Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
BMW E36 320i -98 trackday edition...
6 besök senaste veckan (6328 totalt)
Mattias A
Eskilstuna
Här sen Jan 2007
Inlägg: 732


Trådstartare
Dax att starta en bygg/bil-tråd igen för ett av mina projekt! Av erfarenhet är detta bra för dokumentation och för att få hjälp och rådgivning när man kör fast...

Denna gång ingen tävlingsbil, utan en gatgodkänd (hoppas jag) banbil som ska funka att sladda med på tex Gröndal (som jag har ca 5km till), köra på isarna om vintern och förhoppningsvis även piskas på Nurburgring! Efter fyra års tävlande i Modsport så tar jag lite paus i tävlandet (edit: blir Clubman 2018!) och hoppas kunna köra lite oftare och när jag själv känner för det, men inte på samma allvar (och kostnad) som i racing.

Bilen i fråga är ett beprövat koncept (både tidigare av mej och många andra) och mitt focus är att få den så lätt som möjligt, men ändå besiktningsbar och med mesta av inredning/mattor kvar. Det viktigaste blir att få till en bra balans i chassiet så den blir riktigt "körglad".
Hade tidigare en e36 325 med 328 motor, diffbroms och M3 std chassie som jag hade riktigt kul med på is och bana, men tyvärr så rostade den för mycket för att besikta till slut (den stora nackdelen med dessa bilar). Har även haft en M3 3,2 och visst var det en härlig bil (kanske särskilt på landsväg) och skapligt snabb rakt fram, men 325:an med sin lägre vikt var så mycket lättare balansera runt på knixiga banor (med ungefär samma storlek på däck) och vad jag minns så hade jag faktiskt roligare i den än i M3:an...

Gamla 325:an:

Gamla M3:an:



Så, en kväll i januari förra året hämtade jag mitt nya objekt (en av förra vinterns kallaste dagar, -23°C) på Kamux i Borlänge:




Det är en 320i -98 som började sitt liv i Täby, men har sedan gått norrut (runt Östersund) på mindre saltade vägar och klarat sej skapligt från rost, men absolut inte så rostfri som det först såg ut, skulle det senare visa sej...
Viktigaste parametrarna inför köpet var: sexcylindrig, sedan (4-dörrars), ingen taklucka, inte totalt sönderrostad. Sedan ett plus om det är en skapligt snygg färg, vilket jag tycker denna fjord-grå-metallic är!




Hann faktiskt köra lite is med den förra vintern, men chassit var lite väl mjukt för greppet och den lilla motorn fick jobba hårt, så topplockspackningen gick (troligen en tidigare överhettning som nu fick packningen att läcka vid längre tids fullast)...




Sen har bara bilen stått under 2016 års tävlingssäsong, medans lite lämpliga delar inhandlats... köpte även en billig krockad 325:a för att ta bland annat 188 diff-hus, kardan och insug ifrån...


Tog några bilder i somras med lite olika fälgar, för att se vad som kan passa (liiite hög fjädring bara):

BBS Challange 8,5x17 et38 med 235/45:


BBS RA519 9,5x17 et35 med 245/40:




Tänkt start-spec på bilen:

Motor:
M52B28 med 325 insug och S50B32 grenrör. S50 oljefilterhus för oljekylning med termostat.
M20 svänghjul lättat till 6,0kg med M52 startkrans och Sachs 618 tryckplatta.
M3 kattar och Supersprint slutdämpare.

Drivlina:
Getrag GS6-17BG 6-växlad låda från e90 318-325i (endast 5kg tyngre än std 320-lådan, 1kg lättare än 328i ZF 5-växl).
325i e36 kardan.
188 diff med extra lamellpaket och lägre förspänning, 3,23 eller 3,63 utväxling, nya SKF drivaxlar

Framvagn:
M3 3,2 bärarmar och spindlar, Millway topplagringar, Sellholm kort styrväxel, Bilstein grupp-N (PSS9) coilovers, Sellholm knivkrängare.

Bakvagn:
Millway länklager överallt + alu subframe-bussningar, Millway casterstag, nya std gummi bussningar för diffen, e46 övre alu-bärarmar (lättare + styvare), Bilstein grupp-N (PSS9) dämpare, 60mm fjäder på std position, Sellholm knivkrängare.

Bromsar:
Fram, M3 3,2 skivor med AP 4-kolvs ok (motsvarande samma kolvarea som std M3 ok)
Bak, M3 3,2 skivor + ok + sköldar, modifieade M3 handbromsbackar för att passa "mindre" 320 bärarmar.

Hjul (plan):
8,5x17 med 225/45 fram
9,5x17 med 245/40 bak

Interiör:
Skalstolar, M-tech2 ratt (utan airbag), M3 mätarhus (med motoroljetemp-mätare), ingen stereo (blir nog bekvämast med öronpluggar med musik i för långfärden), VDO oljetryck och diff-temp mätare.


Bilen har sen i höstas varit helt rensad från i stort sett allt, kaross lagad på den rost som fanns, blästrad där ytrost fanns under och målad. Elsystem lättat från ca 5kg kabel (endast det nödvändigaste för besiktning sparat), asfaltsmattor borttagna (ca 10kg), all klädsel från bagage borta (ca 7kg), baksäte bytt från fällbart till fast (-7kg), ACC värmepaket bytt mot enklaste manuella utan AC (-4kg på bara fläkt/värmepaket, ca -10kg på kompressor och elfläkt), mindre batteri (-7kg). Sen blir det också två skalstolar fram, kolfiber-huv och antagligen lexan rutor i bakdörrar och bakruta.

Lite bilder från vad som hänt...

Blästra och måla under:



Tank med dubbla pumpar:


Lite nya rör under:


Bärarmar till bakvagn:



Diff/slutväxel montering...

Huset blästrat och grundat:


Mäta kuggspel:


Kronhjul/pinjong ingrepp:



Färdig!


Fortsättning följer...

_________________
Mattias Andersson
Tävlat i Clubmanserien, SPVM i en Phantom S21, vinnare 2018 + 2020
Tidigare Porsche 968, Vinnare 2014 + 2016 i Modsport klass 1
Citera
rickardk
Östergötland
Här sen Feb 2012
Inlägg: 263



Tjusigt, kommer bli mkt kul för pengarna den där bilen!
Din gamle M3a står i förvar hos mig!

_________________
R icka rd K rumlin de
R iickardsnabelahotmailpunktcom
Citera
AL
Göteborg
Här sen Mar 2006
Inlägg: 1962



Så det är till denna man levererat delar?

/AL

_________________
A1exander Wi1borg

M2F87 Competition +
iX3 M-Sport
i3 Sport
Sodi DD2
Citera
Mattias A
Eskilstuna
Här sen Jan 2007
Inlägg: 732


Trådstartare
RickardK skrev:
Tjusigt, kommer bli mkt kul för pengarna den där bilen!
Din gamle M3a står i förvar hos mig!


Tack, jag hoppas det!

Jasså, M3:an är tillbaka i Linköping... Jag sålde den dit, sedan köpte en jobbarkompis från Strängnäs den och nu är den alltså tillbaks där nere.
Hoppas vi ses på nån bana i sommar!

_________________
Mattias Andersson
Tävlat i Clubmanserien, SPVM i en Phantom S21, vinnare 2018 + 2020
Tidigare Porsche 968, Vinnare 2014 + 2016 i Modsport klass 1
Citera
Mattias A
Eskilstuna
Här sen Jan 2007
Inlägg: 732


Trådstartare
AL skrev:
Så det är till denna man levererat delar?

/AL


Stämmer bra! Tack för leveranserna!
Din gamla fjädring kommer få tjänstgöra på isen, förhoppningsvis nästa vinter.

Håller på och masserar grenröret nu (och växellådan) för att få det att passa på M52:an

_________________
Mattias Andersson
Tävlat i Clubmanserien, SPVM i en Phantom S21, vinnare 2018 + 2020
Tidigare Porsche 968, Vinnare 2014 + 2016 i Modsport klass 1
Citera
Mattias A
Eskilstuna
Här sen Jan 2007
Inlägg: 732


Trådstartare
Lite bilder från modifieringen av sköldar och handbromsbackar för att få dit M3 bromsar bak...
M3:ans handbroms-trummor är ju 180mm invändigt, medans 320-328 har 160mm. I övrigt så stämmer bromsok-öron och offset på bromsskiva med de klenare modellerna.

Så jag beställde nya M3 sköldar och broms-backar så inpassningen kunde börja:


Anslutningspunkten för "expandern" flyttad 10mm närmare hjul-centrum och minskat utrymme för "juster-skruven" på andra sidan, som är tunnare på 320:n


Lite ovala hål för M6 skruvarna och nya hål för M8:orna, uppkapat därimellan för att rymma back-stoppet och expandern


På plats


Närbild (M8 skruvarna nu utbytta till låga skallar, annars tar expandern i)

Missade visst att ta en bild med allt monterat, men detta kanske kan vara till hjälp för andra som funderar på samma operation...

_________________
Mattias Andersson
Tävlat i Clubmanserien, SPVM i en Phantom S21, vinnare 2018 + 2020
Tidigare Porsche 968, Vinnare 2014 + 2016 i Modsport klass 1
Citera
Mattias A
Eskilstuna
Här sen Jan 2007
Inlägg: 732


Trådstartare
Går inte i raket-fart här... men kan uppdatera lite om mina svänghjul och kopplings modifieringar!

Fick tag på ett M20 svänghjul, men tyvärr det tyngre 8,5 kilos. Så det blev lite lättnings-svarvning, plus modifiering av diametern för startkransen så M50 startkrans och startmotor kan användas:





Resultatet blev 6,0 kg alltså lite lättare än det tidiga M20 svänghjulet, men ingen "extrem - på gränsen" -lättning.

Tillverkade en ny längre hållare för kopplingsarmen och förlängde pinnen från slavcylindern, så geometrin blir rätt för det ca 15 mm tunnare svänghjulet:





Med en 228 mm special-lamell från Bakaxeldelar med fjädrat centrum och organiskt friktions material, med rätt splines (22 st) för e90-lådan, så passar allt ihop:







Lite kul var att den nya (längre) växellådan passar i bilen med växellåds-balken för standard Getrag 250G lådan, de ovala hålens justermån räckte!
Mellan balk och lådan blir det nya M3 e46 växellåds-gummin som är betydligt hårdare än originalen:




Allt för denna gången...

_________________
Mattias Andersson
Tävlat i Clubmanserien, SPVM i en Phantom S21, vinnare 2018 + 2020
Tidigare Porsche 968, Vinnare 2014 + 2016 i Modsport klass 1
Citera
Newberg
Sala
Här sen Nov 2007
Inlägg: 851



Snyggt! Finns de nån kardan som kommer passa, eller måste man bygga special?

_________________
Torbjörn Nyberg
Citera
Mattias A
Eskilstuna
Här sen Jan 2007
Inlägg: 732


Trådstartare
Newberg skrev:
Snyggt! Finns de nån kardan som kommer passa, eller måste man bygga special?


Tack!
Skillnaden i längd på lådan är så pass liten jämfört med std Getrag i 320 och 325, så det enda som behöver göras är att byta medbringaren till hardy-skivan till den från original-lådan (e90:n har mindre skruvhål i sin medbringare, men 320/325 passar direkt på e90 lådans splines/tätning) och man får köra utan "lås-muttern" på kardanen, så splinesen (mellan främre och bakre kardan-del) sväljer den extra längden på lådan, även kapa lite i gängan till den borttagna muttern för att få några mm marginal:



Fick även till slut tag på en ventilkåpa från tidig M50 vanos -motor, med oljepåfyllningen bak, då de modernare kåporna har påfyllningen fram och den krockar med det fjäderbens-stag jag gjort i framkant på fjäderbens-tornen:





Så nu är det snart dax att stoppa i motorn för gott!

_________________
Mattias Andersson
Tävlat i Clubmanserien, SPVM i en Phantom S21, vinnare 2018 + 2020
Tidigare Porsche 968, Vinnare 2014 + 2016 i Modsport klass 1
Citera
Newberg
Sala
Här sen Nov 2007
Inlägg: 851



Aha, intressant De är nog ingen dålig låda att ha

_________________
Torbjörn Nyberg
Citera
Våra race- och banåkarbilar
BMW E36 320i -98 trackday edition...
6 besök senaste veckan (6328 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande