Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Vevhusventilation? Focus RS MKII (Volvo 2,5T R-Maskiner)
701 besök totalt
9-3 Mike
Verkstaden i Växjö
Här sen Feb 2004

Trådstartare

Hej

Tänkte kolla med er om ni har kunskap kring vevhusventilation / Uppgradering av vevhusventilationen på Focus RS. Samma maskin som S60R V70R m,fl.

Jag kör enbart bankörning med min Focus RS och den är preppad för bankörning på alla sätt och vis.
Motorn är i grunden byggd av Autotech och lämnar 452whp.

Har haft lite problem med att motorn fuktar olja kring ventilkåpa, runt olje-påfyllningen osv. Vi anar att det är/blir lite högt vevhustryck i maskinen pga trimningsgraden.

Finns det rekommenderade uppgraderingar? Kända fel? Vad kan man göra på dessa motorer?

Här är bilen det avser

http://www.garaget.org/?car=339504

(hoppas att detta är en tillräckligt teknisk fråga för att få ligga kvar)

Stockholm
Här sen Nov 2002

Re: Vevhusventilation? Focus RS MKII (Volvo 2,5T R-Maskiner)

9-3 Mike skrev:
Hej

Tänkte kolla med er om ni har kunskap kring vevhusventilation / Uppgradering av vevhusventilationen på Focus RS. Samma maskin som S60R V70R m,fl.

Jag kör enbart bankörning med min Focus RS och den är preppad för bankörning på alla sätt och vis.
Motorn är i grunden byggd av Autotech och lämnar 452whp.

Har haft lite problem med att motorn fuktar olja kring ventilkåpa, runt olje-påfyllningen osv. Vi anar att det är/blir lite högt vevhustryck i maskinen pga trimningsgraden.

Finns det rekommenderade uppgraderingar? Kända fel? Vad kan man göra på dessa motorer?

Här är bilen det avser

http://www.garaget.org/?car=339504

(hoppas att detta är en tillräckligt teknisk fråga för att få ligga kvar)

En bra början är väl att sätta en luftnippel på insuget och sedan en mätare och få klart för dig om det är för mycket tryck...

Är det mätt (och inte gissat) är väl nästa steg att göra ett leakdown test och verifiera att kolvar etc är i vettigt skick.

701 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande