| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Fjäder + hjälpfjäder med dubbla A-armar?
|
1714 besök totalt |
|
Hej! Jag håller på och skruvar med en SAAB OG900. Jag funderar över fjädringen fram och skulle gärna vilja köra med ett par 2,5" fjädrar fram som justeras i höjd ala coilover-style. Problemet är bara att fjädern kommer bli så kort att den kommer ligga lös i utfjädrat läge. Hur fungerar det att använda en hjälpfjäder när framvagnen är uppbyggd enligt bild nedan. Det jag funderar över är om ledbarheten i den nedre tallriken kan göra att fjädrarna pekar åt olika håll och kan hoppa loss?
Mvh Fredrik _________________ Fredrik Olsson |
||||
|
Simpla svaret är fixa utfjädrings stopp i stället för hjälpfjäder.
Typ samma ställe där man hindar utfjädringen när man byter typ dämpare. Det krångliga. Bygg om till coilover där fjäder sitter idag. _________________ Johan Sjölinder |
||||
|
Re:
Du tänker på klossar under övre länkarm? Skulle helst slippa o svetsa i karossen så jag tror coilovers går bort. _________________ Fredrik Olsson |
||||
|
Re:
Tack! Finns det några uppenbara risker med en hjälpfjäder i denna konstruktionen? _________________ Fredrik Olsson |
||||
|
Re:
Tack! Då får vi se om jag får ihop ett stop utan o svetsa i karossen. _________________ Fredrik Olsson |
||||
![]() |
Skruva banåkabil
|
1714 besök totalt |