Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Austin mini "NukedMini" meckar bränsle å insug
<<   1, 2, 3 ... 70, 71, 72, 73   >>
29 besök idag (201990 totalt)
stilldouble
Malmö
Här sen Okt 2012
Inlägg: 887



En liten undran, vore det en bra idé att pensla på lite epoxi på ditt fina insug för att få det slätare? (eventuellt även med inblandning av talk i epoxin). Misstänker att den skrovliga ytan gör att smuts kommer att fastna och insuget kommer att konstant se dammigt och skitigt ut. I samma veva som en epoxipensling så skulle du kunna tillsätta ett svart pigment (typ glasfärg från Panduro?) så har du svartmålat insuget i samma veva.

_________________
Magnus Falk
Citera
Mschneberger
sköv de
Här sen Maj 2006
Inlägg: 1191


Trådstartare
stilldouble skrev:
En liten undran, vore det en bra idé att pensla på lite epoxi på ditt fina insug för att få det slätare? (eventuellt även med inblandning av talk i epoxin). Misstänker att den skrovliga ytan gör att smuts kommer att fastna och insuget kommer att konstant se dammigt och skitigt ut. I samma veva som en epoxipensling så skulle du kunna tillsätta ett svart pigment (typ glasfärg från Panduro?) så har du svartmålat insuget i samma veva.


Jg gillar ju ytan 😊

_________________
Markus Schneberger
Kommentera gärna

Austin mini 2,8 AWD
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=108448
Leon Cupra 2016
Citera
Mschneberger
sköv de
Här sen Maj 2006
Inlägg: 1191


Trådstartare
Blev å handla lite t-kors på hydroscand för å sno ihop en stabil vakuum-,signal







_________________
Markus Schneberger
Kommentera gärna

Austin mini 2,8 AWD
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=108448
Leon Cupra 2016
Citera
And ersJepp sson
Lund
Här sen Feb 2003
Inlägg: 12863



Blir bra det där, men får man fråga varför du inte ritade in det i printen direkt?
Citera
Mschneberger
sköv de
Här sen Maj 2006
Inlägg: 1191


Trådstartare
And ersJepp sson skrev:
Blir bra det där, men får man fråga varför du inte ritade in det i printen direkt?


tanken fanns . men jag vet samtidigt att taket på ett rör printat utan support. vilket hade behövts inte alltid blir hundra bra.. lägg därtill till att jag måste designa för att kunna få en bra limfog. det hade inte blivit helt bra.

sen så hade jag heller inte lust att låsa mig . för även om jag nu kör 6mm slang för att bara hämta en signal. så finns möjligheten till större. vill jag köra pneumatikkopplingar så finns t-kors med g1/4-gänga ända upp till 12mmYD om det är så att jag i framtiden känner att jag vill köra tomgångsventil.

samt att jag även har möjligheten att helt plugga . även om det nu väll aldrig kommer hända.

_________________
Markus Schneberger
Kommentera gärna

Austin mini 2,8 AWD
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=108448
Leon Cupra 2016
Citera
Mschneberger
sköv de
Här sen Maj 2006
Inlägg: 1191


Trådstartare
Nu e dom hemma . Synd att det bara går med vändande post till eloxering och sen gravering





_________________
Markus Schneberger
Kommentera gärna

Austin mini 2,8 AWD
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=108448
Leon Cupra 2016
Citera
Cédric
Uttran/Sthlm
Här sen Mar 2004
Inlägg: 3061



Trevligt! Varifrån beställde du fräsjobbet?

_________________
Cédric Nyberg
Porsche 924 Turbo
Toyota GT86
Formel Vee Veemax MKIVB 1970
www.instagram.com/garagecedric/
Citera
Mschneberger
sköv de
Här sen Maj 2006
Inlägg: 1191


Trådstartare
Cédric skrev:
Trevligt! Varifrån beställde du fräsjobbet?


Åviken engineering

_________________
Markus Schneberger
Kommentera gärna

Austin mini 2,8 AWD
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=108448
Leon Cupra 2016
Citera
Cédric
Uttran/Sthlm
Här sen Mar 2004
Inlägg: 3061



Mschneberger skrev:
Cédric skrev:
Trevligt! Varifrån beställde du fräsjobbet?


Åviken engineering


Har du koll på hur dyra är dom jämfört med be beställa långtifrån?

_________________
Cédric Nyberg
Porsche 924 Turbo
Toyota GT86
Formel Vee Veemax MKIVB 1970
www.instagram.com/garagecedric/
Citera
Mschneberger
sköv de
Här sen Maj 2006
Inlägg: 1191


Trådstartare
Cédric skrev:
Mschneberger skrev:
Cédric skrev:
Trevligt! Varifrån beställde du fräsjobbet?


Åviken engineering


Har du koll på hur dyra är dom jämfört med be beställa långtifrån?


Jag gav 800kr st i 6082

Kollade även med en firma här i stan som jag kört med förut å han skulle ha 3500 tott

Åviken en kille som jag hittade på insta . Å när priset låg så mycket bättre än hos min vanliga kran så blev det till å stötta åviken lige istället

_________________
Markus Schneberger
Kommentera gärna

Austin mini 2,8 AWD
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=108448
Leon Cupra 2016
Citera
Mschneberger
sköv de
Här sen Maj 2006
Inlägg: 1191


Trådstartare
Va tvungen å provmontera






_________________
Markus Schneberger
Kommentera gärna

Austin mini 2,8 AWD
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=108448
Leon Cupra 2016
Citera
Cédric
Uttran/Sthlm
Här sen Mar 2004
Inlägg: 3061



Mschneberger skrev:
Cédric skrev:
Mschneberger skrev:
Cédric skrev:
Trevligt! Varifrån beställde du fräsjobbet?


Åviken engineering


Har du koll på hur dyra är dom jämfört med be beställa långtifrån?


Jag gav 800kr st i 6082

Kollade även med en firma här i stan som jag kört med förut å han skulle ha 3500 tott

Åviken en kille som jag hittade på insta . Å när priset låg så mycket bättre än hos min vanliga kran så blev det till å stötta åviken lige istället


Intressant, värt att fråga om/när jag behöver beställa fler, det blir ju inte gratis att beställa från kina heller med frakt och moms.

_________________
Cédric Nyberg
Porsche 924 Turbo
Toyota GT86
Formel Vee Veemax MKIVB 1970
www.instagram.com/garagecedric/
Citera
blackadder
Dingle
Här sen Jan 2020
Inlägg: 22



Mycket stiligt!

Gillar verkligen att det är fäste för både ok och givare.

_________________
Peter Johansson
Citera
Mschneberger
sköv de
Här sen Maj 2006
Inlägg: 1191


Trådstartare
blackadder skrev:
Mycket stiligt!

Gillar verkligen att det är fäste för både ok och givare.


Tackar.
Ja jag gillar den detaljen . Det blev lite letade efter grejjer som passar bara . Alla mina hubbar å spindlar är basserade på att åka med golfs 4 bultade nav . Så jag köpte på mig så dom hadr abs ring . Men ringen passade dåligt i mina lotus-spindlar . Så pratade med drivaxlar.se å dom tipsade om att audi 80 körde samma splines både in i drivknut och ut mot navet och dessutom har dom abs-ring . Å dom passade fint det enda jag behövde göra var att notcha ur litegrann precis vid givaren då ringen är halvvägs täckt av spindeln just där . Men det är inget som påverkar något .

I bak är jag dock inte helt klar ännu . Antingen så kommer jag köra 80-knutar även där å då svetsa ihop eller
Printa ett litet fäste för denna typ av givare eller så
Blir det golfens abskrans och golfens bakre givare . Men minns jag inte fel från huvet så passade det inte helt i bak så det blir nog 80-knut å denna typ av givare. Då blir det en rätt smutt installation även i bak 😊

_________________
Markus Schneberger
Kommentera gärna

Austin mini 2,8 AWD
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=108448
Leon Cupra 2016
Citera
Mschneberger
sköv de
Här sen Maj 2006
Inlägg: 1191


Trådstartare
Ni kommer hitta mig på nostalgias restoration show på elmia btw . Har inte helt bestämmt mig men veckan ägnas nog åt skärmbreddning
😊

_________________
Markus Schneberger
Kommentera gärna

Austin mini 2,8 AWD
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=108448
Leon Cupra 2016
Citera
Mschneberger
sköv de
Här sen Maj 2006
Inlägg: 1191


Trådstartare
En frågeställning dök upp ang speedhutmätare å ljusnivåreglering .
Frågan var om mina fluktuerade i belysningen vid dimring ,

Svaret blev jag vet inte har inte testat men jag ska pwm-styra ljusnivån "ahh du har LED?" Japp blev svaret . Fast det hade jag ju inte , utan jag har deras "electro luminated" belysning. Som kräver en inverter .

Jag blev lite nyfiken nu , eftersom jag helt plötsligt inte visste om jag skulle kunna dimra med pdm:en .

Vad gör potentiometer i den lilla förslutna lådan . Styr den ingående eller utgående spänning ? Kan jag skippa den ?

Det började iaf med att japp det flaxxade lite i ljuset när man rörde potten . Skräppott som har dåliga lödben .

Ut från invertern får man iaf 12-95v AC till belysningen .
Men vad har potten för funktion . Den visade sig inte så hemlig . Den bara begränsar spänning in invertern .
Så den kan man byta mot en som är bättre om man vill . Den jobbar dock med att alltid ha ett spänningsfall över sig , så jag vågar inte ta väck den helt . Men att byta den mot ett fast motstånd som ger max bel har jag i ga problem med .

Då det som man kan se i videon funkar kan att dimra mätarna med att pwm:a in-spänning .

Självkkart för många helt säkert. Men jag tycker det e gott å veta 🙂

Och nu när jag ändå har dom uppe så ska jag nog ta å bygga user tables i maxx för att få temp och tryckmätarna å visa samma värde som ecu ser .

Blir relativ enkelt .
Jag har en linjär 10k pott som jag kopplar på en givaringång . Väljer custom sensor å sen sätter jag potten där . Sen är det bara å ställa den så att maxx ser t.ex 98 grader å då kan man ställa in vilken pulsvidd å hertz man behöver för att mätarn skall få den spänning på sin givaringång som den behöver för att visa 98 .
Så då behöver man inte kladda med flera givare . Det går iofs åt rätt många pwm-utgångar .



_________________
Markus Schneberger
Kommentera gärna

Austin mini 2,8 AWD
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=108448
Leon Cupra 2016
Citera
Mschneberger
sköv de
Här sen Maj 2006
Inlägg: 1191


Trådstartare
Snabb update eftern att brorsan klippt potten är att den nog justerar ingående spänning till inverter via spänningsdelen då han fick full pupp på ljuset då .

Själv så började jag leka med styrningen
Blev en vridpott och så gjorde jag en kalibreringstabell i mtune. Det är inte skitnoga bara ecu kan se ditt tempspann nät du vrider potten. Sen så tar man signal in i mätarn å kopplar mot en lowside gpo .

Den gpon får en pwmsignal . Vid 500hz så vibrerade nålen så höjde till 1000 , det blev bättre så provadr 2000 då blev det tyst. Men det e klart att cid 500 så känner elektroniken dipparna och kompenserar för det. Men nånstans mellan 1000 å 2000 finns sweetspoten som gör att det ser ut som en stabil likspänning .

Sen är det bara proppa in tempvärdena man har på sin mätare i en tabell . Justera potten till rätt temp och sen justera pulsbredden så mätarn visar rätt.
Gör det för alla värden så rör sig nålen mjukt å fint sen .
Kommer en liten video sen

_________________
Markus Schneberger
Kommentera gärna

Austin mini 2,8 AWD
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=108448
Leon Cupra 2016
Citera
Mschneberger
sköv de
Här sen Maj 2006
Inlägg: 1191


Trådstartare




_________________
Markus Schneberger
Kommentera gärna

Austin mini 2,8 AWD
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=108448
Leon Cupra 2016
Citera
Cammo
Västervik
Här sen Mar 2006
Inlägg: 4688



Kul grej!

_________________
Henrik Ryberg

BMW Z4 med S55B30 DCT Sponsrad av: www.motorsportshop.nu
www.maxxecu.se
021 Motor @Oggeracing
Citera
Mschneberger
sköv de
Här sen Maj 2006
Inlägg: 1191


Trådstartare
Cammo skrev:
Kul grej!


Framförallt så visar mätarna samma temp som ecu ser och från samma givare. Att man får nörda lite e mest en bonus 😁

_________________
Markus Schneberger
Kommentera gärna

Austin mini 2,8 AWD
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=108448
Leon Cupra 2016
Citera
Mschneberger
sköv de
Här sen Maj 2006
Inlägg: 1191


Trådstartare
Jag råkade handla lite .



_________________
Markus Schneberger
Kommentera gärna

Austin mini 2,8 AWD
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=108448
Leon Cupra 2016
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Austin mini "NukedMini" meckar bränsle å insug
<<   1, 2, 3 ... 70, 71, 72, 73   >>
29 besök idag (201990 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande