Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Hjälp mig! Spårval & Körteknik?
![]() |
1, 2, 3 >> 36460 besök totalt |
Vet inte riktigt hur de tänkt sig men det ser ut som den nyper hårdare på slutet på dessa bilderna: https://www.facebook.com/gellerasenk _________________ /Peter Wärhner Nu: 968CS -93 PCSR 8B Tidigare: 997.2 T -10, 997GT3CS -07 996GT3CS -01 E46M3 -01, Skyline R32GTR, Corsa A 2.0 16V "Jäger", MGB GT -69 |
||||||||||
Här ser man ganska bra: https://www.youtube.com/watch?v=SOpj _________________ /Peter Wärhner Nu: 968CS -93 PCSR 8B Tidigare: 997.2 T -10, 997GT3CS -07 996GT3CS -01 E46M3 -01, Skyline R32GTR, Corsa A 2.0 16V "Jäger", MGB GT -69 |
||||||||||
Märkligt. Den yttre kurva/vägen måste väl ändå bli den normala slingan och inte den inre vägen ut från sista böj som på filmen? _________________ Revline 968 GT1 Gustaf Burström. |
||||||||||
Den yttre ser ut att vara nya depåninfarfen. Så rakan är inte rak längre. Och.....inga gupp in i bromszonen i Ejes.... ![]() Spänningen är borta.... ![]() _________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||||||||||
_________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||||||||||
http://www.karlskogamotorstadion.com
EDIT: Eller är det den här som gäller ?? http://www.karlskogamotorstadion.com _________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||||||||||
Nej den yttre vägen ansluter till rakan på "normalt" sätt. Det är den nya kortare sista kurvan som däremot ansluter in på rakan. Jag trodde den nya sista kurvan skulle vara del av en short track typ eller för MC. Som det ser ut vore jag väldigt förvånad om inte riktig bilracing fortsätter använda den gamla sista kurvan. _________________ Revline 968 GT1 Gustaf Burström. |
||||||||||
Jag hoppas du har rätt. Vi får se i morgon. _________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||||||||||
På banskisserna är den gamla kurvan enbart på den nya korta slingan
![]() Den "nya" banlayouten ser ut att vara med den nya korta kurvan ![]() http://www.karlskogamotorstadion.com _________________ Revline 968 GT1 Gustaf Burström. |
||||||||||
Vi ska inte måla fan på väggen innan vi sett i verkligheten hur det ser ut. Dom har säkert funderat mycket innan dom byggde om. Men.....det ser jävlig konstigt ut. Även att ha en knick på rakan, där depåutfarten är. Men som sagt.....vi får se i morgon hur det verkar. _________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||||||||||
Om det är SBF-krav som ligger bakom dragningen....så kan ju vi skita i det...och åka den vida svängen.
_________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||||||||||
Den nya slingan ska vara tänkt för MC, för att det är så nära räcket i början av långa rakan. Men tydligen uppskattade inte mc åkarna iden med en knyck mitt på rakan, ska bl intresserant att se vad som blir gällande framöver. Verkar ju slätt och fint, i synnerhet i svenska mått mätt
![]() |
||||||||||
Jag har sett banan i verkligheten nu. Men vi hade inte ens tid att fråga om vi fick åka ut ett var.
Så detta bygger på att studera andra som kör. Och bygger mest på TimeAttack-körning med mycket snabba bilar. Det kommer ta ett bra tag innan folk hittar ett bra spår ut på rakan.. ![]() Jag såg bara en förare som börjat förstått hur det förmodligen ska gå till....och nog varit ganska nära idialspår. Men vi får se när proffsen kommer dit. I TimeAttack kommer den nya bansträckningen ställa till problem, med blandad fart mellan bilar på max-varv och dom som värmer/kyler. Det kommer behövas mycket stor disciplin av dom som åker sakta, samt dom som är på väg in i depån. Dessutom är jag osäker på om dom som ska in i depån och dom som bara åker sakta, kommer att kunna använda samma spår. Det kan alltså bli långsamma bilar, både på yttern och på innern på väg ut på rakan. Jag vet inte om det är planerat att göra något åt den biten grus/gräs som delar banorna i sista kurvan. Men jag hoppas. Som det är nu kommer det inte gå att ha det, även om det inte är meningen att man ska vara nära den kanten på väg ut på rakan. Men det är där folk kommer att hamna. Knäcken mitt på rakan har jag ingen riktig kläm på. Men det kommer bli samma problem där, mellan långsamma och snabba bilar.....om man inte kan lita på att ALLA använder samma sida för långsam färd. EDIT: Rent körtekniskt kommer det att finnas dom som gillar vad som gjorts.....och dom som kommer hata det....Men en sak är säker.....sista kurvan har inte blivit änklare..... ![]() _________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||||||||||
Typiskt, hade ju inte ens nån vidare kläm på den gamla ![]() |
||||||||||
Oj då det låter inte bra med depåinfart vs långsamma bilar. Låter logiskt det du säger om hur det riskerar att bli i praktiken. Långsamma bilar kommer ta innerspår och bilar som ska åka av ligger i ytterspår. Egentligen borde depåavfarten från banan ligga tidigare. Vad menas med knäcken mitt på banan? Kommer nya raksträckan in på gamla med en knäck? _________________ Revline 968 GT1 Gustaf Burström. |
||||||||||
Ja.....rakan är inte rak längre. Kommer in på gammla mitt för depåutfarten.. Jag ska prata med Luff och se om det inte kan bli en heldragen linje för depåinfarten...långt innan. Som det är på Anderstorp. Och långsamma bilar MÅSTE hålla ytter i hela kurvan....och hela rakan. Annars kommer det bli total panik. _________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||||||||||
EDIT till ovan.
Frågan är om inte långsamma bilar (ej recetempo) borde åka gammla slingan ut på gammla rakan. ?? _________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||||||||||
Det tänkte jag också när jag läste din text ovan. Känns vettigt. Har sett lite varvtider på Facebook. Inte så förvånande så jämför folk med förra året och är snabbare nu ![]() Antar att nya slingan måste spara tid. _________________ Revline 968 GT1 Gustaf Burström. |
||||||||||
![]() |
Hjälp mig! Spårval & Körteknik?
![]() |
1, 2, 3 >> 36460 besök totalt |