget klägg i motorn
Minus: Inte lika bra evakuering i vevhuset.

I båda fallen är det ju bra med ett separat uppsamlingskärl som går enkelt att tömma och som fångar upp den värsta kondensen och oljedimman.
Får man ut "stora" mängder olja så är nog ändå något fel va?

Jag kör öppet system med väl ventilerat uppsamlingskärl.Då används även original oljefälla som sitter på blocket. Kör turbomotor med runt 1 bar i laddtryck. Tycker det fungerar utmärk. Och gör det inte det egentligen så är jag lyckligt ovetande

_________________
Jonas Andersson.

Kör Volvo 244 Turbo på bana.

Volvo 850 som brukis.

Ford Sierra på vintern.
Citera
lofstrom
Örebro
Här sen Maj 2008
Inlägg: 631


Trådstartare
Re:

jonne skrev:
Detta har väll varit uppe några gånger innan. finns ju många funderingar. Och tycke & smak.

Mina Tankar.

Sluten ventilation.
Plus : undertryck i vevhus för bra ventilation.
Minus : Risk för klägg,oljedimma in i motorn med sämre koll på förbränning och / eller onödiga knackningar.

Öppen ventilation.
Plus : inget klägg i motorn
Minus: Inte lika bra evakuering i vevhuset.

I båda fallen är det ju bra med ett separat uppsamlingskärl som går enkelt att tömma och som fångar upp den värsta kondensen och oljedimman.
Får man ut "stora" mängder olja så är nog ändå något fel va?

Jag kör öppet system med väl ventilerat uppsamlingskärl.Då används även original oljefälla som sitter på blocket. Kör turbomotor med runt 1 bar i laddtryck. Tycker det fungerar utmärk. Och gör det inte det egentligen så är jag lyckligt ovetande


Tackar, bra input thumbs up

_________________
Stefan Löfström
BMW 320is -90
BMWSC #719
Citera
Skruva banåkabil
Vevhusventilation
1 besök senaste veckan (2127 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande