Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar Austin mini "NukedMini" meckar bränsle å insug | << 1, 2, 3 ... 11, 12, 13 ... 71, 72, 73 >> 78 besök idag (201961 totalt) |
fi fan . vilket antiklimax. 101 sidor genomlæsa och inte ens en spaltcentimeter.. men tack for tipset ændå..jag behovde en trevlig tråd att læsa =) _________________ Markus Schneberger Kommentera gärna Austin mini 2,8 AWD https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=108448 Leon Cupra 2016 |
||||||||||
Angående spindelleden så tänker jag så här ungefär, att det finns två risker. Detta baserat på att bilens vikt vilar på spindeln, som överför kraften till övre bärarmen, genom övre spindelleden.
1. Du får en kraft som vill trycka ur leden ur bärarmen, där leden pressats in. 2. Du får en kraft i själva spindelleden där kulan vill komma upp ur leden. 1 handlar om att vara säker på att presspassningen är korrekt så inte leden lossnar från bärarmen. Mycket enklare att bedöma med en skruvad infästning som Saab 900. 2 handlar om hur leden är konstruerad internt, åt vilket håll det smidda sätet respektive "locket" sitter. Om belastningen kommer på "locket", som ofta har ett fjäderbelastat mindre säte, så belastar man ju inte den starka delen av leden. Det finns lite bilder och tankar runt principerna här https://www.wagenswest.com/how_to/bu Man kan också tillägga att en led från en McPhersonupphängning ju inte är gjord för att bära den här typen av last alls (fjäder/dämparkraften går ju rakt upp i karossen från fjäderbenet). Gustaf _________________ ---/In search of Maxwell's demon---/ Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till... SFRo-besiktningsman i Skellefteå |
||||||||||
Ja så är det absolut .
Jag försöker väll egentligen mest komma undan det faktum att jag kanske köpt in fel leder. 😞 _________________ Markus Schneberger Kommentera gärna Austin mini 2,8 AWD https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=108448 Leon Cupra 2016 |
||||||||||
_________________ Markus Schneberger Kommentera gärna Austin mini 2,8 AWD https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=108448 Leon Cupra 2016 |
||||||||||
Tvi vale .
Nu har det velats om fälgar bra länge , slitits med klassiska minilite eller kopior på dessa , eller lätta racefälgar, minilites i dimension 8x13 väger närmare 9kg styck . Dök upp ett par compomotive cxr i en tråd som tilltalade mig . Men sen föll det väll tillbaka på det klassiska , tyckte väll att 15 papp för forcefälgar va lite dyrt . Iaf så dök dena minin upp i mitt flöde .... så då va det tokkört . Så nu är ett set cxr 13x8 et0 4x100 påväg hem 😁 får bygga bärarmarna lite längre så vi fyller husen ordentligt 🤘🏻 _________________ Markus Schneberger Kommentera gärna Austin mini 2,8 AWD https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=108448 Leon Cupra 2016 |
||||||||||
Visa gärna mer gällande växlingen,
Jag hade en vr6 syncro turbo som vinterbil för några år sedan. Skitkul hade jag med den hela vintern. Den kändes som en konstant 4wd. Smällde dock lite under ibland när man backade så gissade att något var fel. Och när sommardäck väl åkte på till våren gick den inte många mil innanbakaxeln tvärdog. Bytte bakaxel till en "lågmilare" och efter det var den inte alls lika kul längre. Osäkert vad det berodde på, men där å i det skicket såldes bilen direkt för att finansiera annat _________________ Karossbilar är inte det lite larvigt?? niklas laine |
||||||||||
Det kommer . Har en lite. Paus i byggandet just nu på just den punkten _________________ Markus Schneberger Kommentera gärna Austin mini 2,8 AWD https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=108448 Leon Cupra 2016 |
||||||||||
Säkert frihjulet som började leva murmeldjur .
Jag kommer inte åka med frihjul . Lameldiffen jag ska åka eliminerar den _________________ Markus Schneberger Kommentera gärna Austin mini 2,8 AWD https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=108448 Leon Cupra 2016 |
||||||||||
Däck ä lite halvintressant .
Jag gillar när det bettar men har aldrig kört r-däck . Halva världen verkar köra på yoko a539 i 175/50-13 å resten av halvan verkar köra yoko a048r. Då chansen är minimal att jag klper ett sett fälgar till så landar jag i att jag vill ha ett däck som jag kan slita på en banträff å som samtidigt funkar till glassåkat å jag kör dom gärna ner till ringen å på ringen å sen hem igen. Om vi bortser från puristerna som åker 10" Så verkar a048 vara ett bra däck . Å verkar ju även vara omtyckt här , sen finns väll nankang också men det kanske är ännu mer hardcore banträff ? Tankar ? _________________ Markus Schneberger Kommentera gärna Austin mini 2,8 AWD https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=108448 Leon Cupra 2016 |
||||||||||
A048 funkar enligt min erfarenhet inte så bra som ett allrounddäck, riktigt hala i temperaturer kallare än +12 och inge vidare i regn.
Vad är det för nankang du funderar på NS2R? _________________ /Peter Wärhner Nu: 968CS -93 PCSR 8B Tidigare: 997.2 T -10, 997GT3CS -07 996GT3CS -01 E46M3 -01, Skyline R32GTR, Corsa A 2.0 16V "Jäger", MGB GT -69 |
||||||||||
Jag hakar på lite med däcken.
Jag körde r888 på en Subaru jag hade. Tyckte det funkade väldigt bra på gata även kalla men kanske lite väl spårigt för att vara bekvämt. (nu ska väll detta inte vara en bruksbil så det är nog inget problem kanske. Kör nog sällan gata runt 0-10 grader i asfalten heller) Men på bana tyckte jag dem var ganska hala. Men gissar att vikten, och chassiet spelar mycket roll för hur väl dem fungerar, Dock provade jag en några hundra kilo lättare volvo 360 med betydligt mer Ban-optimerat chassie. med samma däck och snarlika dimensioner. Och på den bilen var dem helt annorlunda, kändes mer eller mindre lika bra som slicks på kinnekulle. Så på denna lätta bil med ordentligt chassie så tror jag absolut att R-däck kommer fungera väldigt bra. Spåra på landsväg lär ju denna bil göra oavsett däck. Och köra fort när det är kallt, lär man nog helst undvika ändå. Jag hade nog inte börjat med några extrema däck. Börja med något som är mer åt vanliga däck (neutrala/gatdäck) och känn in hur chassiet och bilen beter sig. Sen reder man nog ut vilket håll man vill optimera sig gällande däck. Det är ju nästan ett måste att slita ut en uppsättning däck medans man ställer in både motor drivlina, chassie och bromsar. Så då kanske man lika gärna kan göra det på något alternativ som inte är fullt så dyrt _________________ Karossbilar är inte det lite larvigt?? niklas laine |
||||||||||
det är lite däråt jag tänker med . Regn undviker man helst med en engelsk bil utan det är nog mer om man eventuellt kör i lite fukt . Å det är sommartemp som den kommer gå i , så dom behöver inte vara tokalround,
Nankang jag tittat på är ar-1 Men knotans tanke om å köpa lite billigare däck först är inte dum , det kommer ju gå lite gummi i början, så man kanske ska höra med däck-gubben vad han får tag i i smådimensioner så kan man klura mer på vilka r-däck man vill ha . Har varit riktigt nöjd med min f1:or förut . Men hittar inga i R13-dimensioner _________________ Markus Schneberger Kommentera gärna Austin mini 2,8 AWD https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=108448 Leon Cupra 2016 |
||||||||||
Dessa kan vara ett alternativ efterföljaren till CR 500 som många se7en ägare kör med http://www.avonmotorsport.com/road-l _________________ Nisse Holmgren Umeå |
||||||||||
Vet du prisbild på dom där ? _________________ Markus Schneberger Kommentera gärna Austin mini 2,8 AWD https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=108448 Leon Cupra 2016 |
||||||||||
Jag kollade med Proimp i Borås som har agenturen i Sverige för något år sedan och har för mig att de va ganska dyra. Strax eller en bit över va Kumho v70a kostar. Nakang ar-1 är nog ett utav de billigare r-däcken. _________________ Mikael Nordin -Tiger B6 Gsxr 1000 (Super7) -68 Chevrolet Camaro RSR, börja om från början! Svkg #120 |
||||||||||
Då var det nog CR 500 du fick pris på CR500 DISCONTINUED As of November 2018 the CR500 range has been discontinued and replaced by the ZZS. _________________ Nisse Holmgren Umeå |
||||||||||
Fick pris på båda men de skilde sig inte så mycket dem i mellan. ZZs 245/50/13 kostar 2976kr på dackleader.se ialla fall. _________________ Mikael Nordin -Tiger B6 Gsxr 1000 (Super7) -68 Chevrolet Camaro RSR, börja om från början! Svkg #120 |
||||||||||
Ska se om däckis kan ta hem en uppsättning a539 . Det slog mig en sak till ang knotans resonemang , onödigt å ha r-ostar på nu när det iaf är ett år till marksättning. Å jag kommer nog testa sladdbarheten med uppsträckt visco å lamelldiff fram å bak i början .
Å a539 är ju också ett "mini"-däck så det känns lagom puristiskt 😁 _________________ Markus Schneberger Kommentera gärna Austin mini 2,8 AWD https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=108448 Leon Cupra 2016 |
||||||||||
_________________ Markus Schneberger Kommentera gärna Austin mini 2,8 AWD https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=108448 Leon Cupra 2016 |
||||||||||
Finns hur små som helst. Beroende på vad du vill ha för effekt.
Tex https://www.superbilligt.se/reservde _________________ Karossbilar är inte det lite larvigt?? niklas laine |
||||||||||
Annars kanske det finns något lämpligt här.
https://www.hansenkatalogen.se/#/car Annars kan man hitta väldigt mycket att klämma å känna på i händerna, lättare å se framför sig. På närmaste seriös Bilskrot. Hitta något lämpligt objekt. Verkar det fungera så kan man ju alltid beställa en likadan ny sen när man bekräftat att det är vad man söker men vill ha en ny tex. Och har det inte gått allt för lång tid kan man lämna tillbaka å ta med något annat provobjekt hem från skroten. _________________ Karossbilar är inte det lite larvigt?? niklas laine |
||||||||||
Våra race- och banåkarbilar Austin mini "NukedMini" meckar bränsle å insug | << 1, 2, 3 ... 11, 12, 13 ... 71, 72, 73 >> 78 besök idag (201961 totalt) |