Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
BMW E36 V8 Coupe "GTR" -95
1, 2, 3   >>
8 besök senaste veckan (15418 totalt)
Tinituzz
Emmaboda
Här sen Mar 2017
Inlägg: 57


Trådstartare
Ny här på rejsa

Köpte mig denna bil för att ha roligt med, återstår och se vad jag bestämmer mig för att köra.

Här kommer lite info
Bilen är byggd av en kille i Laholm från början. Ligger en gammal projekt tråd här på rejsa, dock med m5 motor i, oklart vad som hände med den motorn, dock satte han i denna motor istället.

Gtr inspirerad glasfiberbreddning
XYZ - 6 kolvs ok runt om
Flytande 330mm skivor runt om med racebelägg
17" Tums Y-rondell med slicks.
JR10 18x9,5 tum och 18x10 tum på Yokohama R-Däck
6 punkt bälte sabelt
Omp racestolar
Gtr vinge
E39 M5 diffbroms
E39 M5 drivaxlar
E39 M5 kardan
Växellåda supra r154 5vx
6puck sinterlamell
Xyz coilovers (Racing) justerbar med inställningsbar ridehight
H&r k-hämmare fram och bak
Motor - patriot performance 383 stroker
Ca 500Hp
Andra headers
750 förgasare
Hydraulisk handbroms
Guss fullbur banracing (Grupp H)
Stående pedalställ med bromsvåg
Fuelcell
Racecatar - sbf godkänd
Breddade hjulhus
Hjulupphängning med uniballs
Lexan rutor
Dörrsidor kolfiber

Blir nog ett roligt motor år







_________________
Hampus Dahl
Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002
Inlägg: 14545



Är det Chevy SmallBlock i bilen ?

Vad har den används till förut ?

_________________
Håkan Carlsson
070-57 323 57

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
Tinituzz
Emmaboda
Här sen Mar 2017
Inlägg: 57


Trådstartare
ButterflyRacing skrev:
Är det Chevy SmallBlock i bilen ?

Vad har den används till förut ?


Ja de stämmer bra, glömde skriva de.
Bilen har inte används till nått specifikt. Men ägaren innan har kört strippen,drifting och time attack

_________________
Hampus Dahl
Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002
Inlägg: 14545



Tinituzz skrev:
ButterflyRacing skrev:
Är det Chevy SmallBlock i bilen ?

Vad har den används till förut ?


Ja de stämmer bra, glömde skriva de.
Bilen har inte används till nått specifikt. Men ägaren innan har kört strippen,drifting och time attack


Vem har byggt den ?

_________________
Håkan Carlsson
070-57 323 57

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
Tinituzz
Emmaboda
Här sen Mar 2017
Inlägg: 57


Trådstartare
Kim Olofsson i Laholm

_________________
Hampus Dahl
Citera
M|cke F@.gner
Jönköping
Här sen Dec 2002
Inlägg: 2544



Frän thumbs up
Varifrån kommer GF-kittet?

Har du några bilder under huven?

_________________
/Mvh M|cke F@.gner
Citera
Tinituzz
Emmaboda
Här sen Mar 2017
Inlägg: 57


Trådstartare
M|cke F@.gner skrev:
Frän thumbs up
Varifrån kommer GF-kittet?

Har du några bilder under huven?


Acm I Karlskrona

Javisst har jag de



_________________
Hampus Dahl
Citera
Tinituzz
Emmaboda
Här sen Mar 2017
Inlägg: 57


Trådstartare
Sitter här och funderat över detta.
Känns de inte lite klent?
Jag är ingen expert på detta, så lite råd är ju välkommet

Dock är ju inte bilen byggd för drifting, men för hållbarheten kanske man skulle sätta dit ett camberstag med bussning?
En liten smäll så är ju risken stor att nått går av?

Tankar?
Bakvagn camberstag.







_________________
Hampus Dahl
Citera
borz
Hässleholm
Här sen Sep 2006
Inlägg: 489



Ser konstigt ut, är den monterad bak o fram?




EDIT: Förresten, hur bra är Widebody kittet? Dvs passform och finish?
Har spanat efter något liknande ett tag.

_________________
Tim Anle
Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002
Inlägg: 14545



Spontant är det inget fel. med steget.
Men jag skulle vilja fundera lite.....

_________________
Håkan Carlsson
070-57 323 57

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
Tinituzz
Emmaboda
Här sen Mar 2017
Inlägg: 57


Trådstartare
borz skrev:
Ser konstigt ut, är den monterad bak o fram?




EDIT: Förresten, hur bra är Widebody kittet? Dvs passform och finish?
Har spanat efter något liknande ett tag.


Bak o fram? Uniballsen sitter bakåt som du ser på sista bilden

Jag har inte byggt bilen så kan inte svara på de, men se sitter bra på bilen, enligt tidigare bilder jag sätt krävdes de lite spackeljobb

_________________
Hampus Dahl
Citera
Tinituzz
Emmaboda
Här sen Mar 2017
Inlägg: 57


Trådstartare
borz skrev:
Ser konstigt ut, är den monterad bak o fram?




EDIT: Förresten, hur bra är Widebody kittet? Dvs passform och finish?
Har spanat efter något liknande ett tag.


Bak o fram? Uniballsen sitter bakåt som du ser på sista bilden

Jag har inte byggt bilen så kan inte svara på de, men se sitter bra på bilen, enligt tidigare bilder jag sätt krävdes de lite spackeljobb

_________________
Hampus Dahl
Citera
Tinituzz
Emmaboda
Här sen Mar 2017
Inlägg: 57


Trådstartare
ButterflyRacing skrev:
Spontant är det inget fel. med steget.
Men jag skulle vilja fundera lite.....


Fundera på!
Hade varit trevligt om jag kunde använt bilen till lite drifting också.

_________________
Hampus Dahl
Citera
Babbe
Lund
Här sen Jun 2004
Inlägg: 1751



har dom svetsat igen hålet? där skall ju sitta en bussning. det jag kan tänka är att skruven får ta mer sne belastning än orginal

_________________
Sebastian Steiner
Vw golf Mk5 cup
Vombsmotorsport
Citera
Tinituzz
Emmaboda
Här sen Mar 2017
Inlägg: 57


Trådstartare
Babbe skrev:
har dom svetsat igen hålet? där skall ju sitta en bussning. det jag kan tänka är att skruven får ta mer sne belastning än orginal


Precis vad jag tror också att dom gjort.
Dock känns örat lite smalt?
Den är byggd för banracing, men känns ändå vettigt att försöka få dit en bussning?

Ska se om jag hittar nån märkning så man vet vart bärarmen kommer ifrån, skiljer sig lite från övriga bakvagnar jag sett.

Sedan är frågan, vad behövs för att den ska gå av?
En kyss i röven från en Nissan?
För mycket belastning vid drifting?
En grop på banan i 150km/h?

_________________
Hampus Dahl
Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002
Inlägg: 14545



borz skrev:


.


Vilken bil är det på bilden ?
.
Det är några detaljer som intresserar mej ....!

_________________
Håkan Carlsson
070-57 323 57

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
borz
Hässleholm
Här sen Sep 2006
Inlägg: 489



ButterflyRacing skrev:
borz skrev:


.


Vilken bil är det på bilden ?
.
Det är några detaljer som intresserar mej ....!


Vågar inte uttala mig faktiskt, ser ut som e36.
Snodde bilden här ifrån

_________________
Tim Anle
Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002
Inlägg: 14545



borz skrev:
ButterflyRacing skrev:
borz skrev:


.


Vilken bil är det på bilden ?
.
Det är några detaljer som intresserar mej ....!


Vågar inte uttala mig faktiskt, ser ut som e36.
Snodde bilden här ifrån


Troligtvis e46.....men det är plåttank.
Någon som vet vad det är ?
e30 tank....?

_________________
Håkan Carlsson
070-57 323 57

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
borz
Hässleholm
Här sen Sep 2006
Inlägg: 489




_________________
Tim Anle
Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002
Inlägg: 14545



Tinituzz skrev:
ButterflyRacing skrev:
Spontant är det inget fel. med steget.
Men jag skulle vilja fundera lite.....


Fundera på!
Hade varit trevligt om jag kunde använt bilen till lite drifting också.


Jag har försökt se vad som är gjort. Och det är förmodligen smartare än vad man först tror.
Men det är svårt att se exakt hur mycket saker är flyttade.

Man måste förstå hur en e36-bakvagn funkar, för att avgöra. Och man skulle behöva veta hur mycket byggaren och hans omgivning vet. Men det ser faktiskt ut som någon har tänkt.

Sedan är det inte camberstagen som tar dom stora krafterna på e36/e46.
Jag har länge funderat på hur eftermarknadsstagen kan hålla. Men dom gör ju tydligen det ?

Sedan förstår jag inte varför det skulle behövas kraftigare grejor i Drifting.

Hela örat är bytt på dina spindlar.
Att byta tillbaka till original skulle bli ganska dyrt. Du måste ha bussningarna från M3.....som är en förklädd uniball. Dom är dyra.
Att bygga om till vanliga e36 bussningar är ingen bra ide. Och absolut inte till något jälva PowerFlex eller liknande !!
Sedan kostar nya stag som passar M3 bussningarna 2-3000:- Och dom stagen är inte starkare än dom du har.

Om du vill förstärka .....så kan du byta till en större uniball i dom grejorna du har . Vad är det nu..M12 eller ?

_________________
Håkan Carlsson
070-57 323 57

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
Tinituzz
Emmaboda
Här sen Mar 2017
Inlägg: 57


Trådstartare
ButterflyRacing skrev:
Tinituzz skrev:
ButterflyRacing skrev:
Spontant är det inget fel. med steget.
Men jag skulle vilja fundera lite.....


Fundera på!
Hade varit trevligt om jag kunde använt bilen till lite drifting också.


Jag har försökt se vad som är gjort. Och det är förmodligen smartare än vad man först tror.
Men det är svårt att se exakt hur mycket saker är flyttade.

Man måste förstå hur en e36-bakvagn funkar, för att avgöra. Och man skulle behöva veta hur mycket byggaren och hans omgivning vet. Men det ser faktiskt ut som någon har tänkt.

Sedan är det inte camberstagen som tar dom stora krafterna på e36/e46.
Jag har länge funderat på hur eftermarknadsstagen kan hålla. Men dom gör ju tydligen det ?

Sedan förstår jag inte varför det skulle behövas kraftigare grejor i Drifting.

Hela örat är bytt på dina spindlar.
Att byta tillbaka till original skulle bli ganska dyrt. Du måste ha bussningarna från M3.....som är en förklädd uniball. Dom är dyra.
Att bygga om till vanliga e36 bussningar är ingen bra ide. Och absolut inte till något jälva PowerFlex eller liknande !!
Sedan kostar nya stag som passar M3 bussningarna 2-3000:- Och dom stagen är inte starkare än dom du har.

Om du vill förstärka .....så kan du byta till en större uniball i dom grejorna du har . Vad är det nu..M12 eller ?



Precis vad jag tror med, bilen i fråga är inget man slänger ihop på en kvart.
Bilen verkar vara någelunda uttänkt när man kikar på bilen i helhet.

Vad tar mer stryck om inte camberstagen och däck?

Dom flesta jag pratat med har sagt, BYT!!!! De där håller aldrig!! men aldrig fått nån logisk förklaring...

nej precis? beror väl på hur saker är byggda och uttänkta

Ja för de vi jämnfört med så är mina inte lika nånstan.

Låter inte riktigt värt att börja göra denna process innan jag känt och kört bilen i den tanken jag tänkt använda den till. TA ligger närmast tanken i dagsläget.

Skulle de gå sönder så gör de, inget att gråta över isåfall.
Ska kika upp de där om de sitter en M12

Tack så länge

FRIDENS!

_________________
Hampus Dahl
Citera
Våra race- och banåkarbilar
BMW E36 V8 Coupe "GTR" -95
1, 2, 3   >>
8 besök senaste veckan (15418 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande