Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Tips ang OBD2 felkodsläsare?
2 besök senaste veckan (6436 totalt)
TPR
Göteborg/Nödinge
Här sen Feb 2005

Trådstartare

Funderar på att skaffa en OBD2 felkodsläsare, någon som har några tips vad man bör satsa på?

Vill nog helst ha en med display, dvs ingen som man måste koppla upp sig mot telefonen.
Funkar det med en billig från Biltema eller Kjell&Co?
Ska fungera att läsa felkoder på Miata -99 samt Toyota RAV4 -01

https://www.kjell.com/se/sortiment/el-verktyg/verktyg/matinstrument/ob . . . .

http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Verktyg-och-Verkstadsutrustning/Test . . . .

Edit: Har testat en ELM327 Bluetooth adapter på Toyotan utan att lyckas få några felkoder, verkar inte kunna koppla ihop sig med ECU:n av någon anledning. Därav önskan om display...

Mazda MX-5 Miata -99
#78 MX-5 Standard Cup / Roadsport C
Fd ERCup #98 - Caran Racing
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004

Köpte en för 200kr på ebay som har fungerat för mina behov.

Att ha en liggande i bilen har hjälpt en del.

Saker som ska kopplas upp hit och dit för att bara få fram en (enkel) kod är ju öken.

Karl Birgander
Älvängen
Här sen Sep 2003

Jag har en: http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Verktyg-och-Verkstadsutrustning/Test . . . .
Som är väldigt lite använd. Låna o testa? Jag är inte jätteimponerad, men jämför då med BMW's inpa...

Porsche 944 S2 | BMW I3 REX | BMW 120iAM | BMW 320iM Cab E36
Citera
TPR
Göteborg/Nödinge
Här sen Feb 2005

Trådstartare
Skickar PM Karl.

Mazda MX-5 Miata -99
Citera
Victor.
Lund
Här sen Dec 2003

Kan tillägga att EU-sålda NB inte har någon OBD-port, det kom först när det blev krav i EU, d.v.s. 2001 på NBFL. Jag förstår inte att Mazda orkade göra två hårdvarumässigt olika varianter för olika marknader (USA införde krav på OBD 1996).

Men jag har för mig att man kan "blinka ut" felkoder ur den grå kontakten märkt under huven, ungefär som på Volvo med LH-Jetronic pre-OBD2 (behövde dock aldrig göra detta på min NB så jag satte mig aldrig in i exakt vilka pinnar man skulle använda).

Jag har Biltemas och den har funkat bra för att få ut felkod på Subarun när den klagade på ena lambdasonden och att kolla om det låg några felkoder lagrade inför besiktning (det gjorde det inte).

Porsche Cayman S "3400 RT" -09
Grocery Getter: Mercedes C220D T 4Matic -20
Citera
sweanders
Malmö
Här sen Feb 2004

Jag har en sådan här: http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Verktyg-och-Verkstadsutrustning/Test . . . .

Den har varit fullt tillräckligt för alla felkoder jag stött på och jag nöjer mig med koden för att sedan slå den i Google. 600:- mer för en läsare som ger det i klartext var anledningen till att jag tog den enklaste.

Göteborg/Nödinge
Här sen Feb 2005

Trådstartare
Re:

Victor. skrev:
Kan tillägga att EU-sålda NB inte har någon OBD-port, det kom först när det blev krav i EU, d.v.s. 2001 på NBFL. Jag förstår inte att Mazda orkade göra två hårdvarumässigt olika varianter för olika marknader (USA införde krav på OBD 1996).

Men jag har för mig att man kan "blinka ut" felkoder ur den grå kontakten märkt under huven, ungefär som på Volvo med LH-Jetronic pre-OBD2 (behövde dock aldrig göra detta på min NB så jag satte mig aldrig in i exakt vilka pinnar man skulle använda).

Jag har Biltemas och den har funkat bra för att få ut felkod på Subarun när den klagade på ena lambdasonden och att kolla om det låg några felkoder lagrade inför besiktning (det gjorde det inte).

Tack Victor!
Hade inget minne av att jag sett någon OBD2 port under ratten men googling sa att den ska finnas i säkringsfacket. Men det gäller säkert bara USA bilar då.
Däremot finns det väl en grå dosa märkt "Diagnostic" eller liknande på förarsidan motorrum, har jag för mig?
Måste vara den du menar.

Mazda MX-5 Miata -99
Citera
sweanders
Malmö
Här sen Feb 2004

Re:

TPR skrev:
Victor. skrev:

Tack Victor!
Hade inget minne av att jag sett någon OBD2 port under ratten men googling sa att den ska finnas i säkringsfacket. Men det gäller säkert bara USA bilar då.
Däremot finns det väl en grå dosa märkt "Diagnostic" eller liknande på förarsidan motorrum, har jag för mig?
Måste vara den du menar.

Vad är det för bil? En del bilar har samma elektronik men en annan plugg på årsmodeller före OBD-kravet. Jag hade en BMW från 1996 som bara krävde adapter på kabeln, samt att kabeln anslöts under huven i stället för nära föraren.

Göteborg/Nödinge
Här sen Feb 2005

Trådstartare
Re:

sweanders skrev:
Jag har en sådan här: http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Verktyg-och-Verkstadsutrustning/Test . . . .

Den har varit fullt tillräckligt för alla felkoder jag stött på och jag nöjer mig med koden för att sedan slå den i Google. 600:- mer för en läsare som ger det i klartext var anledningen till att jag tog den enklaste.

Låter rimligt.
Nu får jag låna av Karl och se om den funkar på Toyotan, som jag har haft problem att läsa koder på.
Men eftersom Miatan ändå inte har OBD2 så känns köpbehovet mindre aktuellt... 😊

Mazda MX-5 Miata -99
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004

Re:

Niklas Falk skrev:

Saker som ska kopplas upp hit och dit för att bara få fram en (enkel) kod är ju öken.
Idag finns samma lilla röda med två blå knappar för under hundralappen (plus frakt) på eBay.

TPR
Göteborg/Nödinge
Här sen Feb 2005

Trådstartare
Re:

Niklas Falk skrev:
Niklas Falk skrev:

Idag finns samma lilla röda med två blå knappar för under hundralappen (plus frakt) på eBay.

Men den funkar väl inte på Miatan?

Mazda MX-5 Miata -99
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004

Re:

TPR skrev:
Niklas Falk skrev:
Niklas Falk skrev:

Funkar fint på 01+
För äldre kvasikontakter eller halva protokoll så finns det inga generna läsare som funkar.

Jag har original ECU monterad så sällan i 99an, men visst finns det en obd2 kontakt upprepad där nånstans. Men testat har jag inte gjort.

TPR
Göteborg/Nödinge
Här sen Feb 2005

Trådstartare
Re:

Niklas Falk skrev:
TPR skrev:

Funkar fint på 01+

Just det, det fanns ju från 01...
Att den inte funkar på den blå förstår jag.

Mazda MX-5 Miata -99
Citera
GTIDave
Kungsbacka
Här sen Jul 2007

Tjena Thomas!

Även jag har en lite äldre (den gula) från Biltema om du behöver låna fler gånger. Kan lämna den till bror din i så fall.

Citera
TPR
Göteborg/Nödinge
Här sen Feb 2005

Trådstartare
Re:

GTIDave skrev:
Tjena Thomas!

Även jag har en lite äldre (den gula) från Biltema om du behöver låna fler gånger. Kan lämna den till bror din i så fall.

thumbs up

Hör av mig isf, ska testa Karls ikväll.

Mazda MX-5 Miata -99
Citera
Skruva banåkabil
2 besök senaste veckan (6436 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande