Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Austin mini "NukedMini" meckar bränsle å insug
<<   1, 2, 3 ... 11, 12, 13 ... 71, 72, 73   >>
78 besök idag (201961 totalt)
Mschneberger
sköv de
Här sen Maj 2006
Inlägg: 1191


Trådstartare
Pontus Fyhr skrev:
Mschneberger skrev:
crap tror jag. eventuellt.

tycker mig skjönja en tankevurp , men inte helt säkert.

bakgrund :
för att kunna använda golfen drivknutar å lager så ska jag ju bygga egna spindlar. i samma veva så biffar jag upp framvagnen med nya övre och undre bärarmar. orginal spindeleder skruvas på plats på spindel och schimsas in .

tänkte jag skulle slippa det.
så istället var tanken . att pressa i spindelleder i armarna. och tänkte mig använda leder till bmw e30 enligt följande modell.
tanken är som brukligt att armarna skruvas från utsida av spindel . dvs undre arm under spindel och övre arm över spindel .
men jag satt på kammaren idag och funderade på om jag inte gjort en vurp angående den övre. den undre är ju greit för den sitter ju monterad som på e30:in,
men frågan är om jag kan använda samma led i den övre armen . eller om jag tänkt helt jäkla galet.
dämparn och fjäder pressar på övre armen , lotus kör ju iofs liknade på elisen. där man pressar i spindelleden ovanifrån respektive underifrån .

snälla bullen . hjälp.


bild på leden



Den är väldigt lik elisens spindelled den där. Elisen har samma uppe och nere, så en av dem är gissningsvis "åt fel håll", sen fungerar det utmärkt på en lätt bil ändå, det är inte mycket last på den övre jmf med nedre, dock med dämparen på den nedre både fram och bak.

Therealpinto och många andra har skrivit spaltkilometer om ämnet här: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=7966&highlight=
Vad som är och inte är ok för SFRO. Det borde gå att reda ut thumbs up


fi fan . vilket antiklimax.
101 sidor genomlæsa och inte ens en spaltcentimeter..

men tack for tipset ændå..jag behovde en trevlig tråd att læsa =)

_________________
Markus Schneberger
Kommentera gärna

Austin mini 2,8 AWD
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=108448
Leon Cupra 2016
Citera
therealpinto
Skellefteå
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5742



Angående spindelleden så tänker jag så här ungefär, att det finns två risker. Detta baserat på att bilens vikt vilar på spindeln, som överför kraften till övre bärarmen, genom övre spindelleden.

1. Du får en kraft som vill trycka ur leden ur bärarmen, där leden pressats in.

2. Du får en kraft i själva spindelleden där kulan vill komma upp ur leden.

1 handlar om att vara säker på att presspassningen är korrekt så inte leden lossnar från bärarmen. Mycket enklare att bedöma med en skruvad infästning som Saab 900.

2 handlar om hur leden är konstruerad internt, åt vilket håll det smidda sätet respektive "locket" sitter. Om belastningen kommer på "locket", som ofta har ett fjäderbelastat mindre säte, så belastar man ju inte den starka delen av leden.

Det finns lite bilder och tankar runt principerna här https://www.wagenswest.com/how_to/bus_vanagon_ball_comparison.php även om det är helt andra delar och helt annan tillämpning förstås.

Man kan också tillägga att en led från en McPhersonupphängning ju inte är gjord för att bära den här typen av last alls (fjäder/dämparkraften går ju rakt upp i karossen från fjäderbenet).

Gustaf

_________________
---/In search of Maxwell's demon---/
Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till...
SFRo-besiktningsman i Skellefteå
Citera
Mschneberger
sköv de
Här sen Maj 2006
Inlägg: 1191


Trådstartare
Ja så är det absolut .

Jag försöker väll egentligen mest komma undan det faktum att jag kanske köpt in fel leder. 😞

_________________
Markus Schneberger
Kommentera gärna

Austin mini 2,8 AWD
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=108448
Leon Cupra 2016
Citera
Mschneberger
sköv de
Här sen Maj 2006
Inlägg: 1191


Trådstartare
Kan tänkas att brorsan får en surprise när expansionskorten kommer 😁


_________________
Markus Schneberger
Kommentera gärna

Austin mini 2,8 AWD
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=108448
Leon Cupra 2016
Citera
Mschneberger
sköv de
Här sen Maj 2006
Inlägg: 1191


Trådstartare
Tvi vale .
Nu har det velats om fälgar bra länge , slitits med klassiska minilite eller kopior på dessa , eller lätta racefälgar, minilites i dimension 8x13 väger närmare 9kg styck .
Dök upp ett par compomotive cxr i en tråd som tilltalade mig . Men sen föll det väll tillbaka på det klassiska , tyckte väll att 15 papp för forcefälgar va lite dyrt .

Iaf så dök dena minin upp i mitt flöde .... så då va det tokkört .
Så nu är ett set cxr 13x8 et0 4x100 påväg hem 😁 får bygga bärarmarna lite längre så vi fyller husen ordentligt 🤘🏻




_________________
Markus Schneberger
Kommentera gärna

Austin mini 2,8 AWD
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=108448
Leon Cupra 2016
Citera
knotan
Åby
Här sen Feb 2006
Inlägg: 6124



Visa gärna mer gällande växlingen,

Jag hade en vr6 syncro turbo som vinterbil för några år sedan. Skitkul hade jag med den hela vintern.

Den kändes som en konstant 4wd. Smällde dock lite under ibland när man backade så gissade att något var fel.

Och när sommardäck väl åkte på till våren gick den inte många mil innanbakaxeln tvärdog.

Bytte bakaxel till en "lågmilare" och efter det var den inte alls lika kul längre. Osäkert vad det berodde på, men där å i det skicket såldes bilen direkt för att finansiera annat

_________________
Karossbilar är inte det lite larvigt??
niklas laine
Citera
Mschneberger
sköv de
Här sen Maj 2006
Inlägg: 1191


Trådstartare
knotan skrev:
Visa gärna mer gällande växlingen,

Jag hade en vr6 syncro turbo som vinterbil för några år sedan. Skitkul hade jag med den hela vintern.

Den kändes som en konstant 4wd. Smällde dock lite under ibland när man backade så gissade att något var fel.

Och när sommardäck väl åkte på till våren gick den inte många mil innanbakaxeln tvärdog.

Bytte bakaxel till en "lågmilare" och efter det var den inte alls lika kul längre. Osäkert vad det berodde på, men där å i det skicket såldes bilen direkt fört


Det kommer .
Har en lite. Paus i byggandet just nu på just den punkten

_________________
Markus Schneberger
Kommentera gärna

Austin mini 2,8 AWD
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=108448
Leon Cupra 2016
Citera
Mschneberger
sköv de
Här sen Maj 2006
Inlägg: 1191


Trådstartare
Säkert frihjulet som började leva murmeldjur .
Jag kommer inte åka med frihjul . Lameldiffen jag ska åka eliminerar den

_________________
Markus Schneberger
Kommentera gärna

Austin mini 2,8 AWD
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=108448
Leon Cupra 2016
Citera
Mschneberger
sköv de
Här sen Maj 2006
Inlägg: 1191


Trådstartare
Däck ä lite halvintressant .

Jag gillar när det bettar men har aldrig kört r-däck .
Halva världen verkar köra på yoko a539 i 175/50-13 å resten av halvan verkar köra yoko a048r.
Då chansen är minimal att jag klper ett sett fälgar till så landar jag i att jag vill ha ett däck som jag kan slita på en banträff å som samtidigt funkar till glassåkat å jag kör dom gärna ner till ringen å på ringen å sen hem igen.
Om vi bortser från puristerna som åker 10"
Så verkar a048 vara ett bra däck . Å verkar ju även vara omtyckt här , sen finns väll nankang också men det kanske är ännu mer hardcore banträff ?

Tankar ?

_________________
Markus Schneberger
Kommentera gärna

Austin mini 2,8 AWD
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=108448
Leon Cupra 2016
Citera
Wärhner
Huddinge
Här sen Nov 2002
Inlägg: 3438



A048 funkar enligt min erfarenhet inte så bra som ett allrounddäck, riktigt hala i temperaturer kallare än +12 och inge vidare i regn.

Vad är det för nankang du funderar på NS2R?

_________________
/Peter Wärhner

Nu: 968CS -93 PCSR 8B
Tidigare: 997.2 T -10, 997GT3CS -07 996GT3CS -01 E46M3 -01, Skyline R32GTR, Corsa A 2.0 16V "Jäger", MGB GT -69
Citera
knotan
Åby
Här sen Feb 2006
Inlägg: 6124



Jag hakar på lite med däcken.

Jag körde r888 på en Subaru jag hade. Tyckte det funkade väldigt bra på gata även kalla men kanske lite väl spårigt för att vara bekvämt. (nu ska väll detta inte vara en bruksbil så det är nog inget problem kanske. Kör nog sällan gata runt 0-10 grader i asfalten heller)

Men på bana tyckte jag dem var ganska hala.

Men gissar att vikten, och chassiet spelar mycket roll för hur väl dem fungerar,


Dock provade jag en några hundra kilo lättare volvo 360 med betydligt mer Ban-optimerat chassie. med samma däck och snarlika dimensioner.

Och på den bilen var dem helt annorlunda, kändes mer eller mindre lika bra som slicks på kinnekulle.

Så på denna lätta bil med ordentligt chassie så tror jag absolut att R-däck kommer fungera väldigt bra.

Spåra på landsväg lär ju denna bil göra oavsett däck. Och köra fort när det är kallt, lär man nog helst undvika ändå.

Jag hade nog inte börjat med några extrema däck. Börja med något som är mer åt vanliga däck (neutrala/gatdäck) och känn in hur chassiet och bilen beter sig. Sen reder man nog ut vilket håll man vill optimera sig gällande däck.

Det är ju nästan ett måste att slita ut en uppsättning däck medans man ställer in både motor drivlina, chassie och bromsar.
Så då kanske man lika gärna kan göra det på något alternativ som inte är fullt så dyrt

_________________
Karossbilar är inte det lite larvigt??
niklas laine
Citera
Mschneberger
sköv de
Här sen Maj 2006
Inlägg: 1191


Trådstartare
det är lite däråt jag tänker med . Regn undviker man helst med en engelsk bil utan det är nog mer om man eventuellt kör i lite fukt . Å det är sommartemp som den kommer gå i , så dom behöver inte vara tokalround,

Nankang jag tittat på är ar-1
Men knotans tanke om å köpa lite billigare däck först är inte dum , det kommer ju gå lite gummi i början, så man kanske ska höra med däck-gubben vad han får tag i i smådimensioner så kan man klura mer på vilka r-däck man vill ha .

Har varit riktigt nöjd med min f1:or förut . Men hittar inga i R13-dimensioner

_________________
Markus Schneberger
Kommentera gärna

Austin mini 2,8 AWD
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=108448
Leon Cupra 2016
Citera
super7
Umeå
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5591



Mschneberger skrev:
Däck ä lite halvintressant .

Jag gillar när det bettar men har aldrig kört r-däck .
Halva världen verkar köra på yoko a539 i 175/50-13 å resten av halvan verkar köra yoko a048r.

Dessa kan vara ett alternativ efterföljaren till CR 500 som många se7en ägare kör med
http://www.avonmotorsport.com/road-legal/performance/zzs

_________________
Nisse Holmgren
Umeå
Citera
Mschneberger
sköv de
Här sen Maj 2006
Inlägg: 1191


Trådstartare
super7 skrev:
Mschneberger skrev:
Däck ä lite halvintressant .

Jag gillar när det bettar men har aldrig kört r-däck .
Halva världen verkar köra på yoko a539 i 175/50-13 å resten av halvan verkar köra yoko a048r.

Dessa kan vara ett alternativ efterföljaren till CR 500 som många se7en ägare kör med
http://www.avonmotorsport.com/road-legal/performance/zzs


Vet du prisbild på dom där ?

_________________
Markus Schneberger
Kommentera gärna

Austin mini 2,8 AWD
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=108448
Leon Cupra 2016
Citera
camarogbg
Älvängen
Här sen Sep 2005
Inlägg: 1056



Mschneberger skrev:
super7 skrev:
Mschneberger skrev:
Däck ä lite halvintressant .

Jag gillar när det bettar men har aldrig kört r-däck .
Halva världen verkar köra på yoko a539 i 175/50-13 å resten av halvan verkar köra yoko a048r.

Dessa kan vara ett alternativ efterföljaren till CR 500 som många se7en ägare kör med
http://www.avonmotorsport.com/road-legal/performance/zzs


Vet du prisbild på dom där ?


Jag kollade med Proimp i Borås som har agenturen i Sverige för något år sedan och har för mig att de va ganska dyra. Strax eller en bit över va Kumho v70a kostar.
Nakang ar-1 är nog ett utav de billigare r-däcken.

_________________
Mikael Nordin
-Tiger B6 Gsxr 1000 (Super7)
-68 Chevrolet Camaro RSR, börja om från början!
Svkg #120
Citera
super7
Umeå
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5591



camarogbg skrev:
Mschneberger skrev:
super7 skrev:
Mschneberger skrev:
Däck ä lite halvintressant .

Jag gillar när det bettar men har aldrig kört r-däck .
Halva världen verkar köra på yoko a539 i 175/50-13 å resten av halvan verkar köra yoko a048r.

Dessa kan vara ett alternativ efterföljaren till CR 500 som många se7en ägare kör med
http://www.avonmotorsport.com/road-legal/performance/zzs


Vet du prisbild på dom där ?


Jag kollade med Proimp i Borås som har agenturen i Sverige för något år sedan och har för mig att de va ganska dyra. Strax eller en bit över va Kumho v70a kostar.
Nakang ar-1 är nog ett utav de billigare r-däcken.

Då var det nog CR 500 du fick pris på

CR500
DISCONTINUED
As of November 2018 the CR500 range has been discontinued and replaced by the ZZS.

_________________
Nisse Holmgren
Umeå
Citera
camarogbg
Älvängen
Här sen Sep 2005
Inlägg: 1056



super7 skrev:
camarogbg skrev:
Mschneberger skrev:
super7 skrev:
Mschneberger skrev:
Däck ä lite halvintressant .

Jag gillar när det bettar men har aldrig kört r-däck .
Halva världen verkar köra på yoko a539 i 175/50-13 å resten av halvan verkar köra yoko a048r.

Dessa kan vara ett alternativ efterföljaren till CR 500 som många se7en ägare kör med
http://www.avonmotorsport.com/road-legal/performance/zzs


Vet du prisbild på dom där ?


Jag kollade med Proimp i Borås som har agenturen i Sverige för något år sedan och har för mig att de va ganska dyra. Strax eller en bit över va Kumho v70a kostar.
Nakang ar-1 är nog ett utav de billigare r-däcken.

Då var det nog CR 500 du fick pris på

CR500
DISCONTINUED
As of November 2018 the CR500 range has been discontinued and replaced by the ZZS.


Fick pris på båda men de skilde sig inte så mycket dem i mellan.
ZZs 245/50/13 kostar 2976kr på dackleader.se ialla fall.

_________________
Mikael Nordin
-Tiger B6 Gsxr 1000 (Super7)
-68 Chevrolet Camaro RSR, börja om från början!
Svkg #120
Citera
Mschneberger
sköv de
Här sen Maj 2006
Inlägg: 1191


Trådstartare
Ska se om däckis kan ta hem en uppsättning a539 . Det slog mig en sak till ang knotans resonemang , onödigt å ha r-ostar på nu när det iaf är ett år till marksättning. Å jag kommer nog testa sladdbarheten med uppsträckt visco å lamelldiff fram å bak i början .
Å a539 är ju också ett "mini"-däck så det känns lagom puristiskt 😁

_________________
Markus Schneberger
Kommentera gärna

Austin mini 2,8 AWD
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=108448
Leon Cupra 2016
Citera
Mschneberger
sköv de
Här sen Maj 2006
Inlägg: 1191


Trådstartare
Skitsmå startmotorer ? Vart hittar man det ?

_________________
Markus Schneberger
Kommentera gärna

Austin mini 2,8 AWD
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=108448
Leon Cupra 2016
Citera
knotan
Åby
Här sen Feb 2006
Inlägg: 6124



Finns hur små som helst. Beroende på vad du vill ha för effekt.

Tex
https://www.superbilligt.se/reservdelar/startmotor-gy6-50cc

_________________
Karossbilar är inte det lite larvigt??
niklas laine
Citera
knotan
Åby
Här sen Feb 2006
Inlägg: 6124



Annars kanske det finns något lämpligt här.

https://www.hansenkatalogen.se/#/car/category/1300,1306,1312


Annars kan man hitta väldigt mycket att klämma å känna på i händerna, lättare å se framför sig. På närmaste seriös Bilskrot.
Hitta något lämpligt objekt. Verkar det fungera så kan man ju alltid beställa en likadan ny sen när man bekräftat att det är vad man söker men vill ha en ny tex. Och har det inte gått allt för lång tid kan man lämna tillbaka å ta med något annat provobjekt hem från skroten. thumbs up

_________________
Karossbilar är inte det lite larvigt??
niklas laine
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Austin mini "NukedMini" meckar bränsle å insug
<<   1, 2, 3 ... 11, 12, 13 ... 71, 72, 73   >>
78 besök idag (201961 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande