Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Skruva banåkabil Korta rörbitar i rostfritt? | 1 besök senaste veckan (2917 totalt) |
Jag behöver lite olika rörstumpar av rostfritt stål. Känns lite onödigt att beställa 6m från damstahl när jag behöve 30mm.
Någon som vet företag i sthlm som kan ha bitar man kan köpa? _________________ Stefan Johansson Bygger en bil efter egen design med ram i rostfritt stål med en Audi 5-cyl motor. https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=28647 |
||
ingen aning var du bor.... men metallvaruhuset.se kanske ligger nära?
Annars har jag 1m 3" som bara ligger och samlar damm om du är intresserad? EDIT: Kommer faktiskt inte ihåg om MV säljer rostfritt, men jag tror det |
||
aston carlsson i trångsund brukar ha spill till försäljning.
jag har en hel del bitar av dom vanligaste diametrarna. _________________ Dodge pickup -58 Dodge Dart -67 Plymouth Cuda -71 Plymouth Cuda Conv -70 VaGinetta G20 Opel Speedster Ford Cortina Anders Bisting |
||
jag behöver någon stump (40cm) med ytterdiameter på 30mm. Sen så tjockt gods som möjligt. Skall tåla en hel då det skall bli axeln som shjulet fästs vid....
_________________ Stefan Johansson Bygger en bil efter egen design med ram i rostfritt stål med en Audi 5-cyl motor. https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=28647 |
||
Nu när jag har experter på tråden. För några år sedan i någon tenkologi-kurs, använde vi oss av brottgränsen (rem? rel?) för att avgöra om ett stålrör eller liknande skulle hålla för ett visst moment.
Någon som kan upplysa mig hur man gjorde nu igen? Man har ju en brottgräns som är x nm/mm^2. Och frågan är ju på hur jag räknar med detta. Jag vill beräkna godstjockleken hos rören som skall ta upp kraften från hjulen, och det blir en del... _________________ Stefan Johansson Bygger en bil efter egen design med ram i rostfritt stål med en Audi 5-cyl motor. https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=28647 |
||
Uhh...det var länge sedan men såvitt jag minns så apporoximerar man allt genom att räkna skjuvningskraften på tvärsnittsytan. Dvs. ju mindre diameter dessto högre kraft och ju tunnare rör dessto mindre tvärsnitt.
Sen ska man ha x2 säkerhetsfaktor. _________________ G o r a n A m c o f f |
||
Inte rem utan Rm som står för brottspänning och Rel(rel) står för flytspäningsgränsen.
Skall man dimensionera något så är det Rel som gäller. Har man dessutom sammansatta spänningar typ drag/tryck, böjning och vridning så är det gämnförelsespänningen som man skall dimensionera efter. Gäller det axlar mm som utsätts för dynamisk last så måste man även titta på utmattningshållfastheten. _________________ Johan Sjölinder |
||
Jepp....men formler =) Eller teknikböcker där jag kan läsa.
Jag har läst ett antal kurser i mekanik och hållfastighetslära, men behöver bara formlerna då jag ej har böckerna längre. Formler....formler! _________________ Stefan Johansson Bygger en bil efter egen design med ram i rostfritt stål med en Audi 5-cyl motor. https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=28647 |
||
Formler på vad???
För belastingrana så finns de inga färdiga formler utan där måste du sätt upp gämnviktsformlena själv. För böjning så behöver du böjmotståndet för ett rör och det är Wb=(pi*(D^4-d^4)/(32*D) [mm3] sigma_b=Mb/Wd [N/mm2] _________________ Johan Sjölinder |
||
Sådärja!
Jämviktsformlerna jobbar jag med just nu. Men på den yttersta dagen kommer det brott på tråden. Och då måste jag veta att mitt rör håller om det belastas för mycket. Dvs, om jag har en viss säkerhetsfaktor på ett "statiskt" moment, så måste jag veta dimensionen på röret. Vetigt lät ju att ta tvärsnittsarean och beräkna för skjuvning. Samt snittarean * brottgränsen och kolla detta mot momentet. och med denna formel för böjning så kommer jag en bra bit! Inga som vet bra böcker? Göran....du brukar ha bra synpunkter, och har ju pulat en del själv. _________________ Stefan Johansson Bygger en bil efter egen design med ram i rostfritt stål med en Audi 5-cyl motor. https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=28647 |
||
Säg inte att du sålt din formelsamling? !!! Varför rostfritt? Har det högre hållfasthet? _________________ mvh Micha3l Bl1x Porsche 911 |
||
Rostfritt, nja, det har det väl egentligen inte. Men det rostar inte =) Samt att jag har bra tillgång till sådant stål. Samt att jag har vissa böjelser för legeringar som är "rosttröga" efter att ha ägt bilar som rostat sönder...
Tyvärr, formelsamlingen har försvunnit på något sätt... _________________ Stefan Johansson Bygger en bil efter egen design med ram i rostfritt stål med en Audi 5-cyl motor. https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=28647 |
||
_________________ Stefan Johansson Bygger en bil efter egen design med ram i rostfritt stål med en Audi 5-cyl motor. https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=28647 |
||
Ska du parkera bilen på havsbottnen? |
||
Hehe!
Hm, ja sverige när det ösregnar, eller saltslask på vintern....det är inte långt ifrån Nja, mer göra något som man gjort själv och som är lite "udda". _________________ Stefan Johansson Bygger en bil efter egen design med ram i rostfritt stål med en Audi 5-cyl motor. https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=28647 |
||
Skruva banåkabil Korta rörbitar i rostfritt? | 1 besök senaste veckan (2917 totalt) |