Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Weber+e85
899 besök totalt
noech
Björkå
Här sen Maj 2005
Inlägg: 112


Trådstartare
Weber+e85

Hej.
Tänker ge mej in på å åka e85 i min 240 i sommar.
Såhär ser motor setup ut

B23
85mm vev
B230 stakar samt plana kolvar
Portad planad 530 med 46 38 ventiler
Professor kam mina ej lyft mm just nu
Stället drev
extraktor
Sk-racing 48or
Lättat svänghjul

Kompet hamnar på ca 13:1

Nu till frågorna
.
Ni som åker e85 Hur har ni bestycka förgasarna?
Något man bör tänka på vid körning på e85?

Tack på förhand

_________________
Benny Lundin
190 2.3 16vT -86
http://www.mbsca.com/forum/viewtopic.php?t=35833
Sponsor: www.TURBObanditen.se
Citera
amazunk
Göteborg
Här sen Jul 2009
Inlägg: 51



Re: Weber+e85

noech skrev:
Hej.

Kompet hamnar på ca 13:1


Tack på förhand


Hej

Låter som en rolig motor.
Skulle höja kompet till 16:1 upp till 18:1 om det är möjligt. E85 vill ha högt komp.
Du måste även kunna justera tändning.
Bör skaffa dig en sådan tändfördelare eller liknande.
http://www.kgtrimning.org/200-ser/el-system/tanddelar/123tuneb23plus.h . . . .
http://www.kgtrimning.org/200-ser/el-system/tanddelar/123rv-b23.html

_________________
Magnus Eriksson
Citera
noech
Björkå
Här sen Maj 2005
Inlägg: 112


Trådstartare
Re: Weber+e85

amazunk skrev:
noech skrev:
Hej.

Kompet hamnar på ca 13:1


Tack på förhand


Hej

Låter som en rolig motor.
Skulle höja kompet till 16:1 upp till 18:1 om det är möjligt. E85 vill ha högt komp.
Du måste även kunna justera tändning.
Bör skaffa dig en sådan tändfördelare eller liknande.
http://www.kgtrimning.org/200-ser/el-system/tanddelar/123tuneb23plus.h . . . .
http://www.kgtrimning.org/200-ser/el-system/tanddelar/123rv-b23.html


Ja ha en 123 fördelare 😊
Men hur mycket klarar original stålarna å kolvarna så?
Tänkte om man ska köra på så högt komp?

_________________
Benny Lundin
190 2.3 16vT -86
http://www.mbsca.com/forum/viewtopic.php?t=35833
Sponsor: www.TURBObanditen.se
Citera
amazunk
Göteborg
Här sen Jul 2009
Inlägg: 51



Re: Weber+e85

[quote="noech"][quote="amazunk"]
noech skrev:


Ja ha en 123 fördelare 😊
Men hur mycket klarar original stålarna å kolvarna så?
Tänkte om man ska köra på så högt komp?


Brukar säga att orginalstakarna klarar max och absolut max 300hk och sen beroende på hur högt upp du varvar och hur duktig du är på att bygga så kan det bli lite mera eller mindre i topp effekt.
Jag rekommenderar alltid att köpa nya H-profil stakar när man trimmar motorer över 250HK för att man vill inte att det skall hända något med stakarna.
Originalkolvarna funkar att använda om dem är i bra skick. Se över kolv och förbränningsrummet så du har mjuka och fina radier för att minimera spikning.

Bra att tänka på är att du måste se över bränslesystemet och tätare service intervall. E85 är väldigt aggressivt mot plaster och vissa delar som fräts av alkoholen. Tätare oljebyten för att inte skada blocket och se över förgasarna så att du inte smälter flottörerna eller andra detaljer i dem. En årlig rengöring av hela insuget är ett måste då det brukar bli väldigt kladdigt och grönt i dem .

_________________
Magnus Eriksson
Citera
noech
Björkå
Här sen Maj 2005
Inlägg: 112


Trådstartare
Re: Weber+e85

[quote="amazunk"][quote="noech"]
amazunk skrev:
noech skrev:


Ja ha en 123 fördelare 😊
Men hur mycket klarar original stålarna å kolvarna så?
Tänkte om man ska köra på så högt komp?


Brukar säga att orginalstakarna klarar max och absolut max 300hk och sen beroende på hur högt upp du varvar och hur duktig du är på att bygga så kan det bli lite mera eller mindre i topp effekt.
Jag rekommenderar alltid att köpa nya H-profil stakar när man trimmar motorer över 250HK för att man vill inte att det skall hända något med stakarna.
Originalkolvarna funkar att använda om dem är i bra skick. Se över kolv och förbränningsrummet så du har mjuka och fina radier för att minimera spikning.

Bra att tänka på är att du måste se över bränslesystemet och tätare service intervall. E85 är väldigt aggressivt mot plaster och vissa delar som fräts av alkoholen. Tätare oljebyten för att inte skada blocket och se över förgasarna så att du inte smälter flottörerna eller andra detaljer i dem. En årlig rengöring av hela insuget är ett måste då det brukar bli väldigt kladdigt och grönt i dem .


Ok tack för tipsen 😊

_________________
Benny Lundin
190 2.3 16vT -86
http://www.mbsca.com/forum/viewtopic.php?t=35833
Sponsor: www.TURBObanditen.se
Citera
Skruva banåkabil
Weber+e85
899 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande